Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Att dina gissningar bygger på andras gissningar gör dom inte till mer än gissningar iallafall.

Vetenskap är ett enda stort gissade. Om 10 gissar att det kommer att regna imorgon och 1 att det blir soligt blir regngissningen en sanning.

Staffans
Din värld verkar vara svartvit helt utan gråskala. Har du hört talas om sannolikheter?

Det är det det i stort sett alltid handlar om. Du har valt att tro något som är oerhört osannolikt. Det är ju upp till dig att välja det hur märkligt det än är.

Det tråkiga är att ditt val med betydligt större sannolikhet kan ställa till det för andra människor…

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
De sprider ju också viruset vidare, upprätthåller smittspridning, infekterar äldre och skapar förutsättningar för ytterligare mutationer.

Varför är det skevt?
Så länge riskgrupperna är vaccinerade bör barnen kunna smittas fritt. Jag tror inte att vi kommer stoppa pandemin genom vaccination. Den dagen den sista ungen är färdigvaccinerad har skyddet för den första vaccinerade riskgruppen försvunnit för längesedan. Hade kanske varit möjligt om gränserna varit stängda. Men addera olika strategier och status i alla länder. Lite resa på det...

Lite som årliga influensan, de sköra bör vaccineras återkommande. Övriga får bli lite sjuka, om de inte VILL vaccineras förstås.

Ang mutationer så är det väl inte helt klarlagt vilken roll vaccinet spelar för att framkalla ev nya?

Kan förresten någon av er vaccinhetsare förklara varför ni inte nöjer er med ert eget skydd? Sällan man hör någon som slutat röka engagera sig starkt i att alla andra rökare också ska sluta röka för att minska belastning på sjukvården...

Eller, varför är ingen intresserad av att sätta ned foten, stänga samhället, till dess att vi kommit tillrätta med antalet självmord i landet? Om hälften av vaccinhetsarna engagerade sig i suicid zero o dyl hade vi fått en fin effekt i de siffrorna.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
R
Vetenskap är ett enda stort gissade. Om 10 gissar att det kommer att regna imorgon och 1 att det blir soligt blir regngissningen en sanning.

Staffans
Nej det är det så klart inte. Men om du inte ens förstår grunden i hur vetenskap fungerar så blir det ju lättare att förstå hur du hamnat så snett.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_metod

Hur gick det förresten med svaren på mina frågor om vilka vetenskapsmän som censureras och av vem/vilka?

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Nej, det
Nissens Nissens skrev:
Din värld verkar vara svartvit helt utan gråskala. Har du hört talas om sannolikheter?
Tack Nissens. Du gör mig aldrig besviken!

Sannolikheter bygger på .... just det. Gissningar.

Än en gång. Tack för ett gott skratt:D.

Staffans

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Nej det är det så klart inte. Men om du inte ens förstår grunden i hur vetenskap fungerar så blir det ju lättare att förstå hur du hamnat så snett.

[länk]

Hur gick det förresten med svaren på mina frågor om vilka vetenskapsmän som censureras och av vem/vilka?
Det kommer. Nu skall jag ut och åka lite motorcykel, så ha lite tålamod.

Leander of the pack

F

Leander of the pack
jag med

• Vit Ducati Monster motorcykel parkerad i ett garage, delvis täckt av ett svart skydd övertäcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A

Staffans
Så om jag uppfattat det korrekt så gissar du att det finns en (fför dig) hög sannolikhet att det kommer att dyka upp en biverkning av vaccinet som är så allvarlig att den kullkastar nyttan med vaccinationen och att den biverkningar skulle drabba just dig om du vaccinerar dig?

(Detta är en allvarligt menad fråga för att lite mer förstå hur du resonerar, inget annat. Jag har respekt för allas val att inte vaccinera sig (att jag tycker de gör fel val är en annan sak))

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens
A Andytor skrev:
Så länge riskgrupperna är vaccinerade bör barnen kunna smittas fritt. Jag tror inte att vi kommer stoppa pandemin genom vaccination. Den dagen den sista ungen är färdigvaccinerad har skyddet för den första vaccinerade riskgruppen försvunnit för längesedan. Hade kanske varit möjligt om gränserna varit stängda. Men addera olika strategier och status i alla länder. Lite resa på det...

Lite som årliga influensan, de sköra bör vaccineras återkommande. Övriga får bli lite sjuka, om de inte VILL vaccineras förstås.

Ang mutationer så är det väl inte helt klarlagt vilken roll vaccinet spelar för att framkalla ev nya?

Kan förresten någon av er vaccinhetsare förklara varför ni inte nöjer er med ert eget skydd? Sällan man hör någon som slutat röka engagera sig starkt i att alla andra rökare också ska sluta röka för att minska belastning på sjukvården...

Eller, varför är ingen intresserad av att sätta ned foten, stänga samhället, till dess att vi kommit tillrätta med antalet självmord i landet? Om hälften av vaccinhetsarna engagerade sig i suicid zero o dyl hade vi fått en fin effekt i de siffrorna.
Bara att jämföra rökning med en pandemi är märkligt.
Var någonstans orsakar skador pga rökning överbelastning på sjukhusen?

Just när det gäller rökning så får rökare förutom att de blir sjuka ta konsekvensen av sitt rökande. Vissa operationer görs inte på rökare om de inte upphör med rökningen först. Detta eftersom man vet att prognosen är dålig om de fortsätter att röka. Då lägger man hellre resurser på se som har en bra chans att bli bra.

Detta är sunt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R

Leander of the pack
Ok, det verkar ju inte vara ett jättestort problem med andra ord om du behöver att par dar på dig att komma med ens ett exempel :)

Läste du eller planerar du att läsa länken (och de länkar den sidan har) jag gav dig? Det vore ju för debattens skull bra om du i.a.f. förstår grunderna i hur forskning fungerar. Vem vet, det kanske t.o.m. får dig att ändra uppfattning om vaccinet om du faktiskt förstår med vilken metodik det tagits fram och testats.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens

Staffans
Ja och i din värld är allt gissningar. Det finns inga sannolikheter. Det är svart eller vitt.

Det stadiet brukar de flesta lämna när de lämnar tonåren…

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Tillåter inte falsk information? Vad är det som gör att Youtube och Facebook skulle veta vad som är sant eller falskt
Facebook eller YouTube vet förstås inte vad som är sant eller falskt, men om någon säger att fisktanksrengöringsmedel eller någon hästmedicin botar eller förebygger covid-19 till 100% och är bättre än vaccin, så kan vissa ord hamna på svarta listan och de som då fortsätter sprida rykten om dessa ämnen/mediciner kan då få inlägg/filmer borttagna eller i värsta fall bli avstängda bara för att det förbjudna ordet nämns.
Bakgrunden kan också vara att några dött eller blivit väldigt sjuka av självmedicinering.

Det händer med mediciner som är svaga och där vissa studier visar på effekt medan andra inte visar någon positiv effekt.

Vetenskap är ett enda stort gissade.
Lika dumt som att säga att dimensionering av bärande balkar är ett enda stort gissande.
Visst, även en korrekt dimensionerad stålbalk kan brista av någon oväntad orsak som osynliga mikrosprickor eller materialutmattning - men det förtar inte vetenskapen, testerna och experimenten bakom beräkningsmodellen.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Och hur har det skötts historiskt, menar du?

Staffans
Just så som timmelstad skrev. Teorier beskrivs, forskning pågår för att visa om det stämmer eller inte stämmer med verkligheten. Om det inte stämmer så antingen förkastar man teorin eller modifierar den så att den stämmer med det man vet om verkligheten.

Newtons lagar beskriver verkligheten under vissa förutsättningar, t.ex. att hastigheten är låg jämfört med ljushastigheten. Men ska man beskriva vad som gäller för högre hastigheter än så får man övergå till relativitetsteorin. Man har modifierat teorin för att även gälla höga hastigheter.

Ett annat exempel är evolutionsteorin, den är inte samma idag som för 100 år sen utan har modifierats allt eftersom man har lärt sig mer.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Han tyckte att "gör man dumma beslut" ska man stå för vård kostnaden själv.
I inlägg #3192 motiverade inte Silly Bear sin åsikt.
Sen tycker jag inte att 50st är någon belastningen för sjukvården.
Jag tror att sjukvården har en avvikande åsikt om det.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Andytor skrev:

Även barn som inte tillhör en riskgrupp blir ibland allvarligt sjuka och/eller får postcovid.
Det går inte heller att bedriva undervisning när halva klassen är hemma för att de har något symtom eftersom man får upprepa allt 2-3 dagar senare när det visade sig att det var en förkylning som gick runt.

För att inte tala om risken att barn som kan vara sjuka därför att det är stor smittspridning i samhället riskerar att smitta de personer som är i riskgrupp och vars vaccinering inte skyddar dem tillräckligt bra, t.ex. en del av föräldrarna och då stiger beläggningen på sjukhusen. För t.ex. gamla eller yngre med nedsatt immunsystem (transplanterade, cancerbehandling mm.) så kan även en mycket lätt sjukdom leta till döden.

Ingen vaccinering skyddar alla till 100 %. Med stor smittspridning kommer viruset att hitta fram till de som har ett dåligt skydd. Med låg smittspridning är risken för det mycket mindre.

Man började den här veckan att ge en tredje dos till dem med kraftigt nedsatt immunsystem pga. transplantationer, cancerbehandling etc. Det rör sig om ung. 40 000 och skulle man vaccinera dem så fort det går skulle det ta typ 1-2 dagar så det är inget som nämnvärt påverkar annan vaccinering. Skulle man vaccinera 12-15 år, dvs. 4 årskullar á 100 000 barn så skulle det väl gå på en ungefär en vecka/dos med den takt som hölls under sommaren. Det är alltså inget som tar jättelång tid och påverkar all annan vaccinering jättemycket.

Som du skriver så behöver riskgrupper och äldre vaccineras igen, precis som de behöver vaccinera sig mot influensan. Men smittspridningen i samhället kan inte tillåtas att bli så stor att den påverkar sjukvården för mycket för då blir det andra som inte kommer att få vård i tid. T.ex. att cancer går odiagnosticerad för länge och när den väl upptäcks går den inte längre att behandla utan det blir dödlig utgång.

Stor smittspridning ökar chansen för en mutation att få fäste och sprida sig, inkl. en som kommer runt vaccineringar, dvs. vi riskerar att återigen stå inför en smittspridning där gamla och riskgrupper är oskyddade vilket ju leder till många dödsfall och mycket stora sjukhusinläggningar.

Därför att det inte bara handlar om jag ska vara skyddad utan att samhället ska fungera utan att t.ex. folk går omkring med odiagnosticerad cancer i onödan, att andra har fått sina operationer uppskjutna i 1,5 år och orsakat stora kostnader för samhället i och med att de inte har kunnat jobba pga. utslitna höfter eller knän. Jag vill få ett så normalt samhälle som möjligt och det kräver låg smittspridning, vilket antingen kräver hårda restriktioner (alltså onormalt samhälle) eller vaccinering.

En rökare orsakar inte att andra blir sjuka. Vården är anpassad för ett visst antal lungcancerfall men den är inte anpassad för några covidsjuka alls och det tar många år att ställa om.

Att stänga samhället är nog fel väg att gå för att komma till rätta med självmord. Nu vet du väl inget om vad folk här i tråden är engagerade i.

• Gilla
fsn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.