1 141 776 läst · 11 064 svar
1142k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Ja, det var bra länge sedan det var aktuellt. Det kommer från band+hålkortstiden (ung. sextio-sjuttiotal). Då var alla uppgifter inmatade och kördes i batch. Om det då var något fel så var det mycket omständligt att rätta till det eftersom man antingen fick leta upp det kortet, eller göra ett rättelsekort som matades in senare. Om det låg på band så var det samma procedur; man fick lägga till en rättelse på ett annat band, eller skriva över på det gamla. Men eftersom man då fick ladda bandet samt söka till rätt ställe så tog det tid.K Kirre2 skrev:
Detta var naturligtvis för omständligt för att rätta till annat än kritiska fel. Så när man (exv.) gick och klagade på posten att de stavat namnet fel, så fick man svaret "Det går inte att ändra, det ligger på data".
Idag så ligger ju motsvarande data i en databas där alla har direktkoppling och kan uppdatera i realtid, det senaste är ju att du själv har tillgång via internet och något web-gränssnitt och (iaf i vissa fall) kan uppdatera data så det stämmer (exv. telefonnummer).
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Inom IT är det väldigt många låneord. UDP står för User datagram protocol, mig veterligen finns det ingen som översätter den. Fördelen med UDP över TCP är att den har ingen inbyggd error recovery så den är mycket snabbare. Men man måste lösa dataintegritet själv (i ett realtidsspel har man ingen dataintegritet för data som blir irrelevant om det är för gammalt som positionen på en spelare). Desync skulle man väll kunna översätta tillL lat skrev:
desynkronisera, så visst det blir desynk på svenska. Rigidbody en rigid kropp, en fysisk massa sol inte är formbar i en fysikmotor. Dummy, en krockdocka? Testdocka? Packet loss, tappade packet. Hög ping, hög latens mellan två datorer.
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 361 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 361 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Jo men problemet är inte källan utan att du kommer få en desynk när du ska föra över informationen från fröken ur till din klocka.S skaraborgsfakir skrev:
Och för alla ointresserade synkroniserades färgbärvågen i de analoga TV-sändningarna mot samma atomur (cesiumstandard). Tanken var att alla televerkare skulle ha tillgång till noggrannast möjligfrekvensräknare.
Men det blev nog ingen större succé, för det var egentligen ingen som behövde den noggrannheten
Men det blev nog ingen större succé, för det var egentligen ingen som behövde den noggrannheten
Det finns många atomur i Borås .... vilket tillsammans med ett samverkande nätverk av andra organisationer ger bland annat Sveriges tidsstandard. Vilket om jag förstår rätt kontinuerligt jämförs med TAI vilket är en internationell forskningssynkroniseringskälla.lars_stefan_axelsson skrev:Öh, njae, det har jag svårt att tro. De synkar nog via NTP som det mesta annat, och då är det ganska långt till atomuren. Iaf om man skall räkna noggrannhet. (Precision finns det i överflöd). Trots att NTP står på huvudet för att mäta och justera för fördröjningen över nätet, så lyckas man långtifrån särskilt bra.
Fröken Ur däremot står i Borås vid SP-s avdelning för tid och frekvens, och är alltså synkad direkt mot Sveriges officiella tidsstandard. (Som vi fö får via GPS, så visst det finns atomur med, men de är i omloppsbana, och man har mycket bättre koll på dels vad de refereras till och dels till löptidsfördröjningen).
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Det går väldigt träffsäkert mäta latens. Jag är nätverksprogrammera för realtids multiplayer spel så jag gör exakt det.S skaraborgsfakir skrev:
hoppas att standard installationer av windows INTE använder enbart en källa......AndersMalmgren skrev:Microsofts (Windows) är iallafall kopplad till ett atomur. Android vet jag faktiskt inte. Hur som är båda bra mycket mer i sync än om du ringer fröken ur Om du pingar en tjänst vet du med mycket hög precision vad desyncen är. Som sagt det duger för ett realtids multiplayer spel så duger det för min klocka
gör de det så.....
varsågod du blev nu exponerad för varenda lite temporär fördröjning.
NTP tål inte att ha enbart en källa.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Har ingen aning om vilket protokoll de kör. Men både min android telefon och mina Windows datorer är synkade på sekunden. Det är Good enough för min tidhållning.S skaraborgsfakir skrev:
Rent teknisk går det som sagt hålla koll på latency väldigt noggrant.
UDP är dessutom datagrambaserat dvs mottagaren kommer att få en hel klump men klumparna kan komma i olika ordning.AndersMalmgren skrev:Inom IT är det väldigt många låneord. UDP står för User datagram protocol, mig veterligen finns det ingen som översätter den. Fördelen med UDP över TCP är att den har ingen inbyggd error recovery så den är mycket snabbare. Men man måste lösa dataintegritet själv (i ett realtidsspel har man ingen dataintegritet för data som blir irrelevant om det är för gammalt som positionen på en spelare). Desync skulle man väll kunna översätta till
desynkronisera, så visst det blir desynk på svenska. Rigidbody en rigid kropp, en fysisk massa sol inte är formbar i en fysikmotor. Dummy, en krockdocka? Testdocka? Packet loss, tappade packet. Hög ping, hög latens mellan två datorer.
TCP är i grunden ett flöde och därmed faktiskt lite mer komplicerat att hantera för en applikation som i sig enbart hanterar hela klumpar.