817 919 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
MAO, en bluff som borde regleras av kvacksalverilagstiftningeb, men ingen kunde förutse utvecklingen de senaste 1,5 åren när den lagen skrevs…..B b8q skrev:Även om det INTE är en bluff utan bara vanligt reklamsnack så tycker jag man bör notera följande:
[bild]
Alltså:
1: Vissa (icke nämnda, så de går inte att granska) studier ser en MÖJLIG (alltså inte bevisad) koppling.
2: Man noterar låga värden i början av infektionen. Du måste alltså redan HA smittats, så hela tanken att genom ett blodprov se vilka som man skulle kunna infektera med corona utan risk, faller pladask.
KristinaRT skrev:Bevisa du att det fungerar…
Jag skulle kunna skriva en uppsats i ämnet, men eftersom du tycks sakna även de mest grundläggande kunskaper om immunförsvaret och källgranskning, förutom total faktaresistens ser jag inte vad det skulle leda till. Du har uppenbarligen bestämt dig för vad du tror och 20 års erfarenhet av forskning och kliniskt arbete kommer inte ändra det. Eftersom du minsann kan googla…..
Jag ska istället förbereda mig på att åka in till mitt jobb på sjukhuset (där en arbetsuppgift händelsevis råkar vara att beställa och tolka provsvar bla immunitetsutredningar).
Du behöver inte skriva någon uppsats utan bara bevisa vart du får uppgifter ifrån att det inte fungerar.KristinaRT skrev:Bevisa du att det fungerar…
Jag skulle kunna skriva en uppsats i ämnet, men eftersom du tycks sakna även de mest grundläggande kunskaper om immunförsvaret och källgranskning, förutom total faktaresistens ser jag inte vad det skulle leda till. Du har uppenbarligen bestämt dig för vad du tror och 20 års erfarenhet av forskning och kliniskt arbete kommer inte ändra det. Eftersom du minsann kan googla…..
Jag ska istället förbereda mig på att åka in till mitt jobb på sjukhuset (där en arbetsuppgift händelsevis råkar vara att beställa och tolka provsvar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Man vaccinerar sig för att minska risken för att bli allvarligt sjuk eller avlida. Om man skröplig pga. vissa sjukdomar och/eller ålder så kan man behöva sjukhusvård för något som en frisk och yngre person inte skulle ha brytt sig om.V växelventil skrev:Ja du får väl göra det.men åter till frågan när är det okej antalet % som är vaccinerade jag menar 59% är i mina ögon inte positiva siffror som behöver sjukvård och när går gränsen eftersom det kommer ju öka när fler vaccinera sig.jag trodde man vaccinerar sig för att slippa bli allvarligt sjuk eller?
Att 59 % av patienterna är fullvaccinerade är positivt för om vaccinet inte hade hjälpt så skulle det vara över 80 %. Vaccinationstäckningen i Israel är 62 % sett till hela befolkningen men eftersom det är så väldigt sällan som barn behöver sjukhusvård räknade jag om det en uppskattning om vad som gäller den vuxna befolkningen.
Man kan också konstatera att för närvarande har Israel kring 9000 bekräftade fall/dag. Det hade de också under vågen i januari men då låg ungefär dubbelt så många på sjukhus och IVA jämfört med idag. Alltså vaccinerna har effekt och har halverat antalet på sjukhus.
https://ourworldindata.org/explorer...tion=false&Align+outbreaks=false&country=~ISR
Men visst hade det varit mycket bättre om deltavarianten aldrig hade uppstått för vaccinerna hade ju mycket bättre effekt mot alfavarianten.
Du får väl glädja dig åt att på de svenska sjukhusen är en stor majoritet (typ kring 90 %) inte fullvaccinerade trots att det bara är 33 % av den vuxna befolkningen som inte är fullvaccinerade. Så i Sverige ser vi en stor effekt av vaccinationen.
Vi får fortsätta att hålla nere smittspridningen i Sverige så att de äldsta och skröpligaste inte blir smittade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det var väl just det du gjorde när du började skriva om den där produkten?V växelventil skrev:
Tyckte du inte att det testet skulle användas i stor skala för att sålla ut vilka som inte skulle bli allvarligt sjuka i covid och därför kunde smittas med vilje?
Jag tror inte heller att det är möjlig att testa i förväg hur bra man kommer att klara av en Covidinfektion. Jag vet faktiskt inte ens varför vissa blir så sjuka. Det talades i början av pandemin om att sjukdomsförloppet bestod av två delar. Efter den första veckan kände man att man blev bättre igen, för att efter 2 veckor bli mycket sämre igen med påverkad andning. Den andra delen av sjukdomsförloppet skulle då bero på att kroppens immunförsvar överreagerade och började angripa den egna kroppen.V växelventil skrev:
Det borde ju kunna betyda att om man har ett aktivt immunförsvar, kan man få problem med covid, men också när man har ett svag immunförsvar kan man få problem.
Jag tror det är bättre att släppa idén att mäta i förväg om man är i riskzonen, det finns ju redan tydligt beskrivet vad riskfaktorerna är.
Testet som sådan är inte bluff.V växelventil skrev:
Ja, eventuellt kan det vara en koppling mellan låga värden och risken för ett svår & allvarligt förlopp av C-19.
”Läkare ser lymfocyter som en slags indikator för en pågående infektion i din kropp.
Detta kan också vara intressant i samband med coronaviruspandemin: I studier har det identifierats en möjlig koppling mellan låga lymfocytvärden i början av infektionen och risken för ett allvarligt och svårt förlopp av COVID-19.”
Ovanstående citat kommer från din länk.
NEJ, det är inte samma sak som att man innan en pågående infektion kan avgöra vem som har starkt immunförsvar, inte ens under pågående infektion.
Edit: korrigerade andra meningen så att det blev bättre svenska (flyttade ordet ”det”).
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det har jag förklarat i tidigare inlägg. Ett sista försök…V växelventil skrev:
1) testet du hänvisar till mäter lymfocyter.
2) lymfocyter endast är en del av immunförsvaret 3) immunförsvarets totala aktivering och därmed förmåga att bekämpa infektioner beror på att alla delar samverkar.
TILLÄGG: Du tycks ha missat skillnaden på lymfocyter och leucocyter. Leucocyter är alla vita blodkroppar, lymfocyter är en typ. Mao mäter testet du hänvisar till inte LPK.
Redigerat:
Men allvarligt talat 59% är inte possitivt och vi vet ju båda att våran kalla period börjar snart och hur många kommer stanna hemma när dom är lite småsnuvia med tanke på att dom som är vaccinerade verkar tro att dom inte kommer bli allvarligt sjuka.Därför är jag ganska säker på att vi kommer se en ökning av patientern nu i höst/vinter på sjukhusen som är vaccinerade.BirgitS skrev:Man vaccinerar sig för att minska risken för att bli allvarligt sjuk eller avlida. Om man skröplig pga. vissa sjukdomar och/eller ålder så kan man behöva sjukhusvård för något som en frisk och yngre person inte skulle ha brytt sig om.
Att 59 % av patienterna är fullvaccinerade är positivt för om vaccinet inte hade hjälpt så skulle det vara över 80 %. Vaccinationstäckningen i Israel är 62 % sett till hela befolkningen men eftersom det är så väldigt sällan som barn behöver sjukhusvård räknade jag om det en uppskattning om vad som gäller den vuxna befolkningen.
Man kan också konstatera att för närvarande har Israel kring 9000 bekräftade fall/dag. Det hade de också under vågen i januari men då låg ungefär dubbelt så många på sjukhus och IVA jämfört med idag. Alltså vaccinerna har effekt och har halverat antalet på sjukhus.
[länk]
Men visst hade det varit mycket bättre om deltavarianten aldrig hade uppstått för vaccinerna hade ju mycket bättre effekt mot alfavarianten.
Du får väl glädja dig åt att på de svenska sjukhusen är en stor majoritet (typ kring 90 %) inte fullvaccinerade trots att det bara är 33 % av den vuxna befolkningen som inte är fullvaccinerade. Så i Sverige ser vi en stor effekt av vaccinationen.
Vi får fortsätta att hålla nere smittspridningen i Sverige så att de äldsta och skröpligaste inte blir smittade.
Märker att du greppar inte det här.Hur kommer då sig folk som har testat säger att det fungerar hur kommer det sig?KristinaRT skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Naturligtvis vore det bättre om det var färre vaccinerade på sjukhusen och ändå bättre om det vore färre patienter totalt.V växelventil skrev:Men allvarligt talat 59% är inte possitivt och vi vet ju båda att våran kalla period börjar snart och hur många kommer stanna hemma när dom är lite småsnuvia med tanke på att dom som är vaccinerade verkar tro att dom inte kommer bli allvarligt sjuka.Därför är jag ganska säker på att vi kommer se en ökning av patientern nu i höst/vinter på sjukhusen som är vaccinerade.
Jag tänker inte gissa hur folk kommer att bete sig under hösten. Men råden är fortfarande samma, stanna hemma vid minsta symtom, testa dig och håll avstånd även om du är vaccinerad.
Så som du skriver tänker i alla fall inte de som jag känner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Jag tycker snarare att alla Kristinas inlägg visar att hon greppar hur immunsystemet fungerar.V växelventil skrev:
Menar du att du känner 10 000 personer som först har testat sig och sen blivit sjuka i covid och testresultatet har direkt avspeglat hur svårt sjuka de blev?
Ska vi gå in på statistik och värdering av olika studieupplägg också? Hörsägen är inte värt ett skit, för att vara rak.V växelventil skrev:
Beklagar, men den som inte greppar detta är du själv och för att vara helt ärlig idiotförklarar du dig själv nu.
Jag ger upp….
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver nog lära dig läsa artiklar och tolka siffror och statistik ordentligt om du ska kunna diskutera sakligt med andra.V växelventil skrev:Att om 100% som är inte vaccinerade hamnar på Iva är det inte okej men om 100 % är vaccinerade som hamnar på Iva så är det okej? Eftersom fler och fler vaccinera sig så behöver man inte större mattekunskaper att det går åt det hållet. Av 541 patienter så behöver 59% intensivvård tror jag och verkar som övriga världen oroande men tydligen inte dig.