3 390 552 läst · 18 250 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hur brett har du att greppa om axeln? En Bahco 147 rörtång bygger ungefär 35 mmFrustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Axeln är smalare än så, kanske två cm. Sen är 'axeltappen' på plattan ca 35mm.nanowire skrev:
Finns urspårningar på svarvens axel som är flata och parallella. Kanske kan lägga något där och sen fästa en rejäl tving utanpå...
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Får testa mer ikväll.K kristofo skrev:
Det var när jag skruvade fast pinnen på plattan och drog till den jag deformerade den fasta nyckeln..
Ang om det är rätt håll. Jag hoppas det.
Tänker att om jag håller fast svarvens axel så ska väl plattan roteras mot mig?
Tror nog att du har rätt ang rotationsriktning. Jag hade samma problem när jag fick tillbaka min svarv efter utlåning. Den kan sitta så in i …. Kanske du måste sätta nåt stumt i stället för brädbiten som ju sviktar lite grand. Jag fick knacka loss min. Med en förlängning som du är inne på ger ju en utomordentlig hävstång. Risken med att knacka är ju att man kan skada lagret på axeln men det blir ju i så fall nästa problem (projekt?). Du måste ju få loss den. Lycka till /T
Ps hur tjock fast nyckel får du plats med?
Ps hur tjock fast nyckel får du plats med?
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Andra änden sitter remskivorna.useless skrev:
Har vart nere och testat både heimlagas metod (hota svarven med yxan) och daniel_ns metod (blänga på den med samma blick som han gav mig när jag försökte slarva med lastsäkringen). Inget resultat.
Har en dålig Biltema-tving jag ska slakta ikväll och försöka göra någon slags fast nyckel av när alla somnat.
Det beror ju på vilken del av plattan du försöker dra emot dig. Men antagligen tänker du rätt, den lossas moturs.Frustrator skrev:
Ett tips jag hört någon gång (men aldrig testat själv) är att montera en bricka av plast eller kartong på spindeln innan man drar dit planskiva eller chuck för att minska risken att det sätter sig så hårt.
Nytt skåp på gång till vardagsrummet, samma visa som sist, Ikea stommar, Biltema 300mm ek limfog som behöver breddas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Hustrun begrepp att något var illa ställt. (Troligen på att jag inte kollade blocket var 10e minut utan endast en gång i kvarten..).
Så hon släppte ner mig i källaren.
En kort stund med vinkelslipen och modifieringen av Biltema-tving även var gjord.
På med en liten tving av bra kvalité. (Bilden tagen efter att jag fått bort plattan )
På med lite hävstänger
Sådär ja!
En kort stund med vinkelslipen och modifieringen av Biltema-tving även var gjord.
På med en liten tving av bra kvalité. (Bilden tagen efter att jag fått bort plattan )
Logga in
Skapa konto
På med lite hävstänger
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sådär ja!
Redigerat:
Imponerande!Frustrator skrev:Hustrun begrepp att något var illa ställt. (Troligen att jag inte kollade blocket var 10e minut utan endast en gång i kvarten..).
[bild]
På med lite hävstänger[bild] [bild] [bild]
Sådär ja!
Nu är du värd en ”Pelarborr”!