Frustrator Frustrator skrev:
Har testat att värma på plattan (över delen som är pågängad så att säga). Hände inget :(

Plattan har ett hål i axeln, 7mm. Allt jag fäst där i böjer sig pga för tunt gods.
Hålen i själva plattan är där jag fäst plattjärnet med träpinne. :(
Hur brett har du att greppa om axeln? En Bahco 147 rörtång bygger ungefär 35 mm

nanowire nanowire skrev:
Hur brett har du att greppa om axeln? En Bahco 147 rörtång bygger ungefär 35 mm
Axeln är smalare än så, kanske två cm. Sen är 'axeltappen' på plattan ca 35mm.

Finns urspårningar på svarvens axel som är flata och parallella. Kanske kan lägga något där och sen fästa en rejäl tving utanpå...

Värma mer?
Skruva fast något på plattan och klappa till med handslägga?

K kristofo skrev:
Värma mer?
Skruva fast något på plattan och klappa till med handslägga?
Får testa mer ikväll.
Det var när jag skruvade fast pinnen på plattan och drog till den jag deformerade den fasta nyckeln..

Ang om det är rätt håll. Jag hoppas det.
Tänker att om jag håller fast svarvens axel så ska väl plattan roteras mot mig?

Tror nog att du har rätt ang rotationsriktning. Jag hade samma problem när jag fick tillbaka min svarv efter utlåning. Den kan sitta så in i …. Kanske du måste sätta nåt stumt i stället för brädbiten som ju sviktar lite grand. Jag fick knacka loss min. Med en förlängning som du är inne på ger ju en utomordentlig hävstång. Risken med att knacka är ju att man kan skada lagret på axeln men det blir ju i så fall nästa problem (projekt?). Du måste ju få loss den. Lycka till /T
Ps hur tjock fast nyckel får du plats med?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Ps hur tjock fast nyckel får du plats med?
7mm verkar gå in med lite glapp.

Hade man vart ensam hade jag jagat rätt på en fast nyckel från Biltema att slipa ner redan idag. Men med tre barn varav två förkylda hemma blir det ett projekt.

• Älska
tommib
  • Laddar…
tommib
Stark igenkänning på den.

Hur ser det ut i andra änden av axeln? Går det att hålla emot bättre där eller kanske borra ett hål för ett mothåll?

useless useless skrev:
Hur ser det ut i andra änden av axeln? Går det att hålla emot bättre där eller kanske borra ett hål för ett mothåll?
Andra änden sitter remskivorna.

Har vart nere och testat både heimlagas metod (hota svarven med yxan) och daniel_ns metod (blänga på den med samma blick som han gav mig när jag försökte slarva med lastsäkringen). Inget resultat.

Har en dålig Biltema-tving jag ska slakta ikväll och försöka göra någon slags fast nyckel av när alla somnat.

Ang om det är rätt håll. Jag hoppas det.
Tänker att om jag håller fast svarvens axel så ska väl plattan roteras mot mig?
Det beror ju på vilken del av plattan du försöker dra emot dig. :cool: Men antagligen tänker du rätt, den lossas moturs.
Ett tips jag hört någon gång (men aldrig testat själv) är att montera en bricka av plast eller kartong på spindeln innan man drar dit planskiva eller chuck för att minska risken att det sätter sig så hårt.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare!
När jag hade svarv använde jag en läderring som mellanlägg mellan planskiva och axel.

Nytt skåp på gång till vardagsrummet, samma visa som sist, Ikea stommar, Biltema 300mm ek limfog som behöver breddas.
Användning av Domino fogfräs på ek limfog för att montera skåpstommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ek limfogspaneler som ska breddas för att bygga ett skåp, liggande i en verkstad.
Skapa konto
Eklimfogspaneler breddas med klämmor i en verkstad, förberedelse för skåpbygge.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 11 till
  • Laddar…
Hustrun begrepp att något var illa ställt. (Troligen på att jag inte kollade blocket var 10e minut utan endast en gång i kvarten..).

Så hon släppte ner mig i källaren.

En kort stund med vinkelslipen och modifieringen av Biltema-tving även var gjord.

På med en liten tving av bra kvalité. (Bilden tagen efter att jag fått bort plattan ;))
Närbild på modifierad Biltema-tving med avlägsnad platta och påsatt hävstång.
Skapa konto

På med lite hävstänger Verkstadsmiljö med verktyg, modifierad tving fastsatt vid maskin omgiven av träspån.
Skapa konto
Verkstadsbord med modifierad tving, hävstång och spån efter arbete med vinkelslip.
Skapa konto
Verkstadsmiljö med en tving, hävstång och vinkelslipade metallprofiler på ett arbetsbord fyllt med träspån.
Skapa konto

Sådär ja!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Luddis_1 och 23 till
  • Laddar…
Hustrun begrepp att något var illa ställt. (Troligen att jag inte kollade blocket var 10e minut utan endast en gång i kvarten..).

Så hon släppte ner mig i källaren.

En kort stund med vinkelslipen och modifieringen av Biltema-tving även var gjord.

På med en liten tving av bra kvalité. (Bilden tagen efter att jag fått bort plattan ;))
[bild]

På med lite hävstänger[bild] [bild] [bild]

Sådär ja!
Imponerande!
Nu är du värd en ”Pelarborr”! :beer:

Aah du gillar Blocket eller?

• Haha
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.