817 658 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Japp, men det är ändå 90% av de som blir sjuka som är ovaccinerade… jag har både haft infectionen och vaccinerat mig så just jag löper nog väldigt liten risk att få några märkbara symtom, men visst kan man få infektionen.Bananskalare skrev:
Det bekymrar mig dock inte speciellt mycket. Jag håller avstånd, men väljer någon annan att strunta i det så bryr jag mig inte. Det kan ju få till följd att jag rent teoretiskt kan sprida det. Men skulle det hända så blir ju det då till någon som valt att inte hålla avstånd.
Antivaxxare har ju valt att utsätta sig för risken, och får ta ansvar för sig själva, man behöver knappast känna empati med dem.
Jag tillhör själv ingen riskgrupp, vare sig gällande ålder eller hälsa, har inte haft en sjukskrivningsdag på typ 20 år, blev inte speciellt sjuk av Covid infektionen heller, men som en följd av den åkte jag på en rejäl lunginflammation, tack vare att 1177 i stort sett beordrade mig att uppsöka läkare kom jag in på akuten innan det var för sent. Så det är inget att leka med…
Redigerat:
Jo, men denna antivaxxaren verkar ju helt oemottaglig för hur verkligheten ser ut. Han är sannolikt både där o här och chattar ändå.F fiskbuggaren skrev:
Men du har en poäng!
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Och ser du någon biologisk möjlighet till hur mRNA-vaccin (Pfizers, Moderna) eller virusvektorvaccin (AZ, Janseens) kan påverka kroppen efter mycket lång tid?E EPG skrev:Det märks att när du skriver dina svar så använder du argument som är förenliga med traditionella vacciner (vi kan åter igen gå tillbaka till TBE-vaccinet som exempel). Nu är det ju bara så att det här är inget vaccin ut traditionell mening utan det här är något helt annat som aldrig har testats i full skala tidigare. Därför är erfarenheter från traditionella vacciner heller inte applicerbara på det nya läkemedlet.
Jag har ställt den frågan till andra men har inte fått något svar. Har jag större tur med dig?
Vaccination är en metod att framkalla skydd mot en sjukdom. Vaccin har alltså inget att göra med hur det framställs så naturligtvis är moderna vaccin just vaccin och inget annat. Även tidigare har man använt olika metoder för att få fram vaccin och det började med användning av levande kokoppsvirus innan man ens visste att virus fanns. Så en gång i tiden var även det du kallar för traditionella vaccin nya och oprövade och utan folk som ställde upp på att bli vaccinerade med dem så hade det inte funnits några vad du kallar för traditionella vaccin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Vad är ett sänkt immunförsvar?E EPG skrev:Om vi ändå ska fortsätta att vara konspiratoriska så tror jag mer på ett scenario där läkemedlet botar för stunden men samtidigt så sänker det immunförsvaret lite grann så att sen när viruset har gått ett varv eller två runt jorden och har hunnit att mutera sådär lite lagom mycket så måste man ta sig sin "shot" igen för att inte bli allvarligt sjuk. Och på så sätt kan läkemedelsbolagen fortsätta att casha in år efter år. En död patient däremot behöver inga injektioner så den personen kan man inte tjäna några pengar på.
Som du redan har konstaterat så har man inte använt mRNA-tekniken just något tidigare så hur kan man i förväg veta att immunförsvaret skulle bli "sänkt" av det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, det finns tre metoder som har använts länge, levande försvagat virus, inaktiverat (avdödat) virus och proteinbaserat vaccin. Samtliga har för- och nackdelar. T.ex. så avråds jag från att ta traditionellt influensavaccin eftersom viruset där odlas i ägg som gör att det kan finnas rester av ägg i vaccinet och jag är allergisk mot ägg. Det kan också behövas en adjuvans (förstärkare) för att skapa tillräcklig immunitet och den kan i sig orsaka problem i kroppen (som narkolepsi när det gällde vissa svininfluensavaccin).E EPG skrev:Ett riktigt vaccin bygger ju på att man sprutar in en liten dos virus som är så pass försvagat att det inte kan ställa till med någon oreda i kroppen men tillräckligt mycket för att immunförsvaret ska vakna till liv.
Jag läste för någon vecka sedan om Novavax som tydligen skulle vara ett "proteinbaserat" vaccin. Jag vet inte riktigt vad som menas med det men om det betyder att det är inaktiverat virus man sprutar in så låter det ju i alla fall i min värld som ett bättre val om man nu inte orkar vänta nåt år för att se vad som händer med alla de människor som frivilligt har ställt upp som försökskaniner.
Du kan läsa mer om ovanstående tre typer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaccin
Däremot mRNA-vaccin är väldigt rent och där finns inga rester av t.ex. ägg och inga adjuvanser används.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Fast risken att sluta på sjukhus för en ovaccinerad har ökat med tiden, 1,6 gånger så stor risk när man blir smittad av alfavarinten jämfört med varianten som orsakade våg 2 och nu fördubblad risk med deltavarianten jämfört med alfavarianten. #12140Bananskalare skrev:
I Sverige var det 2 % risk att hamna på sjukhus under våg 2 och 3,2 % under våg 3 (alfa) räknat på alla under 70 år. För gruppen 56-69 år så gick det från 5 % till 8 %.
https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/ovrigt/2021-6-7500.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Region Stockholm har kollat upp alla stockholmare, 10 100 st, som testats positivt från vecka 25 till vecka 33.
Från Västra Götaland:
De hade igår 16 IVA-patienter.
Edit: kompletterat första meningen och bytt ut första citatet.
https://www.dn.se/sthlm/atta-av-tio-covidsmittade-i-stockholm-helt-ovaccinerade/
Från Västra Götaland:
https://www.dn.se/sverige/7-av-10-c...vastra-gotalandsregionen-ar-inte-vaccinerade/
De hade igår 16 IVA-patienter.
Edit: kompletterat första meningen och bytt ut första citatet.
Redigerat:
BirgitS skrev:
BirgitS skrev:Studien gäller tiden med alfavarianten, 1 dec. - 24 april, och en blandning av AZ och Pfizers vaccin. Man vet förstås inte hur risken är med deltavarianten eller med framtida vacciner. Under den tidsperioden var det troligen en mindre andel som hann vaccinera sig två gånger samt kunna följas under några veckor därefter eftersom Storbritannien i stor utsträckning har haft principen om 12 veckor mellan doserna. Som det står i texten "den första vaccinsprutan". Du får alltså vänta ett tag till för att få veta hur stor risken är vid omvaccinering.
Det man får göra är väl att varje gång det kan vara aktuellt att vaccinera sig tänka efter hur stor risk är det att jag blir smittad under det närmsta halvåret/året och hur ser riskbilden för en covidinfektion ut med nuvarande kunskap samt jämföra det med aktuell kunskap om vaccinbiverkningar för de vaccin som finns just då.
"Dessutom kommer man för eller senare ändå få Covid om man får tro experterna"
Det gäller ju även för tidigare insjuknade att många av dem kommer att insjukna på nytt. Det är väl troligt att nya varianter kommer att uppstå på olika ställen i världen och en del av dem kommer att vara sådana som kommer runt antikroppar som är bildade för andra varianter. Det gällde ju i stor utsträckning den varianten som uppstod i Brasilien förra hösten där folk fick covid en andra gång.
V växelventil skrev:
Ordet ovaccinerad har tappats bort i första citatet.Ruttenrot skrev:Många inlägg har det ändå blivit.
Varför skall de som vägrar låta vaccinera sig få en given plats i vården vid Covid? Precis som storrökare som inte vill/kan sluta inte självklart får en 1.a plats på HIA. Det som stör mig en del är aluminiumet i vaccinerna. Lär påverka hjärnan längre fram.
Men det är det ju mycket som gör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Tack nissens! Du är forumets pålitligaste leverantör av pajasinlägg.Nissens skrev:Det är du som inte tar till dig fakta. Det är många med bra hälsa i din ålder som hamnar på sjukhus i Covid.
I Sverige är det 90% av dem som hamnar på sjukhus med Covid-19 infektion ovaccinerade just nu. Det borde speglas i siffrorna till iva och bårhuset också.
Enligt dig själv är du inte direkt någon ungdom längre så…
Verkligheten visar att en Covidinfektion är väldigt mycket farligare än att vaccinera sig. Tror du något annat så är du helt verklighetsfrånvänd.
Bättre du sprider dina villfarelser bland likasinnade, förslagsvis på kavlaner.se…
Där samlas de som är egocentriska och rädda för både det ena och det andra…
Som vanligt svarar du inte på frågorna du själv citerar, utan kör i dikek direkt med egna Nissenspåhitt.
Jag kollade statestiken för de som är inlagda på IVA just nu med covid 19, enligt SVT. De i min åldersgrupp. 60-79 åringar, konstaterar jag att min ålder hamnar nästan utanför nämnda grupp. så redan där borde jag ligga bra till. Men vi fortsätter. Av de inlagda har 81% minst en underliggande sjukdom (Jag har ingen). Trots det överlever 71%. Så jag tillhör de 19% som återstår. DVS 8 personer. Och 71% av 8 blir ca:5,5 personer. Dvs. 2,5 personer dör av de 42 som nu vårdas på IVA i min åldersgrupp (vad jag kan se). Huruvida det är "väldigt mycket farligare än att vaccinera sig" får framtiden utvisa.
Det som dock redan är glaskart, är att du inte förstått någonting alls. Inte så konsigt för någon som visar alla täcken på rädsla och grava lässvårigheter.
Din kunskap och intresse för kavlaner.se, är intressant. Är du kanske en smygkavlanerare? Dags att komma ut ur garderoben kanske.
Staffans
P.S.
Här blev det mycket siffror och procent, men jag hoppas jag räknat rätt, så jag inte står där med .
Uppgifterna är tagna härifrån. https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Självklart att det är få på IVA i din åldersgruppen eftersom ung. 90 % är fullvaccinerade. Så du är ju inte en genomsnittlig representant för gruppen och därmed kan du inte jämföra dig rakt av. Med 39 på IVA i hela landet och 14 i Västra Götaland hamnar väl nästan alla åldersgrupper nästan utanför eftersom det är få i alla åldersgrupper.Staffans2000 skrev:
Hur kom du fram till den procentandelen?Staffans2000 skrev:
Hur kom du fram till den procentandelen?Staffans2000 skrev:
Är det bara risken att dö som spelar någon roll för dig?
Spelar det ingen roll om du blir långtidssjuk, handikappad osv.?
Såklart inte. Det var ett svar på Nissens okunniga inlägg om min snara hädanfärd.BirgitS skrev:
Skulle jag ta med alla parametrar och försöka räkna ut sannolikheten för var och en, skulle jag dö av ålderdom innan jag var klar. Och än mindre hinna gå ut och dricka öl på sjuan med @Jocke Best
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Okej, vi andra försöker ju ta hänsyn till mer än risken att dö och det är kanske därför som vi kommer fram till att det är bättre att vaccinera sig. Det blir väldigt begränsat att bara titta på en av alla risker.Staffans2000 skrev:
Och du klagar på Nissens för att han inte svarar på frågor. Du svarade inte på två av mina.
Exakt så. Vilket gör Nissens upprepade påstående att jag löper stor risk att antingen bli svårt sjuk eller dö av Coronan, inte helt genomtäkta.BirgitS skrev:
Procentsatserna och uträknandet i allmänhet tog jag från svt:sidan jag länkade till.
Staffans