Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
tusenett skrev:
Varför accepteras då genomgången infektion med PCR-test gjort av sjukvårdspersonal för Covidpass, s.k. tillfrisknandebevis ([länk]). Det borde inte duga då heller, men det gör det ju.

Vad är det som gör att antikroppstest inte duger men ett PCR-test gör det, det borde inte vara skillnad i sitt skydd mot delta?
Det är ju upp till varje land att bestämma vad för inreseregler de vill ha så det har ju inte så mycket att göra med att man bör vaccinera sig även efter genomgången sjukdom för att få så bra skydd som möjligt.

Tillägg: Sen bestämdes det ju på EU-nivå i våras vilka sorters "bevis" som alla ska kunna få så det är ju inte anpassat till deltavarianten.

A
P pmd skrev:
Vad är det för samhälle du tror att jag eftersträvar, och varför tror du det?
Ett samhälle där man tydligen måste ha läkarintyg på att man haft biverkningar av vaccinet och därför inte bör vaccineras vidare, är det inte så du skriver?

P pmd skrev:
Jag tror knappast att det kommer att gå så långt, men om jag vore du så skulle jag ändå be om ett intyg som visar på olämpligheten av att vaccineras. Jag skulle inte vilja bli betraktad som en vaccinmotståndare.[/Q

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
tusenett skrev:
Varför accepteras då genomgången infektion med PCR-test gjort av sjukvårdspersonal för Covidpass, s.k. tillfrisknandebevis ([länk]). Det borde inte duga då heller, men det gör det ju.

Vad är det som gör att antikroppstest inte duger men ett PCR-test gör det, det borde inte vara skillnad i sitt skydd mot delta?
Spekulerar nu, kanske för att det går att säga när man hade infektionen med PCR men ej med antikroppstest, eller för att PCR-test är mer specifikt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man kan verkligen undra varför folk inte vaccinerar sig, nu när danskarna mätt att risken för att hamna på sjukhus är tre gånger så stor för deltavarianten. Främst för ovaccinerade.

Text från en artikel som diskuterar ökad risk för sjukhusinläggning med deltavarianten av covid-19 för ovaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mugatu och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man kan verkligen undra varför folk inte vaccinerar sig, nu när danskarna mätt att risken för att hamna på sjukhus är tre gånger så stor för deltavarianten. Främst för ovaccinerade.

[bild]
Hur stor är risken från början? Det mest intressant.
Det intressanta är hur de räknat. Från 1/1 - 11/7. Här drog smittan iväg runt den 16/5 Det innebär att det är en väldigt kort period samt väldigt få personer för att gör När upptäckte deAnnars blir det som när byhålas system fick lördagsöppet.
Och brutala siffror i tidningarna. Misshandeln hade ökat med 200%....
4st istället för 2...

Men å andra sidan... Jag tror att de flesta som dykt in i den här tråden vet att man måste vaccinera sig. Det har de flesta här med önskvärd tydlighet påpekat.

Jag undrar om det är så många som idag är medvetna om att man ska vaccinera Sig.
Anti vaxxers gänget är omöjliga att nå.

Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur stor är risken från början? Det mest intressant. Annars blir det som när byhålas system fick lördagsöppet.
Och brutala siffror i tidningarna. Misshandeln hade ökat med 200%....
4st istället för 2...
Ja, DET blir ju bara 100% ökning…:rofl:

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att man vet att genomgången sjukdom med en variant innan delta inte ger särskilt bra skydd mot delta, inte alls i nivå med två doser Pfizers eller Modernas vaccin.
Communitystudien på Danderyds sjukhus verkar inte helt hålla med om den slutsatsen.

”Antikroppar efter mild covid-19 håller i minst ett år och binder också den nya Delta-varianten”

https://www.ds.se/om-oss/press2/#/p...binder-ocksaa-den-nya-delta-varianten-3116980

Det står dock inget om hur stor skillnad det är mellan vaccin och genomgången infektion gällande skyddet mot delta. Men du kanske har de siffrorna tillhands @BirgitS?

BirgitS
tusenett skrev:
Communitystudien på Danderyds sjukhus verkar inte helt hålla med om den slutsatsen.

”Antikroppar efter mild covid-19 håller i minst ett år och binder också den nya Delta-varianten”

[länk]
80 % av de med milda symtom hade antikropparna kvar, vid den tidigare mätningen efter 8-9 månader var det 90 %.

Okej, men det gör ju antikropparna hos de som har vaccinerats med AZ också.

Under sommaren har det ju kommit rapporter från USA, Storbritannien och Israel där man ju just har sett att skyddet från vaccination och genomgången sjukdom verkar vara sämre mot delta och någon har haft en graf eller ett citat i nyhetstråden där det just togs upp att genomgången sjukdom motsv. ungefär vaccinering med AZ medan mRNA-vaccinerna var avsevärt bättre. Nu ska jag inte ge några procentsiffror här för det är alldeles för många olika som kommer i olika rapporter och jag kan inte längre hålla isär dem.

• Gilla
1
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, DET blir ju bara 100% ökning…:rofl:
Procent är en rolig figur
Om jag höjer priset med 300% så låter det mycket värre än om jag säger 15kr...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det är givetvis inte bra alls, men det är att slå in öppna dörrar och har föga med belastningen på sjukvården pga covid-19 att göra.

En halmgubbe som knappast förtjänar ett svar.
Det är att dra på skygglappar för att vården har förstörts. Knappt värdigt att diskutera i med att det är klara läger på för och emot istället för att acceptera människors beslut.

Vi är klara vi 2 =)

BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur stor är risken från början? Det mest intressant.
Det intressanta är hur de räknat. Från 1/1 - 11/7. Här drog smittan iväg runt den 16/5 Det innebär att det är en väldigt kort period samt väldigt få personer för att gör När upptäckte deAnnars blir det som när byhålas system fick lördagsöppet.
Socialstyrelsen gjorde någon beräkning tidigare i år där de jämförde andelen av de bekräftade fallen som las in på sjukhus under andra vågen (tidigare varianter) och tredje vågen (alfa). Jag tror att det under andra vågen var 2 % och under tredje vågen drygt 3 %. Det har skrivits om det i nyhetstråden.

Nu finns det ju fler fall än bekräftade fall så den verkliga andelen är något lägre. Det är förstås också åldersrelaterat med lägre risk ju yngre man är.

Nu verkar ju danskarna ha börjat redan innan alfa var vanlig (i alla fall i Sverige) och det gör ju det lite svårt att jämföra direkt av.

B b8q skrev:

[bild]
Då är det ju märkligt att det inte blivit rena syndafloden på sjukhusen nu då. Imorgon kommer ny rapport för inlagda och insjuknade för skåne.

Kan dock säga att det är massor av folk utanför vaccinstationen i vår stad, så det står verkligen inte stilla.

A
BirgitS BirgitS skrev:
80 % av de med milda symtom hade antikropparna kvar, vid den tidigare mätningen efter 8-9 månader var det 90 %.

Okej, men det gör ju antikropparna hos de som har vaccinerats med AZ också.

Under sommaren har det ju kommit rapporter från USA, Storbritannien och Israel där man ju just har sett att skyddet från vaccination och genomgången sjukdom verkar vara sämre mot delta och någon har haft en graf eller ett citat i nyhetstråden där det just togs upp att genomgången sjukdom motsv. ungefär vaccinering med AZ medan mRNA-vaccinerna var avsevärt bättre. Nu ska jag inte ge några procentsiffror här för det är alldeles för många olika som kommer i olika rapporter och jag kan inte längre hålla isär dem.
Ok, men det skulle vara intressant att veta skillnaderna lite mer noga eftersom det i min bok iaf skulle kunna vara ett motiv att inte vaccinera sig om man ändå har lika bra skydd (för sig själv och för andra) via genomgången infektion.

Hus tomte
Popcorn nån?

• Haha
1
  • Laddar…
BirgitS
Citaten från https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/stoerre-andel-af-covid19infektioner-blandt-vaccinerede och sen är det mina kommentarer emellan.
Ny rapport om covid-19 infektioner efter vaccination viser, at andelen af smittede blandt vaccinerede er steget efter deltavarianten er blevet dominerende. Selvom der ses flere gennembrudsinfektioner, er der stadigt kun få indlæggelser blandt fuldt vaccinerede.
SSI’s tal viser også, at der er fundet 4.592 covid-19 tilfælde, efter at en person er vaccineret anden gang. Det svarer til 2,8% af det totale antal covid-19 infektioner.
Naturligtvis är det mycket mer än 2,8 % av befolkningen som är fullvaccinerade.
Blandt de 3.702 covid-19 personer med gennembrudsinfektioner har 197 været indlagt inden for 14 dage efter en positiv PCR-test, og der har været 47 dødsfald inden for 30 dage efter en positiv PCR-test.
Det är en mycket låg andel som las in på sjukhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.