818 172 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Det är ju upp till varje land att bestämma vad för inreseregler de vill ha så det har ju inte så mycket att göra med att man bör vaccinera sig även efter genomgången sjukdom för att få så bra skydd som möjligt.tusenett skrev:Varför accepteras då genomgången infektion med PCR-test gjort av sjukvårdspersonal för Covidpass, s.k. tillfrisknandebevis ([länk]). Det borde inte duga då heller, men det gör det ju.
Vad är det som gör att antikroppstest inte duger men ett PCR-test gör det, det borde inte vara skillnad i sitt skydd mot delta?
Tillägg: Sen bestämdes det ju på EU-nivå i våras vilka sorters "bevis" som alla ska kunna få så det är ju inte anpassat till deltavarianten.
Ett samhälle där man tydligen måste ha läkarintyg på att man haft biverkningar av vaccinet och därför inte bör vaccineras vidare, är det inte så du skriver?P pmd skrev:
P pmd skrev:
Spekulerar nu, kanske för att det går att säga när man hade infektionen med PCR men ej med antikroppstest, eller för att PCR-test är mer specifikt.tusenett skrev:Varför accepteras då genomgången infektion med PCR-test gjort av sjukvårdspersonal för Covidpass, s.k. tillfrisknandebevis ([länk]). Det borde inte duga då heller, men det gör det ju.
Vad är det som gör att antikroppstest inte duger men ett PCR-test gör det, det borde inte vara skillnad i sitt skydd mot delta?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Hur stor är risken från början? Det mest intressant.B b8q skrev:
Det intressanta är hur de räknat. Från 1/1 - 11/7. Här drog smittan iväg runt den 16/5 Det innebär att det är en väldigt kort period samt väldigt få personer för att gör När upptäckte deAnnars blir det som när byhålas system fick lördagsöppet.
Och brutala siffror i tidningarna. Misshandeln hade ökat med 200%....
4st istället för 2...
Men å andra sidan... Jag tror att de flesta som dykt in i den här tråden vet att man måste vaccinera sig. Det har de flesta här med önskvärd tydlighet påpekat.
Jag undrar om det är så många som idag är medvetna om att man ska vaccinera Sig.
Anti vaxxers gänget är omöjliga att nå.
Redigerat:
Communitystudien på Danderyds sjukhus verkar inte helt hålla med om den slutsatsen.BirgitS skrev:
”Antikroppar efter mild covid-19 håller i minst ett år och binder också den nya Delta-varianten”
https://www.ds.se/om-oss/press2/#/p...binder-ocksaa-den-nya-delta-varianten-3116980
Det står dock inget om hur stor skillnad det är mellan vaccin och genomgången infektion gällande skyddet mot delta. Men du kanske har de siffrorna tillhands @BirgitS?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
80 % av de med milda symtom hade antikropparna kvar, vid den tidigare mätningen efter 8-9 månader var det 90 %.tusenett skrev:
Okej, men det gör ju antikropparna hos de som har vaccinerats med AZ också.
Under sommaren har det ju kommit rapporter från USA, Storbritannien och Israel där man ju just har sett att skyddet från vaccination och genomgången sjukdom verkar vara sämre mot delta och någon har haft en graf eller ett citat i nyhetstråden där det just togs upp att genomgången sjukdom motsv. ungefär vaccinering med AZ medan mRNA-vaccinerna var avsevärt bättre. Nu ska jag inte ge några procentsiffror här för det är alldeles för många olika som kommer i olika rapporter och jag kan inte längre hålla isär dem.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det är att dra på skygglappar för att vården har förstörts. Knappt värdigt att diskutera i med att det är klara läger på för och emot istället för att acceptera människors beslut.P pmd skrev:
Vi är klara vi 2 =)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Socialstyrelsen gjorde någon beräkning tidigare i år där de jämförde andelen av de bekräftade fallen som las in på sjukhus under andra vågen (tidigare varianter) och tredje vågen (alfa). Jag tror att det under andra vågen var 2 % och under tredje vågen drygt 3 %. Det har skrivits om det i nyhetstråden.Bananskalare skrev:
Nu finns det ju fler fall än bekräftade fall så den verkliga andelen är något lägre. Det är förstås också åldersrelaterat med lägre risk ju yngre man är.
Nu verkar ju danskarna ha börjat redan innan alfa var vanlig (i alla fall i Sverige) och det gör ju det lite svårt att jämföra direkt av.
Då är det ju märkligt att det inte blivit rena syndafloden på sjukhusen nu då. Imorgon kommer ny rapport för inlagda och insjuknade för skåne.B b8q skrev:
Kan dock säga att det är massor av folk utanför vaccinstationen i vår stad, så det står verkligen inte stilla.
Ok, men det skulle vara intressant att veta skillnaderna lite mer noga eftersom det i min bok iaf skulle kunna vara ett motiv att inte vaccinera sig om man ändå har lika bra skydd (för sig själv och för andra) via genomgången infektion.BirgitS skrev:80 % av de med milda symtom hade antikropparna kvar, vid den tidigare mätningen efter 8-9 månader var det 90 %.
Okej, men det gör ju antikropparna hos de som har vaccinerats med AZ också.
Under sommaren har det ju kommit rapporter från USA, Storbritannien och Israel där man ju just har sett att skyddet från vaccination och genomgången sjukdom verkar vara sämre mot delta och någon har haft en graf eller ett citat i nyhetstråden där det just togs upp att genomgången sjukdom motsv. ungefär vaccinering med AZ medan mRNA-vaccinerna var avsevärt bättre. Nu ska jag inte ge några procentsiffror här för det är alldeles för många olika som kommer i olika rapporter och jag kan inte längre hålla isär dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Citaten från https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/stoerre-andel-af-covid19infektioner-blandt-vaccinerede och sen är det mina kommentarer emellan.
Naturligtvis är det mycket mer än 2,8 % av befolkningen som är fullvaccinerade.
Det är en mycket låg andel som las in på sjukhus.