Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
Faktura för installation av bergvärmepump med detaljerade kostnader för arbetstimmar och servicebil, delvis anonymiserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faktura med detaljerade arbetsnoteringar och datum för installation av bergvärmepump, inklusive antal timmar och kommentarer om utfört arbete.
Skapa konto

och 39 428 för material

Faktura med detaljerad kostnadsuppställning för VVS-material inklusive kopplingar och ventiler med priser och summor, texten "Forts..." på botten.
Skapa konto
Faktura med detaljerad kostnadsförteckning för VVS-arbete med priser och material.
Skapa konto
Faktura detaljerande olika VVS-material och arbetskostnader, med anonymiserade personuppgifter.
Skapa konto
Faktura med detaljerad lista över VVS-material och kostnader relaterade till installation av bergvärmepump.
Skapa konto
Faktura för VVS-arbeten och material med flera poster, totalt 73 413 SEK för arbete, anonymiserad.
Skapa konto

• Wow
  • Arg
  • Gilla
pelle plåttak och 13 till
  • Laddar…
Som vanligt så är det vanskligt att bedömma tid på det andra har gjort men man kan ju reagera på att i mitt tycke så har tiden sprungit iväg å framförallt om pump ståd i källare redan å vintrrproblemens faktura är betald. Förstår inte om det stämmer men vad gör två man på ett värmepumpsbyte så många timmar....

• Gilla
  • Wow
jakobwesterberg och 8 till
  • Laddar…
130 000 är väl vad det brukar kosta inklusive värmepump? Det låter helt orimligt.
Dessutom är det dubbla priset på allt material jämfört med vanliga handeln.

• Gilla
Flomi och 27 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
130 000 är väl vad det brukar kosta inklusive värmepump? Det låter helt orimligt.
Dessutom är det dubbla priset på allt material jämfört med vanliga handeln.
Jag har kört priserna i Excel och jämfört med de "marknadspriser" jag kunde hitta. Bifogar mina uträkningar. Totalt ligger deras priser 50,4% i genomsnitt över marknadspriser. Vissa är som du säger dubbla marknadens eller mer.

• Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Ok att matl priserna ligger kanske i överkant men den stora summan som sticker ut är ju arbetstimmarna. Är alla dom timmarna på vp byte så är det mycket. Vad har dom gjort alla dom timmarna å dessutom två man ibland. Vi är bara två när vi ska bära in och ut värmepumpen.

• Gilla
Haladria och 13 till
  • Laddar…
H
När dom montera min pump.
Då kom det 2 st som bar ut pannan.
Fastpris 1500 kr.
Sedan bar dom in nya pumpen.
Hjälptes åt att dra in kollektor slangarna.
Det tog ett par timmar.
Sen nästa dag kom en rörpulare.
Gjorde all inkoppling montera tryckkärl osv, ca 4-5 timmar.

betala 119000 för allt med borrning installation och pump efter rot avdrag.

så detta var en saftig faktura.
Prata med dom och gå igenom jobbet och vad dom gjort.

Redigerat:
  • Gilla
salahunreal och 15 till
  • Laddar…
Fick vår bergvärme 2012. Kom en rörpulare och en elektriker. De hjälptes åt att bära ut och in. Elektriker drog ny grövre kabel från centralen, kopplade in VP var klar efter 4-5h, tror han hjälpte rörkillen en del också. VVS var klart efter en full dag. Då hade han dessutom bytt 7m tappvattenledning, galvad som jag ville byta tidigare, men som bara gick att komma åt när pannan var borta. Så totalt drygt 12h på plats.

• Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Om vi börjar med arbetstimmarna. Man ser ju bara dagboksblad från första och sista dagen. Dom ser ju välskrivna ut. (Såg att det var några dagar med enbart avluftning också)

Skulle vara kul att läsa dagbok från alla andra dagar.

Att du får betala mer för materialet än det kostar på någon nätbutik är helt normalt.
Sen om hantverkarens påslag är ok eller inte ska jag låta vara osagt. Men har ni inte avtalat om något så är nog materialpriserna att se som skäliga i juridisk mening.

• Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att du får betala mer för materialet än det kostar på någon nätbutik är helt normalt.
Sen om hantverkarens påslag är ok eller inte ska jag låta vara osagt. Men har ni inte avtalat om något så är nog materialpriserna att se som skäliga i juridisk mening.
Visst kan man acceptera ett visst påslag för att täcka kostnaden för att hantverkaren köper prylarna, men dom har ju dessutom tagit 1300 spänn för att transportera dom till kunden.

• Gilla
CHEMAS och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Visst kan man acceptera ett visst påslag för att täcka kostnaden för att hantverkaren köper prylarna, men dom har ju dessutom tagit 1300 spänn för att transportera dom till kunden.
Berätta gärna hur du räknar.

• Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Räknar på vad?

useless useless skrev:
Räknar på vad?
Berätta gärna hur du räknar.
Hur har du kommit fram till att dom tagit 1300 spänn för att transportera materialet till kunden.

”Visst kan man acceptera ett visst påslag för att täcka kostnaden för att hantverkaren köper prylarna,”

Vill man vara med och försöka påverka påslaget så får man avtala om det innan. Det har tyvärr Ts inte gjort. Jag brukar rekommendera folk att man ska avtala om faktiskt inköpspris och sedan komma överens om ett %-påslag.
Ts verkar ha fått 10% rabatt på någon prislista. En kvalificerad gissning blir att det är 10% på någon grossistprislista. (Även kallad hittepå prislista på Byggahus.:rofl:)

Kan man då nå juridisk framgång om man tvistar och ärendet hamnar hos tinget? Prylarna finns ju till betydligt lägre pris på andra ställen och hantverkaren har högst troligt en betydligt bättre rabatt än de 10% han gett till kunden.

Högst troligt Nej svarar jag. Man kommer inte vinna juridisk framgång eftersom Ktjl 36§ kommer in i bilden.
Det blir inte speciellt svårt för hantverkaren att visa rätten att detta är ett normalt prisberäkningssätt på marknaden. Betydligt svårare blir det för Ts att visa att det inte är vanligt att man tar betalt på detta sätt.
Samma sak skulle högst troligt hända om man tvistade om dyra bildelar mot en märkesverkstad. Inte speciellt svårt att hitta lika delar till ett betydligt bättre pris på nätet.

Ts gör nog klokast i att fokusera på om antalet timmar är oskäliga. Har tidigare efterfrågat hela dagboken som skulle vara intressant att se.

• Gilla
CHEMAS och 6 till
  • Laddar…
Hur har du kommit fram till att dom tagit 1300 spänn för att transportera materialet till kunden.

”Visst kan man acceptera ett visst påslag för att täcka kostnaden för att hantverkaren köper prylarna,”

Vill man vara med och försöka påverka påslaget så får man avtala om det innan. Det har tyvärr Ts inte gjort. Jag brukar rekommendera folk att man ska avtala om faktiskt inköpspris och sedan komma överens om ett %-påslag.
Ts verkar ha fått 10% rabatt på någon prislista. En kvalificerad gissning blir att det är 10% på någon grossistprislista. (Även kallad hittepå prislista på Byggahus.:rofl:)

Kan man då nå juridisk framgång om man tvistar och ärendet hamnar hos tinget? Prylarna finns ju till betydligt lägre pris på andra ställen och hantverkaren har högst troligt en betydligt bättre rabatt än de 10% han gett till kunden.

Högst troligt Nej svarar jag. Man kommer inte vinna juridisk framgång eftersom Ktjl 36§ kommer in i bilden.
Det blir inte speciellt svårt för hantverkaren att visa rätten att detta är ett normalt prisberäkningssätt på marknaden. Betydligt svårare blir det för Ts att visa att det inte är vanligt att man tar betalt på detta sätt.
Samma sak skulle högst troligt hända om man tvistade om dyra bildelar mot en märkesverkstad. Inte speciellt svårt att hitta lika delar till ett betydligt bättre pris på nätet.

Ts gör nog klokast i att fokusera på om antalet timmar är oskäliga. Har tidigare efterfrågat hela dagboken som skulle vara intressant att se.
Tack för alla bra inlägg här. Ni har nog rätt i att jag bör fokusera på arbetade timmar. Det useless menar är de 650x2 som finns längst ner på fakturan för ”transportkostnader ”

• Gilla
Drex och 5 till
  • Laddar…
Det står ju i klartext på fakturan. "Transport av material, 2 st à 650:-"

• Gilla
  • Wow
Haladria och 5 till
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Tack för alla bra inlägg här. Ni har nog rätt i att jag bör fokusera på arbetade timmar. Det useless menar är de 650x2 som finns längst ner på fakturan för ”transportkostnader ”
Den hade jag missat. Den posten har jag aldrig sett och då har jag ändå jobbat med detta i ca 20 år och sett alla möjliga kreativa poster.

Blir en spännande fråga att ställa till hantverkaren. Eller är det 2 st utkörningskostnader från grossist?

Om det inte är det blir det lite väl magstarkt om man först tar betalt för Servicebil, arbetstid och sedan en transportkostnad.

Kan du inte lägga ut hela dagboken?

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.