S Stefan1972 skrev:
Radiatorerna är som sagt inte gjutjärn. De är gjorda i pressad plåt. Även det i inlägg 8
Hur vet en skillnaden? Av nyfikenhet då, jag har inte själv en aning.

A
S Stefan1972 skrev:
Radiatorerna är som sagt inte gjutjärn. De är gjorda i pressad plåt. Även det i inlägg 8
inte mina men men...
Så här de ut i plåt..
Vägg beklädd med vertikala plåtpaneler under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
L Lhogberg_ skrev:
gjutjärnselement är just gjutna.
medans plåt är falsade eller svetsade..

• Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
Düsseldorff
S Stefan1972 skrev:
Av nyfikenhet, hur avgör du det utifrån bilderna?

A
L Lhogberg_ skrev:
Kolla när du får eller har skrapmärken på elementen.. gjutjärnselement har oftast en svart brun yta. plåt har en grundfärg och sedan är de metall blanka..

Nej, om du tittar lite bättre så ser du att den inte finns där. Den är inte särskilt eftertraktad. Det är bara att titta på säljannonserna så blir det uppenbart.

Pannan är i grunden byggd för koks, men det går naturligtvis att elda lite vad som helst i den. Den är inte miljögodkänd och definitivt inte en bra vedpanna.

Med självcirkulation blir pannan kall i botten och het i toppen. Det medför risk för kondens i botten där den är kall. Kondensvatten blandat med aska kan medföra hål rätt snabbt. Men det är mest ett problem på plåtpannor.

Elementen är sektionsradiatorer av svetsad plåt, inte gjutjärn.

Ett vanligt ställe för läckor är i expansionsröret direkt under kärlet.

• Gilla
Lhogberg_ och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Maskintok skrev:
Kolla när du får eller har skrapmärken på elementen.. gjutjärnselement har oftast en svart brun yta. plåt har en grundfärg och sedan är de metall blanka..
Men hur avgör man det utifrån bilderna i denna tråd? Jag har gjutjärnselement från när huset byggdes 1905 och jag har svårt att förstå skillnaden mot exempelvis TS element. Vad är det jag ska titta efter?

L Lhogberg_ skrev:
Hej! I vårt hus har vi en vedpanna i köket som värmer 4 element längs med murstocken. Se bilder. Vår tanke är att behålla men uppdatera detta system, alltså göra rent och renovera befintliga element, sätta dem under fönster istället. Eventuellt byta vedpanna, men behålla självcirkulerande systemet alltså. (Har tex förstått att expansionskärlet ofta är det som blir dåligt först och kan behöva uppdateras?).
Någon som har gjort liknande och kan säga bu, bä eller har tips?

Mvh Linda
Ska du kunna behålla självcirkulation kan du inte på ett enkelt sätt flytta elementen till under fönstren. Det kräver i princip samma rördragning som nu med rör från taket och ner så lika bra att låta det vara som nu. Att rengöra och måla om osv är inte fel oavsett.

Sen är det som sagt inte "gjutjärnselement" såna är ovanliga och betydligt större med fötter mot golvet. Maskintok får jag hoppas har bättre koll på sina kärnämnen cement och miljö än radiatoter.

• Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
A
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men hur avgör man det utifrån bilderna i denna tråd? Jag har gjutjärnselement från när huset byggdes 1905 och jag har svårt att förstå skillnaden mot exempelvis TS element. Vad är det jag ska titta efter?
Ska ta en närbild (y)

Düsseldorff
GK100 GK100 skrev:
Sen är det som sagt inte "gjutjärnselement" såna är ovanliga och betydligt större med fötter mot golvet. Maskintok får jag hoppas har bättre koll på sina kärnämnen cement och miljö än radiatoter.
Aha! Ja, mina radiatorer har fötter och väger as! Då är jag med på skillnaden. Man vägghänger inte en gjutjärnsradiator antar jag.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det är ganska vanligt att man kallar lite äldre sektionsradiatorer för gjutjärn men de är inte det. Det är bara pressad plåt som är ihopsvetsat . Gjutjärnsradiatorer är helt annorlunda och skruvas oftast ihop med långa centrumjärn i anslutningarna. De är grövre i ytan och oftast mer krusiduller. Oftast gjutna fötter också eftersom de blir så tunga.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Ska du kunna behålla självcirkulation kan du inte på ett enkelt sätt flytta elementen till under fönstren. Det kräver i princip samma rördragning som nu med rör från taket och ner så lika bra att låta det vara som nu. Att rengöra och måla om osv är inte fel oavsett.

lika smart som du skriver..
Det går fint att ta bort radiatorerna och ersätta med rör, för att sedan montera tillbaka radiatorerna på annan plats.
Men däremot kan du inte flytta stigarrören hur du vill.

• Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Det är ganska vanligt att man kallar lite äldre sektionsradiatorer för gjutjärn men de är inte det. Det är bara pressad plåt som är ihopsvetsat . Gjutjärnsradiatorer är helt annorlunda och skruvas oftast ihop med långa centrumjärn i anslutningarna. De är grövre i ytan och oftast mer krusiduller. Oftast gjutna fötter också eftersom de blir så tunga.
Finns gjutjärnselement från Tjeckien och från forna sovjet som inte vägde hälften av de svenska varianterna som man finner oftast idag sedan 1800 talet.

Düsseldorff
Nu har vi ju kapat TS tråd. Kanske ska återgå till grundfrågorna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Närbild på skadat och avflagat emalj på en gjutjärnspanna eller gryta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De som har en gjutjärns gryta eller panna vet vad har och ska kolla efter...

Jag har alltihopa..

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.