Patrik440
L lat skrev:
Tänk om jag kunde få några kor som betade av hagen närmast mig, va glad jag skulle bli!!!!
Ja samma här!

Har en gammal fårhage som granne och någon säsong gick det hästar här istället men nu är det jag som får hålla växtligheten nere istället å klippa ett par gånger per säsong.
Utsikt från en gammal traktor som klipper gräset i en stor, öppen, före detta fårhage omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Destrier och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Betyder det att den som redan har pågående verksamhet med kor helt enkelt kan låta dem beta lite varstans utan att den marken är känd för kommunen genom en anmälan? Eller måste betesmarken vara en del av anmälan inför start eller byte av lokalisering av betet?
Maskintok skrev:
bönder svarar sällan inför kommun..
De har jordbruksverket och länsstyrelsen att hantera...[
Om betet inte ligger i direkt anslutning till en nuvarande produktionsplats behöver du anmäla en ny produktionsplats hos Jordbruksverket, sedan kan du flytta dit dina djur efter att registrerat flytten hos jordbruksverket. Kommunen har inget med detta och göra. Det är jordbruksverket som styr.

Detta är mer regler för spårbarhet och inget som TS kan överklaga.

Det finns rätt mycket saker som kommunen inte har med att göra när det gäller jord och skogsbruk. Bygglovsbefriade åtgärder mm.

Kommunen kan å andra sidan planlägga om de vill skaffa sig inflytande. Men det är inte säkert länsstyrelsen tillåter dem…
 
  • Gilla
Ulric och 7 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
vi måste anmäla vart vi flyttar hästarna på sommarbete.
Om dom är över 30 dagar där.
Men det är ingen godkänning utan bara en anmälan vart dom är.
Dock är det markägaren som ska anmäla att djuren är där och alla vill inte göra pappersarbete för folk som kanske bara har djur där.
Dock då det är mindre än 500 m från där vi bor så behövs det inte anmälas enligt reglerna.
Va?!
Varför det?
Det har jag aldrig hört talas om.
O aldrig heller gjort när hästarna flyttats.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
K knipo skrev:
Va?!
Varför det?
Det har jag aldrig hört talas om.
O aldrig heller gjort när hästarna flyttats.
Jag brukar anmäla till kommunen när frugan skall storhandla
 
  • Haha
  • Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
å jo du.
då är det massa lamtisar som kör taxi i stockholm då?
Menar du att vi tutar på taxibilarna?
 
Åsa Lund
yonna yonna skrev:
[bild]

Pga torkan bidrar jag med vatten till de två hoarna via slang från min utkastare. Ytterligare ett sätt att locka kossorna hit!

Jag har inte upplevt att det luktar speciellt mycket. Flugproblem visserligen men jag kör med hederliga gamla klisterremsor som byts ofta.
Köp saltsten på Biltema så kan du fjäska ännu bättre för dem :heart: (stäm av med bonden först bara. Eller ännu bättre om han placerar sin saltsten i hagen nära dig)
 
H Hallerudsbo skrev:
å jo du.
då är det massa lamtisar som kör taxi i stockholm då?
Garanterat ingen infödd Stockholmare som kör taxi.
 
  • Haha
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Nissens
yonna yonna skrev:
Det framgår inte i tråden om bonden haft djurhållning på annan mark tillhörande lantbruket. Har lantbruket ändrat inriktning kan TS ha möjlighet påverka.
Knappast..
 
K knipo skrev:
Va?!
Varför det?
Det har jag aldrig hört talas om.
O aldrig heller gjort när hästarna flyttats.
Välkommen till bondens underbara värld, även hästar inkluderas from 1 oktober i år.

Om du inte gjort det tidigare så sök på ”EU:s nya djurhälsoförordning” på jordbruksverkets hemsida.
Bara små sällskapsdjur är undantagna om jag fattat det rätt.

För nötkreatur är det i CDB Internet du gör dina rapporteringar, hästar har en egen databas.
 
  • Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Betyder det att den som redan har pågående verksamhet med kor helt enkelt kan låta dem beta lite varstans utan att den marken är känd för kommunen genom en anmälan? Eller måste betesmarken vara en del av anmälan inför start eller byte av lokalisering av betet?
Jordbrukare få använda sin mark för jordbruksaktiviteter ja.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag har kor eller rättare sagt 37st tjurar vid min tomtgräns på en äng mellan mig och båthamnen...
Jag har ingen stor tomt utan en vanlig villatomt på 1400m2
Dessa fromma djur tassar omkring på 2 av mina tomtsidor väster och norr.
Barnens studsmatta står precis vid tomtgränsen och jag tror inte korna stått en enda gång vid gränsen och tittat när dom hoppat där.
Lukten känner man endast om man går ner till dom vid gränsen..
Likadant med flugor och blinningar.
Men dessa störs man endast av om man lockat till sig tjurarna när tex barnen vill mata dom.
Bilden är tagen från mitt vardagsrum

[bild]
Det ser ju riktigt gemytligt ut!
 
  • Gilla
  • Älska
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
EU-bidrag för bete (inkl djur) är 5400 plus moms per hektar har jag för mig. Om du betalar en krona per m2 och år så borde du kunna förhandla om att få klippa en remsa utmed din tomt och slippa kor där?
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 1 till
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Vi bad om det snällt och förklarade hur vi känner. Vad altanen med grillandet och badandet och vad det betyder för oss.
Men får bara skumma svar men inget direkt om han kan flytta det lite eller ej
Vill ni att han ska flytta stängslet eller har ni erbjudit er att göra jobbet?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi har en granne som agerar värre än Ts, de har anmält vår hästhållning till kommunens miljöenhet 24 gånger på två år. Allt som en hämnd för att de inte får köpa mark av oss.
Dock har vi följt alla regler vad gäller avstånd osv.
Deras fastighet är det gamla brygghuset till vår gård som är avstyckad.
De har nu överklagat till mark och miljödomstol efter att ha fått avslag hos Länsstyrelsen.
Vi bor utanför detaljplanerat område och mitt i svensk jordbruksmiljö något som de även fått påpekat av miljöenheten på kommunen.
Låt oss säga så mycket som att vi inte hälsar längre. Det är här ni kommer att hamna om ni fortsätter trycka på knappen hos lantbrukaren. Om ni inte vill ha djur nära, köp marken eller flytta från landsbygden. Det är ett jättetrist svar men tyvärr, låt lantbrukaren bedriva sin verksamhet på mark som är avsedd för just detta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Henrik Stolpe och 58 till
  • Laddar…
Myrstacken
M MetteKson skrev:
Det ser ju riktigt gemytligt ut!
Tack ja vi är riktigt nöjda med vårt läge... :)
 
  • Gilla
Sverker Abrahamsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.