R Rkarlsson skrev:
Ibland undrar man faktiskt varför man måste ha en ringklocka. Har inte sen jag köpte min cykel i maj fått en enda att reagera trots den låter högt. Folk har ju hög musik i öronen, satans vandrare. Det är ännu en tråd, varför flyttar inte sig vandrare och samspelar i naturen :D

På bilar fungerar den till 0%.

Funderar på om man ska ha en tuta med bälg.
Min lilla klocka funkar förvånansvärt bra, även på "lurfolk", dock inte på pensionärer, men jag har en simlärarvisselpipa från 1954 som jag blåser i då.

En gång stod jag och plingade kontant i ringklockan och pratade samtidigt rätt högljutt med ett äldre par om detta med att gå på sidan för att inte vara i vägen på cykelbanan, herrn i sällskapet var väldigt påstridig och insisterade att jag skulle skaffa en ringklocka och använda den istället för att vara otrevlig och skrika åt folk, medan frun nervöst drog honom i jackan och frågade "Men Sven, hör du verkligen inte ringklockan, titta, hon plingar ju i den hela tiden, hör du den inte, Sven, du måste väl höra klockan?"
 
  • Haha
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det roliga är att det beteende du kritiserar bilister för utsätter cyklister fotgängare för dagligen.
Men då är det inte sällan 20cms marginal. Det var nog bara 2dagar sedan en cykelkrigare nästan mejjade ner mig när jag var ute och gick med barnvagnen.

Nedförsbacke hade han, och det fanns mer marginal på sidan han inte körd om på....
Du gick på höger sida?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur tolkar du ordet ”skall”. I sammanhaget: ”man skall använda cykelbana” ?
Jag menar att "slaskparagrafen" gör att jag som cyklist får bedöma när det är lämpligt att använda cykelbanan eller inte. Exempelvis om den inte existerar, om den är farligare än vägbanan av något skäl eller om den faktiskt inte går dit jag ska.
 
Nissens Nissens skrev:
Det har satsats många miljoner i cykelbanor. Använd dem istället om du tycker att det är farligt i trafiken. Det är liksom därför de finns…
Hur mycket satsas det på cykelinfrastruktur jämför med motortrafikdito? (svar: löjligt lite)
Hur mycket minskar man motortrafikproblemen med fler vägar (Svar: inte alls, trafiken ökar och därmed problemen)

Satsning på motortrafik ökar samhällskostnaderna, medan satsningar på cykeltrafik minskar dem.
Jag använder cykelbanan så mycket det går. Men ofta går det inte.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Största risken måste väl ändå vara när båda startar från stillastående och cyklisten befinner sig i lastbilens döda vinkel, och då är det inte särskilt svårt att vara uppmärksam. Men det gäller förstås också att förstå vad som kan hända, och det kanske är lite svårare.
Det är därför det är säkrare att cykla mot rött, precis innan det slår om till grönt och korsningen är tom.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Funderar på montera en sådanhär
[bild]
En vanlig ringklocka är värdelös då den inte hörs i bilen.
Edit: Dock skulle det förstörs den sleeka looken på cykeln
Har eltuta på bägge mina vardagscyklar. De (tutorna) är bägge lite olika modeller men låter något fruktansvärt högt gör de. Nu är jag en sådan som föredrar att börja med vänliga åtgärder, så har även ringklockor på cyklarna. Ringklockan använder jag i god tid innan jag ska passera någon som inte uppmärksammat mig. Särskilt hundpromenerare brukar uppskatta det, så kan dra in hunden och hojtar ibland något trevligt som tack.
Tutan aktiveras sällan, de flesta anledningarna är bilförare som ej uppmärksammat väjningsplikt och skapar farliga manövrar eller bara rätt och slätt blockerar cykelbanan. Då kan de få hornet, inga problem.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hur mycket minskar man motortrafikproblemen med fler vägar (Svar: inte alls, trafiken ökar och därmed problemen)
Fler vägar byggs för att folk vill köra mer, därmed minskar de problemen som uppstår pga. brist. Att det blir mer trafik är inte ett problem i sig, utan det är ett tecken på att folk kan ta sig dit de vill på önskat vis.

Att det sen finns negativa konsekvenser också ska inte förväxlas med att vägar är något dåligt.
 
T tompaah7503 skrev:
Har eltuta på bägge mina vardagscyklar. De (tutorna) är bägge lite olika modeller men låter något fruktansvärt högt gör de. Nu är jag en sådan som föredrar att börja med vänliga åtgärder, så har även ringklockor på cyklarna. Ringklockan använder jag i god tid innan jag ska passera någon som inte uppmärksammat mig. Särskilt hundpromenerare brukar uppskatta det, så kan dra in hunden och hojtar ibland något trevligt som tack.
Tutan aktiveras sällan, de flesta anledningarna är bilförare som ej uppmärksammat väjningsplikt och skapar farliga manövrar eller bara rätt och slätt blockerar cykelbanan. Då kan de få hornet, inga problem.
Jag gör samma sak fast med rösten :D "Pling, pling här kommer jag". Sedan "Ur spår för i helvete!!!!" :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tror bilisterna verkligen att motorcyklar i >70kmh är mopeder?
De måste vara de där trötta mobilpillande nötterna som borde skaka galler istället för att skapa trafikfarliga situationer i så fall.
Tyvärr är det så.
Varför tror du massor av mc förare kör med helljus mitt på ljusa dagen idag? Min sista hoj var konverterad så den hade 2 halvljus fram istället för ett som var original.

Värst var det på 70 vägar faktiskt där det fanns anslutande vägar, totalt livsfarligt. Därav lågt jag aldrig ut till höger, låg alltid mitt på filen eller till vänster.

Bilföraren tar en snabb titt till vänster sen höger och sen kör bara.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fler vägar byggs för att folk vill köra mer, därmed minskar de problemen som uppstår pga. brist. Att det blir mer trafik är inte ett problem i sig, utan det är ett tecken på att folk kan ta sig dit de vill på önskat vis.

Att det sen finns negativa konsekvenser också ska inte förväxlas med att vägar är något dåligt.
Trafikverket håller inte med dig. Varför skall de annars bygga fler filer på E22 Lund malmö? Mer trafik = enorma problem.
 
R Rkarlsson skrev:
Trafikverket håller inte med dig. Varför skall de annars bygga fler filer på E22 Lund malmö?
Då håller de väl med mig. Annars borde de väl riva upp befintliga vägar snarare än bygga nya.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då håller de väl med mig. Annars borde de väl riva upp befintliga vägar snarare än bygga nya.
De lägger ju till extra bredd på befintlig väg. Bygger ingen ny sträcka :p Jag tydde dig som att de byggde ny sträcka.
De ökar endast kapaciteten för att det är för mycket trafik.
E4 Malmö-hbg fick de ju sätta omkörningsförbud på lastbilar för att det var för mycket trafik med :p

Och de tog snarare bort vägar när de la om E22 längre upp, Tollarp försvann helt från sträckan. :D
 
Fler eller bredare vägar – sak samma för min del. Min invändning mot @Anna_H var att det inte magiskt blir mer trafik för att man bygger bättre framkomlighet för bilar, utan att det är fråga om att det redan finns en efterfråga, som möts av ett utbud.

Bygger man 20 filiga motorvägar till ett vansinnesprojekt i djungeln i Burma fylls inte de vägarna automatiskt med fordon, för det finns ingen efterfrågan. Bygger man däremot ut vägnätet runt våra större städer i Sverige kommer trafiken öka, eftersom att fler än som nyttjar vägarna idag egentligen vill använda dem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fler eller bredare vägar – sak samma för min del. Min invändning mot @Anna_H var att det inte magiskt blir mer trafik för att man bygger bättre framkomlighet för bilar, utan att det är fråga om att det redan finns en efterfråga, som möts av ett utbud.

Bygger man 20 filiga motorvägar till ett vansinnesprojekt i djungeln i Burma fylls inte de vägarna automatiskt med fordon, för det finns ingen efterfrågan. Bygger man däremot ut vägnätet runt våra större städer i Sverige kommer trafiken öka, eftersom att fler än som nyttjar vägarna idag egentligen vill använda dem.
Du ser logiken?
Här drar de in kollektivtrafik, vilket betyder att fler tvingas att ta till bilen, och då säger gubbarna i det fula huset i staden att det finns inget behov av tåg utan vägar.

Så vilken fin cirkel det blev =)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
Maskintok skrev:
Måste vara ett elände att cykla i ett dike... :thinking:
Låt cykeln vara istället ;)
Ja där har man ju hamnat ett par gånger på fyllan när man tagit sig hem...
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.