o/" Rickard you don't have to turn on the red light tonight o/"

• Haha
Testarn
  • Laddar…
För några veckor sedan plockade jag upp 12 bryggrör ur blåleran i stugan. Syster försökte bygga en brygga som isen (helt enligt plan) åt upp. Inte helt trivialt, 3m rör som stod till 3/4 ned i lera. Men bort skulle det så att barn och kommande barnbarn kan bada utan risk för gamla rör. Drygt jobb, tur det var hyfsat varmt i vattnet. Ett rör var värre än övriga:
Gamla metalliska bryggrör uppdragna ur blåleran liggande på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använde en Mophorn visch som det tipsades om här på forumet för ett bra tag sedan, en Mophorn 0.8T. Den funkade bra, jag fick till och med tillfälle att testa överbelastningsskyddet ;)
Här finns 1.6T varianten:
https://www.amazon.de/dp/B07PQXNXNF/ref=pe_3044161_185740101_TE_item
Tycker den funkade bra, kopplade mot bilen (pappas Golf). När bilen flyttade sig var vi precis på gränsen att överskrida max-belastningen. För en tusenlapp var jag mycket nöjd med köpet.

Det var lite svårt att hitta friläget, vill minnas att någon kommenterat det också, efter lite trixande hittade jag det. En liten instruktionsfilm med pappa bakom kameran:

• Gilla
Marcussjogren och 4 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Jag använde en Mophorn visch som det tipsades om här på forumet för ett bra tag sedan, en Mophorn 0.8T. Den funkade bra, jag fick till och med tillfälle att testa överbelastningsskyddet ;)
Det ligger några reservbrytpinnar i det långa handtaget. Eller de låg iaf där tills gummihandtaget gled av i något obevakat läge så nu har jag inga kvar. Kan vara idé att förvara dem på annat sätt..

• Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Ett mindre men ack så betydelsefullt ingrepp idag.

Dragit åt handtaget på kannan till Moccamastern.
Kaffekanna i en Moccamaster kaffebryggare där handtaget har justerats åt.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 16 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ett mindre men ack så betydelsefullt ingrepp idag.

Dragit åt handtaget på kannan till Moccamastern.
[bild]
Fast det skall ju utföras med en kalibrerad momentnyckel. Det är ju ändå en Moccamaster! Jag har tre stycken på olika platser.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Fast det skall ju utföras med en kalibrerad momentnyckel. Det är ju ändå en Moccamaster! Jag har tre stycken på olika platser.
Sant jag hastade iväg lite agerandet imorse... :oops:
Jag måste nog erkänna att jag inte har en kalibrerad momentny... ok, jag erkänner jag har inte ens en momentnyckel hemma. :whistle:

• Gilla
  • Älska
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
mattiasp mattiasp skrev:
FredrikR FredrikR skrev:
Sant jag hastade iväg lite agerandet imorse... :oops:
Jag måste nog erkänna att jag inte har en kalibrerad momentny... ok, jag erkänner jag har inte ens en momentnyckel hemma. :whistle:
I det här fallet är väl en momentskruvmejsel än mer lämplig? ;) Wera har några fina, finns en sådan här hemma, men tyvärr saknar jag Moccamaster. Dricka varmt?! :surprised:

Edit: Jag har för övrigt plågat min DRC och min gamla Dewalt med hålsåg idag, 33/38 st 38 mm-hål hann jag med.
DRCn kändes lite varm och Dewaltens batterier strejkade om varannat, blev lite lätt varma.
(Tråkigt att de inte fanns några självdragande centrumborrar hemma hos handlaren, skulle nog gå lättare än hålsåg.)
Åsarna är stöddiga 60 mm…

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
I det här fallet är väl en momentskruvmejsel än mer lämplig? ;) Wera har några fina, finns en sådan här hemma, men tyvärr saknar jag Moccamaster. Dricka varmt?! :surprised:

Edit: Jag har för övrigt plågat min DRC och min gamla Dewalt med hålsåg idag, 33/38 st 38 mm-hål hann jag med.
DRCn kändes lite varm och Dewaltens batterier strejkade om varannat, blev lite lätt varma.
(Tråkigt att de inte fanns några självdragande centrumborrar hemma hos handlaren, skulle nog gå lättare än hålsåg.)
Åsarna är stöddiga 60 mm…
Jag har sneglat på ett Wera skaft :love:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fick hem lite brynen idag, tyvärr på gränsen till för fina, för detta stämjärn som var ganska brett och illa behandlat. Sandpapper testade jag innan men blev så sandigt överallt, lite rädd om slipjiggen, vill ju inte ha in sand i rullen.
Fick hjälp av minstingen i bärselen, var underhållande nog i alla fall dryga halvtimmen.
Barn i bärsel tittar på stämjärn och slipmaterial på ett rörigt arbetsbord med träavfall.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Klippt häcken (aka provkört förlängningsröret till stånghäcksaxen). Det är rätt svajigt i hellängd.
Två stånghäcksaxar med förlängningsrör ligger på gräsmattan, en nedmonterad och en i full längd.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Tänkte bidra med dagens fulaste, snabbaste etc grej och inlägg.
Lilla skruvisen ligger alltid framme på bänken med lång PH2-bit...Så nu får den hänga istället.
Elektrisk skruvdragare med lång PH2-bit hängande på bänkkanten i verkstad.
Skapa konto

• Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
Använt kapfunktionen på dragsågen och börjat bygget av hönsgården. Trevligt att kunna kapa spetsigare vinklar än vad den utlånade gerkapen klarar av.
Dragsåg används för kapning, med påbörjat bygge av en hönsgård i bakgrunden och träbitar på gräset.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Maskiner, min trötta kropp och lite envishet.

Pannbuntarna kom upp på taket igår, idag seg start, sovmorgon och fastnade i soffan och tog tag i lite andra saker men nånstans på föreftermiddagen (finns det ett sånt ord?) tog jag tjuren vid hornen.
Tak med röda tegelpannor på en byggnad med omgivande landskap, en stege och verktyg synliga.
Skapa konto
Närbild av röda takpannor som ligger rakt på ett tak under uppbyggnad med synliga pannbuntar.
Skapa konto
Närbild av röda takpannor som ligger rakt på ett vågigt tak med träd och himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Rakt, iaf rakt nog för typ av byggnad och sida av tomten. ;)
Taket är vågigt men pannorna ligger rakt.

Sen kom vi till vindskivan, en halvpanna blev kort enligt mig och en hel får inte plats..
Just det, nån här, har glömt vem, men tack! "hetsade" fram ett villhöver på Hikoki vinkelkapsetet från Hornbach förra sommaren. Idag kom den till användning! :love:
Vinkelslip med diamantskiva bredvid en tegelröd takpanna på ett grusunderlag.
Skapa konto
Nyinstallerade röda takpannor på ett hus med omgivande grönt landskap, och en stege mot väggen.
Skapa konto

Imorgon kör vi nästa sida! :cool:

• Gilla
fremax och 17 till
  • Laddar…
Jag är dålig på att vänta på saker...
Ett nästan färdigställt rött tegeltak på ett uthus med stege lutad mot taket och byggmaterial synligt.
Skapa konto

Är väl lika f_n att skära sista raden när man ändå känner sig lite mör.. :sweat:
Kanske inte behöver ha dåligt samvete för att jag inte tränat nåt den här veckan... :whistle:

• Gilla
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
Rickard.
FredrikR FredrikR skrev:
Kanske inte behöver ha dåligt samvete för att jag inte tränat nåt den här veckan...
Den logiken håller jag helt med om, använder den 52 veckor om året :cool:

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.