4 355 413 läst · 32 054 svar
4355k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Precis vad jag själv tänkte när jag krälade nere i källaren idag och fick springa ut stup i ett för att slipa lite, mäta lite, slipa lite, mäta lite, slipa lite osv.fgo skrev:
Sen är det säkert lite överdrivet för en plats till Bergvärmepumpen MEN vilken tillfredsställelse det ger när man vet att allt är gjort som man själv vill ha det utan kompromisser man själv inte godtar.
Helt rätt tanke!P-plats skrev:Precis vad jag själv tänkte när jag krälade nere i källaren idag och fick springa ut stup i ett för att slipa lite, mäta lite, slipa lite, mäta lite, slipa lite osv.
Sen är det säkert lite överdrivet för en plats till Bergvärmepumpen MEN vilken tillfredsställelse det ger när man vet att allt är gjort som man själv vill ha det utan kompromisser man själv inte godtar.
Perfektionism är dyrt, men kan man göra det på egen tid är det så mycket värt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Igår monterade jag en 315x66, 7m på vinden, ursäkta röran där uppe…
Tyvärr så glömde jag ta bild när allt var på plats, men jag hängslade upp takstolarna med vinkeljärn på 40x40x4. Klossarna är för att ge utrymme för ventrör under balken.
Idag blev det att förstärka en avkapad golvbjälke som uppdagades när skorstenen revs. Det finns risk att det blev lite överarbetat men
Gjorde även en undergjutning under balken.
Hade tänkt gjuta fundament till nya brevlådan också, men nöjde med att sätta dit dekalerna jag beställt, då det regnade lite väl mycket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr så glömde jag ta bild när allt var på plats, men jag hängslade upp takstolarna med vinkeljärn på 40x40x4. Klossarna är för att ge utrymme för ventrör under balken.
Idag blev det att förstärka en avkapad golvbjälke som uppdagades när skorstenen revs. Det finns risk att det blev lite överarbetat men
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjorde även en undergjutning under balken.
Hade tänkt gjuta fundament till nya brevlådan också, men nöjde med att sätta dit dekalerna jag beställt, då det regnade lite väl mycket
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte jag men make, son och svärfar har fortsatt skrapa verandan. Jag är mycket glad över deras insats.
I många, många år var huset målat med linoljefärg. Tre år före försäljning får ägaren (son till den som uppförde huset) för sig att "göra lite fint" och anställer en riktigt klant att måla huset - med plastfärg. Det blev ju inte så bra...
Nåja, nu får vi ju se den ursprungliga färgsättningen i alla fall.
Fått upp belysning och äntligen fått dit luckorna som tillslut blev målade med en kritfärg.
Det blev några provmålningar innan och hade inte tålamod att fortsätta med äggoljetempera.
Nu är det bara att vänta på rörmokaren så får han göra det sista med vasken, blandaren och det som hör till.
Snart har jag en riktig tvättstuga, inte nån slags förråd med tvättmaskin i
Det blev några provmålningar innan och hade inte tålamod att fortsätta med äggoljetempera.
Nu är det bara att vänta på rörmokaren så får han göra det sista med vasken, blandaren och det som hör till.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men så fint!Lill72 skrev:Fått upp belysning och äntligen fått dit luckorna som tillslut blev målade med en kritfärg.
[bild] [bild]
Själv använder jag det sista av semestern till att städa i förrådet, förlåt tvättstuga...
Om vi haft lika fint som du hade vi nog haft bättre ordning.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 198 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 198 inlägg
Husägare
· Trelleborg
· 629 inlägg
Imorse
Lite hjälpande hand när man trixar med 5 m långa brädor uppe på en stege.
och vid dagens slut, en till takfot klädd.
Nu är det bara takfoten 7 m upp kvar, blir till att hyra en skylift till det.
Logga in
Skapa konto
Lite hjälpande hand när man trixar med 5 m långa brädor uppe på en stege.
Logga in
Skapa konto
och vid dagens slut, en till takfot klädd.
Logga in
Skapa konto
Nu är det bara takfoten 7 m upp kvar, blir till att hyra en skylift till det.