fgo fgo skrev:
Undra vad merkostnaden skulle vara för en kakelsättare att få till det där?? (Inte ölen)

Ser väldigt bra ut!
Precis vad jag själv tänkte när jag krälade nere i källaren idag och fick springa ut stup i ett för att slipa lite, mäta lite, slipa lite, mäta lite, slipa lite osv.
Sen är det säkert lite överdrivet för en plats till Bergvärmepumpen MEN vilken tillfredsställelse det ger när man vet att allt är gjort som man själv vill ha det utan kompromisser man själv inte godtar.

• Gilla
StaBen och 2 till
  • Laddar…
Fortsatt med styrketemat.. :oops:
En tom träpall på en grusuppfart med plastförpackningsmaterial vid sidan, planerad att användas för takarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar med röda takpannor klara att lyftas upp på taket, placerade intill en röd stuga.
Skapa konto

Nu ska dryga 30 buntar upp på taket. :rolleyes:

• Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Precis vad jag själv tänkte när jag krälade nere i källaren idag och fick springa ut stup i ett för att slipa lite, mäta lite, slipa lite, mäta lite, slipa lite osv.
Sen är det säkert lite överdrivet för en plats till Bergvärmepumpen MEN vilken tillfredsställelse det ger när man vet att allt är gjort som man själv vill ha det utan kompromisser man själv inte godtar.
Helt rätt tanke!
Perfektionism är dyrt, men kan man göra det på egen tid är det så mycket värt.

• Gilla
  • Älska
Kromo och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Igår monterade jag en 315x66, 7m på vinden, ursäkta röran där uppe…
Oorganiserad vind med nya balkar, isolering och byggmaterial spridda över golvet.
Skapa konto

Tyvärr så glömde jag ta bild när allt var på plats, men jag hängslade upp takstolarna med vinkeljärn på 40x40x4. Klossarna är för att ge utrymme för ventrör under balken.

Idag blev det att förstärka en avkapad golvbjälke som uppdagades när skorstenen revs. Det finns risk att det blev lite överarbetat men :p
En balk i förgrunden med klammer och vinkeljärn i ett rörigt utrymme på en vind under renovering.
Skapa konto
Byggarbetsplats med osammanfogade stålbalkar och träklossar på ett betonggolv, omgiven av röriga verktyg och material.
Skapa konto

Gjorde även en undergjutning under balken.

Hade tänkt gjuta fundament till nya brevlådan också, men nöjde med att sätta dit dekalerna jag beställt, då det regnade lite väl mycket :)

Nyligen applicerade dekaler på en brevlåda med texten "två ingen reklam" och namnet "Tenggren".
Skapa konto

• Gilla
Bödvar McOlsson och 4 till
  • Laddar…
Gammal veranda med skrapad, flagnande färg visar spår efter linolje- och plastfärg på husets fasad.
Skapa konto

Inte jag men make, son och svärfar har fortsatt skrapa verandan. Jag är mycket glad över deras insats.

I många, många år var huset målat med linoljefärg. Tre år före försäljning får ägaren (son till den som uppförde huset) för sig att "göra lite fint" och anställer en riktigt klant att måla huset - med plastfärg. Det blev ju inte så bra... :thinking:

Nåja, nu får vi ju se den ursprungliga färgsättningen i alla fall. ;)

• Gilla
  • Älska
hobbs och 9 till
  • Laddar…
Fått upp belysning och äntligen fått dit luckorna som tillslut blev målade med en kritfärg.
Det blev några provmålningar innan och hade inte tålamod att fortsätta med äggoljetempera.
Nu är det bara att vänta på rörmokaren så får han göra det sista med vasken, blandaren och det som hör till.
Snart har jag en riktig tvättstuga, inte nån slags förråd med tvättmaskin i :D
Nyrenoverad tvättstuga med gröna skåp, träbänkskiva och tapet med bladmönster.
Skapa konto
Tvättstuga med nyuppsatta vita luckor i kritfärg, tvättmaskin och väntande vask-installation.
Skapa konto

• Gilla
FreQa och 8 till
  • Laddar…
Röd träfasad med svart garageport och solpaneler på taket av en byggnad.
Skapa konto

I princip avslutat fas 2 , skall måla över spikhuvud odyl. Fick även isolerat och gipsat väggen på insidan, så där blir det en del spackling och målning också.

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Fått upp belysning och äntligen fått dit luckorna som tillslut blev målade med en kritfärg.
Det blev några provmålningar innan och hade inte tålamod att fortsätta med äggoljetempera.
Nu är det bara att vänta på rörmokaren så får han göra det sista med vasken, blandaren och det som hör till.
Snart har jag en riktig tvättstuga, inte nån slags förråd med tvättmaskin i :D
[bild] [bild]
Men så fint!
Själv använder jag det sista av semestern till att städa i förrådet, förlåt tvättstuga... :crysmile:
Om vi haft lika fint som du hade vi nog haft bättre ordning. :love:

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Men så fint!
Själv använder jag det sista av semestern till att städa i förrådet, förlåt tvättstuga... :crysmile:
Om vi haft lika fint som du hade vi nog haft bättre ordning. :love:
Själv har jag "det riktiga förrådet" kvar att städa, där allt hamnat nu när tvättstugan nästan är klar :rofl:

• Haha
Jiji
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Själv har jag "det riktiga förrådet" kvar att städa, där allt hamnat nu när tvättstugan nästan är klar :rofl:
Känner igen det där. Vi gör faktiskt det också lite parallellt. Enligt konmari-metoden... :rofl:
Dvs det blir inte mycket bra att ha grejer kvar...

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Fortsatt pyssla lite med skafferidörren. Finns en del att göra på den...

• Renoveringsprojekt av en gammal skafferidörr med bortskrapad färg och en handsåg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
S
Oljade ytterdörren idag. Den blev bara grundoljad förra året så det var välbehövligt.
Kanske tar tag i monteringen av sparkplåten snart också. :rofl:

• Nyoljad träytterdörr med glasfönster, elektroniskt lås och en planteringskruka vid sidan om.
    Skapa konto
  • Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Oljade ytterdörren idag. Den blev bara grundoljad förra året så det var välbehövligt.
Kanske tar tag i monteringen av sparkplåten snart också. :rofl:
A ja det kan nog vänta ett år till eller två

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Börjat bygga skafferi...

Pågående bygge av ett träråmverk för skafferi inuti ett rum med OSB-skivor på väggarna.
Skapa konto

• Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Imorse

Renoverad takfot på hus med lång bräda som stöds av stege mot klar himmel.
Skapa konto

Lite hjälpande hand när man trixar med 5 m långa brädor uppe på en stege.

En klämma håller fast en lång träbräda mot takfoten vid en byggarbetsplats, med stegen synlig i bild.
Skapa konto

och vid dagens slut, en till takfot klädd.

Nyklädd takfot på hus med vertikala vita brädor mot en molnig himmel.
Skapa konto

Nu är det bara takfoten 7 m upp kvar, blir till att hyra en skylift till det.

• Gilla
Lintto1 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.