16 449 läst · 198 svar
16k läst
198 svar
Rättighet till väg?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
Ja, det var väl det jag implicerade.
Jag gissar att TS har bil och parkerar i garaget. Ett enklare sätt att markera äganderätt än att bygga staket är att börja parkera bilen på vägen och blockera grannens garageinfart. Det stör ju inte grannen men ger en tydlig signal till spekulanterna. Rimligen bör spekulanterna fråga hur de skall komma till sitt garage och då får ju säljaren/mäklaren svara att man måste bygga en väg. Oron att den nye ägarens gäster skall parkera på vägen tror jag är överdriven, det är ju bara att säga till en gång att de inte får stå på TS mark
Det bästa är att prata med grannen. Förklara att det inte finns servitut och att du är rätt att spekulanter tror att det är ett garage man kan använda som bilparkering.
Då kan han i prospektet redan skriva att det är förråd eller så. Sedan kan ni diskutera staket eller blomlådor som avgränsning.
Sedan kan mäklaren säga ni är snälla grannar som oftast tycker det är ok att man använder er uppfart för att lämna saker till baksidan av huset.
Då kan han i prospektet redan skriva att det är förråd eller så. Sedan kan ni diskutera staket eller blomlådor som avgränsning.
Sedan kan mäklaren säga ni är snälla grannar som oftast tycker det är ok att man använder er uppfart för att lämna saker till baksidan av huset.
Om jag köper en fastighet med garage vill jag naturligtvis ha fri tillgång till vägen och inte på nåder få köra där och bara om det finns något speciellt anledning. Jag riskerar ju att vägen stängs av när som helst.harry73 skrev:Det bästa är att prata med grannen. Förklara att det inte finns servitut och att du är rätt att spekulanter tror att det är ett garage man kan använda som bilparkering.
Om du tänker spärra vägen så gör det innan visning. Annars lär du få en sur granne.
Absolut det har jag tänkt. I vart fall markera att vägen är på min tomt, Är också lite intresserad av vad ni tycker om det moraliska i detta? Skulle det ses som omoraliskt om jag exempelvis skulle sätta upp ett staket eller häck och begränsa grannen/de nya köparna?
Redigerat:
Om du förklarar vad det omoraliska består av. Du tänker att det är ett gammalt invant beteende som accepterats och nu blir det omoraliskt att åtgärda? Du har tillåtit detta, eftersom det hittills inte varit ett problem, men nu när det kanske blir ett problem så har du förlorat rätten att säga ifrån? Jag tror du krånglar till det lite. Det är bara att säga till grannen att de nya ägarna får inte köra bil på min väg.Docno skrev:
Tycker kanske att det är omoraliskt att inte säga något nu för att sen komma och sägs ifrån (bygga staket) när de nya grannarna har köpt. Det omoraliskt att dölja för de nya köparna att vägen inte får användas oavsett om det är du eller grannen som döljer det.
Jag tycker det är ett jävla beteende...
Att vänta i flera år för att det inte gör nåt och sen komma hävda sin rätt vid försäljning eller liknande är ett jävla sätt.
Är man missnöjd ta tag i det direkt och ordna upp eventuella servitut/avtalsproblem.
Gör man det inte utan kommer smygande efter flera år har man ingen sympati från mig.
/ATW
Att vänta i flera år för att det inte gör nåt och sen komma hävda sin rätt vid försäljning eller liknande är ett jävla sätt.
Är man missnöjd ta tag i det direkt och ordna upp eventuella servitut/avtalsproblem.
Gör man det inte utan kommer smygande efter flera år har man ingen sympati från mig.
/ATW
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Är det inte två som i så fall har uppvisat "ett jävla beteende"? Grannen har ju inte ordnat sin fastighets rätt till användning av TS utfart, han hade ju alla möjligheter att föreslå ett avtalsservitut för att säkra sin rätt till utfart den vägen.A ArneTW skrev:Jag tycker det är ett jävla beteende...
/ATW
Det är annars ganska naturligt att tydliggöra sin gräns i samband med att en granne flyttar. Man vet ju inte vem det är som flyttar in och vad man vill bjuda denna familj på.
Det är för det mesta bådas fel att det inte är uppstyrt men troligtvis är vanligtvis ena sidan nöjd som det är och den andra är missnöjd.Claes Sörmland skrev:Är det inte två som i så fall har uppvisat "ett jävla beteende"? Grannen har ju inte ordnat sin fastighets rätt till användning av TS utfart, han hade ju alla möjligheter att föreslå ett avtalsservitut för att säkra sin rätt till utfart den vägen.
Det är annars ganska naturligt att tydliggöra sin gräns i samband med att en granne flyttar. Man vet ju inte vem det är som flyttar in och vad man vill bjuda denna familj på.
Då ligger det på den missnöjda att sparka igång det hela.
Tiden att göra det är NU och inte i samband med en försäljning med diverse andra aktörer inblandade som köpare och mäklare och en ny roll för grannen som säljare.
Men visst om man gillar att krångla till det för alka och använda lite utpressning så kan man nog tillskansa sig lite extra fördelar om man gör det vid försäljningen.
/ATW