J
FredrikR FredrikR skrev:
Nån kallade mig nyfiken, kan varit chefen på senaste R&P, han må ha rätt och menade det på ett för mig positvt sätt men struntsamma nu, han liksom jag har semester ;)
Funkar Coravin likabra som i reklamen? Blev som sagt nyfiken vad det var för mystist grej ovanpå flaskan och tvingades gåggla lite.
Naturvin är nästa grej jag lär kolla upp. (y):cool:
Jag är nöjd med coravin. Fungerar bra då man själv är vinsugen, men frun tackar nej. Eller om man vill ha fler/olika vin.

Däremot tror jag inte på hållbarheten som de anger. Jag har inte haft min så länge. Flaskorna står sig lätt en månad, men tycker att något känns off efter ett par månader - erfarenheterna är dock begränsad. Jag har dock inte haft coravin så länge och inte heller sparat så många viner så länge. Jag hade aldrig coravinat en flaska för att kontrollera mognad och därefter lagt undan den - som vissa påstår att man kan göra. Jag tycker att rödviner i regel är odrickbara redan efter ett dygn i öppnat tillstånd i kylen dock.

Jag tycker om den och använder den oftare än vad jag trodde att jag skulle. Dock så kostar ju mackapären en del (invänta reor, de är rätt frekventa, även på luftare/nålar) och gasen med. Det är svårt att motivera att coravina flaskor för 100:- tycker jag, och jag litar inte heller på den tillräckligt mycket för att använda på svårtillgängliga eller lite dyrare viner (300+ enligt min smärtgräns). Men jag dricker mest i 200-klassen och där tvekar jag inte att coravina.

Om man tänker dricka inom en vecka så är nog argongas på tub från systemet mer prisvärt.

Idag öppnade jag förresten flarran i inlägget som du citerade. En vecka senare smakade det som en oöppnad flaska. Det är jag nöjd med.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Argongas påverkar inte atmosfären i flaskan och därmed motsvarar det en oöppnad flaska.
I teorin ja - i praktiken nja, skjuter väl upp oxideringen - men lyckas man verkligen ersätta allt vin med argongas?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag är nöjd med coravin. Fungerar bra då man själv är vinsugen, men frun tackar nej. Eller om man vill ha fler/olika vin.

Däremot tror jag inte på hållbarheten som de anger. Jag har inte haft min så länge. Flaskorna står sig lätt en månad, men tycker att något känns off efter ett par månader - erfarenheterna är dock begränsad. Jag har dock inte haft coravin så länge och inte heller sparat så många viner så länge. Jag hade aldrig coravinat en flaska för att kontrollera mognad och därefter lagt undan den - som vissa påstår att man kan göra. Jag tycker att rödviner i regel är odrickbara redan efter ett dygn i öppnat tillstånd i kylen dock.

Jag tycker om den och använder den oftare än vad jag trodde att jag skulle. Dock så kostar ju mackapären en del (invänta reor, de är rätt frekventa, även på luftare/nålar) och gasen med. Det är svårt att motivera att coravina flaskor för 100:- tycker jag, och jag litar inte heller på den tillräckligt mycket för att använda på svårtillgängliga eller lite dyrare viner (300+ enligt min smärtgräns). Men jag dricker mest i 200-klassen och där tvekar jag inte att coravina.

Om man tänker dricka inom en vecka så är nog argongas på tub från systemet mer prisvärt.

Idag öppnade jag förresten flarran i inlägget som du citerade. En vecka senare smakade det som en oöppnad flaska. Det är jag nöjd med.



I teorin ja - i praktiken nja, skjuter väl upp oxideringen - men lyckas man verkligen ersätta allt vin med argongas?
Har ingen erfarenhet av det där systemet men finns ju krogar som kör med liknande system där det fungerar. Jag har en polare som har ett system han är nöjd med ska se vilket det är
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag är nöjd med coravin. Fungerar bra då man själv är vinsugen, men frun tackar nej. Eller om man vill ha fler/olika vin.

Däremot tror jag inte på hållbarheten som de anger. Jag har inte haft min så länge. Flaskorna står sig lätt en månad, men tycker att något känns off efter ett par månader - erfarenheterna är dock begränsad. Jag har dock inte haft coravin så länge och inte heller sparat så många viner så länge. Jag hade aldrig coravinat en flaska för att kontrollera mognad och därefter lagt undan den - som vissa påstår att man kan göra. Jag tycker att rödviner i regel är odrickbara redan efter ett dygn i öppnat tillstånd i kylen dock.

Jag tycker om den och använder den oftare än vad jag trodde att jag skulle. Dock så kostar ju mackapären en del (invänta reor, de är rätt frekventa, även på luftare/nålar) och gasen med. Det är svårt att motivera att coravina flaskor för 100:- tycker jag, och jag litar inte heller på den tillräckligt mycket för att använda på svårtillgängliga eller lite dyrare viner (300+ enligt min smärtgräns). Men jag dricker mest i 200-klassen och där tvekar jag inte att coravina.

Om man tänker dricka inom en vecka så är nog argongas på tub från systemet mer prisvärt.

Idag öppnade jag förresten flarran i inlägget som du citerade. En vecka senare smakade det som en oöppnad flaska. Det är jag nöjd med.



I teorin ja - i praktiken nja, skjuter väl upp oxideringen - men lyckas man verkligen ersätta allt vin med argongas?
Det var en coravin model 3 han hade, han är nöjd iaf. Han märker ingen skillnad i karaktär
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Trevligt vin från Mallorca, tillfälliga sortimentet för ett tag sedan. Bra sommarrödtjut. Rätt så lättdrucket men balanserat, lite kryddigt ändå.
Flaska och glas med rött vin på ett träbord utomhus, etikett säger "Mallorca 2018".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kvällens rödvin krävde inte så mycket dekantering.

En aning ung men hade en del komplexitet

[bild]
Tack för tipset.. alltid kul med lite nya viner att pröva.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Trevligt vin från Mallorca, tillfälliga sortimentet för ett tag sedan. Bra sommarrödtjut. Rätt så lättdrucket men balanserat, lite kryddigt ändå.
[bild]
Vi gillar Palma så vi är där ofta. Blir alltid mycket lokala viner i början för att sedan gå över till mer Rioja och liknande :)
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
C claym skrev:
Vintråd men jag tipsar om en av de mest prisvärda champagner på Systembolaget . Slår Moet och liknande , i mitt tycke dyra / tråkiga, champagner med hästlängder!

[länk]
Champagne är vin :) den där drack jag på midsommar, den var helt okej. Men den slår inte en bra vintage tex Pol Roger, men för priset är den vass
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
A
Satan vilket gott vin..
hand craft..(y)(y)
zinflandel rosé..
Flaska med etikett "HandCraft Artisan Collection Zinfandel Rosé" från Kalifornien på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi gillar Palma så vi är där ofta. Blir alltid mycket lokala viner i början för att sedan gå över till mer Rioja och liknande :)
Bara varit där en gång för några år sedan men fick helt klart mersmak. En hel del restauranger med 3-rätterslunch till bra pris vill jag minnas. Vi var på Marc Fosh då, och det är nog den bästa matupplevelsen jag har haft till ett ok pris. Trevliga inhemska viner med, men dyker tyvärr sällan upp på systemet.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C claym skrev:
Vintråd men jag tipsar om en av de mest prisvärda champagner på Systembolaget . Slår Moet och liknande , i mitt tycke dyra / tråkiga, champagner med hästlängder!

[länk]

J Jonobe skrev:
Bara varit där en gång för några år sedan men fick helt klart mersmak. En hel del restauranger med 3-rätterslunch till bra pris vill jag minnas. Vi var på Marc Fosh då, och det är nog den bästa matupplevelsen jag har haft till ett ok pris. Trevliga inhemska viner med, men dyker tyvärr sällan upp på systemet.
Vill man få tillbaka lite Mallorca till vardagen kan jag rekommendera.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/an2-7012001/
Funkar perfekt en varm sommarkväll.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
J
A Andreas_jti skrev:
Vill man få tillbaka lite Mallorca till vardagen kan jag rekommendera.
[länk]
Funkar perfekt en varm sommarkväll.
Tack för tipset!
 
J Jonobe skrev:
Bara varit där en gång för några år sedan men fick helt klart mersmak. En hel del restauranger med 3-rätterslunch till bra pris vill jag minnas. Vi var på Marc Fosh då, och det är nog den bästa matupplevelsen jag har haft till ett ok pris. Trevliga inhemska viner med, men dyker tyvärr sällan upp på systemet.
Japp, vi bor alltid i Santa Catalina, trevlig stadsdel
 
E El-Löken66 skrev:
Anser du eller dina närmsta att du är en stekare? Varför läser jag aldrig om hur du vaskar flaskor om så är fallet?

Typ ett vin för 3k från 86?
Fyfan, ush, vin ska drickas
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.