C
Maskintok skrev:
De säljer produkten för att återförsäljarna ska byta grejer på garanti.. Blir billigare än att dra tillbaka produkter och åtgärda i fabriken..
Ja det blir iallafall billigare initialt innan man ser konsekvensen av att ha retat upp några tusen kunder ordentligt.
 
  • Gilla
DanielP och 1 till
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Ok, det låter ju slarvigt. Det borde ligga i allas intresse av att ta del av dessa utskick och agera efter prioritetsnivå på åtgärderna.
Kan tänka mig att det finns något servicepartnerprogram som åf får gå med i och därmed uppfylla HQ krav på service mm.
Då ska det ha uppkommit de sista åren/året..
För så var det inte när jag var återförsäljare..
Då skulle man ha verkstad och sedan gå kurser på personalen.
Sedan så skulle man ha en stor inköpslista...
För då smörade de som bäst för en...
Annars fick man lösa det mesta själv...
Det var alltid sälj som var det främsta..
aldrig eftermarknad eller garantier..
delar mm...
 
A
C cpalm skrev:
Ja det blir iallafall billigare initialt innan man ser konsekvensen av att ha retat upp några tusen kunder ordentligt.
Ja så är det..
Och tyvärr så har Hva anammat samma som många andra mindre seriösa märkens anda...
 
Maskintok skrev:
Då ska det ha uppkommit de sista åren/året..
För så var det inte när jag var återförsäljare..
Då skulle man ha verkstad och sedan gå kurser på personalen.
Sedan så skulle man ha en stor inköpslista...
För då smörade de som bäst för en...
Annars fick man lösa det mesta själv...
Det var alltid sälj som var det främsta..
aldrig eftermarknad eller garantier..
delar mm...
OK, så då fanns det vissa krav som skulle uppfyllas som verkstad och utbildning.

Fick ni inte tillgång till åf-support och serviceprogram etc?
 
A
E etompau skrev:
OK, så då fanns det vissa krav som skulle uppfyllas som verkstad och utbildning.

Fick ni inte tillgång till åf-support och serviceprogram etc?
åf support var säljare på Hva... Och en hemsida där man själv fick hålla koll på uppdateringar..
service program fanns inte..
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
RubenD RubenD skrev:
Kan man tycka ! Men hur mycket upptäcks innan när tusentals olika märken av bilar måste återkallas pga olika fel som upptäckts ?
Dålig jämförelse, hur många komponenter består en robotgräsklippare av jämfört med en bil?
Ge ett exempel på en premium-biltillverkare som har haft problem med att flera av deras modeller har dött efter två dagar och de har fortsatt att sälja dem ändå? Om en bil blir återkallad så får man åtminstone en kostnadsfri lånebil under tiden.
Elektronik kan gå sönder, problemet här är väl Husqvarnas kvalitetskontroll, att man fortfarande säljer defekta klippare och allmänt dålig hantering av hela situationen gentemot återförsäljare och kunder.
 
Husqvarna säger emot sig själva i två artiklar i Dagens Industri, de ligger dock bakom betalvägg.
"Allvarligt fel på storsäljaren – kunder och återförsäljare rasar"
"Husqvarnas svar om produktionsfelen: ”De utgör ingen säkerhetsfråga”"


En sammanfattning av artiklarna:
- HQs tekniska support har uppgett att det är en större mängd klippare och minst åtta olika modeller som är drabbade.
- HQ bör ha känt till problemet åtminstone sedan slutet av april.
- En "stor återförsäljare" uppger att HQ inte har velat åtgärda drabbade klippare utan de skulle fortsätta säljas. (Jag har själv fått samma uppgifter från två ÅF i mitten av juni i samband med min reparation, de får inte byta kretskort i förebyggande syfte och varje garantireparation ska ses som unik.)
- HQs presschef säger att det rör sig om ett begränsat antal klippare som tillverkades under en begränsad period med en specifik batch kretskort, varav några är felaktiga. Och några av dessa felaktiga klippare hann nå kund innan Husqvarna snabbt införde rutiner för att proaktivt åtgärda de dem hos ÅF innan de säljs till kund. Men HQ vägrar att säga hur många klippare som är drabbade av felet. :rolleyes:
- HQs tekniska support uppger att kunder ska erbjudas kompensation via ÅF men i verkligheten blir inte alla kunder erbjudna detta och kompensationen har varierat.

HQ publicerade i tisdags ännu ett inlägg på Facebook där man beklagar långa svarstider hos supporten och man "poängterar att inga Automover som nu säljs har det felaktiga kretskortet installerat".
Man kan ju tycka att dessa klippare borde erbjudas till drabbade kunder istället för att säljas. Alternativt flytta över kretskorten till trasiga klippare. Man har ju fortfarande inga leveransbesked för nya kretskort.

Husqvarna har (vad jag kan se) tagit bort telefonnumret till supporten både på hemsidan och på Facebook. Så nog är problemet större än att ett fåtal defekta klippare hann nå kund innan HQ säljstoppade dem... :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
mawi och 1 till
  • Laddar…
C
D DanielP skrev:
- En "stor återförsäljare" uppger att HQ inte har velat åtgärda drabbade klippare utan de skulle fortsätta säljas.
Det ställer ju onekligen nästan imponerande krav på ÅF att kunna hålla masken. Jag menar, vad säger man till drabbade kunder?
- "Ja, alltså, vi visste att det var fel på maskinen, men vi vill ju först och främst tjäna så mycket pengar som möjligt så vi sålde den till dig ändå. Men det är inga problem, vi tar in maskinen och fixar den så får du tillbaka den om tre veckor".
 
  • Gilla
DanielP
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det ställer ju onekligen nästan imponerande krav på ÅF att kunna hålla masken. Jag menar, vad säger man till drabbade kunder?
- "Ja, alltså, vi visste att det var fel på maskinen, men vi vill ju först och främst tjäna så mycket pengar som möjligt så vi sålde den till dig ändå. Men det är inga problem, vi tar in maskinen och fixar den så får du tillbaka den om tre veckor".
Ja det var väl typ deras argument... :p Nej men de försvarade sig med att de hade sålt många HQ klippare som fungerade bra, och eftersom det bara var vissa som hade ett felaktigt kretskort så fick de inte byta det i förebyggande syfte.
 
MultiMan
Är det inte just sådant duckande av ansvar som man vill slippa när man köper en extradyr premiumprodukt? Alla kan göra fel men det är agerandet när något krånglar som skiljer agnarna från vetet.

Jag är iaf väldigt förvånad även om jag inte har någon robot.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Är det inte just sådant duckande av ansvar som man vill slippa när man köper en extradyr premiumprodukt? Alla kan göra fel men det är agerandet när något krånglar som skiljer agnarna från vetet.

Jag är iaf väldigt förvånad även om jag inte har någon robot.
inte jag... Men jag läser å andra sidan det jag redan visste... Inget nytt under solen om hva och många återförsäljare...
 
Jag fick tillbaka min förra veckan. Den går nu bra och hoppas det håller i sig!
Den var borta på lagning en dryg månad. Kompensation fick jag via post idag. 1000 kr på husqvarna och kan endast användas där den blev servad. 6 mån giltighetstid. Vette katten vad jag ska med den till?
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
T TurboSmurf skrev:
Jag fick tillbaka min förra veckan. Den går nu bra och hoppas det håller i sig!
Den var borta på lagning en dryg månad. Kompensation fick jag via post idag. 1000 kr på husqvarna och kan endast användas där den blev servad. 6 mån giltighetstid. Vette katten vad jag ska med den till?
Härligt att den går bra nu! Behövde du säga till för att få kompensationen eller skickades den ut "automatiskt" från ÅF eller Husqvarna?
 
D DanielP skrev:
Härligt att den går bra nu! Behövde du säga till för att få kompensationen eller skickades den ut "automatiskt" från ÅF eller Husqvarna?
Jag fick säga till, men det var nog precis nytt då med kompensation. Servicekillen hörde med en och jag hörde att han direkt sa att det är presentkort som är kompensationen. Dock fick de posta till mig då de inte fanns än. De tog min adress och det kom på posten efter tre dagar. Dessa alltså via mitt lokala serviceställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.