482 604 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Kortsidan med plats för ut uteduschen belagd! Veckans uppgift för mig blir att fräsa in ett fasat hålmönster i trallen för att öka genomsläppet för duschvattnet. Mycket ritande och planering men när väl mönstret är bestämt lär det gå rätt fort att göra.
Dag
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ärligt talat så vet jag inte. Men när man gör något så varför inte göra det ordentligt. När väl det hela är klart är det detaljerna som fäller avgörandet.Alfredo skrev:
Vi har tre öppningar i pooldäcket och alla kommer att ha infrästa öppningsbeslag. Att markera duschytan med ett hålmönster blir en förhöjning av helhetsintrycket. Sen skall jag inte förneka att det är kul att testa olika idéer när man bygger!
Som ”fritidsforskare” har man tid eller tar sig tid för lite nörderi!
Dag
Hetta - avkylning!
Svärsonen och brodern kämpar vidare i hettan. Uteduschen monterad och 25m slang lagd. Nu är det bara två sidor kvar att tralla klart. Sen lär Fas1 av poolbygget vara klart.
Fas 2 blir att regla upp och hitta på något spännande till vänster om boden. Den ytan är/var ett riktigt surhål. Därför har det lagts dräneringsslangar för att få bort vattnet.
Trappan till höger gjordes konvex med breda steg för 5 år sedan. Har fungerat perfekt som hängtrappa genom åren.
Något form av häng lär det bli här. Kanske en konkav konstruktion som sluter in badområdet? Vi får se vad det blir. Först får vi regla ytan sedan kan vi börja testa olika utformningar. Jag kan se hur det hela kommer att bli men dottern och svärsonen har svårare att visualisera tanken. Vi hade samma diskussioner när trappan byggdes.
Men det blir nog bra” bara det blir kalkat” som man säger i söder om 101:an!
Dag
Svärsonen och brodern kämpar vidare i hettan. Uteduschen monterad och 25m slang lagd. Nu är det bara två sidor kvar att tralla klart. Sen lär Fas1 av poolbygget vara klart.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fas 2 blir att regla upp och hitta på något spännande till vänster om boden. Den ytan är/var ett riktigt surhål. Därför har det lagts dräneringsslangar för att få bort vattnet.
Logga in
Skapa konto
Trappan till höger gjordes konvex med breda steg för 5 år sedan. Har fungerat perfekt som hängtrappa genom åren.
Logga in
Skapa konto
Något form av häng lär det bli här. Kanske en konkav konstruktion som sluter in badområdet? Vi får se vad det blir. Först får vi regla ytan sedan kan vi börja testa olika utformningar. Jag kan se hur det hela kommer att bli men dottern och svärsonen har svårare att visualisera tanken. Vi hade samma diskussioner när trappan byggdes.
Men det blir nog bra” bara det blir kalkat” som man säger i söder om 101:an!
Dag
Hettan kräver sina dopp!
Svärsonen klamrade kablarna idag inför elektrikerns ankomst. Det krävdes 4 dopp i poolen innan kablarna var spikade. Boden med svart plåttak var som en bastu!
På hemmaplan testade jag lite olika borr/fräs alternativ innan dräneringsmönstret görs i trallen under uteduschen. 16mm hål och 45˚ fasfräsning kändes bra. Fixar till detta under veckan.
Varmt/hett är det men vi skall inte klaga. Det är det här vi har läääängtatt efter detta besynnerliga karantänår!
Dag
Svärsonen klamrade kablarna idag inför elektrikerns ankomst. Det krävdes 4 dopp i poolen innan kablarna var spikade. Boden med svart plåttak var som en bastu!
Logga in
Skapa konto
På hemmaplan testade jag lite olika borr/fräs alternativ innan dräneringsmönstret görs i trallen under uteduschen. 16mm hål och 45˚ fasfräsning kändes bra. Fixar till detta under veckan.
Logga in
Skapa konto
Varmt/hett är det men vi skall inte klaga. Det är det här vi har läääängtatt efter detta besynnerliga karantänår!
Dag
Måste det vara så grova hål och djup fas? Tänker att det är skönare att kliva på mindre hål.stigen skrev:Hettan kräver sina dopp!
[bild]
[bild]
Dag
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Med en stor bassäng så blir det ju perfekt med läktaren bredvid boden, upphöjd ca 80 och 120 djup så blir det ett ställe för häng.
Kanske man kan gömma sig för solen där? Vill minnas att du hade sågstationen där på någon bild?
Kanske man kan gömma sig för solen där? Vill minnas att du hade sågstationen där på någon bild?
Hej nanowire!nanowire skrev:
Testade först med 20mm hål plus fasning men det blev lite grovt.
15mm -16mm känns bättre. Sen får läget på trallen gentemot duschplatsen/stolpen bestämma hur tätt hålen skall göras.
I morgon blir det skarpt läge!
Bilder kommer när det är klart.
Dag
Hej Mickebandsåg!M Mickebandsåg skrev:
Du är inne på rätt spår! Slutresultatet blir ett bra häng. Mycket snurr i huvudet hur vi skall få till det. Men som jag ser det har vi bara möjligheter!
Kommer nog att testa olika lösningar med lite trallbitar som bas. Så gjorde jag med trappan innan beslutet fattades hur den skulle utformas.
Vi får se var vi hamnar. Spännande utmaning!
Dag
Förnuftets seger över lusten!
Dagens arbetsinsats på poolbygget har jag ställt in.
30˚ och gassande sol är inte förnuftigt att jobba i vid min ålder. Svalare dagar lär komma och då blir det bättre förutsättningar att resultatet blir bra.
Att tillbringa dagen i vikens vatten känns betydligt mer angenämt!
Dag
Dagens arbetsinsats på poolbygget har jag ställt in.
30˚ och gassande sol är inte förnuftigt att jobba i vid min ålder. Svalare dagar lär komma och då blir det bättre förutsättningar att resultatet blir bra.
Att tillbringa dagen i vikens vatten känns betydligt mer angenämt!
Dag
Fiskelycka!
Förra helgen satte vi upp ny LED-belysning vid badstegarna. Givetvis så tappade jag en liten Bahconyckel i sjön. Det är förargligt när det fattas en storlek i en sats. Så ikväll blev det magnetfiske vid bryggan. Grannen fixade fram en lite starkare magnet som tejpades fast på ett längre förlängningsskaft. Det tog 5 minuter innan det nappade! Extrafångsten blev två avbrutna skruvskallar. Känns skönt när stallet åter är fullt!
Dag
Förra helgen satte vi upp ny LED-belysning vid badstegarna. Givetvis så tappade jag en liten Bahconyckel i sjön. Det är förargligt när det fattas en storlek i en sats. Så ikväll blev det magnetfiske vid bryggan. Grannen fixade fram en lite starkare magnet som tejpades fast på ett längre förlängningsskaft. Det tog 5 minuter innan det nappade! Extrafångsten blev två avbrutna skruvskallar. Känns skönt när stallet åter är fullt!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto