nikasp
nino nino skrev:
Fast då blir det ju inga smash burgare :thinking::D
Tycker det är överlägset godast att smasha. Fick ett blytungt smashjärn i 6 mm stål och har stekhäll på min Weber. Både gott och mindre tid vid grillen för kicken. Viss magic att de kan bli stora (yta), tunna OCH saftiga samtidigt!

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Ett tips för att snabbsmälta osten är att ha en het bit stål på grillen, lägga hamburgarna över den, på med osten, spruta på lite vatten på stålet och lägga ett lock, t ex en rostfri bunke över och ånga osten. Härligt smält ost på under tio sekunder.
Behöver inte vara något avancerat, jag kör på en liten gjutjärnspanna jag köpte på dollarstore för typ 20:- eller något sådant.

Själv åt jag färskpotatis och matjessill, den svenska sommaren när den är som bäst!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Man kan nästan ana av första bilden vad som stod på menyn här...
"Massa, massa frikadelli"! :D
äldste sonen kryddade och bollade 1kg köttfärs
Själv föredrar jag okryddad nötfärs (ekologisk, förstås) till mina hamburgare. Kryddningen får tillbehören stå för.
Det gör också att gästerna, som får montera burgaren själva, har större valfrihet.

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
P
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Ett tips för att snabbsmälta osten är att ha en het bit stål på grillen, lägga hamburgarna över den, på med osten, spruta på lite vatten på stålet och lägga ett lock, t ex en rostfri bunke över och ånga osten. Härligt smält ost på under tio sekunder.
All sorts ost går inte att smälta så bra. Jag gillar skivad parmesan på burgaren.

P pmd skrev:
All sorts ost går inte att smälta så bra. Jag gillar skivad parmesan på burgaren.
Det lät gott!
Annars verkar svarta Sara var favorit hos många eller brännvinsost

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tipsa, rulla den malda högreven i en rulle (löst ska vara ganska luftigt). Skiva i lagom tjocka skivor. Blir luftgt och fina burgare av det
Vi får vår kalvhögrevsfärs lev i lagom hårt rullade paket, man får som du säger en mkt trevlig textur på burgaren. Det är perfekt de gånger man inte smashar, vilket ju också är en höjdare(y)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Vi får vår kalvhögrevsfärs lev i lagom hårt rullade paket, man får som du säger en mkt trevlig textur på burgaren. Det är perfekt de gånger man inte smashar, vilket ju också är en höjdare(y)
Investera i en ankarsrum, stört nice med färskmalen färs.

https://bagarenochkocken.se/koksmaskiner/ankarsrum-assistent-original-black-diamond-akm-6230-bd/
https://bagarenochkocken.se/produkt/ankarsrum-assistent-original-kottkvarn-och-passertillsats/

Ibland har de paketkampanj.

[länk]
[länk]

Kvarntillsats till den nyss inköpta Eluxen ligger på villhöver listan. ;)(y)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Spännande att dendär köttkvarnenstillsatsen är så dyr, jag har tre till vår elux. :oops:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nikasp

[länk]
[länk]

Fick en sån kvarn i julklapp. Lådan ligger osprättad i tvättstugan men snart händer det att det blir högrev nästan från ko till bord :D

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Fick en sån kvarn i julklapp. Lådan ligger osprättad i tvättstugan men snart händer det att det blir högrev nästan från ko till bord :D
Grymt fin maskin. Här är det mest sambon som använder den som bakmaskin. Men ibland åker den fram för att stoppa korv eller för att göra hamburgare

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Grymt fin maskin. Här är det mest sambon som använder den som bakmaskin. Men ibland åker den fram för att stoppa korv eller för att göra hamburgare
Helt fantastisk och outslitlig. Min är ärvd och 50 år gammal men går som ny. Har bytt degrulle och drivrem men annars original. Story plus att tillbehör passar oavsett årsmodell.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Helt fantastisk och outslitlig. Min är ärvd och 50 år gammal men går som ny. Har bytt degrulle och drivrem men annars original. Story plus att tillbehör passar oavsett årsmodell.
Vår är från 1976, i tidens moderiktiga färger brunt och orange, fick den av en släkting som en gång fick assistenten i bröllopspresent. Har bytt vreden till timern och hastigheten, annars inget. Innan jag hade nya vred, drog jag loss ett vred från elspisen (Husqvarna) och tryckte dit på assistenten vid behov - det var samma tapp. All kunskap finns på nätet!

Vad gäller kött slaktar vi endel själva, dock hängmörar vi inga 8 veckor eftersom vi inte har tillgång till kylrum. Jobbigt att döda ett djur en haft hand om sen det föddes, men då vet en också att djuret haft ett bra liv.

Jag antar motorn inte är borstlös på den gamla så kan vara värde uppdatera. (edit: jag bara killgissar det är borstlös i den moderna versionen :D)

Jag har ärvt farmors assistent,mörk orange och fin.
Med både korv stoppningsgrej och kvarn tyvärr är det lite små hål i största skivan.

Kan man borra upp eller kan det finnas att köpa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.