482 524 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Och vi vet ju alla som hängt på BH att du gör allt ordentligt, speciellt i väntan på "Pelarborren".stigen skrev:Elektriker på ingång!
Nu gäller det att fixa alla småsaker så att ”trallcirkusen” kan börja till helgen.
Åker dit i morgon och betar av listan med arbeten.
Uteduschen skall provmonteras så reglingen stämmer och vattenmatningen skall fixas.
Rören för elkablarna till undercentralen skall monteras.
Fixeringsspak för teknikrummets lucka har jag svängt ihop i verkstaden idag. Den skall också monteras.
[bild]
[bild]
[bild]
Luckan till teknikrummet skall vädertätas. Allt material är inköp i dag.
En stor kraftig rabarber har sparats mitt i tralldäcket. Den behöver någon form av inramning/avgränsning.
Alla dessa moment är enklare att göra innan trallen är på plats.
Inga stora saker men allting tar tid om det skall göras ordentligt.
Dag
Plötsligt blev det bråttom………
Steg upp med tuppen idag för att försöka beta av poolbyggets lista med småsaker som behövde fixas innan helgen. För en gångs skull gick bilresan ganska bra. Oftast är trafiken runt Stockholm att likna vid en infarkt. En resa som vanligtvis tar en timme kan lätt bli en mardröm med oändliga köer och stressade bilister.
Klockan 08.00 började jag beta av listan. Elektrikern hade varit förbi vid 7-tiden och lämnat en ritning hur han ville ha dragningarna av kablarna. Skönt jobb med att göra lite småfix i sommarvärmen. Det verkade som att jag skulle bli klar med uppgifterna under eftermiddagen. Efter lunch ringer telefonen. Svärsonen som var iväg för att hämta elmaterialen hade blivit uppring av poolbyggaren. Plötsligt förvandlades lugnet till stress! Poolbyggaren hade fått alla resterande delar och skull börja montera allt i morgon samt börja fylla på vatten i poolen.
STRESS! Det var bara att omprioritera! Först fixades all kabeldragning i gulslangarna och poolbelysningen gjordes klar. Nu slipper elektrikern krypa i diket under trallen. Nu blir bara att koppla ihop alla kablar på rätt ställe. Sen blev det ”Trallcirkus” för hela slanten! Första brädan runt poolen är viktig! Det är den som styr hur helheten blir på slutet.
Klockan 20.30 var två monterade och jag kände att orken började ta slut efter 12 timmars jobb i sommarvädret så jag började hemfärden. Svärsonen och hans bror malde vidare. Dom skulle köra tills ljuset försvann. 4-5 trallbrädor i bredd måste sättas innan poolskyddet monteras. En vattenfylld pool utan skydd i ett bostadsområde är en dödsfälla. Därav stressen i kvällsmörkret.
Jag tror jag somnar lätt i kväll!
Dag
Steg upp med tuppen idag för att försöka beta av poolbyggets lista med småsaker som behövde fixas innan helgen. För en gångs skull gick bilresan ganska bra. Oftast är trafiken runt Stockholm att likna vid en infarkt. En resa som vanligtvis tar en timme kan lätt bli en mardröm med oändliga köer och stressade bilister.
Klockan 08.00 började jag beta av listan. Elektrikern hade varit förbi vid 7-tiden och lämnat en ritning hur han ville ha dragningarna av kablarna. Skönt jobb med att göra lite småfix i sommarvärmen. Det verkade som att jag skulle bli klar med uppgifterna under eftermiddagen. Efter lunch ringer telefonen. Svärsonen som var iväg för att hämta elmaterialen hade blivit uppring av poolbyggaren. Plötsligt förvandlades lugnet till stress! Poolbyggaren hade fått alla resterande delar och skull börja montera allt i morgon samt börja fylla på vatten i poolen.
STRESS! Det var bara att omprioritera! Först fixades all kabeldragning i gulslangarna och poolbelysningen gjordes klar. Nu slipper elektrikern krypa i diket under trallen. Nu blir bara att koppla ihop alla kablar på rätt ställe. Sen blev det ”Trallcirkus” för hela slanten! Första brädan runt poolen är viktig! Det är den som styr hur helheten blir på slutet.
Klockan 20.30 var två monterade och jag kände att orken började ta slut efter 12 timmars jobb i sommarvädret så jag började hemfärden. Svärsonen och hans bror malde vidare. Dom skulle köra tills ljuset försvann. 4-5 trallbrädor i bredd måste sättas innan poolskyddet monteras. En vattenfylld pool utan skydd i ett bostadsområde är en dödsfälla. Därav stressen i kvällsmörkret.
Jag tror jag somnar lätt i kväll!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Working 9-5 gäller inte här!
Klockan 22.30 var den sista innertrallen på plats. Alla fyra satta med millimeterprecision. Att lägga fyra timmar på dessa kommer att ge betydlig tidsbesparing när nu övriga skall på plats.
PS. Klockan 22.30 sov jag i min säng!
Dag
Klockan 22.30 var den sista innertrallen på plats. Alla fyra satta med millimeterprecision. Att lägga fyra timmar på dessa kommer att ge betydlig tidsbesparing när nu övriga skall på plats.
PS. Klockan 22.30 sov jag i min säng!
Dag
Logga in
Skapa konto
Poolkillen körde igång i morse. Efter städning av poolen kom mattan på plats. I eftermiddag monteras poolens liner och vattnet släpps på. I morgon när några fler trallbrädor är på plats runt om monteras poolskyddet. Fort går det!
Dag
Dag
Läktarplats
Sitter och kollar på bilder från svärsonen om dagens framsteg. Polbyggaren kör på med allt vad tyglarna håller. Liner på plats och vatten tappas från alla möjliga ställen. Han tycks verkligen veta hur man gör. Svärsonen behöver lägga lite mer trall så att poolskyddet kan monteras i morgon.
Drömmen om poolbad till Midsommar tycks uppfyllas!
Dag
Sitter och kollar på bilder från svärsonen om dagens framsteg. Polbyggaren kör på med allt vad tyglarna håller. Liner på plats och vatten tappas från alla möjliga ställen. Han tycks verkligen veta hur man gör. Svärsonen behöver lägga lite mer trall så att poolskyddet kan monteras i morgon.
Drömmen om poolbad till Midsommar tycks uppfyllas!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
” Fuck off, nu kör vi! Det går bra nu”………..
Poolbyggaren jobbar verkligen på!
Vattnet flödar in och tekniken kommer på plats.
Imponerande hastighet.
För mindre än två månader såg det ut så här!
Poolbyggaren jobbar verkligen på!
Vattnet flödar in och tekniken kommer på plats.
Imponerande hastighet.
För mindre än två månader såg det ut så här!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ska bli väldigt spännande och se helheten när pool och trallcirkusen är klar Men blir ju lite avis
Hej Henrik.woll!Henrik.woll skrev:
Jag är själv förväntansfull efter att få se slutresultatet. Denna helgen är jag på hemmaplan och försöker jobba ikapp det som har fått vänta under poolbygget. Svärsonen kommer själv att lägga dom brädorna som behövs för att få poolskyddet på plats. Han har verkligen utvecklats som byggare!
Här är en bild från i morse. Inte mycket kvar att fylla!
Logga in
Skapa konto
Poolbyggaren har nu också kopplat in värmepumpen. Enligt honom kommer allt vara i drift under dagen. Systemet får matas med skarvsladdar tills elektrikern kommer i början av veckan kopplar ihop det hela.
Poolbyggaren är väldigt effektiv men det måste man nog vara om man kör 37 poolbyggen på en gång!
Dag
Åh åh.. Vatten, stan är full av vatten………
Testar en liten solcellsdriven bordsfontän som jag hittade på nätet.
En liten fontän skapar stämning!
Bara att lägga ner i baljan. Inga batterier. Bara solljus!
Dag
Testar en liten solcellsdriven bordsfontän som jag hittade på nätet.
En liten fontän skapar stämning!
Bara att lägga ner i baljan. Inga batterier. Bara solljus!
Dag
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Målet är nått - poolbad till Midsommar!
Jag på läktaren citerar svärsonens ord om dagen D!
”En helt otrolig dag! Vi nådde målet, tack vare alla inblandade sen den 24:e april. Då var det gräsmatta här. Enligt Håkan poolbyggaren så är det nog det snabbaste han har varit med om. Trallen är lagd så poolskyddet fick sin plats! Alla maskiner är driftsatta. Vattnet är chockat. Styr nu värmepumpen från mobilen. Tufft liv! Tack till alla. Tack!”
Nu kan man koppla bort ”overdriven” och växla ner tempot. Kroppen och själen behöver nog komma i balans. Resten av trallandet kan ske i ett betydlig lugnare tempo.
Här är lite bilder från dagens race.
Dag
Jag på läktaren citerar svärsonens ord om dagen D!
”En helt otrolig dag! Vi nådde målet, tack vare alla inblandade sen den 24:e april. Då var det gräsmatta här. Enligt Håkan poolbyggaren så är det nog det snabbaste han har varit med om. Trallen är lagd så poolskyddet fick sin plats! Alla maskiner är driftsatta. Vattnet är chockat. Styr nu värmepumpen från mobilen. Tufft liv! Tack till alla. Tack!”
Nu kan man koppla bort ”overdriven” och växla ner tempot. Kroppen och själen behöver nog komma i balans. Resten av trallandet kan ske i ett betydlig lugnare tempo.
Här är lite bilder från dagens race.
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Justering
När så många reglar och kottlingar möts är det lätt att någon del inte passar in i lodlinjen.
Det kan bero på olika saker. Nytryckt virket torkar olika snabbt. Någon kottling dras lite snett när man skruvar den.
Då har man två möjligheter. Lägga till eller dra ifrån.
Dra ifrån gör man enklast med elhyveln. Lägga till kan man använda små passbitar av plast graderade efter mm.
Ett ställe behövdes justeras +2mm idag. Noggrannhet vid reglingen betalar sig i slutändan!
Dag
När så många reglar och kottlingar möts är det lätt att någon del inte passar in i lodlinjen.
Det kan bero på olika saker. Nytryckt virket torkar olika snabbt. Någon kottling dras lite snett när man skruvar den.
Då har man två möjligheter. Lägga till eller dra ifrån.
Dra ifrån gör man enklast med elhyveln. Lägga till kan man använda små passbitar av plast graderade efter mm.
Ett ställe behövdes justeras +2mm idag. Noggrannhet vid reglingen betalar sig i slutändan!
Dag