G Glenno83 skrev:
Blandade 0,5 dl medel till 5 liter vatten som räckte till typ 50 kvm
0.5 dl = 50 ml
Doseringen skall vara 1 ml/kvm, så för 50 kvm blir det 50 ml.
Din dosering är alltså rätt förutsatt att du sprider vattenblandningen jämnt över de 50 kvm gräs du har.
 
F
F fsn skrev:
det är tokstarkt. Man skall blanda 1dl till 10 liter vatten om man behandlar hela gräsmattan. Jag punktbehandlar bara och blandar 10 liter vatten och ca 1,5dl.
my bad.... jag läste 5dl.......
 
T
D Dödståget skrev:
Hej nu har jag precis som många andra fått hem min dicotex flaska. Köpte på amazon.de, inga frågor alls om certifikat. Jag undrar: ni som sprider ut det med tryckspruta, är det inte svårt att spruta ut det utan att missa vissa fläckar? Svårt att följa sina linjer så att säga. Skulle man inte kunna ha i lite blå karamellfärg eller något.
Du kan ju ta en pallkrage eller bygga någon fyrkant av trä eller ta en rockring och lägga på mattan och sen behandla i denna och flytta den vidare sen.
 
T
Hur länge ska man vänta med att gå på gräsmattan om man behandlat med loredo quattro?
Vet inte om jag vågar använda det nu när barnen springer där varje dag.
 
Bästa förutsättningar för att få bästa effekt på diverse ogräs med hjälp av Dicotex? Har dels ett ogräs som är rätt utbrett av sorten som ibland kallas rävrumpa, och på andra sidan har jag den lilla gula krypande blomman som täcker allt mer och verkar vara hopplös att utrota.

Borde kanske försöka vara mera detaljerad i vad mina båda ogräs heter - Revsmörblomma (den lilla gula) och Rölleka (det jag felaktigt kallar rävrumpa pga hur dens blad ser ut).

Tror även förresten att jag har en del Vitröe på sina ställen men de gissar jag att jag bara punktbehandlar eller?

Jag tänker att jag vattnar ut Dicotex över de områden där jag har revsmörblomma och Rölleka samt punktbehandlar Vitröen. Vad tror ni som vet om denna planen?

Men som sagt -
- ska jag invänta särskilt väderläge för bästa effekt?
- Hur länge efter behandlingen ska jag hålla hunden borta från gräsmattan?
- måste jag vattna efteråt som vid gödsling?
 
MCPA tar inte vitgröe, kolla på tenacity för behandling av den.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
MCPA tar inte vitgröe, kolla på tenacity för behandling av den.
Vart får man tag i det?

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Vart får man tag i det?

Med vänlig hälsning, fremax
Är Tenacity ett medel eller ett ställe?
 
Efter ni använt dicotex, efter hur länge beträder ni gräsmattan? Husdjur och småbarn osv. Såg frågan i tråden för något år sedan men hittade inget svar
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
pokasd Sljdhl skrev:
Efter ni använt dicotex, efter hur länge beträder ni gräsmattan? Husdjur och småbarn osv. Såg frågan i tråden för något år sedan men hittade inget svar
Svarar mig själv ifall någon mer undrar. Agrarking sa att så fort gräset torkat igen var det säkert att gå på
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Såg inget svar på min fråga om man kan vattna ut Dicotex "närsomhelst" oavsett väder, eller om det ska vara strålande sol, eller om man som med flesta vanliga gödsel ska invänta tills man vet det ska komma regn. Eller om det är tvärtom - det ska inte regna kommande dagarna när man behandlar med Dicotex. Nån som vet får gärna skriva.
 
Jag har behandlat när jag sett god prognos till uppehåll. Funkat utmärkt.
 
rampante rampante skrev:
Såg inget svar på min fråga om man kan vattna ut Dicotex "närsomhelst" oavsett väder, eller om det ska vara strålande sol, eller om man som med flesta vanliga gödsel ska invänta tills man vet det ska komma regn. Eller om det är tvärtom - det ska inte regna kommande dagarna när man behandlar med Dicotex. Nån som vet får gärna skriva.
M MasMats skrev:
Jag har behandlat när jag sett god prognos till uppehåll. Funkat utmärkt.
Det står väl i bruxen? Vad jag minns så är det 6 tim tills det blir gå-bart. Det är bra om det inte väntas regn närmaste dygnet.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Såg inget svar på min fråga om man kan vattna ut Dicotex "närsomhelst" oavsett väder, eller om det ska vara strålande sol, eller om man som med flesta vanliga gödsel ska invänta tills man vet det ska komma regn. Eller om det är tvärtom - det ska inte regna kommande dagarna när man behandlar med Dicotex. Nån som vet får gärna skriva.
Dicotex ska spridas vid torrt och vindstilla väder så att växterna kan tillgodogöra sig giftet utan att det sköljs bort eller hamnar på fel ställe. Det ska även vara uppehåll en tid efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.