3 396 547 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Äh, här behöver det inte vara möbelfinnish för att kunna visas upp.nivv skrev:
Jag har gjort en låda av osb till min cyklon, det funkar utmärkt, men eftersom osb inte är tät i sig själv behöver den behandlas på insidan. Jag la på två lager av det jag hade närmst vilket var vanligt trälim. Har funkat hur bra som helst i några år.
Då ska jag lägga lim på insidan på min också! Testade du utan lim först?Dheri skrev:Äh, här behöver det inte vara möbelfinnish för att kunna visas upp.
Jag har gjort en låda av osb till min cyklon, det funkar utmärkt, men eftersom osb inte är tät i sig själv behöver den behandlas på insidan. Jag la på två lager av det jag hade närmst vilket var vanligt trälim. Har funkat hur bra som helst i några år.
Fint! Jag tänkte prova en flat skiva ovanpå med tätningslist på själva lådan. Kan ju lägga till en sarg vid behov!ceson skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 559 inlägg
Rent logiskt borde det väl vara bättre med limmet på utsidan?nivv skrev:
Jag kör med flatskiva och tätningslist
Det är nog inte så stor skillnad egentligen, men jag tänker att det är lite svårare att få snittytorna täta på de grova osb-skivorna och att det därför är smidigare att behandla insidan.Frustrator skrev:
Men vill man piffa till lådan lite går det ju alltid att måla, och då är det ju såklart snyggare att ha färgen på utsidan.
Håller på att bygga en av två skjudörrar för att återskapa ett rum där väggen nu är nedtagen.
Pocketkarm är på plats och dörren på gång, hoppas jag, aldrig byggt den typen av dörr tidigare. Inspiration från denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-doerr-som-inte-slar-sig.74328/
Återanvänder material från det gamla fodret i öppningen, 45x145 som ram till dörren.
Arbetat med att ta bort tvingarna idag. Sågade igår.
Pocketkarm är på plats och dörren på gång, hoppas jag, aldrig byggt den typen av dörr tidigare. Inspiration från denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-doerr-som-inte-slar-sig.74328/
Återanvänder material från det gamla fodret i öppningen, 45x145 som ram till dörren.
Arbetat med att ta bort tvingarna idag. Sågade igår.
Äntligen svarvat färdigt alla ben och rensågat tapparna. Nu återstår att klyva tapparna som ska kilas fast i en konsol sedan är det dags för nedpackning och leverans till vagnsverkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt jobbat! Har du kopieringsaggregat till svarven eller har du svarvat alla på frihand?Hennke85 skrev:
Frustrator skrev:
ceson skrev:
Efter ett snabbtest verkar det funka fint! Locket hålls på plats av undetrycket verkar det som. Att täta med handen räcker tydligen för att få bra sug vid öppningen.Dheri skrev:Äh, här behöver det inte vara möbelfinnish för att kunna visas upp.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg