Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men det är ju åt he-te. Så kan det inte gå till. Då har ni ju missuppfattat hela poängen med kollektivavtal.

Ni har kollektivavtal för att kunderna kräver det samtidigt som ingen av de anställda är fackligt anslutna och ni diskuterar med de anställda om ni inte följer kollektivavtal för att hitta en lösning.

Har man kollektivavtal ska detta följas till punkt och pricka, annars får man leta efter kunder som inte kräver kollektivavtal.

Ni blåser ju kunden genom att ljuga för dem.
Tanken med kollektivavtal är väl jättebra och en trygghet för de anställda.
Jag tycker det är väldigt bra att fler och fler beställare kräver detta. Det minskar faktiskt fusket.

Det betyder inte att man måste älska allt som står i avtalet. Enligt mig så börjar det finnas lite för många exempel på när ombudsmän läser avtalet som fan läser bibeln. Därför anser jag att det borde vara tvång att dom tar ett möte med de anställda låt säga 1ggr/ år. Sen om de anställda är med i facket eller inte ska inte spela någon roll.
Det är för mig också en självklarhet att man inte ska försämra något som står i avtalet. Självfallet inte. Men det är idag vanligt att man petar i detaljer så det blir löjligt. Detaljer som kan leda till försämringar istället.

Jag tror jag skrev tidigare att nästa exempel skulle bli en målarfirma. Men nu kommer istället ett färskt exempel som gäller en flyttfirma. Exakta detaljer varför det blev krig mellan facket och firman kan jag tyvärr inte. Men det gällde INTE lönen. Eller jo.lönen var delvis inblandad då facket ansåg att några få tjänade för mycket pengar i förhållande till de andra.
”De andras” lön följde avtalet.

Flyttfirman tröttnade. Så idag är all personal uppsagd utom chaufförer. Man har tipsat de anställda att söka nytt jobb om dom vill hos en uthyrningsfirma. Flyttfirman hyr idag all personal utom chafförer från denna uthyrningsfirma. Alla anställda som sökte och fick jobb hos uthyrningsfirman har fått sämre villkor och lön.

Jag känner 2 av flyttkillarna och 1 kille som är anställd som ? Personal chef/ koordinator. (Kan faktiskt inte hans fina titel). :rofl:
Därav känner jag till denna historia från flera håll.

K kortis skrev:
Men du kanske tycker att facket ska finnas?
Eller du kanske är så urbota dum att du tror att just du, just du skulle ha högre lön kortare arbetsdag o längre semester utan fackföreningar, varför skulle företagen här vara bättre än till exempel paradiset USA där ex hantverkare måste ha både två o tre jobb för att klara livets nödtorft och får gå på ögonblicket
jag är så urbota dum att jag har haft bäst betalt på företag utan kollektivavtal...

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Slavlöner? Så typiskt att ta ifrån tårna, apropå det här med lättkränkta hantverkare. Vad fick du slavlöner ifrån? Det handlar väl om att ge en schysst lön men utan att försöka gnida till sig mer? En av elektrikerna jag känner till, berättade att hans utbildning var 3-årig el-gymnasiet (eller vad det heter) o idag tjänar 38500 trots sina unga år.Det är en HÖG lön, lite för hög enligt mig, Men jag hade väl kunnat leva med det men inte när han vill över fakturera 30 % för sin tid. Plus lägga på restid, bil, och mycket höga påslag på de enkla saker som lampkontakt. De är ju just sånt skit jag vill slippa. Sluta jiddra. Sluta blås dina kunder. Ha lite etik och moral när du jobbar!
Bra skrivet! 38 500 är vad många har som slutlön efter ett helt arbetsliv, Sen vet vi alla som har lite koll på de fakturor vi får av hantverkare att de inte stämmer. Min senaste hantverkare har 500 m till mig från sin verkstad, fakturerade 600 kr i restid och bilkostnad. Jag frågade honom om han tagit taxi, då blev han lite sur. Dessutom lade han på flera timmar i tid, vilket jag vet eftersom jag jobbat delvis hemma under året. Jag känner mig nervös när jag ska anlita hantverkare, är så rädd för att bli blåst.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tanken med kollektivavtal är väl jättebra och en trygghet för de anställda.
Jag tycker det är väldigt bra att fler och fler beställare kräver detta. Det minskar faktiskt fusket.

Det betyder inte att man måste älska allt som står i avtalet. Enligt mig så börjar det finnas lite för många exempel på när ombudsmän läser avtalet som fan läser bibeln. Därför anser jag att det borde vara tvång att dom tar ett möte med de anställda låt säga 1ggr/ år. Sen om de anställda är med i facket eller inte ska inte spela någon roll.
Det är för mig också en självklarhet att man inte ska försämra något som står i avtalet. Självfallet inte. Men det är idag vanligt att man petar i detaljer så det blir löjligt. Detaljer som kan leda till försämringar istället.

Jag tror jag skrev tidigare att nästa exempel skulle bli en målarfirma. Men nu kommer istället ett färskt exempel som gäller en flyttfirma. Exakta detaljer varför det blev krig mellan facket och firman kan jag tyvärr inte. Men det gällde INTE lönen. Eller jo.lönen var delvis inblandad då facket ansåg att några få tjänade för mycket pengar i förhållande till de andra.
”De andras” lön följde avtalet.

Flyttfirman tröttnade. Så idag är all personal uppsagd utom chaufförer. Man har tipsat de anställda att söka nytt jobb om dom vill hos en uthyrningsfirma. Flyttfirman hyr idag all personal utom chafförer från denna uthyrningsfirma. Alla anställda som sökte och fick jobb hos uthyrningsfirman har fått sämre villkor och lön.

Jag känner 2 av flyttkillarna och 1 kille som är anställd som ? Personal chef/ koordinator. (Kan faktiskt inte hans fina titel). :rofl:
Därav känner jag till denna historia från flera håll.
Ja det vore ju bra med ett arbetsplatsbesök om året låt säga kanske 500 st om året eller något sådant som inom ett distrikt som innefattar 30 mil åt varje håll. Att en fackförening skulle klaga på för hög lön är så dumt att klockorna stannar, däremot kan ju några tjäna för lite eller en pottfördelning blivit fel och bara de med brun tunga fått del av den. Och som i alla föreningar så är bara de som är medlemmar välkomna.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
jag är så urbota dum att jag har haft bäst betalt på företag utan kollektivavtal...
Då kan man ju undra vad det är för företag och hur de skött sin verksamhet

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så fackets politiska syn är viktigare för dig än om företaget du jobbar på får för sig att säga upp dig trots att du har längre anställningstid än de flesta andra?
För mig är det absolut så. Jag anser inte att fackföreningar ska sponsra politiska partier.

Jag har alltid jobbat på företag med få anställda där ingen, eller få, varit med i facket. Vi har kollektivavtal och har alltid fått det vi haft rätt till. Jag har aldrig haft några problem med att ha en rak dialog med mina arbetsgivare och att säga ifrån när något inte går rätt till.

Det är snarare så att arbetsgivaren sitter i skiten om någon slutar då det är väldigt svårt att få tag på erfarna maskinister som är självgående och inte behöver någon som håller dem i handen. Jag blir erbjuden nytt jobb flera gånger om året men trivs bra som jag har det. Om jag skulle bli uppsagd är det inga problem att hitta nytt jobb eller köra i egen regi.

Ge mig ett bra argument till att betala 700:- i månaden till facket.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
AnnikaME AnnikaME skrev:
Bra skrivet! 38 500 är vad många har som slutlön efter ett helt arbetsliv, Sen vet vi alla som har lite koll på de fakturor vi får av hantverkare att de inte stämmer. Min senaste hantverkare har 500 m till mig från sin verkstad, fakturerade 600 kr i restid och bilkostnad. Jag frågade honom om han tagit taxi, då blev han lite sur. Dessutom lade han på flera timmar i tid, vilket jag vet eftersom jag jobbat delvis hemma under året. Jag känner mig nervös när jag ska anlita hantverkare, är så rädd för att bli blåst.
Nu är det ju inte för höga löner som är fel utan för låga iaf inom arbetaryrken

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
För mig är det absolut så. Jag anser inte att fackföreningar ska sponsra politiska partier.

Jag har alltid jobbat på företag med få anställda där ingen, eller få, varit med i facket. Vi har kollektivavtal och har alltid fått det vi haft rätt till. Jag har aldrig haft några problem med att ha en rak dialog med mina arbetsgivare och att säga ifrån när något inte går rätt till.

Det är snarare så att arbetsgivaren sitter i skiten om någon slutar då det är väldigt svårt att få tag på erfarna maskinister som är självgående och inte behöver någon som håller dem i handen. Jag blir erbjuden nytt jobb flera gånger om året men trivs bra som jag har det. Om jag skulle bli uppsagd är det inga problem att hitta nytt jobb eller köra i egen regi.

Ge mig ett bra argument till att betala 700:- i månaden till facket.
1 utan facket så finns det inget golv på lön, du kanske hade tjänat hälften av i dag el ännu mindre, en veckas semester eller ingen osv osv. Din arbetsgivare konkurerar ju om arbetskraft som har avtalade löner mm, han kan ju aldrig ha sämre villkor än det för då slutar du. Du utnyttja alltså de som är med och betalar sin avgift, snyltare kallar jag det

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu är det ju inte för höga löner som är fel utan för låga iaf inom arbetaryrken
:crysmile::rofl: Det här blev roligt. Känns som det är väldigt vanligt att folk på detta forum pratar om bortskämda hantverkare som tjänar för mycket. Nu pratar du om för låga löner bland arbetaryrken. Passa dig. Snart kommer mobben gå bananas på dig.

• Haha
1
  • Laddar…
:crysmile::rofl: Det här blev roligt. Känns som det är väldigt vanligt att folk på detta forum pratar om bortskämda hantverkare som tjänar för mycket. Nu pratar du om för låga löner bland arbetaryrken. Passa dig. Snart kommer mobben gå bananas på dig.
Som vanligt så försöker du misstolka till något som passar dig.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja det vore ju bra med ett arbetsplatsbesök om året låt säga kanske 500 st om året eller något sådant som inom ett distrikt som innefattar 30 mil åt varje håll. Att en fackförening skulle klaga på för hög lön är så dumt att klockorna stannar, däremot kan ju några tjäna för lite eller en pottfördelning blivit fel och bara de med brun tunga fått del av den. Och som i alla föreningar så är bara de som är medlemmar välkomna.
”Att en fackförening skulle klaga på för hög lön är så dumt att klockorna stannar, däremot kan ju några tjäna för lite eller en pottfördelning blivit fel och bara de med brun tunga fått del av den.”

Nejdå. Inte alls ovanlig ska du veta. Facket anser ju tex att tjänsten arbetande arbetsledare inte finns. Så har den arbetande arbetsledaren högre lön än de andra som har låt säga avtalslöner så blir det ajabaja på en gång. Glappen mellan arbetarna blir för höga och dom misstänker att man använder pottpengar till bruntungan TROTS att man kan visa att så inte är fallet.

Jag råder alla som vill vara med i ett fackförbund som är oberoende av politik att gå med i Syndikalisterna.

K kortis skrev:
Som vanligt så försöker du misstolka till något som passar dig.
Hur kan man missuppfatta:
”Nu är det ju inte för höga löner som är fel utan för låga iaf inom arbetaryrken”

”Att en fackförening skulle klaga på för hög lön är så dumt att klockorna stannar, däremot kan ju några tjäna för lite eller en pottfördelning blivit fel och bara de med brun tunga fått del av den.”

Nejdå. Inte alls ovanlig ska du veta. Facket anser ju tex att tjänsten arbetande arbetsledare inte finns. Så har den arbetande arbetsledaren högre lön än de andra som har låt säga avtalslöner så blir det ajabaja på en gång. Glappen mellan arbetarna blir för höga och dom misstänker att man använder pottpengar till bruntungan TROTS att man kan visa att så inte är fallet.

Jag råder alla som vill vara med i ett fackförbund som är oberoende av politik att gå med i Syndikalisterna.
Nu har vi inte högstaavtal i Sverige utan lägsta

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Jag brukar märka vilken typ av kund jag har att göra med innan jag skickar offert. Då brukar sådana som dig falla bort. Kvar för dig finns just dessa som utnyttjar dig.

Sedan måste du tänka på att precis som det finns kommunalt anställda med sin typ av moral där de arbetar två timmar om dagen med full lön så finns dessa även inom hantverk.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Du utnyttja alltså de som är med och betalar sin avgift, snyltare kallar jag de
Alla ska alltså vara medlemmar,annars är man en snyltare,ganska vanlig åsikt bland "fackfolk" kan jag tycka,är du inte med oss är du emot oss!

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.