R
Hoppas du tyckte att det där var kul. Jag tyckte inte det. Det enda det visar är att du saknar empati och har en total oförmåga att läsa av situationer. Hoppas det känns bra i magen nästa gång du lyckas utkräva några sköna tusenlappar från en senildement gamling som glömde bort att berätta om en trasig detalj på en avskriven vara som du struntade i att undersöka innan köp. För det är din rättighet, det står ju i frågeformuläret. Där fick gamlingen så hen teg,high five på den!

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Hoppas du tyckte att det där var kul. Jag tyckte inte det. Det enda det visar är att du saknar empati och har en total oförmåga att läsa av situationer. Hoppas det känns bra i magen nästa gång du lyckas utkräva några sköna tusenlappar från en senildement gamling som glömde bort att berätta om en trasig detalj på en avskriven vara som du struntade i att undersöka innan köp. För det är din rättighet, det står ju i frågeformuläret. Där fick gamlingen så hen teg,high five på den!
Det har fortfarande inte slagit dig att om säljaren är en gammal senildement gamling så kommer hen att behöva hjälp. Då brukar tex. Mäklaren hjälpa till att fylla i listan.
Fast det jobbigaste är när Lgh säljs genom dödsbo. Då vet ju inte ens mäklaren om den döde var dement eller inte när listan fylldes i.

”glömde bort att berätta om en trasig detalj på en avskriven vara som du struntade i att undersöka innan köp”

Jag undersöker inte vitvarorna just för att säljaren fyllt i en lista. Då litar jag på att det som står i listan är korrekt.
Vad är det egentligen som får dig att tycka att det är köparen som ska ta smällen ifall säljaren har glömt att fylla i listan korrekt?
När jag glömmer något brukar jag få stå för min glömska. Jag förväntar mig absolut inte att någon annan ska göra det. Bagatell eller ej.

”en trasig detalj på en avskriven vara”

Bara för en vara anses avskriven så betyder det inte att det inte finns ett värde för köparen. OM det varit så att säljaren varit en gammal senildement dam och jag visste om det skulle jag tex. Tänka att spisen troligen inte är speciellt mycket använd på 10 år. Men min gissning kan givetvis vara fel.
Jag skulle givetvis ta med i min kalkyl att vitvarorna kan börja gå sönder när som helst. Men jag skulle inte acceptera att dom var helt eller delvis trasiga på tillträdesdagen ifall säljaren skrivit att allt fungerar som det ska.

Var det förresten du som sålde och nu är grinig när du är 3 000 kr fattigare?
Billigt kom du undan också.

R bossebyggarn skrev:
”Det enda det visar är att du saknar empati och har en total oförmåga att läsa av situationer. Hoppas det känns bra i magen nästa gång du lyckas utkräva några sköna tusenlappar från en senildement gamling som glömde bort att berätta om en trasig detalj på en avskriven vara som du struntade i att undersöka innan köp.”

Jag låter Ts svara genom att citera ett inlägg från Ts i denna tråd #109:

”Moraliskt lågt är när man vet att något inte fungerar och berättar om det när allt är klart med handlingarna.
Nej säljaren hade inte sagt något om det och säljaren borde ha informerat om bristen som säljaren gjorde med lägenhetens andra brister i frågelistan”

Det verkar inte vara någon senidement gamling som sålt denna Lgh då hon uppenbarligen informerat om andra brister i frågelistan enligt Ts.

R
Krille-72 Krille-72 skrev:

Det verkar inte vara någon senidement gamling som sålt denna Lgh då hon uppenbarligen informerat om andra brister i frågelistan enligt Ts.
Du vill verkligen inte förstå. Att säljaren uppenbart informerat om andra brister men glömt en liten detalj säger ju att det absolut inte fanns något ont uppsåt. Ärligheten möttes med en käftsmäll. TS började prata om reklamation och lögner. Du tycker det är rätt, jag tycker inte det. Alla är olika.

R
Bara för en vara anses avskriven så betyder det inte att det inte finns ett värde för köparen.
Tips: bli inte jurist.

Att kolla så hela spisen fungerar faller under undersökningsplikten innan köp. Dvs ert ansvar. Men gjorde den det då, eller säljaren innan köp intygat att allt fungerade, så ska ni ha en fungerande häll även nu.
Om ni inte kollat spisen innan så finns det ingen skyldighet för säljaren att ersätta alls, om man ska vara petig.

D Dimchi skrev:
Hej!

Vi köpte en bostadsrätt och vi hade tilltrade för några dagar sedan. Vi var hos mäklaren och när vi blev klara med handlingarna och fick nycklarna så berättade säljaren för oss att en av spishällens plattor inte fungerar. Jag frågade mäklaren hur vi löser det och vi skrev ett tillägsavtal där står att säljaren inte hade nämnt detta förut och att jag har rätt för reklamation.

Nu har jag kontaktat säljaren och frågat hur vi löser detta och svaret jag fick att hon antigen köper en begagnad häll eller vi får ersättning i form av pengar men värdet som hällen har nu (hällen är 10 års gammal).

Synpunkter? Tycker ni att det är rimligt? Vem bestämmer värdet då? Ska säljaren inte stå för hemleverans, installation och återvinning av den trasiga hällen också?

Tack på förhand!

nikasp
K klimt skrev:
Visningen är inte alltid ett bra tillfälle för undersökning, det kan vara kort tid och mycket folk. I så fall kan man be om en särskild tid för undersökning, då man undersöker viktiga funktioner.
Då skulle du bli utskrattad i Stockholm i alla fall. Går så jäkla snabbt här så att man ska få privatvisning med undersökning innan man bestämmer sig är ju bara att glömma.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Du vill verkligen inte förstå. Att säljaren uppenbart informerat om andra brister men glömt en liten detalj säger ju att det absolut inte fanns något ont uppsåt. Ärligheten möttes med en käftsmäll. TS började prata om reklamation och lögner. Du tycker det är rätt, jag tycker inte det. Alla är olika.
Vad var det för andra stora brister som säljaren informerade om som kanske var anledningen till att hon glömde bort den lilla detaljen spisen innan hon helt plötsligt på tillträdesdagen kom på denna lilla detalj?

Du har inte svarat. Var det du som var säljaren? Eller känner du rent av säljaren. Du verkar väldigt övertygad om vilken moral och etik den ärliga säljaren har medans köparen inte verkar vara vatten värd. Eller värd lika lite som hällen kanske man skulle kunna säga.

nikasp nikasp skrev:
Då skulle du bli utskrattad i Stockholm i alla fall. Går så jäkla snabbt här så att man ska få privatvisning med undersökning innan man bestämmer sig är ju bara att glömma.
Vilket såklart är ett problem när man kanske gör sitt livs största affär.

R
Tänk att göra sitt livs största affär och sedan stå där med lång näsa och trasig kokplatta.
Här har man precis slängt upp ett antal miljoner på bordet och varit med i en våldsam budgivning där man ökat med hundratusen åt gången. Och sedan när man väl tagit hem affären så är katastrofen ett faktum - man tvingas betala upp till flera hundra kronor till! Vilket livsöde! Det ska ingen komma undan med, varenda krona ska självklart ersättas.

R bossebyggarn skrev:
Tänk att göra sitt livs största affär och sedan stå där med lång näsa och trasig kokplatta.
Här har man precis slängt upp ett antal miljoner på bordet och varit med i en våldsam budgivning där man ökat med hundratusen åt gången. Och sedan när man väl tagit hem affären så är katastrofen ett faktum - man tvingas betala upp till flera hundra kronor till! Vilket livsöde! Det ska ingen komma undan med, varenda krona ska självklart ersättas.
Det blir väl ganska rättvist. Köparen har precis tömt sin spargris och säljaren fått sin påfylld. Du som verkar vara mycket för etik och moral måste väl också tycka att det är moraliskt rätt att låta den med påfylld spargris betala.

Det kanske t.o.m är läge för köparen att sätta in lite mindre pengar än vad kontraktet visar på säljarens konto. Budgivningen gick ju ändå så bra så några tusenlappar mer eller mindre spelar ingen roll i det stora hela.

nikasp nikasp skrev:
Det tror jag inte gäller över allt. I vår Brf (Stockholm) har det fungerat på det sättet vid försäljningar på senare tid, så det förekommer definitivt. Praxis är ju ofta visning på söndag, omvisning måndag eller tisdag, budgivning under veckan och avslut på fredagen. I dessa fall har det varit ett antal privata visningar i början av veckan, och vad jag vet var det ingen som blev utskrattad. Snarare är det nog en del som avstår om det inte finns möjlighet till undersökning, så det är nog bra både för säljare och köpare. Säljaren får fler som vill buda och köparen får möjlighet att kontrollera det som köparen anser viktigt.

nikasp
Yes. Det är nästan lika illa med hus. Man får inte lång tid på sig att fixa besiktningsman.
K klimt skrev:
Det tror jag inte gäller över allt. I vår Brf (Stockholm) har det fungerat på det sättet vid försäljningar på senare tid, så det förekommer definitivt. Praxis är ju ofta visning på söndag, omvisning måndag eller tisdag, budgivning under veckan och avslut på fredagen. I dessa fall har det varit ett antal privata visningar i början av veckan, och vad jag vet var det ingen som blev utskrattad. Snarare är det nog en del som avstår om det inte finns möjlighet till undersökning, så det är nog bra både för säljare och köpare. Säljaren får fler som vill buda och köparen får möjlighet att kontrollera det som köparen anser viktigt.
Jag har kört privatvisning en gång 2009 då det var rätt övehettat och fick väldigt bra så mäklaren spelade ut dem mot varandra. Har bott i innerstan mellan 1998 - 2015 och sålt och köpt ett antal samt har vänner som gjort detsamma. Min erfarenhet är är att någon, även jag, erbjudit köparen att komma och ta lite mått mellan affär och tillträde men någon slags besiktning med eller utan besiktningsman har aldrig hänt.

nikasp nikasp skrev:
Jag har kört privatvisning en gång 2009 då det var rätt övehettat och fick väldigt bra så mäklaren spelade ut dem mot varandra. Har bott i innerstan mellan 1998 - 2015 och sålt och köpt ett antal samt har vänner som gjort detsamma. Min erfarenhet är är att någon, även jag, erbjudit köparen att komma och ta lite mått mellan affär och tillträde men någon slags besiktning med eller utan besiktningsman har aldrig hänt.
Detta är ett intressant och viktigt ämne. När priserna i Stockholms innerstad nu är över 100.000 kr så gäller det rätt stora belopp. Fallet som diskuteras gäller en spishäll, men det kan gälla betydligt mer viktiga saker. Badrummet är kanske det viktigaste, och att göra åtminstone en grov bedömning är bra, tillsammans med dokumentation om det är nytt. Att gå direkt till badrummet och stänga in sig när man har ostört luktsinne är ett tips jag fått som kan avslöja avvikande lukt. Elsystemet kan ha brister i äldre hus, till exempel mix av jordat och ojordat, och man kommer långt med en stickprovskontroll med ett enkelt mätinstrument. Ett kök som flyttats som kan ha problem till exempel med ventilation är en annan sak att följa upp, även om det nog bäst görs genom frågor till föreningens styrelse och nuvarande ägare.

Det finns vad jag vet inga seriösa undersökningar i ämnet så jag har som du anekdotisk kunskap. I vårt hus , där jag bott lång tid, har vi stora lägenheter så köparna är inte de yngsta och har erfarenhet. Där har det vad jag vet alltid gjorts åtminstone en enklare undersökning vid en extra visning. Vid samtal i bekantskapskretsen bekräftas denna iakttagelse. Det är kanske mer vanligt att unga förstagångsköpare hoppar över detta, men även små lägenheter kan ju bjuda på tråkiga överraskningar, så det är en onödig risk att inte kontroller så gott man kan. Att lägga ned en timme på detta kan vara väl använd tid.

Dagen efter jag sålt mitt hus ringde köparen och frågade hur tvättmaskinen funkade.
Jag åkte dit för att visa, men den var trasig, funkade dagen innan.
Hur som, den var typ 10 år gammal, men vi hade sålt huset med en fungerande tvättmaskin och köparen hade gett 1,3 milj över utgångsbud.
Jag åkte och köpte en maskin, installerade och tog med mig den gamla.

• Gilla
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.