nikasp nikasp skrev:
Yes. Det är nästan lika illa med hus. Man får inte lång tid på sig att fixa besiktningsman.

Jag har kört privatvisning en gång 2009 då det var rätt övehettat och fick väldigt bra så mäklaren spelade ut dem mot varandra. Har bott i innerstan mellan 1998 - 2015 och sålt och köpt ett antal samt har vänner som gjort detsamma. Min erfarenhet är är att någon, även jag, erbjudit köparen att komma och ta lite mått mellan affär och tillträde men någon slags besiktning med eller utan besiktningsman har aldrig hänt.
Det här skulle behöva styras upp. Hur kan jag dock inte svara på. Jag gillar av princip inte trenden som är idag på villor att förbesiktningar är gjorda som man sedan kan köpa in sig på.
Men detta kanske skulle vara något för bostadsrätter. Då finns iaf någon form av besiktning gjord.

Men det är bara tänka själv om man skulle sälja villan eller en Brf. Vem skulle man sälja till om det finns 2 lika bud. En som vill göra en besiktning eller en som skiter i besiktningen?
 
Hade alla som skrivit i den här tråden swishat en spänn till TS istället för att ägna dyrbar tid till att debatera/spekulera/raljera hade hällen varit bytt för länge sedan och TS kunde ha fortsatt att tjäna 15% p.a på oförtjänt värdeutveckling och sluppit vara kränkt.
Vart swishar jag?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C Crore skrev:
Hade alla som skrivit i den här tråden swishat en spänn till TS istället för att ägna dyrbar tid till att debatera/spekulera/raljera hade hällen varit bytt för länge sedan och TS kunde ha fortsatt att tjäna 15% p.a på oförtjänt värdeutveckling och sluppit vara kränkt.
Vart swishar jag?
Du kan swisha mig. Har skrivit massor med onödiga inlägg. Så det blir en slant om det är 1 kr/inlägg vi pratat om.
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
En lösning för att lättare kunna avgöra om listorna är korrekt ifyllda av säljaren är att komplettera med en hälsodeklaration. Då får man med ålder, kön, krämpor mm.
Viktigt också att säljaren skriver vilket yrke hen har. Vissa yrkeskategorier använder statistisk sett spisen mindre.
Bra också ifall det finns en stor bild på säljaren i Lgh i samband med visning. En bild säger mer än 1000 ord.

Följer man dessa råd så borde känslan öka ifall listan gällande vitvarornas funktion är korrekt ifylld eller inte av säljaren. Det kan ju som du skriver vara en gammal 80-årig dam som säljer och då är det verkligen viktigt att få reda på det i ett tidigt skede så man förstår att listan kanske inte är korrekt ifylld. Då måste köparen helt enkelt testa allt innan köp.

Dagens system där köparen förväntar sig enligt god tro principen att listan är korrekt skriven verkar ju inte fungera alls enligt dig. Det visar inte minst det aktuella fallet Ts.
Helt horribelt att köpare ägnar sig åt paragrafrytteri och vill få fel avhjälpta som inte står med på listan. Särskilt när den ärliga säljaren återfick minnet precis när överlåtelsen skulle ske.
Köpare måste helt enkelt lära sig att det är mänskligt att glömma. Nästan förutsätta att säljaren kanske duschat på jobbet senaste 10 åren och då självfallet inte vet om blandaren i duschen fungerar korrekt trots att hen skrivit det i listan. Dessutom kostar en begagnad blandare inte mer än Max 500 kr på blocket så vad är det att tjafsa om när man precis köpt en Lgh för x Milj.
Dessutom kanske blandaren i tvättstället funderar och då kan man enkelt tvätta sig där.
Köpare idag är fruktansvärt bortskämda och giriga typer helt enkelt...
Undrar hur du tänker.
Om en lista med olika frågor fylls i och säljare skriver under så är det det som gäller, på lista står ju värmepanna o allt möjligt och allt som man säger fungerar vid ifyllandes SKA fungera vid övertagandet man kan inte särskilja saker o ting. Kul att flytta in i bostadsrätten i januari o pannan inte funkar, säljar säger ja men den är ju 10 år
 
K kortis skrev:
Undrar hur du tänker.
Om en lista med olika frågor fylls i och säljare skriver under så är det det som gäller, på lista står ju värmepanna o allt möjligt och allt som man säger fungerar vid ifyllandes SKA fungera vid övertagandet man kan inte särskilja saker o ting. Kul att flytta in i bostadsrätten i januari o pannan inte funkar, säljar säger ja men den är ju 10 år
Ofta måste man även läsa vilket inlägg folk besvarar för att förstå. Det har du uppenbarligen inte gjort.
Mitt inlägg är sarkastiskt skrivet och spinner vidare på en diskussion med en viss medlem i tråden. Är du intresserad. Läs bakåt.

I övrigt ser det ut som jag håller med dig till 100%
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kan swisha mig. Har skrivit massor med onödiga inlägg. Så det blir en slant om det är 1 kr/inlägg vi pratat om.
Vad har du för nummer? Är en platta på din spishäll trasig i en nyköpt dyr bostadsrätt? Om ja så swishar jag dig gladeligen en spänn så dina barn slipper svälta.
 
Den här tråden har fått mig att inse att om jag säljer någon bostad så kommer jag att göra en notering i frågelistan om att "allt i bostaden fungerar på det sätt jag har använd utrustningen till“

Det kan innebära att endast en platta fungerar, frysen håller - 7 grader vilket är perfekt för glass och att tvättmaskinen låter illa och blöter ner tvätten.

Saken är den att jag inte använder alla funktioner på mina vitvaror. Har använt 3 plattor, ugnen i ett läge och 2 program på tvättmaskinen.

Min uppfattning är att vitvarorna fungerar till min användning. Jag kan inte garantera att de fungerar fullt ut. Håller tvättmaskinen 60 grader när den är inställd på 60 grader?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F FEL007 skrev:
Den här tråden har fått mig att inse att om jag säljer någon bostad så kommer jag att göra en notering i frågelistan om att "allt i bostaden fungerar på det sätt jag har använd utrustningen till“

Det kan innebära att endast en platta fungerar, frysen håller - 7 grader vilket är perfekt för glass och att tvättmaskinen låter illa och blöter ner tvätten.

Saken är den att jag inte använder alla funktioner på mina vitvaror. Har använt 3 plattor, ugnen i ett läge och 2 program på tvättmaskinen.

Min uppfattning är att vitvarorna fungerar till min användning. Jag kan inte garantera att de fungerar fullt ut. Håller tvättmaskinen 60 grader när den är inställd på 60 grader?
Varför göra det svårt för sig? Det enklaste måste vara att vara ärlig och fylla i listan korrekt. Eller så skiter man i att fylla i listan och överlåter på köparen att undersöka allt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Varför göra det svårt för sig? Det enklaste måste vara att vara ärlig och fylla i listan korrekt. Eller så skiter man i att fylla i listan och överlåter på köparen att undersöka allt.
Vad gör du när du har fyllt i listan korrekt enligt din uppfattning som säljare och köparen kommer senare och visar en mätning på att tvättmaskinen bara når upp till 52 grader när den är inställd på 60?

Att överlåta allt på köparen köper jag(y)
 
F FEL007 skrev:
Vad gör du när du har fyllt i listan korrekt enligt din uppfattning som säljare och köparen kommer senare och visar en mätning på att tvättmaskinen bara når upp till 52 grader när den är inställd på 60?

Att överlåta allt på köparen köper jag(y)
”Vad gör du när du har fyllt i listan korrekt enligt din uppfattning som säljare och köparen kommer senare och visar en mätning på att tvättmaskinen bara når upp till 52 grader när den är inställd på 60?”

Jag skulle be köparen ringa tillverkaren och kolla ifall det är dags för maskinen att lämnas in på service.
Jag har väl aldrig fyllt i att den tvättar i just 60 grader. Jag har fyllt i att tvättmaskinen fungerar. Är temp viktig för köparen bör hen undersöka temp noga innan köp.
Skulle maskinen däremot endast tvätta i kallvatten kan nog maskinen anses trasig och då får säljaren avhjälpa felet om inte säljaren skrivit typ ”Fungerar men tvättar endast i kallt vatten så smutsig tvätt blir inte ren”.

En spis kan också fungera men vara i så dåligt skick att det inte går att koka upp vatten. Kanske fungerar för dina behov. Men det är nog bäst och seriösast att skriva som det är.
 
F FEL007 skrev:
Den här tråden har fått mig att inse att om jag säljer någon bostad så kommer jag att göra en notering i frågelistan om att "allt i bostaden fungerar på det sätt jag har använd utrustningen till“

Det kan innebära att endast en platta fungerar, frysen håller - 7 grader vilket är perfekt för glass och att tvättmaskinen låter illa och blöter ner tvätten.

Saken är den att jag inte använder alla funktioner på mina vitvaror. Har använt 3 plattor, ugnen i ett läge och 2 program på tvättmaskinen.

Min uppfattning är att vitvarorna fungerar till min användning. Jag kan inte garantera att de fungerar fullt ut. Håller tvättmaskinen 60 grader när den är inställd på 60 grader?
Eller som det står i Mia papper. Fungerar till fullo som avsett.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Vad gör du när du har fyllt i listan korrekt enligt din uppfattning som säljare och köparen kommer senare och visar en mätning på att tvättmaskinen bara når upp till 52 grader när den är inställd på 60?”

Jag skulle be köparen ringa tillverkaren och kolla ifall det är dags för maskinen att lämnas in på service.
Jag har väl aldrig fyllt i att den tvättar i just 60 grader. Jag har fyllt i att tvättmaskinen fungerar. Är temp viktig för köparen bör hen undersöka temp noga innan köp.
Du tycker inte att det är viktigt vad tvättmaskinen håller för temperatur. För nån annan kanske det är självklart att hålla koll på det och kan inte tänka sig att man inte gör det.
Det måste vara väldigt individuellt vad som är viktigt och alltså svårt att fylla i en lista så det inte blir några fel eller missuppfattningar.
 
Moderna tvättmaskiner fuskar ofta med temperaturen enligt de tester jag läste innan senaste inköpet. Det är alltså helt normalt att det är ca 10 grader kallare än det tvättprogram som är valt. Allt för energiklassningen... Min senaste maskin har ett program som heter hygien 60 grader, vilket jag tolkar som att det programmet faktiskt uppnår 60 grader... Med det sagt så ser jag inte hur man som säljare av en bostad ska kunna intyga mer än vad tillverkare av vitvaror gör. Funktion är något högst diskutabelt.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Du tycker inte att det är viktigt vad tvättmaskinen håller för temperatur. För nån annan kanske det är självklart att hålla koll på det och kan inte tänka sig att man inte gör det.
Det måste vara väldigt individuellt vad som är viktigt och alltså svårt att fylla i en lista så det inte blir några fel eller missuppfattningar.
Nej. Det tycker jag inte. Berätta gärna för mig hur du mäter temperaturen i din tvättmaskin när du kör ett program?
Själv har jag ingen aning då jag aldrig kommit på tanken att försöka mäta.

Om det är viktigt för dig som köpare att veta exakt vilken temperatur tvättmaskinen tvättar i så kliver undersökningsplikten in om säljaren fyllt i en lista där det står att tvättmaskinen fungerar.
Jag tror du förstår själv att du inte kommer komma speciellt lång om du ringer upp säljaren och ber hen avhjälpa felet med tvättmaskinen som inte tvättar med exakt det gradantal som är inställt.
Jag tror inte ens du kan reklamera en sprillans ny maskin till tillverkaren ifall gradantalet inte stämmer.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej. Det tycker jag inte. Berätta gärna för mig hur du mäter temperaturen i din tvättmaskin när du kör ett program?
Själv har jag ingen aning då jag aldrig kommit på tanken att försöka mäta.

Om det är viktigt för dig som köpare att veta exakt vilken temperatur tvättmaskinen tvättar i så kliver undersökningsplikten in om säljaren fyllt i en lista där det står att tvättmaskinen fungerar.
Jag tror du förstår själv att du inte kommer komma speciellt lång om du ringer upp säljaren och ber hen avhjälpa felet med tvättmaskinen som inte tvättar med exakt det gradantal som är inställt.
Jag tror inte ens du kan reklamera en sprillans ny maskin till tillverkaren ifall gradantalet inte stämmer.
Jag har inte påstått att det är viktigt för mig. Jag vet inte heller hur man mäter temperaturen. Jag menar bara att för att du inte tycker att nåt är viktigt betyder det inte att det inte är viktigt för nån annan. Du fyller i en lista om hur du upplever att saker fungerar eller inte fungerar. Jag kanske skulle ha en helt annan syn på saken.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.