Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej. Det tycker jag inte. Berätta gärna för mig hur du mäter temperaturen i din tvättmaskin när du kör ett program?
Själv har jag ingen aning då jag aldrig kommit på tanken att försöka mäta.

Om det är viktigt för dig som köpare att veta exakt vilken temperatur tvättmaskinen tvättar i så kliver undersökningsplikten in om säljaren fyllt i en lista där det står att tvättmaskinen fungerar.
Jag tror du förstår själv att du inte kommer komma speciellt lång om du ringer upp säljaren och ber hen avhjälpa felet med tvättmaskinen som inte tvättar med exakt det gradantal som är inställt.
Jag tror inte ens du kan reklamera en sprillans ny maskin till tillverkaren ifall gradantalet inte stämmer.
Dessutom, nu när jag funderat på saken lite... det finns visst en poäng med att maskinen tvättar i rätt temperatur. Underkläder ska tex tvättas i 60 av en anledning. Gamla färgglada bomullsplagg också, för att de ska behålla färgen.
Om tillverkarna fuskar med temperaturen för att få bättre värden borde det vara en skandal lik den ang biltillverkarnas bränsleförbrukning.
 
K Kirre2 skrev:
Dessutom, nu när jag funderat på saken lite... det finns visst en poäng med att maskinen tvättar i rätt temperatur. Underkläder ska tex tvättas i 60 av en anledning. Gamla färgglada bomullsplagg också, för att de ska behålla färgen.
Om tillverkarna fuskar med temperaturen för att få bättre värden borde det vara en skandal lik den ang biltillverkarnas bränsleförbrukning.
Då lär du få vända dig till tillverkaren och inte till säljaren om det är viktigt för dig.
 
K Kirre2 skrev:
Jag har inte påstått att det är viktigt för mig. Jag vet inte heller hur man mäter temperaturen. Jag menar bara att för att du inte tycker att nåt är viktigt betyder det inte att det inte är viktigt för nån annan. Du fyller i en lista om hur du upplever att saker fungerar eller inte fungerar. Jag kanske skulle ha en helt annan syn på saken.
Som jag skrev tidigare. Är vissa saker eller detaljer viktiga för dig så får du enligt din undersökningsplikt undersöka saker och ting närmare. Du bör också ställa frågor till säljaren om du är osäker på hur säljaren kommit fram till att tvättmaskinen fungerar. En sådan fråga skulle då kunna vara. ”Har du mött upp temperaturen när tvättmaskinen tvättar på 40 grader”
 
K Kirre2 skrev:
Du tycker inte att det är viktigt vad tvättmaskinen håller för temperatur. För nån annan kanske det är självklart att hålla koll på det och kan inte tänka sig att man inte gör det.
Det måste vara väldigt individuellt vad som är viktigt och alltså svårt att fylla i en lista så det inte blir några fel eller missuppfattningar.
Hur mäter du tempen på vattnet i tvättmaskin?
Jag har faktiskt ägnat det en del tankemöda och inte kommit till någon tillfredsställande lösning så jag välkomnar alla bra förslag
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som jag skrev tidigare. Är vissa saker eller detaljer viktiga för dig så får du enligt din undersökningsplikt undersöka saker och ting närmare. Du bör också ställa frågor till säljaren om du är osäker på hur säljaren kommit fram till att tvättmaskinen fungerar. En sådan fråga skulle då kunna vara. ”Har du mött upp temperaturen när tvättmaskinen tvättar på 40 grader”
Nu är det ju inte det som är min poäng utan att alla tycker att olika saker är viktiga.
 
K Kirre2 skrev:
Nu är det ju inte det som är min poäng utan att alla tycker att olika saker är viktiga.
Vad alla tycker är det nog väldigt svårt att ta hänsyn till när man fyller i ett frågeformulär.

Men som sagt. Man har alltid möjligheten att ställa frågor. Helst ska man även genomföra en besiktning enligt mig.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad alla tycker är det nog väldigt svårt att ta hänsyn till när man fyller i ett frågeformulär.

Men som sagt. Man har alltid möjligheten att ställa frågor. Helst ska man även genomföra en besiktning enligt mig.
Ja och det är också svårt att veta vad andra tycker. Därför kan man inte lägga för stor vikt vid det. Man kan ju inte fråga om allting heller.
En besiktning är jätteviktigt tycker jag också.
 
R bossebyggarn skrev:
Som TS senare erkände så hade säljaren, precis som man anade direkt, inte försökt dölja något. Har man levt med sin trasiga vitvara i 10 år utan att uppleva något problem med det är det inte svårt att förstå att man missar att informera om det. Istället var säljaren helt ärlig och berättade så fort den kom på det. Då slår TS till med en rak höger och kräver flera tusen i ersättning för en 10 år gammal vitvara som sedan länge är uttjänt och avskriven. En vitvara som hen köpt i befintligt skick utan att ens undersöka den.

Så prata inte om bristande moral och skam när det gäller säljarens agerande här.
Du vänder helt på det jag säger i sammanhanget, säljaren var schysst men jag hade skämts om jag försökt dölja och inte vilja vara behjälplig som denne var. Men de flesta förespråkar att man är schysst när man spelar egoist och gör allt för egen vinning istället.

Sen för att återspegla med ett svar ändå:
Så om jag halvt slår ihjäl någon och sedan erkänner så bör jag helt frias från mitt ansvar? Då är man ju moraliskt korrekt. Sånna som ni som gör rättsväsendet löjligt i Sverige.
Erkänner man är man modig och beredd på konsekvenserna.
Smit undan och var en fegis och hoppas du kommer undan med att sälja ett miljonobjekt utan fungerande spis.

Om vi säljer en bil, det står istället för i ett hus att den har ett kök bilen har AC.
Alla som provkör den är nöjda men ingen vet förns de vunnit budet då jag berättar att acn funkar dåligt.
Jag hade kunnat smita undan och yrkat den såldes i befintligt skick men jag har ju bokstavligen lurat dem på en fundamentalt viktig funktion. Men berättar jag detta så lägger jag fram alla korten på bordet och jag bör va beredd på ett missnöje och prutning.

Var en fegis ni och hoppas ni sover gott ändå...
 
Logad Logad skrev:
Ska tillägga att paragraferna jag nämnde ovan gällde min försäljning av förra boendet. I kontraktet för huset jag köpte finns följande:

Fastigheten överlåts i det skick den är på kontraktsdagen om inget annat överrenskommits. Säljaren har lämnat uppgifter om fastigeteten i bilagd frågelista.

Samt:

Skadas eller försämras fastigheten mellan kontraktsdagen och tillträdesdagen ansvarar säljaren för skadan eller försämringen om den beror på säljarens vanvård, på att säljaren orsakar denna eller om den beror på olyckshändelse som ingen av parterna kunnat råda över. Ansvaret övergår på köparen från och med den avtalade tillträdesdagen, även om köparen vid den tidpunkten på grund av köparens dröjsmål inte tillträder fastigheten. Säljaren garanterar att fastigheten fram till tillträdesdagen är fullvärdesförsäkrad.

Sedan hade jag en besiktningsklausul i kontraktet som gav mig rätten att låta köpet återgå utan skadeståndsskyldighet om jag så begärde efter besiktning av sakkunnig. En hård klausul som säljarna inte brukar gilla och i områden med hög efterfrågan brukar det inte gå att få med den då säljaren helt enkelt kan välja en annan köpare. Enligt min åsikt ska en sådan klausul vara standard i kontrakten. Besiktningen som görs av sakkunnig kostar trots allt köparen en stor slant.
Nu handlar det ju inte om en fastighet varför ditt inlägg är irrelevant.
 
H hempularen skrev:
Allt över 500 kr får du se som bra.

En spishäll hämtar man normalt själv och kopplar in. Förutsatt att den kopplas in med kontakt.
Svårigheten ligger i att hitta en som passar i hålet i bänken.
De levereras ju utan stickpropp, det får du köpa själv eller flytta över från den gamla. Måste göras av behörig elektriker.
 
Nu snackar vi trådlyft. Dessutom med ett felaktigt svar.
 
Jag älskar denna tråd!! 😂😂😂
 
Claes Sörmland
Well played!

(Den var underhållande att läsa igen.)
 
  • Gilla
Dimchi
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.