482 556 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Det går nog bra. Många saker men inte speciellt komplicerat.
Belysningen är inköpt. Framljus och bakljus samt en vattentålig ”saftblandare” som har 9 olika ljusinställningar. Han älskar att testa alla olika ljusmöjligheter!
LEGO är hans favoritleksak. Ju mer avancerat desto roligare. Han kan bygga och konstruera om i timmar.
Dag
Belysningen är inköpt. Framljus och bakljus samt en vattentålig ”saftblandare” som har 9 olika ljusinställningar. Han älskar att testa alla olika ljusmöjligheter!
LEGO är hans favoritleksak. Ju mer avancerat desto roligare. Han kan bygga och konstruera om i timmar.
Dag
Äpplet faller inte långt från päronträtstigen skrev:Det går nog bra. Många saker men inte speciellt komplicerat.
[video]
Dag
”Fågelholken 3-fas” är nu grundad och målad två gånger. I morgon blir det fastgjutnig av stolpen och den sista kabeldragningen till uttaget. Sen kan behörig elektriker koppla ihop det hela.
Fick lite tid över och gjorde lite förberedande saker på lådbilen. Fotstödet måste vara på plats innan sätet fixeras. Det blir provtagning i helgen.
Givetvis måste jag kolla ramens hållfasthet och så klart testade jag med en ”Pelarborr”!
Trevlig Helg!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick lite tid över och gjorde lite förberedande saker på lådbilen. Fotstödet måste vara på plats innan sätet fixeras. Det blir provtagning i helgen.
Givetvis måste jag kolla ramens hållfasthet och så klart testade jag med en ”Pelarborr”!
Logga in
Skapa konto
Trevlig Helg!
Dag
Jag hoppas och tror att det var en pelarborr!?stigen skrev:Grillplatsen invigd!
En stillsam invigning i dessa tider. Vi tänker på restriktionerna. Grillen fungerade perfekt!
[bild]
Vi kör samma upplägg som i bastun. Tändmaterial, ved, grillkol, briketter och grillverktyg finns alltid på plats. Tändvätska får ej användas!
[bild]
Tanken är att om man slipper tänka på dessa tillbehör så underlättar det användningen och bastun/grillen kommer att användas oftare.
Trevlig Helg!
Dag
PS. Givetvis hade jag en eldsläckare med mig! Gissa vilken?
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Ingen erfarenhet men när jag tittat lite på olika filmer av den så tycker jag den verkar dyr utifrån vad man verkar få.stigen skrev:
Höjningsmekanismen för sågen verkar bestå av två plastdrrv..
Bilbygget fortsätter. I dag blev det till att mäta var förarstolen skull placeras. Många idéer och tankar om hur det hela byggas ihop. Letar igenom alla ”bra och ha hörn” på jakt efter delar som går att använda. Delar från en gammal IKEA hylla blev klart intressanta. Även den gamla kärran till båtmotorn går nog att använda.
Spännande utvecklingsarbete! Livet har återvänt!
Dag
Dag
Logga in
Skapa konto
Hej Frustrator!Frustrator skrev:
Jag fick samma tanke när jag såg platsbitarna. Men kollar man på Youtube så verkar det vara en mycket mångsidig apparat. Att den är muskeldriven känns som ett plus. Jag skall nog forska vidare lite.
Dag
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Det blir ju en formel-1 kärrastigen skrev:Bilbygget fortsätter. I dag blev det till att mäta var förarstolen skull placeras. Många idéer och tankar om hur det hela byggas ihop. Letar igenom alla ”bra och ha hörn” på jakt efter delar som går att använda. Delar från en gammal IKEA hylla blev klart intressanta. Även den gamla kärran till båtmotorn går nog att använda.
Dag
[bild]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Styrning
I lådbilens byggbeskrivningen på skil.se använder dom det klassiska repet som styrning.
Började fundera på om det inte vore bättre med en mer direkt styrning. Två M10 vinkelleder inköptes i morse på Biltema och ihop med det gamla IKEA staget blev styrningen mycket mer direkt. Leden fästes i en rampamuff M10 som är lite snett inskruvade i en ekbit. Jag tror chauffören får bättre kontroll nu.
Nu blir det paus i biltillverkningen. Måndag och tisdag är det genomgång och planering inför fyra dagars ”Trallcirkus”. När man jobbar på hemmaplan är det bara att gå in i verkstaden och hämta vad man behöver. Nu kommer cirkusen att äga rum 10 mil hemifrån och då måste man säkerställa att allting som behövs är med och lite till. Troligtvis dyker det upp moment där rätt lösning ligger kvar i verkstaden men då får man hitta på något.
Dag
I lådbilens byggbeskrivningen på skil.se använder dom det klassiska repet som styrning.
Började fundera på om det inte vore bättre med en mer direkt styrning. Två M10 vinkelleder inköptes i morse på Biltema och ihop med det gamla IKEA staget blev styrningen mycket mer direkt. Leden fästes i en rampamuff M10 som är lite snett inskruvade i en ekbit. Jag tror chauffören får bättre kontroll nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blir det paus i biltillverkningen. Måndag och tisdag är det genomgång och planering inför fyra dagars ”Trallcirkus”. När man jobbar på hemmaplan är det bara att gå in i verkstaden och hämta vad man behöver. Nu kommer cirkusen att äga rum 10 mil hemifrån och då måste man säkerställa att allting som behövs är med och lite till. Troligtvis dyker det upp moment där rätt lösning ligger kvar i verkstaden men då får man hitta på något.
Dag
God planering = Mindre slit
Full rulle i ”Snickerboa” inför långhelgens Trallcirkus. Har idag gjort några olika jiggar och mallar för att underlätta sättningen av bärlinorna.
Den större är formad som en sadel. Den skall träs över poolkrönet och sedan spänner man upp 45 x 170 regeln till rätt höjd på bärlinan som skall byggas ihop med befintliga terasser. Det är tanken men vi får se om verkligheten blir detsamma. Några fasta geringsvinklar 45˚ och 60˚ för handcirkelsågen är också bra att ha. Slutligen några masonitbitar i rätt regelmått för att göra mallar till uttaget på bärlinorna. Den slutliga formen på mallen bestämmer poolens bärlina.
I morgon blir det transport och på torsdag morgon börjar Cirkusen!
Det skall bli kul!
Dag
Full rulle i ”Snickerboa” inför långhelgens Trallcirkus. Har idag gjort några olika jiggar och mallar för att underlätta sättningen av bärlinorna.
Den större är formad som en sadel. Den skall träs över poolkrönet och sedan spänner man upp 45 x 170 regeln till rätt höjd på bärlinan som skall byggas ihop med befintliga terasser. Det är tanken men vi får se om verkligheten blir detsamma. Några fasta geringsvinklar 45˚ och 60˚ för handcirkelsågen är också bra att ha. Slutligen några masonitbitar i rätt regelmått för att göra mallar till uttaget på bärlinorna. Den slutliga formen på mallen bestämmer poolens bärlina.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I morgon blir det transport och på torsdag morgon börjar Cirkusen!
Det skall bli kul!
Dag