34 372 läst · 237 svar
34k läst
237 svar
Köpte bostadsrätt med trasig vitvara
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
Vad har det med saken att göra?D Dimchi skrev:
Tog du bussen med sängen och flyttlådor med eller?
helt rimligt att säljaren köper en häll som är 10 år på blocket som ni får. Eller en 500kr som andra skrivit.
Vad trodde du? Att du skulle få en helt ny från säljaren + installation?
Första bostaden och född på -90-talet?
Jag försökte nyligen fixa en Bosch kaffebryggare som hållit i 16 år, där jag behövde byta strömkabeln, men var lögn o lossa inuti utan o skada en annan del. Båda fanns som reservdel verkade det som.C cpalm skrev:
Så vi köpte en coffemaster, hoppas jag förstått rätt att även inre delar går o byta.
Jag gilllar inte o slänga något bara för att det är så ”billigt” o köpa nytt.
Försökt hitta en ny spis med gamla typen av elplattor som är så lätta o billiga o byta, men inte hittat någon med en bra varmluftsugn, utan får leta på dyrare spisar.
(tyvärr 60 cm o kör 16A så vill helst ha 400 volts ugn, trefas.)
Jag är inte född på 90-talet, oklart om ts är det, och därför känner jag till begreppet åldersavdrag, men egentligen är det ju inte så orimligt att begära en "ny"/begagnad fungerande häll med inkoppling? Man köper väl en funktion (i det här fallet möjligheten att laga mat på 4 fungerande plattor). Om de nu är så billiga att köpa på Blocket osv så borde säljaren kunna stå för den kostnaden tycker jag. Men det är bara min personliga åsikt.R RalleB skrev:Vad har det med saken att göra?
Tog du bussen med sängen och flyttlådor med eller?
helt rimligt att säljaren köper en häll som är 10 år på blocket som ni får. Eller en 500kr som andra skrivit.
Vad trodde du? Att du skulle få en helt ny från säljaren + installation?
Första bostaden och född på -90-talet?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 982 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 982 inlägg
Fascinerande att någon ville ställa upp för så lite pengar! Men bortsett från den individens ekonomiska olycka så är det ju något fint med att allt inte är slit och släng.nikasp skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
exakt det jag skrev, läser du ts första inlägg så förstår man att denne inte är nöjd med den lösningen utan förväntades sig nått mer än en begagnad från blocket.MariaiÖstergötland skrev:Jag är inte född på 90-talet, oklart om ts är det, och därför känner jag till begreppet åldersavdrag, men egentligen är det ju inte så orimligt att begära en "ny"/begagnad fungerande häll med inkoppling? Man köper väl en funktion (i det här fallet möjligheten att laga mat på 4 fungerande plattor). Om de nu är så billiga att köpa på Blocket osv så borde säljaren kunna stå för den kostnaden tycker jag. Men det är bara min personliga åsikt.
Han skriver ju att han reparerade. Då går det att göra det billigt. Ska man anlita någon för det lönar det sig sällan.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 982 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 982 inlägg
Nä, jag kan inte se att hen förväntat sig nåt mer. Men frågan var ju vem som skulle betala installationen, och att det var löjeväckande av ts att tro att säljaren skulle pröjsa detta.R RalleB skrev:
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Men ge digD Dimchi skrev:Hej!
Vi köpte en bostadsrätt och vi hade tilltrade för några dagar sedan. Vi var hos mäklaren och när vi blev klara med handlingarna och fick nycklarna så berättade säljaren för oss att en av spishällens plattor inte fungerar. Jag frågade mäklaren hur vi löser det och vi skrev ett tillägsavtal där står att säljaren inte hade nämnt detta förut och att jag har rätt för reklamation.
Nu har jag kontaktat säljaren och frågat hur vi löser detta och svaret jag fick att hon antigen köper en begagnad häll eller vi får ersättning i form av pengar men värdet som hällen har nu (hällen är 10 års gammal).
Synpunkter? Tycker ni att det är rimligt? Vem bestämmer värdet då? Ska säljaren inte stå för hemleverans, installation och återvinning av den trasiga hällen också?
Tack på förhand!
Den kunde ju skitit i o sagt något också
Tycker de faller under din undersökningsplikt
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg