M Mikke 12345 skrev:
verkar vara god idé att försöka kontakta personen innan och styra upp ett gemensamt möte. Får bli via brev då det är enda sättet jag har att kontakta grannen. Skicka rekommenderat kanske ?
Tack för alla kloka svar och råd , jag ska välja den långa vägen att kontakta personen för att sedan försöka få till ett möte eller samtal på telefon.
Skönt att få lite input från utomstående då det lätt blir känslor iblandade när någon behandlar familjen på detta viset.

Med vänlig hälsning, /M
Annars kan du ju nämna för honom att du ”minsann kollat upp via dina myndighetskontakter vad han är för figur”... jeeeezz...

• Ledsen
emission
  • Laddar…
Vad han är för ”klanderfri” figur då isf?

Jag tror att de som kan ha effekt är att på ett psykologiskt plan ge personen rätt.
Utgången är dock inte säker.

Planen är isåfall att på väldigt trevligt sätt prata med grannen och försöka få hela bilen av vad ditt syskon har gjort honom.
Först när den bilden är framme så kan man se helheten.

Om det fortsätter så är nog tyvärr den fortsatta vägen framåt inte den bästa...
O andra sidan så kan man fråga sig när personen kommer sluta... Eller om det fortsätter med någon annan...

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Tyvärr har folk svårt att medge när de har gjort fel och många blir (passiv) aggressiv när de blir konfronterade. Jag tror inte att ni ska ta upp något av felen som har gjorts. Kanske det är en idé att bjuda in förövaren på en fika och säga att ni vill begrava stridsyxan. Beroende på hur samtalet går kan ni eventuellt antyda att bi inte har vågat berätta för släkten och det är smartare att bli kompisar än att ta fighten med din familj?

Hur som helst. Lycka till!!

Vad var det för regel brott grannen begick för att trigga allt det där ?

M maria01 skrev:
Vad var det för regel brott grannen begick för att trigga allt det där ?
Det står längre upp i tråden. Tillsägelse om okopplad hund.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Tänk om det inte är samma person då kanske en annan granne

vet ej om de är syster eller bror. men om det är en syster så kan det funka med att sätta dit ett extra namn på dörren och ställa ut leriga rejäla stövlar/kängor i stor storlek samt Axe spraya dörren.
då ser ut som att hon är skyddad och de kanske kan funka.

jag gjorde liknande men när av hyresvärden anlitade hantverkare betedde sig otäckt när hyresrätten skulle renoveras.
men de lugna sig med detta utan att jag behövde medela hyresvärden.

När hantverkarna kom dit efter helgen så var de några halvt upp packade flyttlådor framme och hade framme kängor rutig skjorta snus dosa lite verktyg i en hög, öl i kylen och en hög smutstvätt jag fått låna av brorsan och en massa annat stereotypiskt manligt bidrog han med.
Efter detta så hade hantverkarna ett helt annat beteende mot mig trots att de aldrig hade sett min nya sambo :)

• Gilla
  • Haha
shtob och 18 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Tänk om det inte är samma person då kanske en annan granne
Ja, nu har ju TS redan ”nyttat sina myndighetskontakter” för att göra en koll på hundgrannen...

C Carlf81 skrev:
Ja, nu har ju TS redan ”nyttat sina myndighetskontakter” för att göra en koll på hundgrannen...
Men det betyder ju inte att det är han det är ju inget bevis syskonet kan ju ha sagt till andra personer i området med oftast är det ju inte en engångs sak att klaga på andra oftast är det en sån som klagar på allt

M maria01 skrev:
Men det betyder ju inte att det är han det är ju inget bevis syskonet kan ju ha sagt till andra personer i området med oftast är det ju inte en engångs sak att klaga på andra oftast är det en sån som klagar på allt
Absolut. Men TS är ju i full gång och ska köra tjugo mil för att stötta sitt syskon. Nästa steg blir väl att ringa in några kusiner.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M Mikke 12345 skrev:
Kan vara fallet. Vad hade du gjort?

mvh/M
Få jag ge ett tips som mamma?
Min son har råkat ut för liknande. Jag upprättade en fullmakt som gav mig rätten att agera. FM kan ges till vem som, även syskon, vän osv.
Om du ska åka dit så gör det värt besväret och ta en FM med dig. Om du ringer på eller träffar vederbörande ute, så lägg fram det som så; Som företrädare för min syster/brorNN som är din granne, vill jag be dig framlägga problematiken med att du är otrevlig och hittar på diverse mot hen. Om det finns en anledning kan vi kanske lösa det här o nu så det får ett slut. Och blir trevligare för er båda, Vad säger du?

• Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Få jag ge ett tips som mamma?
Min son har råkat ut för liknande. Jag upprättade en fullmakt som gav mig rätten att agera. FM kan ges till vem som, även syskon, vän osv.
Om du ska åka dit så gör det värt besväret och ta en FM med dig. Om du ringer på eller träffar vederbörande ute, så lägg fram det som så; Som företrädare för min syster/brorNN som är din granne, vill jag be dig framlägga problematiken med att du är otrevlig och hittar på diverse mot hen. Om det finns en anledning kan vi kanske lösa det här o nu så det får ett slut. Och blir trevligare för er båda, Vad säger du?
Fullmakt för vadå exakt? Att diskutera med grannen? :thinking:

C Carlf81 skrev:
Fullmakt för vadå exakt? Att diskutera med grannen? :thinking:
Ja det krävs faktiskt. Om man vill yttra sig i sak o att någon ska lyssna. Annars blir det bara pannkaka; du bor inte här, du har ingen rätt osv,

• Gilla
Mikke 12345 och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Ja det krävs faktiskt. Om man vill yttra sig i sak o att någon ska lyssna. Annars blir det bara pannkaka; du bor inte här, du har ingen rätt osv,
Hur tänker du att en dylik fullmakt konstrueras rent juridiskt?

• Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.