A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle heller inte ta till polisanmälan som första steget men beroende på vilket träd det handlar om skulle jag både kunna rycka på axlarna och hämta sågen eller bli oerhört ledsen och arg på riktigt.

Det som är ogräs i någons ögon kan vara ett oersättligt vårdträd för någon annan och att träd kan anses ha värden långt bortom vedvärdet framgår i otaliga trådar.
Vissa försäkringsbolag kräver en anmälan..
 
A
Violina Violina skrev:
Försäkringsbolag???

För vadå?
Man har som brandförsvar och som bärgare en ansvarsförsäkring.
Det är på detta som man ska ta detta.
 
Maskintok skrev:
Vissa försäkringsbolag kräver en anmälan..
Så kan det säkert vara. Jag säger heller inte att det inte skulle kunna bli aktuellt med en polisanmälan, bara att det inte skulle vara det första jag gör.
 
A
Violina Violina skrev:
Finns väl ingen villahemförsäkring som täcker skador PÅ träd??
Här är man helt uträknad om man inte är företagare så man vet vilken försäkring som. man ska ha för detta.

Finns ingen firma som åker runt med villa/hemförsäkring...
 
Maskintok skrev:
Man har som brandförsvar och som bärgare en ansvarsförsäkring.
Det är på detta som man ska ta detta.
Det lär de knappast göra pga av självrisken, men oavsett så är det ju inte ts som ska anmäla till någon försäkring.
 
A
Violina Violina skrev:
Det lär de knappast göra pga av självrisken, men oavsett så är det ju inte ts som ska anmäla till någon försäkring.
Nja det behöver man inte göra, det är till den som orsakat skadan man hör av sig, den får kontakta sitt bolag inom försäkring..
 
Maskintok skrev:
Här är man helt uträknad om man inte är företagare så man vet vilken försäkring som. man ska ha för detta.

Finns ingen firma som åker runt med villa/hemförsäkring...
Till vilket annat försäkringsbolag än SITT EGET skulle ts kunna anmäla tycker du då?

För mig veterligen är det FÖRSÄKRINGSTAGAREN som gör anmälan till ett försäkringsbolag, ingen annan.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja det behöver man inte göra, det är till den som orsakat skadan man hör av sig, den får kontakta sitt bolag inom försäkring..
Och HUR får man det till att ts ska göra en anmälan till ett försäkringsbolag?
 
Violina Violina skrev:
Och HUR får man det till att ts ska göra en anmälan till ett försäkringsbolag?
kan ju vara lämpligt med både polisanmälan och försäkringsbolag...om den som gjort skadan nekar står du där som ett fån
 
skoge skoge skrev:
kan ju vara lämpligt med både polisanmälan och försäkringsbolag...om den som gjort skadan nekar står du där som ett fån
Polisanmälan gör man väl först efter det faktum att den som orsakat skadan vägrar ta sitt ansvar?

Och en försäkring har man (i detta fall) bara nytta av om man tar det vidare juridiskt (i det fallet ansvariga vägrar ta ansvar) men det är väl knappast värt det?

Utgången kommer ju aldrig bli något annat än att man får ta ned trädet, och eventuella kostnader för ett juridiskt ombud lär snabbt (även med hjälp av hemförsäkringen) överstiga detta belopp.
 
O
Är det någon som har förstått om Maskintok jobbar med träd eller inte? Tycker det är lite svårtolkat.
 
  • Haha
  • Gilla
Boktoken och 11 till
  • Laddar…
A
O olsjo skrev:
Är det någon som har förstått om Maskintok jobbar med träd eller inte? Tycker det är lite svårtolkat.
står på ett röjskifte just nu.
Vad vill du veta?

Varför skulle jag utge mig för att vara trädfällare om jag inte är det?
företagare sedan 20 år tillbaka inom skogsbruket.
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Polisanmälan gör man väl först efter det faktum att den som orsakat skadan vägrar ta sitt ansvar?

Och en försäkring har man (i detta fall) bara nytta av om man tar det vidare juridiskt (i det fallet ansvariga vägrar ta ansvar) men det är väl knappast värt det?

Utgången kommer ju aldrig bli något annat än att man får ta ned trädet, och eventuella kostnader för ett juridiskt ombud lär snabbt (även med hjälp av hemförsäkringen) överstiga detta belopp.
Är inte så med ansvarsförsäkring.
 
A
Maskintok skrev:
står på ett röjskifte just nu.
Vad vill du veta?

Varför skulle jag utge mig för att vara trädfällare om jag inte är det?
företagare sedan 20 år tillbaka inom skogsbruket.
Skulle tippa att det var sk ironi,just på grund av dylika ständiga uttalanden....
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är inte så med ansvarsförsäkring.
Och självrisken på en sådan är?

Betydligt högre än eventuella kostnader för att ta ner trädet i fråga, så anmälan till försäkringsbolaget kommer med största sannolikhet inte ske..

Varför denna anmälningshets?

DU som gång efter annan talar om att du jobbar med sånt här borde väl, om någon, vara medveten om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.