3 396 724 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Snyggt!S snuttekudden skrev:Vi har jobbet lite mer i snickeriet och på ritbordet. Det produceras mycket ritningar nu för tiden, fler än vad vi hinner med att bygga, så vi för träna på att prioritera också.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Resultatet blev bra igen.
[bild]
Vi börjar få en riktigt fin samling robotar / figurer nu.
[bild]
Men den gröna barnsågen tycker jag är livsfarlig. Jag har själv upplevt att mina barn, 4 och 7 år, ta i men inget händer vilket lättare blir olyckor. Så de fick en japansåg med rygg, nu känns det bättre för alla!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Idag har jag rattat en remdriven symaskin med trefasmotor och koppling.
Troligtvis tillverkad i Västtyskland under 80-talet, underredet är gjort av Husqvarna.
Efter att ha tillbringat några timmar så insåg jag tillslut varför jag inte fick den att sy. Jag hade trätt nålen från fel håll
Fortfarande mycket kvar att lära, samt troligtvis ställa in, men jag lyckades sy ihop remmarna till gungan.
Troligtvis tillverkad i Västtyskland under 80-talet, underredet är gjort av Husqvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha tillbringat några timmar så insåg jag tillslut varför jag inte fick den att sy. Jag hade trätt nålen från fel håll
Fortfarande mycket kvar att lära, samt troligtvis ställa in, men jag lyckades sy ihop remmarna till gungan.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Ja, det går långsamt med den. Vi använder den mest när det är lite kortare sträckor som skall sågas, plus att han gärna vill använde sin såg lite också. Men det skall skaffas en ny såg som det går lite snabbare med, som skall bli hans.FreQa skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Remmar Finns på metervara med lås om du är osäker på längden.13th Marine skrev:
Slirar den? Eller vad händer?
Är uppväxt med äldre symaskiner, framförallt Pfaff, men det är nog samma konstruktion.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Nu sydde jag rätt kraftiga saker, men jag upplevde det som att den ibland var svår att få att börja sy, och när man väl fick igång det så var "plattan i mattan" och maskinen satte i igång i fullt ös.nino skrev:
Kommer dessvärre inte ihåg om remmen slirade, men jag tror den gjorde det.
Är det tjocka grejer man syr så kan det vara bra att trampa lite lätt på "gasen" sen hjälper man till med höger hand på hjulet med remmen (akta fingrarna) så att maskinen kommer igång, du ska kunna sy väldigt sakta 1 stygn /sek kanske saktare.
Idag började jag glasa ena dörrbladet. Grundfärgen var inte 100% torr (känns som om den aldrig blir det) så det blev lite grönkladdigt. Nästa gång blir det glas innan grundningen. Allt flöt fint och jag lyckades skära om det gamla glaset.
Sedan var det dags att plocka fram kittet och klammerpistolen. Tyvärr så sprack två rutor vid monteringen så jag fick skära till två nya av lite glas som jag har liggandes.
Sedan var det dags att plocka fram kittet och klammerpistolen. Tyvärr så sprack två rutor vid monteringen så jag fick skära till två nya av lite glas som jag har liggandes.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Häftig och proffsmaskin ju! Trippelmatning!(?)
Och med tanke på bordet den sitter i så var den ny på 60-talet Fast bord kan ju ha blivit utbytt. Är det en Durkopp 239?
Jag har själv en nyinskaffad Durkopp 241. Har några frågor till dig, skickar PM.
Och med tanke på bordet den sitter i så var den ny på 60-talet Fast bord kan ju ha blivit utbytt. Är det en Durkopp 239?
Jag har själv en nyinskaffad Durkopp 241. Har några frågor till dig, skickar PM.
Lite inspiration: https://wiki.makerspace.se/Industrisymaskin_Dürkopp_212S Seglartokig skrev:
Fick i dom sista rutorna idag. Tyvärr sprack en till och fick ersättas med en ny. Tur att det finns extraglas att plocka av. Sedan var det dags för kittning, takten satt absolut inte i sedan man kittade fönstren till glasverandan men den börjar så sakterliga att återvända.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto