S snuttekudden skrev:
Vi har jobbet lite mer i snickeriet och på ritbordet. Det produceras mycket ritningar nu för tiden, fler än vad vi hinner med att bygga, så vi för träna på att prioritera också.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Resultatet blev bra igen.
[bild]

Vi börjar få en riktigt fin samling robotar / figurer nu.
[bild]
Snyggt!
Men den gröna barnsågen tycker jag är livsfarlig. Jag har själv upplevt att mina barn, 4 och 7 år, ta i men inget händer vilket lättare blir olyckor. Så de fick en japansåg med rygg, nu känns det bättre för alla!
 
Idag har jag rattat en remdriven symaskin med trefasmotor och koppling.
Troligtvis tillverkad i Västtyskland under 80-talet, underredet är gjort av Husqvarna.

Äldre symaskin märkt Dürkopp, remdriven med trefasmotor, på ett Husqvarna underrede, komplett med svart trådrulle och fotpedal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha tillbringat några timmar så insåg jag tillslut varför jag inte fick den att sy. Jag hade trätt nålen från fel håll :sweat:

Fortfarande mycket kvar att lära, samt troligtvis ställa in, men jag lyckades sy ihop remmarna till gungan.
Sydda remmar med metallringar på ett träbord, bredvid sax och ett grönt föremål, resultat av symaskinsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår och 10 till
  • Laddar…
80 talet? Nja nog tror jag den är äldre än så
 
nino nino skrev:
80 talet? Nja nog tror jag den är äldre än så
Stämmer säkert, manualen jag hittat är från 80-talet dock :)
 
FreQa FreQa skrev:
Snyggt!
Men den gröna barnsågen tycker jag är livsfarlig. Jag har själv upplevt att mina barn, 4 och 7 år, ta i men inget händer vilket lättare blir olyckor. Så de fick en japansåg med rygg, nu känns det bättre för alla!
Ja, det går långsamt med den. Vi använder den mest när det är lite kortare sträckor som skall sågas, plus att han gärna vill använde sin såg lite också. Men det skall skaffas en ny såg som det går lite snabbare med, som skall bli hans.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Stämmer säkert, manualen jag hittat är från 80-talet dock :)
Saknar du några delar eller behöver nåt så kolla med ACG Nyström i Borås, dom har det mesta
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
nino nino skrev:
Saknar du några delar eller behöver nåt så kolla med ACG Nyström i Borås, dom har det mesta
Jag får se om det är skit bakom spakarna eller om den behöver mer kärlek.
Vet att jag troligtvis kommer behöva byta remmen, tror att det kan hjälpa lite :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag får se om det är skit bakom spakarna eller om den behöver mer kärlek.
Vet att jag troligtvis kommer behöva byta remmen, tror att det kan hjälpa lite :thinking:
Remmar Finns på metervara med lås om du är osäker på längden.
Slirar den? Eller vad händer?
Är uppväxt med äldre symaskiner, framförallt Pfaff, men det är nog samma konstruktion.
 
nino nino skrev:
Remmar Finns på metervara med lås om du är osäker på längden.
Slirar den? Eller vad händer?
Är uppväxt med äldre symaskiner, framförallt Pfaff, men det är nog samma konstruktion.
Nu sydde jag rätt kraftiga saker, men jag upplevde det som att den ibland var svår att få att börja sy, och när man väl fick igång det så var "plattan i mattan" och maskinen satte i igång i fullt ös.
Kommer dessvärre inte ihåg om remmen slirade, men jag tror den gjorde det.
 
Är det tjocka grejer man syr så kan det vara bra att trampa lite lätt på "gasen" sen hjälper man till med höger hand på hjulet med remmen (akta fingrarna) så att maskinen kommer igång, du ska kunna sy väldigt sakta 1 stygn /sek kanske saktare.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Idag började jag glasa ena dörrbladet. Grundfärgen var inte 100% torr (känns som om den aldrig blir det) så det blev lite grönkladdigt. Nästa gång blir det glas innan grundningen. Allt flöt fint och jag lyckades skära om det gamla glaset.
Sedan var det dags att plocka fram kittet och klammerpistolen. Tyvärr så sprack två rutor vid monteringen så jag fick skära till två nya av lite glas som jag har liggandes.

Grundmålat dörrblad i grönt med nyligen isatt glasruta, synliga kitt- och klammerverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyklippt glas på ett träbord med glasbitar och en metalllinjal, redo för montering efter grundfärgsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skurna glasrutorna ligger på ett blått underlag med en linjal och snickeriredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två skurna glasrutor på ett blått underlag med verktyg och ett träbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucket glas på blått tyg med reflektion av fönster och vinflaskor, antydan till renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön målad dörr med glas under montering på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinklippt fönsterglas på skrivbord med verktyg och målarutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 19 till
  • Laddar…
Häftig och proffsmaskin ju! Trippelmatning!(?)
Och med tanke på bordet den sitter i så var den ny på 60-talet :) Fast bord kan ju ha blivit utbytt. Är det en Durkopp 239?
Jag har själv en nyinskaffad Durkopp 241. Har några frågor till dig, skickar PM.
 
AXS
S Seglartokig skrev:
Häftig och proffsmaskin ju! Trippelmatning!(?)
Och med tanke på bordet den sitter i så var den ny på 60-talet :) Fast bord kan ju ha blivit utbytt. Är det en Durkopp 239?
Jag har själv en nyinskaffad Durkopp 241. Har några frågor till dig, skickar PM.
Lite inspiration: https://wiki.makerspace.se/Industrisymaskin_Dürkopp_212
 
  • Gilla
Seglartokig
  • Laddar…
Finns även justering av nålstångens tryck, ratten rakt ovanför pressarfoten
 
Fick i dom sista rutorna idag. Tyvärr sprack en till och fick ersättas med en ny. Tur att det finns extraglas att plocka av. Sedan var det dags för kittning, takten satt absolut inte i sedan man kittade fönstren till glasverandan men den börjar så sakterliga att återvända.

En nymonterad fönsterkarm med flera rutor, liggande på ett grönt bord i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grönmålat fönster med nio glasrutor, placerat på ett arbetsbord, verktyg och burkar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.