264 797 läst · 1 369 svar
265k läst
1,4k svar
Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?
Då är de sannolikt inte särskilt bra. För hade de varit det, skulle problemen varit få.U Uffe A skrev:Och de riktigt bra hantverkarna åtar sig inte uppdrag åt så många privatkunder
Många har råkat utför problem
Det har medfört förluster (ibland stora) eftersom de inte orkat processa.
Då är det enklare att tacka nej till en privatkund
Varför tror ni att det är så svårt att få tag på en hantverkare för en privatkund
Obs att jag inte försvarar lurendrejeri och dåliga hantverkare.
Även jag har blivit blåst av kund trots en rak och öppen dialog med klar prissättning
Gick back 15000 på jobbet men orkade inte driva det vidare
Den kunden är svartlistad hos mig och de andra firmor som jag har kontakt med
Rent inkompetenta hantverkare har däremot ofta problem med trilskande kunder. Man kan ju undra varför.
Själv har jag anlitat hantverkare vid ett fåtal tillfällen. Badrumsmattläggarens resultat var så dåligt att jag slapp betala och plåtslagarens hängrännor hade bakfall. Medans elektrikern som installerade ny central, gjorde ett så bra jobb att jag bjöd på såväl middag som ett par öl.
Så de okunniga hantverkare som här skryter med att de minsann inte "hjälper" privatpersoner eftersom det alltid blir så mycket problem, är ännu ett bevis på att evolutionen inte nått hantverkarskrået.
Staffan
Det finns idioter i alla branscher och som egen företagare tar man alltid risken att bli blåst. Jag blev blåst på en dagsersättning av en KOLLEGA!
Så vill man vara helt säker på att inte bli blåst får man nog flytta till Alaska och leva av naturen.
Så vill man vara helt säker på att inte bli blåst får man nog flytta till Alaska och leva av naturen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Eftersom läskunnighet borde gälla samtliga inte bara kunder utan även forummedlemmar så hade många konstiga inlägg kunnat minskas...S Spikin skrev:
Informationsskyldigheten jag har svårt att hitta lagar som pekar till den... Kan du hjälpa mig med det?
Det finns en informationsskyldighet att ange källor på ett forum, så att vi som inte kan läsa ändå kan be någon som inte håller på med forum och läsa.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tydligen inte hantverkare hatarna heller....Staffan2000 skrev:Då är de sannolikt inte särskilt bra. För hade de varit det, skulle problemen varit få.
Rent inkompetenta hantverkare har däremot ofta problem med trilskande kunder. Man kan ju undra varför.
Själv har jag anlitat hantverkare vid ett fåtal tillfällen. Badrumsmattläggarens resultat var så dåligt att jag slapp betala och plåtslagarens hängrännor hade bakfall. Medans elektrikern som installerade ny central, gjorde ett så bra jobb att jag bjöd på såväl middag som ett par öl.
Så de okunniga hantverkare som här skryter med att de minsann inte "hjälper" privatpersoner eftersom det alltid blir så mycket problem, är ännu ett bevis på att evolutionen inte nått hantverkarskrået.
Staffan
Ja, gärna.B Byggdjuret skrev:
På offerten vill åtminstone jag ha specificerat hur mycket arbete respektive material kommer att kosta.
Om inte annat för att kunna kontrollera att ROT-avdraget blir korrekt.
Både ja och nej. Det du skriver gäller för dom som har sitt företag som aktiebolag. Har man enskild firma eller handelsbolag så är det vinsten som är lön. Det ägaren tar ut räknas aldrig som en kostnad i firma och handelsbolag.Nissens skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 801 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 801 inlägg
Jag jobbar inte i butik nej, men jag har gjort så där har du fel. Nu jobbar jag i en annan bransch, med mycket kundkontakt, så även där är du ute och cyklar.B Byggdjuret skrev:
Många här anser att det är en naturlig tolkning med monterat och klart för 9000:-, så när du skriver som du gör så kallar du faktiskt alla oss för korkade, så jo du säger det till en kund...
Självklart finns det korkade kunder, liksom korkade hantverkare, märkligt vore det annars.B Byggdjuret skrev:
Skriver du materialkostnad är det tydligt och då bör man anta att arbetskostnat tillkommer. Skriver man ingenting så är man bra korkad om man tror att kunderna ska förstå vad man menar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Ett bra exempel det hela. Att folk vill missuppfatta saker
Man kan om rättigheter hela dagen. Men man har skyldigheter också.
Det glöms oftast bort.
Man är skyldig att följa ett avtal man godkänt. Även om man ångrar sig.
De lagar som finns är där framförallt för att stödja kunden.
Man kan om rättigheter hela dagen. Men man har skyldigheter också.
Det glöms oftast bort.
Man är skyldig att följa ett avtal man godkänt. Även om man ångrar sig.
De lagar som finns är där framförallt för att stödja kunden.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag får ta vilka priser jag vill.
Jag kan sälja den där strömbrytaren för 5000:- exkl. Montering.
Det är lagligt. Men man lär inte överleva.
Men eftersom vissa verkar kräva extrem tydlighet så blir fortsättningen
Priset avser endast strömbrytaren. Observera att Montage INTE ingår i prisey
Återkom om du vill ha ett kostnadsförslag för att montera strömbrytaren
Tydligt nog?
Jag kan sälja den där strömbrytaren för 5000:- exkl. Montering.
Det är lagligt. Men man lär inte överleva.
Men eftersom vissa verkar kräva extrem tydlighet så blir fortsättningen
Priset avser endast strömbrytaren. Observera att Montage INTE ingår i prisey
Återkom om du vill ha ett kostnadsförslag för att montera strömbrytaren
Tydligt nog?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Samtidigt så kan vi anta att kunden är vuxen och läskunnig. Och vet att man bara kan anta saker. Framför allt prat i allmänhet och den här tråden i synnerhet. Ingen här skulle tro annat än att det var kostnaden för inköpetP pmd skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 801 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 801 inlägg
Tja, nu var det ju en muntlig konversation, så läskunnigheten är rätt ointressant.B Byggdjuret skrev:
TS hade elektriker på plats och nämnde att han även ville byta elcentral: "Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-"
Elektrikern var ju på plats, så han borde ju rimligen kunnat ha koll på om det var ett enkelt arbete eller ett mer krångligt.