3 390 662 läst · 18 250 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Räknas pensel till verktyg? Jag räddar mig med att jag använde en hammare och spik för att fixa hål till två nya skruvkrokar i taket.
Sedan hann jag med att grundmåla altandörren också och montera ihop karmen igen.
Sedan hann jag med att grundmåla altandörren också och montera ihop karmen igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt. Eller riktigt snyggt. Eller faktiskt riktigt överjävligt snyggt. Faktiskt!Hennke85 skrev:
@Dheri
Morgonen ägnades åt att såga upp nedfallna askar (4-5dm vid rot), kapa några rönnstubbar (4dm vid rot) och fälla lite småträd. Sågen på bilden är en Greencut GS620X från Amazon för 750 kr.
Jag har länge tänkt att komplettera min Sthil ms211c och elsågar med en större maskin. Den ursprungliga tanken var att skaffa en ms261. Men förslaget ogillades så därför har köpet dragit ut på tiden. Jag missade Verktygsvaruhuset Dolmar rea och har inte stött på något alternativ i storleksklassen 3kW/50cc. Men så härom veckan snubblade jag över nämnda såg:
Greencut GS620X som har följande spec:
2,8 kW
62 cc
20t svärd
Det hela lät så jävla dumt att jag var tvungen att läsa recensionerna på Amazon och sedan spendera hela kvällen med "Ska bara" koll av videos om tillverkaren och sågen på Youtube. Jag kunde snabbt konstatera att det inte rörde sig om en miniatyrsåg, att den inte var handvevad och den inte självantände. Tillverkaren verkar ha funnits sedan 00-tal på den Australienska marknaden. För 750 kr tänkte jag att jag kunde chansa, trots att jag preliminärt instämde i den korta recensionen "Schrott".
Att sågen levererades av en omärkt vit renault partner som körde för UPS föranledde tanken "Vafan har jag beställt". Väl inne monterade jag ihop den, det gick snabbt och var intuitivt. Det kan sägas att jag tidigare försökte snåla och köpte en Partnersåg efter att ha köpt en röjsåg som nu 14 år senare fortfarande funkar trodde jag då, för 10 år sedan att det var en bra idé... Det var det inte och skillnaden i konstruktion dem emellan var tydlig, Där Partnersågen efterliknade en modern konstruktion fast med klart sämre delar och finish är Greencut sågen klart förlegad i vissa delar av konstruktionen, t ex tändningen. Men där Partners kedjespänning var ett självklart haveri är Greencut sågen rätt vettigt konstruerad.
Praktiska reflektioner:
1. a Oljetanken läcker inte på mitt exemplar (Verkar annars var vanligt fel, man får dock med en extra oljepump).
1. b Oljetank locket är en vanlig gängad propp som är lätt att få på och av, jämfört med min Stihls fippliga barnsäkra lösning är GC (Greencut) att föredra.
2. a Bränsletanken läcker inte på mitt exemplar. (Även det anmärks på i vissa recensioner).
2. b Bränsletankslocket är av samma enkla men fungerande konstruktion som oljetankslocket.
3. Jämfört med ms211 är GC avvibrering obefintlig, men det är också troligt att den är obefintlig utan jämförelse. Jag avråder starkt från tankar på att ersätta en riktig Sthil/Husqvarna med en GC om man har mycket att göra.
4. Kedjan levereras välslipad, inga Lidl fasoner med borrar som är trubbigare än träplugg.
5. Kedjebromsen fungerar!
6. Ljudnivån är hög.
7. Hyfsat lättstartad
8. Svärd och kedja är vanlig Oregon Standard.
Med undantag för ljudnivå och vibrationer är GC trevlig att såga med. Den är klart kraftfullare än ms211 1,7 kW och jag upplever den mer kraftfull Jonsered 2252 2,5 kW/50 cc. GC hatar träd och ska bestämt tugga i sig dem. Som alltid med kraftiga sågar är det ett dödsföraktande nöje och jag skulle aldrig starta en utan skyddsbyxor.
Nu verkar det som att Amazon inte har GS620X i lager men väl storebröderna GS6800 och GS GS7500 för 958:- respektive 1812:-.
Det vore intressant att se hur de står sig
Logga in
Skapa konto
Morgonen ägnades åt att såga upp nedfallna askar (4-5dm vid rot), kapa några rönnstubbar (4dm vid rot) och fälla lite småträd. Sågen på bilden är en Greencut GS620X från Amazon för 750 kr.
Jag har länge tänkt att komplettera min Sthil ms211c och elsågar med en större maskin. Den ursprungliga tanken var att skaffa en ms261. Men förslaget ogillades så därför har köpet dragit ut på tiden. Jag missade Verktygsvaruhuset Dolmar rea och har inte stött på något alternativ i storleksklassen 3kW/50cc. Men så härom veckan snubblade jag över nämnda såg:
Greencut GS620X som har följande spec:
2,8 kW
62 cc
20t svärd
Det hela lät så jävla dumt att jag var tvungen att läsa recensionerna på Amazon och sedan spendera hela kvällen med "Ska bara" koll av videos om tillverkaren och sågen på Youtube. Jag kunde snabbt konstatera att det inte rörde sig om en miniatyrsåg, att den inte var handvevad och den inte självantände. Tillverkaren verkar ha funnits sedan 00-tal på den Australienska marknaden. För 750 kr tänkte jag att jag kunde chansa, trots att jag preliminärt instämde i den korta recensionen "Schrott".
Att sågen levererades av en omärkt vit renault partner som körde för UPS föranledde tanken "Vafan har jag beställt". Väl inne monterade jag ihop den, det gick snabbt och var intuitivt. Det kan sägas att jag tidigare försökte snåla och köpte en Partnersåg efter att ha köpt en röjsåg som nu 14 år senare fortfarande funkar trodde jag då, för 10 år sedan att det var en bra idé... Det var det inte och skillnaden i konstruktion dem emellan var tydlig, Där Partnersågen efterliknade en modern konstruktion fast med klart sämre delar och finish är Greencut sågen klart förlegad i vissa delar av konstruktionen, t ex tändningen. Men där Partners kedjespänning var ett självklart haveri är Greencut sågen rätt vettigt konstruerad.
Praktiska reflektioner:
1. a Oljetanken läcker inte på mitt exemplar (Verkar annars var vanligt fel, man får dock med en extra oljepump).
1. b Oljetank locket är en vanlig gängad propp som är lätt att få på och av, jämfört med min Stihls fippliga barnsäkra lösning är GC (Greencut) att föredra.
2. a Bränsletanken läcker inte på mitt exemplar. (Även det anmärks på i vissa recensioner).
2. b Bränsletankslocket är av samma enkla men fungerande konstruktion som oljetankslocket.
3. Jämfört med ms211 är GC avvibrering obefintlig, men det är också troligt att den är obefintlig utan jämförelse. Jag avråder starkt från tankar på att ersätta en riktig Sthil/Husqvarna med en GC om man har mycket att göra.
4. Kedjan levereras välslipad, inga Lidl fasoner med borrar som är trubbigare än träplugg.
5. Kedjebromsen fungerar!
6. Ljudnivån är hög.
7. Hyfsat lättstartad
8. Svärd och kedja är vanlig Oregon Standard.
Med undantag för ljudnivå och vibrationer är GC trevlig att såga med. Den är klart kraftfullare än ms211 1,7 kW och jag upplever den mer kraftfull Jonsered 2252 2,5 kW/50 cc. GC hatar träd och ska bestämt tugga i sig dem. Som alltid med kraftiga sågar är det ett dödsföraktande nöje och jag skulle aldrig starta en utan skyddsbyxor.
Nu verkar det som att Amazon inte har GS620X i lager men väl storebröderna GS6800 och GS GS7500 för 958:- respektive 1812:-.
Det vore intressant att se hur de står sig
Blev lite gjort trots arbetsfri dag. Tagit bort färg från gångjärn och beslag till altandörren. Linoljesåpan hade löst det mesta på ett par dagar (hade nog löst allt på ett par dagar till), resten pillades bort med nagel, gaffel och kökssvamp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite spackel, vitbets och hårdvaxolja på den där, sedan kan jag stänga ner det projektet.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Vi har jobbet lite mer i snickeriet och på ritbordet. Det produceras mycket ritningar nu för tiden, fler än vad vi hinner med att bygga, så vi för träna på att prioritera också.
Resultatet blev bra igen.
Vi börjar få en riktigt fin samling robotar / figurer nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Fortsätter fint!S snuttekudden skrev:Vi har jobbet lite mer i snickeriet och på ritbordet. Det produceras mycket ritningar nu för tiden, fler än vad vi hinner med att bygga, så vi för träna på att prioritera också.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Nu ska du bara ha dem självgående så du kan göra annat i verkstan. Lär inte ta lång tid.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Ja det är på gång! Men det är lite svårt med sågarna fortfarande, dom är svåra att starta. Han fick en egen av farmor och farfar som han kan hantera bra, men den är frustrerande långsam tyvärr. Det är väl egentligen en metallsåg, så det är kanske inte så konstigt att den är lite långsam. Jag skall se om jag kan hitta en som passar lite bättre.Frustrator skrev:
Mina döttrar tycker väldigt mycket om denna:S snuttekudden skrev:Ja det är på gång! Men det är lite svårt med sågarna fortfarande, dom är svåra att starta. Han fick en egen av farmor och farfar som han kan hantera bra, men den är frustrerande långsam tyvärr. Det är väl egentligen en metallsåg, så det är kanske inte så konstigt att den är lite långsam. Jag skall se om jag kan hitta en som passar lite bättre.
https://www.axminstertools.com/eu/japanese-small-dozuki-tenon-saw-110048
Jag tröttnade på att den alltid var upptagen/låg någon annanstans, så jag köpte en ny såg till dem, en LIFESAW Mini Kataba. https://www.fine-tools.com/kinderwerkzeug-saege.html
Den funkar också väldigt bra, men tyvärr tycker barnen inte om den då de tycker den ser barnslig ut.
Haha! Pappan till en exflickvän jobbade som projektledare inom bygg och sa hur det skulle ligga till att vredet ska stå vinkelrätt mot karmen vid låst dörr, och såklart rött också. Sjukt jäkla vanligt överallt att det där är fel. En sån där grej jag ALLTID tänker på när jag går på en för mig ny toalettFrustrator skrev:
Tröttna på gamla nyckelknippan med läderpung och ville träna på metsllbearbetning.
Ok det är svårare än man tror men idéen funkar. Ska bara få till finishen och regelbundenheten.
Fick testa att knyta med paracord också,kul!
Logga in
Skapa konto
Ok det är svårare än man tror men idéen funkar. Ska bara få till finishen och regelbundenheten.
Fick testa att knyta med paracord också,kul!