Här hos oss är det inte så vanligt att man offrar sin "frukostrast" för att åka och handa men naturligtvis händer det ibland.Och då är det oftast dom få som kör servicebil och inte har någon fast arbetsplats och kanske har närmare till Ahlsell än hem till firmans fikarum. ;)
 
U Uffe A skrev:
De lär sig förhoppningsvis av sina misstag:cool:
Om vi gjorde det - borde vi inte vara fullärda nu?;)
 
Chansen att ett jobb i en central som kräver 6-kvadrat går att klara av bara med prylar i bilen är inte stor.

Det skall minst till någon JFB, någon säkring, troligen liter mer vägguttag, spisuttag eller ledning etc. Vanligast är en JFB och/eller en kapsling till!

Så det blir att försöka göra en effektivast möjlig resa om grossisten ändå, och då kan RK-6 åka med...

Rullen med 100m RQ6 kostar mig i inköp dryga 1200:-. Minst 3 färger, gärna 5 =6000 att låsa fast i rullar som skall åka runt i bilen och kosta bensin också. De pengarna tjänar inga pengar åt mig i firmabokföringen!
 
Du bör förhandla om dina inköpspriser samt om du har trångt i bilen lämna rullarna hemma och ta med dig dom meter du tror dig ha användning för. Hur det är för dig kan jag ju naturligtvis inte veta men för mig är det klart lönsamt.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Borde inte du köpt ut elpress-hylsor och -presstång åt honom då? ;)

En smidig sak är dubbla ändhylsor, dvs för två ledare.
Jag råkar ha en knipex, en 97 53 04 köpte jag.
Skall väl inte sticka under stol med att jag också är ganska förtjust i ändhylsor på typ RK/MK etc. – så man vet vart kardelerna tar vägen. Men samtidigt inför man en extra kontaktövergång med åtföljande risk för uppvärmning. Men samtidigt minskar den risken för en osymmetrisk belastning av kardelerna – som alla måste vara med från början av ledningen.

Strömmen tar alltid vägen över den kontaktövergång som har lägsta resistansen – och lägsta resistansen har man där det uppstått en kallsvetsning eller kallpressning och är gastätt. Metallen runt om de få små punkter med kallsvetsning etc. – krävs för att leda bort värmen.

Men är inte alla kardeler med från början, är risken stor att bara en del av ledarens kardeler – ganska långt in i ledaren - bär strömmen. Detta då kallsvetsning etc. knappast uppstår utefter ledningen. Naturligtvis har ledarens kardeler elektrisk kontakt med varandra – men den kontakten har långt från en kallsvetsningens egenskaper.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
E
B Boggi skrev:
Skall väl inte sticka under stol med att jag också är ganska förtjust i ändhylsor på typ RK/MK etc. – så man vet vart kardelerna tar vägen. Men samtidigt inför man en extra kontaktövergång med åtföljande risk för uppvärmning. Men samtidigt minskar den risken för en osymmetrisk belastning av kardelerna – som alla måste vara med från början av ledningen.

Strömmen tar alltid vägen över den kontaktövergång som har lägsta resistansen – och lägsta resistansen har man där det uppstått en kallsvetsning eller kallpressning och är gastätt. Metallen runt om de få små punkter med kallsvetsning etc. – krävs för att leda bort värmen.

Men är inte alla kardeler med från början, är risken stor att bara en del av ledarens kardeler – ganska långt in i ledaren - bär strömmen. Detta då kallsvetsning etc. knappast uppstår utefter ledningen. Naturligtvis har ledarens kardeler elektrisk kontakt med varandra – men den kontakten har långt från en kallsvetsningens egenskaper.
Äh, kan du få in kardelerna i en ändhylsan kan du få in dessa på andra ställen.

Men är plintarna inte avsedda så är det såklart bra.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Tjabba!

Fundering som poppade upp såhär en fredageftermiddag.
Har fått för mig att man i vissa länder kör ändhylsor på kablarna när man byglar i elcentral, exempelvis mellan ingående på JFB och PSA. I Sverige verkar man inte göra det?
Borde man göra det?
Är vi bara lata?
Eller är det helt enkelt overkill?

Eller borde jag bara sluta tänka och fundera för den här veckan och ta helg?

Frågan gäller inte vem som får göra vad inom el. Utan bara nyfiken rent tekniskt sakligt.
Har bara läst hälften av alla inlägg men jag skulle säga att vissa anläggningar kräver änd/rundhylsor och jag tycker att det aldrig är fel men onödigt ibland ..men som någon sa inget kardelspröt och bara det är :D (y)
 
Enda gången det behövs ändhylsor är om det ska anslutas rq under skruv
Med hissklämmor blir det bättre kontakt utan
Säkert sagt innan av någon :cool:
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 4 till
  • Laddar…
Hager anger explicit på sina QC-dvärgar att ändhylsa inte är tillåten. Anledningen syns rätt tydligt när man tittar på dem, det är rätt långt in till klämman, så ändhylsan skulle begränsa kontaktytan.

Men på deras jord- och nollplint däremot anges att EQ och FQ ska vara utan ändhylsa, men övriga ska vara med ändhylsa. Hur har övriga tillverkare angivit godkända kombinationer?

Själv är jag rätt förtjust i tvillinghylsan, den gör det prydligt när det ska sys något, dock blir det väl mest på signalplint och inte så mycket vid hemma-installationer...
 
Fick hem ändhylstången igår samt ett gäng hylsor och tvilinghylsor.
Betalade strax under 1200kr för tången på amazon. Vekrar ligga på runt 1800 hos svenska handlare.

KNIPEX ändhylstång och hylsor på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 2 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Fick hem ändhylstången igår samt ett gäng hylsor och tvilinghylsor.
Betalade strax under 1200kr för tången på amazon. Vekrar ligga på runt 1800 hos svenska handlare.

[bild]
Snyggt, men den klämmer ju fyrkantigt.
Blir inte livet lite bättre med sexkanter;)
Avbitartång med röda och blåa handtag och sexkantig klämprofil från Knipex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Jag har en som klämmer som ett U.

Är det någon som vet när det kan vara att föredra?
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jag har en som klämmer som ett U.

Är det någon som vet när det kan vara att föredra?
Om den ska in i ett U-format hål kanske:thinking:
Såhär står det om 4/6-kant.
Hexagonalt och kvadratiskt profil på verktyg för kabelskarvning med beteckningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
C
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jag har en som klämmer som ett U.

Är det någon som vet när det kan vara att föredra?
U-crimpning brukar vara för oisolerade kabelskor.
Det handlar inte så mycket om vad man föredrar, det är rätt känsligt att hylsor/kontaktdon pressas med exakt den geometri de är avsedda för om det skall bli bra.
 
C cpalm skrev:
U-crimpning brukar vara för oisolerade kabelskor.
Det handlar inte så mycket om vad man föredrar, det är rätt känsligt att hylsor/kontaktdon pressas med exakt den geometri de är avsedda för om det skall bli bra.
Ja, jag menar föredra som i vilket användningsområde, inte vad man föredrar själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.