3 390 662 läst · 18 250 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Går ju även bygga av en gammal Hydrofor- eller tryckluftstank.
Skulle först bara bygga en liten eldstad/grill men kom sen på att jag kunde använda den avkapade delen för att enkelt ha en eldtunna vid behov.
Ett tips när man skär ut dörrarna är att göra de tre vertikala snitten först. Sen svetsa fast gångjärnen över de yttre uppkapade springorna på lämpligt ställe. Först därefter göra de horisontella snitten så att dörrarna lossnar helt. Då hamnar gångjärnen perfekt på ett väldigt enkelt sätt
Skorstenen är en 0,5m lång 76mm avgasrör från Biltema som passade perfekt i befintligt hål.
Skulle först bara bygga en liten eldstad/grill men kom sen på att jag kunde använda den avkapade delen för att enkelt ha en eldtunna vid behov.
Ett tips när man skär ut dörrarna är att göra de tre vertikala snitten först. Sen svetsa fast gångjärnen över de yttre uppkapade springorna på lämpligt ställe. Först därefter göra de horisontella snitten så att dörrarna lossnar helt. Då hamnar gångjärnen perfekt på ett väldigt enkelt sätt
Skorstenen är en 0,5m lång 76mm avgasrör från Biltema som passade perfekt i befintligt hål.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Delarna väger 20-30kg styck så de står stadigt bara underlaget är fast. Är ju enklare att flytta på om delarna inte är ihopskruvade eller liknande.
Jag såg också Cosman filmen på youtube, men xxl har slut på hockeytejpR Rönnis skrev:
Inte idag men igår iaf.
Fixat nytt bord till pelarborren. 2 st aluprofiler nedsänkta där festools tvingar passar för att spänna ämnet neråt. Anhåll i aluprofil där även festools tvingar passar så man kan spänna ämnet mot anhållet. Mitten biten utbyttbar när den börjar bli perforerad.
Anhållet sitter permanent på bordet då allt sitter monterat på kordinatbord. Ett längdstopp hann jag också med.
Fixat nytt bord till pelarborren. 2 st aluprofiler nedsänkta där festools tvingar passar för att spänna ämnet neråt. Anhåll i aluprofil där även festools tvingar passar så man kan spänna ämnet mot anhållet. Mitten biten utbyttbar när den börjar bli perforerad.
Anhållet sitter permanent på bordet då allt sitter monterat på kordinatbord. Ett längdstopp hann jag också med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick ta över en rätt sliten Stanley Bailey no 7 av grannen. Rengjort den och slipat upp stålet idag. Testhyvlade lite och känslan är riktigt fin.
Började planhyvla ytan på hyvelbänken. Har stört mig ända sen jag byggde den att ytan blev så vind och sned.
Logga in
Skapa konto
Började planhyvla ytan på hyvelbänken. Har stört mig ända sen jag byggde den att ytan blev så vind och sned.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Aha. Motorbänk är för att testa motorer. Hyvelbänk är för att testa hyvlar.JohnnyKeba skrev:
Färg och gångjärn på plats, samt en bättre hållare för smågrejerna. Sista grejerna jag behöver för att bygga spänningsagget ligger på utlämningsstället. Om jag känner mig själv rätt kommer jag inte kunna hålla mig från att pilla fast det sista imorgon kväll.jonmo skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passar perfekt i hyllan bredvid de två skåpen med komponenter och annat junk!
Logga in
Skapa konto
Köpte 2 skivor ek limfog på Biltema.
Lämnade lite att önska men vi får se om det duger som bänkskiva på ett sideboard.
Raksågade med sänksåg och sammanfogade med Dominos.
Lämnade lite att önska men vi får se om det duger som bänkskiva på ett sideboard.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Raksågade med sänksåg och sammanfogade med Dominos.
Dammade av airbrushen för att lägga till senaste familjemedlemmen på postfacket. Han är ju ändå sex år nu så det verkar som att han stannar.
Torr färg och ringrostig teknik gjorde detta väl utmanande...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Torr färg och ringrostig teknik gjorde detta väl utmanande...
Efter att ha gått hela vintern med "fel" jacka så tänkte jag till slut skicka in min bästa jacka till en skräddare för reparation då dragkedjan var trasig, den bara delar sig hela tiden. Men när jag googlade så fick jag en träff på hur man lagar själv istället för addressen till en skräddare. En liten tång och 2 minuter senare så verkar den funka bra igen. Både frustrerad och nöjd på samma gång.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Jag hade samma problem med en jacka som var inom garantitiden, fick pengarna tillbaka.I ivp skrev:Efter att ha gått hela vintern med "fel" jacka så tänkte jag till slut skicka in min bästa jacka till en skräddare för reparation då dragkedjan var trasig, den bara delar sig hela tiden. Men när jag googlade så fick jag en träff på hur man lagar själv istället för addressen till en skräddare. En liten tång och 2 minuter senare så verkar den funka bra igen. Både frustrerad och nöjd på samma gång.
[bild]
[media]
Sen gjorde jag som du och sökte efter en skräddare och hittade samma lösning, det var en billig jacka, använder den än idag 10år senare
tack! Nu kan jag använd favorittröjan som legat i att-laga-högen.I ivp skrev:Efter att ha gått hela vintern med "fel" jacka så tänkte jag till slut skicka in min bästa jacka till en skräddare för reparation då dragkedjan var trasig, den bara delar sig hela tiden. Men när jag googlade så fick jag en träff på hur man lagar själv istället för addressen till en skräddare. En liten tång och 2 minuter senare så verkar den funka bra igen. Både frustrerad och nöjd på samma gång.
[bild]
[media]
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag har fått grym hjälp av både Norröna och Haglöfs, Haglöfs bytte en dragkedja gratis och Norröna lagade en reva i en dunjacka för typ 300 spänn, men det var ju självförvållat. De skickade lagningslappar gratis i alla fall.13th Marine skrev: