Går ju även bygga av en gammal Hydrofor- eller tryckluftstank.

Skulle först bara bygga en liten eldstad/grill men kom sen på att jag kunde använda den avkapade delen för att enkelt ha en eldtunna vid behov.

Ett tips när man skär ut dörrarna är att göra de tre vertikala snitten först. Sen svetsa fast gångjärnen över de yttre uppkapade springorna på lämpligt ställe. Först därefter göra de horisontella snitten så att dörrarna lossnar helt. Då hamnar gångjärnen perfekt på ett väldigt enkelt sätt(y)

Skorstenen är en 0,5m lång 76mm avgasrör från Biltema som passade perfekt i befintligt hål.

• Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
De står bara staplade på varandra. Sen 4st styrpinnar (8mm) svetsade mot kanten som ser till att de inte kan glida snett. Du ser pinnarna på bilden.
Ah, ok.
Trodde de var en del av en mer avancerad lösning. Men inte behöver man gå över ån för vatten :)

Delarna väger 20-30kg styck så de står stadigt bara underlaget är fast. Är ju enklare att flytta på om delarna inte är ihopskruvade eller liknande.

R Rönnis skrev:
Såg ett tips om bättre grepp på tvinghandtag. Hockeytejp ger ett grymt grepp. Perfekt när man kanske inte har rätta styrkan i fingrarna eller är svettig. Inte jag som kom på det utan såg det när jag tubknarkade och kikade på Rob Cosman.
[bild]
Jag såg också Cosman filmen på youtube, men xxl har slut på hockeytejp :(

I ivp skrev:
Jag såg också Cosman filmen på youtube, men xxl har slut på hockeytejp :(
Team Sportia?

Inte idag men igår iaf.
Fixat nytt bord till pelarborren. 2 st aluprofiler nedsänkta där festools tvingar passar för att spänna ämnet neråt. Anhåll i aluprofil där även festools tvingar passar så man kan spänna ämnet mot anhållet. Mitten biten utbyttbar när den börjar bli perforerad.
Anhållet sitter permanent på bordet då allt sitter monterat på kordinatbord. Ett längdstopp hann jag också med.
Nytt bord till pelarborr med två nedsänkta aluprofiler för Festool tvingar och ett permanent anhåll i aluminium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FreQa och 14 till
  • Laddar…
Fick ta över en rätt sliten Stanley Bailey no 7 av grannen. Rengjort den och slipat upp stålet idag. Testhyvlade lite och känslan är riktigt fin.

En återställd Stanley Bailey no 7 hyvel som används på en trähyvelbänk med spån och hyvelspån runtomkring.
Skapa konto

Började planhyvla ytan på hyvelbänken. Har stört mig ända sen jag byggde den att ytan blev så vind och sned.
En nyhyvlad trähyvelbänk med en Stanley Bailey no 7 hyvel ovanpå, och en hög med hyvelspån på verkstadsgolvet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Fick ta över en rätt sliten Stanley Bailey no 7 av grannen. Rengjort den och slipat upp stålet idag. Testhyvlade lite och känslan är riktigt fin.

[bild]

Började planhyvla ytan på hyvelbänken. Har stört mig ända sen jag byggde den att ytan blev så vind och sned.
[bild]
Aha. Motorbänk är för att testa motorer. Hyvelbänk är för att testa hyvlar.

• Gilla
  • Haha
Cheesen och 8 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Sådär, då saknas lite färg, gångjärn, elektrifiering av lådan samt installation av spänningsagg.
[bild]
Färg och gångjärn på plats, samt en bättre hållare för smågrejerna. Sista grejerna jag behöver för att bygga spänningsagget ligger på utlämningsstället. Om jag känner mig själv rätt kommer jag inte kunna hålla mig från att pilla fast det sista imorgon kväll.

Arbetsbänk med verktyg och elektronikkomponenter, inklusive en målad låda med gångjärn och hållare.
Skapa konto

Ett hemmabyggt verktygsskåp med diverse tänger och en digital multimeter på ett skrivbord.
Skapa konto

Passar perfekt i hyllan bredvid de två skåpen med komponenter och annat junk!
Vitmålat skåp med gångjärn och två svarta skåp bredvid, på en hylla med elektroniska komponenter.
Skapa konto

• Gilla
toolman77 och 12 till
  • Laddar…
Köpte 2 skivor ek limfog på Biltema.
Lämnade lite att önska men vi får se om det duger som bänkskiva på ett sideboard.
Sammanfogade eklimfogsskivor på arbetsbockar, avsedda som bänkskiva.
Skapa konto
Eklimfogskivor ihopsatta med tvingar på ett arbetsbord för att skapa en bänkskiva.
Skapa konto

Raksågade med sänksåg och sammanfogade med Dominos.

• Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Dammade av airbrushen för att lägga till senaste familjemedlemmen på postfacket. Han är ju ändå sex år nu så det verkar som att han stannar. ;)

Arbetsbord med airbrushverktyg och namnet "Maxx" målat på ett papper.
Skapa konto
Ett postfack målat med namnen "Ingrid & Viktor" i svart airbrushad stil mot en blommig bakgrund.
Skapa konto

Torr färg och ringrostig teknik gjorde detta väl utmanande...

• Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Efter att ha gått hela vintern med "fel" jacka så tänkte jag till slut skicka in min bästa jacka till en skräddare för reparation då dragkedjan var trasig, den bara delar sig hela tiden. Men när jag googlade så fick jag en träff på hur man lagar själv istället för addressen till en skräddare. En liten tång och 2 minuter senare så verkar den funka bra igen. Både frustrerad och nöjd på samma gång.

Lagad dragkedja på jacka med tång, reparationsprocess på hemmabyggt vis.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
elpaco och 9 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Efter att ha gått hela vintern med "fel" jacka så tänkte jag till slut skicka in min bästa jacka till en skräddare för reparation då dragkedjan var trasig, den bara delar sig hela tiden. Men när jag googlade så fick jag en träff på hur man lagar själv istället för addressen till en skräddare. En liten tång och 2 minuter senare så verkar den funka bra igen. Både frustrerad och nöjd på samma gång.

[bild]

[media]
Jag hade samma problem med en jacka som var inom garantitiden, fick pengarna tillbaka.
Sen gjorde jag som du och sökte efter en skräddare och hittade samma lösning, det var en billig jacka, använder den än idag 10år senare :surprised:

• Gilla
ivp
  • Laddar…
I ivp skrev:

[bild]

[media]
tack! Nu kan jag använd favorittröjan som legat i att-laga-högen.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade samma problem med en jacka som var inom garantitiden, fick pengarna tillbaka.
Sen gjorde jag som du och sökte efter en skräddare och hittade samma lösning, det var en billig jacka, använder den än idag 10år senare :surprised:
Jag har fått grym hjälp av både Norröna och Haglöfs, Haglöfs bytte en dragkedja gratis och Norröna lagade en reva i en dunjacka för typ 300 spänn, men det var ju självförvållat. De skickade lagningslappar gratis i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.