DennisCA DennisCA skrev:
Modifierade kaminen med ett friskluftsintag på sidan, gjorde verkligen skillnad, nu brinner den väldigt rent

[bild]
Vad ska du med den till?

Bränna kvistar, ris och sånt på bakgården, kan ju även koka på den om grillen är full.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Bränna kvistar, ris och sånt på bakgården, kan ju även koka på den om grillen är full.
Ok då kanske jag behöver en sån :D

• Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
B
Inte idag, men färdigställde det sista igår. Tog en provtur idag och den känns stabil.

Nyfärdigställd släpvagn med mörk kåpa parkerad på en isig uppfart med bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Inte idag, men färdigställde det sista igår. Tog en provtur idag och den känns stabil.

[bild]
Får inte hela familjen plats i bilen?!:thinking:
;)(y)

• Haha
  • Gilla
Hajen11 och 6 till
  • Laddar…
B
FredrikR FredrikR skrev:
Får inte hela familjen plats i bilen?!:thinking:
;)(y)
Nix, katten får åka där bak.

En svart katt sitter på bakdelen av en snöskoter parkerad i snöigt landskap.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Fortsatt att pilla med altandörren till gäststugan. Halvat ihop spröjsen och monterat dom. Blev tyvärr lite glipor men för att vara första försöket får det väl anses som ok.
Altandörr under konstruktion på arbetsbänk med monterade spröjs i en snickarverkstad.
Skapa konto
Handgjorda träspröjs halvt monterade på en altandörr i en verkstad med snickeriverktyg och mätinstrument runtomkring.
Skapa konto
Halvfärdigt spröjsverk för altandörr på arbetsbänk med verktyg i en verkstad.
Skapa konto
Altandörr under konstruktion med monterade spröjs på arbetsbockar i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto
Halvfärdig altandörr med spröjs liggande i verkstad, verktyg och orange förlängningssladd syns.
Skapa konto
Altandörr med nymonterade spröjs på arbetsbockar i en verkstad, små glipor syns i konstruktionen.
Skapa konto
Altandörr under konstruktion i verkstad med monterade spröjs och kläms fast med skruvtvingar.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 13 till
  • Laddar…
Ett sätt att göra en hård slipkloss.
Steg ett är att välja lämplig spillbit och förse den med mattejp där man vill ha slipytan.
Änden på sandpapperet skärs i vinkel.
Verktyg och material för att göra en slipkloss ligger på ett arbetsbord, inklusive träbit med mattejp, kniv och sandpapper.
Skapa konto

Sandpapperet appliceras på den sida där mattejpen är skarvad. Låt den överlappa så att den når ungefär halvvägs till andra sidan.
Träbit med sandpapper fasttejpat för användning som hård slipkloss
Skapa konto

Pressa fast runt kanten och in på andra sida. Mät hur mycket som behövs och skär till resten.
En träbit med mattejp och överlappande sandpapper vid sidan av en linjal och sandpapper.
Skapa konto

Pressa till. Rätt mätt så syns knappt skarven.
En hemgjord slipkloss med rött sandpapper fäst på en spillbit med mattejp, redo för precisionslipning.
Skapa konto

Nu kanske ni undrar vad en hård slipkloss är bra till. En hård kloss med papper som verkligen sitter går att använda för att justera saker. I det här fallet gör längden på pinnen att jag kan hålla klossen rakt och undvika att runda till när jag inte vill.
Behövde den för att slipa in tappar i ett par fönsterbågar som jag håller på med.
En träbit med mattejp ligger ovenpå ett stycke sandpapper, redo för att skapa en anpassad hård slipkloss för snickeriarbete.
Skapa konto

Tapparna är exakt sågade. Så kallad sugpassnning. Det finns en variation på någon tiondel som gör vissa möten för tröga. Hellre än att behöva slå sönder för att få ihop grejerna när jag haft dit lim så kan något fil/sliptag få fixa saken.

Bonus i sammanhanget är att papperet håller väldigt mycket längre när det är fast monterat på klossen. Det sitter också tätt runt hörnen. Det gör det enklare att slipa falser och andra ställen med invändiga hörn. Vill man, kan något hörn på klossen rundas och användas till slipning av kälningar.

Mvh Findus

• Gilla
FreQa och 11 till
  • Laddar…
@findus42 går nästan lika bra att skjuta fast med häftpistolen, men ibland vill främre kanten hugga och vika sig... Upplevt det med tejpen?

Tejpen jag använder är 50mm bred. Sandpapperet är 100. Är jag lite noggrann när jag sätter ut så överlappar inget. Tejpen håller ända ut i kanten. Papperet sitter helt slätt och glider inte alls. Det är det jag önskar av ett sånt här verktyg.

I princip alla andra gånger som jag använder sandpapper har jag en mjuk kloss och håller fast med händerna.
Korthårig matta typ nålfilt ger lagom motstånd. Ytan ger ungefär samma resultat som om man håller med bar hand. Jag slipper bränna mig och sliter inte ner fingeravtrycken mer än nödvändigt.
En slipkloss av plywood täckt med sandpapper på en arbetsbänk.
Skapa konto

Har för övrigt för otydliga fingeravtryck för att kunna använda dem till att låsa upp IPhone.

Mvh Findus

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Konstaterat att skorna börjar ge upp..
Närbild på en sliten skohäl med synliga tecken på slitage och försök till reparation.
Skapa konto

Gjorde en mall av papper
Pappersmall inuti sliten sko för reparation, med sax och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Hustrun har några gamla ridgrejer som inte används, oklart om äkta läder. Duger för mina hälar.. Pappersmall på brun väska bredvid gamla ridgrejer, trolig förberedelse för skoreparation.
Skapa konto

Lite slipning
Handgjord mallskiss för skoreparation på papper, tillsammans med ett använd skinnbit, troligen från ridutrustning.
Skapa konto
Hand som håller en sliten sko-sula över en slipmaskin, arbetsprocess för skoreparation.
Skapa konto

Lite lim
Närbild på sliten sko där den inre häldelen börjat ge upp, förberedd för reparation.
Skapa konto

• Gilla
jonmo och 8 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Konstaterat att skorna börjar ge upp..
[bild]
Gjorde en mall av papper
[bild]
Hustrun har några gamla ridgrejer som inte används, oklart om äkta läder. Duger för mina hälar..[bild]

Lite slipning
[bild] [bild]
Lite lim
[bild]
Borde väl kvala in pryl-hlr-tråden också? (y)

Insida av en sliten sko med synliga veck och märket inuti.
Skapa konto

Man får efterkomma lite på vissa ställen där det är veck i skorna men det brukar inte vara några problem

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borde väl kvala in pryl-hlr-tråden också? (y)
Oj, den verkar jag ha missat. Var?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.