3 390 909 läst · 18 251 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Fortsatt att pilla med altandörren till gäststugan. Halvat ihop spröjsen och monterat dom. Blev tyvärr lite glipor men för att vara första försöket får det väl anses som ok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett sätt att göra en hård slipkloss.
Steg ett är att välja lämplig spillbit och förse den med mattejp där man vill ha slipytan.
Änden på sandpapperet skärs i vinkel.
Sandpapperet appliceras på den sida där mattejpen är skarvad. Låt den överlappa så att den når ungefär halvvägs till andra sidan.
Pressa fast runt kanten och in på andra sida. Mät hur mycket som behövs och skär till resten.
Pressa till. Rätt mätt så syns knappt skarven.
Nu kanske ni undrar vad en hård slipkloss är bra till. En hård kloss med papper som verkligen sitter går att använda för att justera saker. I det här fallet gör längden på pinnen att jag kan hålla klossen rakt och undvika att runda till när jag inte vill.
Behövde den för att slipa in tappar i ett par fönsterbågar som jag håller på med.
Tapparna är exakt sågade. Så kallad sugpassnning. Det finns en variation på någon tiondel som gör vissa möten för tröga. Hellre än att behöva slå sönder för att få ihop grejerna när jag haft dit lim så kan något fil/sliptag få fixa saken.
Bonus i sammanhanget är att papperet håller väldigt mycket längre när det är fast monterat på klossen. Det sitter också tätt runt hörnen. Det gör det enklare att slipa falser och andra ställen med invändiga hörn. Vill man, kan något hörn på klossen rundas och användas till slipning av kälningar.
Mvh Findus
Steg ett är att välja lämplig spillbit och förse den med mattejp där man vill ha slipytan.
Änden på sandpapperet skärs i vinkel.
Logga in
Skapa konto
Sandpapperet appliceras på den sida där mattejpen är skarvad. Låt den överlappa så att den når ungefär halvvägs till andra sidan.
Logga in
Skapa konto
Pressa fast runt kanten och in på andra sida. Mät hur mycket som behövs och skär till resten.
Logga in
Skapa konto
Pressa till. Rätt mätt så syns knappt skarven.
Logga in
Skapa konto
Nu kanske ni undrar vad en hård slipkloss är bra till. En hård kloss med papper som verkligen sitter går att använda för att justera saker. I det här fallet gör längden på pinnen att jag kan hålla klossen rakt och undvika att runda till när jag inte vill.
Behövde den för att slipa in tappar i ett par fönsterbågar som jag håller på med.
Logga in
Skapa konto
Tapparna är exakt sågade. Så kallad sugpassnning. Det finns en variation på någon tiondel som gör vissa möten för tröga. Hellre än att behöva slå sönder för att få ihop grejerna när jag haft dit lim så kan något fil/sliptag få fixa saken.
Bonus i sammanhanget är att papperet håller väldigt mycket längre när det är fast monterat på klossen. Det sitter också tätt runt hörnen. Det gör det enklare att slipa falser och andra ställen med invändiga hörn. Vill man, kan något hörn på klossen rundas och användas till slipning av kälningar.
Mvh Findus
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Tejpen jag använder är 50mm bred. Sandpapperet är 100. Är jag lite noggrann när jag sätter ut så överlappar inget. Tejpen håller ända ut i kanten. Papperet sitter helt slätt och glider inte alls. Det är det jag önskar av ett sånt här verktyg.
I princip alla andra gånger som jag använder sandpapper har jag en mjuk kloss och håller fast med händerna.
Korthårig matta typ nålfilt ger lagom motstånd. Ytan ger ungefär samma resultat som om man håller med bar hand. Jag slipper bränna mig och sliter inte ner fingeravtrycken mer än nödvändigt.
Har för övrigt för otydliga fingeravtryck för att kunna använda dem till att låsa upp IPhone.
Mvh Findus
I princip alla andra gånger som jag använder sandpapper har jag en mjuk kloss och håller fast med händerna.
Korthårig matta typ nålfilt ger lagom motstånd. Ytan ger ungefär samma resultat som om man håller med bar hand. Jag slipper bränna mig och sliter inte ner fingeravtrycken mer än nödvändigt.
Logga in
Skapa konto
Har för övrigt för otydliga fingeravtryck för att kunna använda dem till att låsa upp IPhone.
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Konstaterat att skorna börjar ge upp..
Gjorde en mall av papper
Hustrun har några gamla ridgrejer som inte används, oklart om äkta läder. Duger för mina hälar..
Lite slipning
Lite lim
Logga in
Skapa konto
Gjorde en mall av papper
Logga in
Skapa konto
Hustrun har några gamla ridgrejer som inte används, oklart om äkta läder. Duger för mina hälar..
Logga in
Skapa konto
Lite slipning
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite lim
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/Frustrator skrev: