Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag vet, ville mest bara få en så rolig (stor) siffra som möjligt. Plåtbearbetning är inte min profession öht, har nog inte lekt med en kantpress på 20 år.... :rofl:

Men jag antar att du håller med om att inte alla små verkstäder ute i landet sitter på maskiner som kan bocka 3 meter brett i 6 mm rostfritt?
För min del är det 25 år sedan jag senast stod framför en kantpress. Vi kunde visserligen knäcka 4.5 meter i ett tag men hade förvisso inga dynor med 48 mm V-spår, så jag håller fullständigt med dig.

Vår press press tar bara 3m längd, men dynor har vi upp till 72 mm :D

Hmmm. Skulle min rostfria köksbänk kunna räknas som solid i och med att den inte är limmad mot en skiva? För i så fall har jag en oväntad lyxartikel i köket.

• Gilla
  • Haha
gaia och 3 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Hmmm. Skulle min rostfria köksbänk kunna räknas som solid i och med att den inte är limmad mot en skiva? För i så fall har jag en oväntad lyxartikel i köket.
Sålänge den inte är ihålig är den ju solid..:rofl:

• Haha
  • Gilla
shtob och 5 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Hur lång är det?

Men rent spontant säger jag ja

Och en skiva har ytterhörn om den sticker ut utanför något skåp (om du förstår hur jag menar)
Den är idag 366 cm kanske, men med spishällen och diskho inopererad :)

Det exemplariska skulle vara att inte behöva ta bort ett vitrinskåp som står i ena hörnet..(det går, men det är överskåp o taklister osv där).. väldigt ”lätt” att gå runt (ansluter oxå mot vägg) :cool:

Tänkte att ”ytterhörn” var ett synligt hörn? Tex en köksö.. där kortsida och långsida möts.. och bildar ett hörn? :thinking:

Snigla Snigla skrev:
Den är idag 366 cm kanske, men med spishällen och diskho inopererad :)

Det exemplariska skulle vara att inte behöva ta bort ett vitrinskåp som står i ena hörnet..(det går, men det är överskåp o taklister osv där).. väldigt ”lätt” att gå runt (ansluter oxå mot vägg) :cool:

Tänkte att ”ytterhörn” var ett synligt hörn? Tex en köksö.. där kortsida och långsida möts.. och bildar ett hörn? :thinking:
Det är isåfall längden som kan göra det något knepigare, men det är ju inte jättelångt..

Ja, alltså det räcker ju att man bara ser lite av kanten av en kortsida så blir det ju ett ytterhörn..

Det KAN gå att jobba runt vitrinskåpet, men jag tror att du skulle få bäst resultat om det plockades bort :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hursom är det satans snyggt med en tjock rostfri skiva.
Men tjockleken går ju att dopa med en bred/tjock framsida.
Dock undrar jag hur tjock rostfri skiva man behöver för att den inte ska slå sig när någon ovarsam person ställer ner den stekheta stekpannan på den rostfria plåten?

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hursom är det satans snyggt med en tjock rostfri skiva.
Men tjockleken går ju att dopa med en bred/tjock framsida.
Dock undrar jag hur tjock rostfri skiva man behöver för att den inte ska slå sig när någon ovarsam person ställer ner den stekheta stekpannan på den rostfria plåten?
Oavsett tjocklek så kommer den ju röra på sig, huvudsaken är väl egentligen att den återgår till sin ursprungliga form när den svalnar..

Men mellan tummen och pekfingret skulle jag tippa på 3 mm (baserat på längdutvidgningskoefficienten för detta material)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
RompisKompis RompisKompis skrev:
Ganska säker på att en obruten, ej sågad eller polerad naturlig sten har 0 koldioxidutsläpp, så värdet var nog för bryta och behandla.
Ja när den sitter fast i berget, men att bara ta loss den och frakta hem skiten bidrar till koldioxidutsläpp,,,,,, om du inte tänker ta den i ryggsäcken förstås

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
V vaktis100 skrev:
Ja när den sitter fast i berget, men att bara ta loss den och frakta hem skiten bidrar till koldioxidutsläpp,,,,,, om du inte tänker ta den i ryggsäcken förstås
Japp, så är det såklart. det var även poängen jag försökte få fram, men eftersom jag verkar vara dålig på att förklara vad jag menar så önskar jag innerligt att detta nu släpps.

Redigerat:
H hapazard skrev:
Lade in 4m-isch rostfri med uttag för 80-häll och vask, mycket bra. Valde dock bort solid skiva av tre anledningar; priset, droppkant, uppvik.
Vad fick du ge för den? Och vilken företag valde du? Nöjd?
Mvh

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.