D Dr Jumping Jack skrev:
Bara för att sätta lite perspektiv på hur kostnaderna för ett kök har skenat. Dessutom har det gått trend i materialvalen. Nu skall det vara marmor el kalksten el annat naturmaterial. Om 10 år är detta helt ute och måste bytas ut. Jag renoverar mitt kök, visserligen på landet med mindre krav, och har hittat en riktig snygg laminatskiva på Ikea, 1800.- för 5 meter (2x2.46). Då får jag acceptera en skarv. Det behöver inte kosta 60 k. En snygg kalkstensskiva kan man få för 1000.-/m +håltagning.
var köper man kalkstensskiva för 1000/m?
 
  • Gilla
koppla
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har haft rostfri i två år utan uppvikta kanter framtill, däremot 7 cm i bakkant, och det är inga problem. Men behovet skiljer ju sig utifrån förutsättningar och vilka vanor man har.
Vatten har en ytspänning så det rinner inte bara iväg om diskbänken ligger i våg och då är vi är frekventa matlagare som diskar plåtar, mm. Det som är mera avgörande för spill är att välja hoar som är tillräckligt stora, så har man valt för små och måste vara ovanpå så är det en sämre lösning. Kör man det mesta i diskmaskin behövs inte två jämnstora hoar för disk och sköljning, det var den gamla standarden före diskmaskinens tid. Utan välj istället en större ho och en mindre om platsen begränsar, sedan diskar och sköljer man av i den stora hon de få saker som handdiskas. Och skaffa lite tillbehör att sätta ovanpå hoarna som avrinningsplåt, sköljlåda, etc.

Tittade på den massiva när vi valde, men blev en vanlig från Landskrona Rostfria. Tycker den massiva är snygg men såg inte mervärdet utifrån funktion och användande.
Vi hade också en bänkskiva från Landskrona Rostfria i vårt gamla kök, mycket nöjd med den. Det bästa är ju kanten baktill så man slipper den där förbannade mjukfogen mellan vägg och bänkskiva som bara suger åt sig smuts och ser äcklig ut efter något halvår.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jag har kikat på området innan.. och har en liten undran (om någon möjligen vet).. kan man (rätt person) sätta en plåt över en massiv bänkskiva ”på plats” ?

(dvs bänkskivan sitter redan i köket..och den är inte jättelätt att ta loss)

:thinking:
 
T Tornhill 2 skrev:
...Men det känns inte som om du tänkt efter och räknat.
En bänkskiva som är 6mm tjock är inte särskilt praktisk. Att klara av att montera den utan att bryta den lär vara, om inte omöjligt så åtminstone, mycket svårt. Sedan är jag osäker på vad som händer om man ställer sig på sin monterade 6mm skiva, om den spricker eller håller.
Säkert därför man brukar göra stenskivor cirka 30mm tjocka.

Så, då räknar vi.
6(mm tjock)x6.5(kg/dm3 för stål) =39
30(mm tjock)x2,5(kg/dm3 för granit)=75
39x25(hur många gånger mer co2 ett kilo stål kostar)=975
975/75=13 gånger så mycket co2 för 6mm bänkskiva som 30mm stenskiva. Eller dubbelt så mycket co2 för 1mm plåt (iofs plus vad den underliggande laminatskivan kostar).
Slutsats, plåt i standardtjocklek är ungefär lika "miljöbra/dålig" som sten i standardtjocklek. "Lyxskiva" i stål ca 10 gånger värre. Fast det känns lite fulspel att jämföra lyx med standard.

/ Hälsningar Fredrik
Eh, jo, jag har tänkt. Jag kommenterade - ve och fasa - den bänkskiva som TS frågar om. Så klart det är betydligt miljövänligare att använda en betydligt tunnare skva. Det var ju hela poängen: det är extremt slösaktigt att använda rostfritt stål som om det vore sten. Stål har nackdelar, till exempel dess stora miljökostnad, som kompenseras av dess fördelar, exempelvis att det är starktbnog att fungera i tunna lager. Men då måste man använda materialet på ett vettigt sätt.

TS exempel är tyvärr en lösning med extremt hög kostnad för miljön.
 
Snigla Snigla skrev:
Jag har kikat på området innan.. och har en liten undran (om någon möjligen vet).. kan man (rätt person) sätta en plåt över en massiv bänkskiva ”på plats” ?

(dvs bänkskivan sitter redan i köket..och den är inte jättelätt att ta loss)

:thinking:
Ja, men det är inte säkert att ytterhörnen blir snygga

Edit: sen beror det lite på längden också..

Allt går att lösa, men frågan är om du är villig att betala?
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Men snälla...låt oss slippa den diskussionen här.
Skapa ett eget inlägg om du vill prata om diverse livsfarliga miljöutsläpp och vad svenska köksrenoverare gör för att jorden ska gå under.
Varför skulle du slippa den dikussionen? Varför skulle det vara ett mindre relevant svar på TS fråga än något annat? TS tar upp ett exempel med extremt hög miljöpåverkan. Om du och TS tycker det är värt det är det ert beslut, om än beklagligt. Men du borde åtminstone våga stå för dina åsikter och handlingar.
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Varför skulle du slippa den dikussionen? Varför skulle det vara ett mindre relevant svar på TS fråga än något annat? TS tar upp ett exempel med extremt hög miljöpåverkan. Om du och TS tycker det är värt det är det ert beslut, om än beklagligt. Men du borde åtminstone våga stå för dina åsikter och handlingar.
Den rostfria skivan går ju återvinna "i oändlighet" och varje gång sparas 60% av miljöpåverkan den har (dessutom går det ju reparera och modifiera den till att passa i andra kök)

En stenskiva som fått en större skada kasseras (alternativt ändrad och används i ett annat kök, men sannolikheten för det är låg) och enda återvinningen som går att göra är att omvandla den till stenkross (och dylikt) så frågan är hur stor miljövinst det egentligen är?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Den rostfria skivan går ju återvinna "i oändlighet" och varje gång sparas 60% av miljöpåverkan den har (dessutom går det ju reparera och modifiera den till att passa i andra kök)

En stenskiva som fått en större skada kasseras (alternativt ändrad och används i ett annat kök, men sannolikheten för det är låg) och enda återvinningen som går att göra är att omvandla den till stenkross (och dylikt) så frågan är hur stor miljövinst det egentligen är?
Jag förstår att du försvarar ditt yrke och känner dig personligt angripen. Det finns många fantastiskt bra användningsområden för stål och de som är duktiga på att använda stål, men det finns också situationer där det inte lämpar sig. Att blunda för fakta och bli arg och aggressiv är inte på något sätt produktivt.
 
  • Gilla
Ohmas
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Den rostfria skivan går ju återvinna "i oändlighet" och varje gång sparas 60% av miljöpåverkan den har (dessutom går det ju reparera och modifiera den till att passa i andra kök)

En stenskiva som fått en större skada kasseras (alternativt ändrad och används i ett annat kök, men sannolikheten för det är låg) och enda återvinningen som går att göra är att omvandla den till stenkross (och dylikt) så frågan är hur stor miljövinst det egentligen är?
Ska man dra nytta av de positiva egenskaperna hos stål så kan man ju i stället återanvända en gammal begagnad diskbänk, och förslagsvis kombinera den med sten eller annat material i mindre utsatta lägen. Det är ju ett utmärkt sätt få till snygga, billiga, miljövänliga och praktiska lösningar.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Jag förstår att du försvarar ditt yrke och känner dig personligt angripen. Det finns många fantastiskt bra användningsområden för stål och de som är duktiga på att använda stål, men det finns också situationer där det inte lämpar sig. Att blunda för fakta och bli arg och aggressiv är inte på något sätt produktivt.
Om det där är din uppfattning av "aggressiv" måste du ha svårt att vara i närheten av folk i verkligheten....

Antar att du själv kör med bänkskivor i gran/tall, oljade med närproducerad rapsolja?
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 6 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Ska man dra nytta av de positiva egenskaperna hos stål så kan man ju i stället återanvända en gammal begagnad diskbänk, och förslagsvis kombinera den med sten eller annat material i mindre utsatta lägen. Det är ju ett utmärkt sätt få till snygga, billiga, miljövänliga och praktiska lösningar.
precis vad jag gjort, fixade in en äldre Ikea diskhoar med plåtyta emellan, 250 kr och skar upp lite mer i en Ikea laminatskiva och slapp förra ägarens försök med bara liten diskbalja o resten i laminatskiva. Smidigare o sköta o hålla rent.

Återanvända begagnat är smidigt o kul, får man tänka ett varv extra.
 
  • Gilla
Tomtefar24 och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi inte något märkvärdigt kök och det ska vara praktiskt samt av bra kvalité.
Valde Decosteel till köket med rostfria avställningsytor på båda sidor av hoarna och blev extremt nöjda.

Kök med rostfria avställningsytor och öppna lådor under pågående installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag i vinter byggde ett hundrum/grovtvätt så blev det Decosteel igen.
Perfekt att kunna välja efter sina behov och priset var mycket överkomligt.

Köksinteriör med Decosteel rostfria avställningsytor och hoar, träskåp och vit tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är detta inte svar på TS fråga men vill bara visa våra erfarenheter av Decosteel...
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det där är din uppfattning av "aggressiv" måste du ha svårt att vara i närheten av folk i verkligheten....

Antar att du själv kör med bänkskivor i gran/tall, oljade med närproducerad rapsolja?
Det var mest Violinas tjatande om stenbumlingar som jag syftade på, men aggressivt var kanske fel ord. Det som låg närmare till hands tyckte jag inte hörde till god ton...

Sen att det ska vara så otroligt provocerande att skriva en kort kommentar om miljöpåverkan som följer av att använda över 100 kg rostfritt stål för en relativt kort bänkskiva är ju en tankeställare. Det är ju inte så att gjorde något annat än att svara på TS direkta fråga.

Men om du är genuint intresserad, så installerade jag en renoverad gammal rostfri diskbänk (sliten men fantastiskt hantverk) i mitt förra hus, som kompletterades med carraramarmor. I mitt nuvarande boende har jag en tunn (8mm ca) keramikskiva som är praktisk och snygg. Skulle gissa att den är relativt effektiv vad gäller koldioxidutsläpp, men har inga siffror på det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
För oss som jobbar med plåt dagligen så är det inte speciellt svårt att visualisera hur man tillverkar en sådan här bänkskiva med ho och allt.

För er vanliga dödliga förstår jag att det känns som man måste vara övermänsklig för att lyckas med en sådan bedrift. :cool:
När man häver ur sig saker som att man fixar en 4500*600*6 A2/A4 till en diskbänk på uppfarten utstrålar det inte direkt kompetens på området, nej.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.