Snigla Snigla skrev:
Jag har kikat på området innan.. och har en liten undran (om någon möjligen vet).. kan man (rätt person) sätta en plåt över en massiv bänkskiva ”på plats” ?

(dvs bänkskivan sitter redan i köket..och den är inte jättelätt att ta loss)

:thinking:
Vilken plåtslagare som helst som inte bara jobbar med storbyggen..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
När man häver ur sig saker som att man fixar en 4500*600*6 A2/A4 till en diskbänk på uppfarten utstrålar det inte direkt kompetens på området, nej.
Nu lutar min uppfart tyvärr lite mycket, men får jag vara i garaget (det är bara 5,4 meter långt, så det blir jobbigt ändå) så löser jag det åt dig. Om du betalar såklart. (du får inget som heter "A2" eller "A4", eftersom det är marknadsföringstrams från skruvtillverkare, men du får EN 1.4404 om det duger?)
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
När man häver ur sig saker som att man fixar en 4500*600*6 A2/A4 till en diskbänk på uppfarten utstrålar det inte direkt kompetens på området, nej.
Varför inte? Det här är väl ändå ett forum för hempuleri? Hade jag velat ha sådana bänkar, så hade jag lätt prövat (nu har jag ioförsig tillgång till en komplett smidesverkstad men ändå..)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ja, men det är inte säkert att ytterhörnen blir snygga

Edit: sen beror det lite på längden också..

Allt går att lösa, men frågan är om du är villig att betala?
Den ekonomiska frågan är ju en annan sak också såklart, men nu undrade jag mest om det var möjligt att göra det hela på plats .. (första steget). Har inga hm.. synliga ytterhörn (går vägg till vägg).

Däremot finns en diskho ( i rostfritt) Och idag en infälld induktionshäll (men om vi gör om bänken, köper vi troligen en ny spis.. dvs inte infälld)
 
Violina Violina skrev:
Den rostfria skivan går ju återvinna "i oändlighet" och varje gång sparas 60% av miljöpåverkan den har (dessutom går det ju reparera och modifiera den till att passa i andra kök)

En stenskiva som fått en större skada kasseras (alternativt ändrad och används i ett annat kök, men sannolikheten för det är låg) och enda återvinningen som går att göra är att omvandla den till stenkross (och dylikt) så frågan är hur stor miljövinst det egentligen är?
Man kommer inte ifrån faktumet att det initialt är ett högt uttag.

Betalar man en miljon för en bänkskiva är det en klen tröst om man kan återvinna 60% av kostnaden.

On topic.
Väljer träskivor i köket alla dagar i veckan framför rostfritt eller sten, det är ett mycket trevligare material att lägga händerna på.

Men visst är jag ganska less på att olja varje år och slipa samt olja var när det krävs.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Varför inte? Det här är väl ändå ett forum för hempuleri? Hade jag velat ha sådana bänkar, så hade jag lätt prövat (nu har jag ioförsig tillgång till en komplett smidesverkstad men ändå..)
Jag tror du just svarade på din egen fråga.
 
Jag gjorde ett kök i somras och valde en Stålbänk av decco steel. Jag är hur nöjd som helst. De här för lite bilder
Modernt kök med Decco Steel rostfri stålbänk, infälld diskho och ett elegant kran, under en belyst spegel och marmoreffektmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
När man häver ur sig saker som att man fixar en 4500*600*6 A2/A4 till en diskbänk på uppfarten utstrålar det inte direkt kompetens på området, nej.
ARJU ARJU skrev:
När man häver ur sig saker som att man fixar en 4500*600*6 A2/A4 till en diskbänk på uppfarten utstrålar det inte direkt kompetens på området, nej.
Inte till en diskbänk, men till en bänskiva, absolut. Hon till diskbänken hade jag svetsat dit separat..
Och jag hade nog valt att göra den från en skiva 2500*1250*6..
Inga problem att skära ut hål för ho och häll med min kombinerade tigsvets/plasmaskärare..

Min kompetens inom plåtbearbetning (oavsett tillverkningsmetod) överstiger vida din kapacitet att uppfatta den.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Jag förstår att du försvarar ditt yrke och känner dig personligt angripen. Det finns många fantastiskt bra användningsområden för stål och de som är duktiga på att använda stål, men det finns också situationer där det inte lämpar sig. Att blunda för fakta och bli arg och aggressiv är inte på något sätt produktivt.
Nej, jag försvarar inte mitt yrke och känner mig inte personligt angripen, men när man ska slänga in miljöpåverkan som någon form av argument bör man tänka ett antal steg längre och försöka se längre än vad näsan räcker.

(Jag har ett stort intresse för just hållbarhet och läser mycket om allmänna missuppfattningar inom området, kan varmt rekommendera att läsa bla Ann Thorpe's bok The Designer's Atlas of Sustainability och Jönbrink et al Ekodesign - praktisk vägledning i dem står det mycket om vettiga tankar vid just materialval)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Den ekonomiska frågan är ju en annan sak också såklart, men nu undrade jag mest om det var möjligt att göra det hela på plats .. (första steget). Har inga hm.. synliga ytterhörn (går vägg till vägg).

Däremot finns en diskho ( i rostfritt) Och idag en infälld induktionshäll (men om vi gör om bänken, köper vi troligen en ny spis.. dvs inte infälld)
Hur lång är det?

Men rent spontant säger jag ja

Och en skiva har ytterhörn om den sticker ut utanför något skåp (om du förstår hur jag menar)
 
Nissens
Nja, så mycket rostfritt ger ingen hemtrevlig känsla, mer som ett industrikök, praktisk och lätt att hålla rent, men någon trevnad ger det inte...
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Ganska säkert på att den lokala verkstaden inte kan fixa denna skiva, som är på hela SEX mm
Det beror på vilken verkstad det är som är lokal och vad som ska göras.

Furhoffs i Skövde, knacka och böja 6 mm ? Inget problem, vi kantbockade 10 mm häromdagen.....
TYP.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Var och tittade på en köksutställning och såg en solid rostfri bänkskiva på hela 6 mm. Det som imponerade, förutom tjockleken, var att det var inga skarvar, inte ens vid vasken. Trodde att skiva skulle kosta sexsiffrigt, förutom att den så riktigt lyxigt ut, för det var ett Gaggenaukök. Gick in på Decosteel och ritade och fick en chock att den inte kostade jätte mycket mer än Dektonskivan jag tänkte beställa. Vet att den kommer bli repig men är det några andra fler nackdelar? Jag aldrig ser någon på de Facebookgrupper som har den. Är det något som jag inte tänkt på som gör att folk inte beställer solida rostfria bänkskivor?

[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild]
Gå till en svetsverkstad, de löser det på någon dag.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Det beror på vilken verkstad det är som är lokal och vad som ska göras.

Furhoffs i Skövde, knacka och böja 6 mm ? Inget problem, vi kantbockade 10 mm häromdagen.....
TYP.
Decosteel sade att de inte bockar 6 mm utan jag tvungen köpa sen separat stänkskydd. Gillar inte det, vill inte ha fog
 
A AlexHo skrev:
Decosteel sade att de inte bockar 6 mm utan jag tvungen köpa sen separat stänkskydd. Gillar inte det, vill inte ha fog
Kommer inte bli en speciellt snygg böj med bock i 6 mm rostfritt. Kolla om de kan svetsa dit det? (Om de tror att de kan hantera dragningarna och rikta efteråt)
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.