nanowire nanowire skrev:
Det är precis samma slutsatser jag kommit fram till. Har skaffat en gassvets istället för en del av mellanskillnaden i delar+press, tänker att jag har mer nöje av den. Har inte skaffat rätt sorts flussmedel ännu, har ett men är inte säker på att det är ok för dricksvatten.
Som @Violina nämnde, behlvs inget flussmedel när man hårdlödar koppar, åtminstone inte med det lodet jag använde (https://www.rinkabyror.se/artikel/silverfosforkopparlod-5-silver-6-pack/). Viktigare att göra rent ordentligt, jag använde för ändamålet avsedd "metallfri rengörningsduk" för att bli av med oxiden och annat skit, sen torkade jag av med aceton för att få helt rent.

Håller med, ypperligt tillfälle att köpa nya verktyg, tyvärr kunde jag inte berättiga det i mitt fall :(
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Som @Violina nämnde, behlvs inget flussmedel när man hårdlödar koppar, åtminstone inte med det lodet jag använde ([länk]). Viktigare att göra rent ordentligt, jag använde för ändamålet avsedd "metallfri rengörningsduk" för att bli av med oxiden och annat skit, sen torkade jag av med aceton för att få helt rent.

Håller med, ypperligt tillfälle att köpa nya verktyg, tyvärr kunde jag inte berättiga det i mitt fall :(
Har dock alltid använt mässingslod när jag lött koppar..

Edit: ditt lod är dock ett riktigt toppenlod! (y)
 
Redigerat:
Bytte ut min gamla tvinghållare mot en som inte är riktigt lika sorglig.

Nya och gamla tvinghållare monterade på vägg med röda och svarta skruvtvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny tvinghållare monterad på vägg, jämförd med gamla tvinghållaren intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla skrutten som referens.
Ny tvinghållare monterad på vägg med flera tvingar, bredvid en äldre, enklare hållare, i ett verktygsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Svetsat rostig bil, kapat bort allt dåligt, rengjort och svetsat ny plåt. Sen grundat med kallgalv, Dinitrol ML, till sist den här tjocka massan som ska stelna och bli en flexibel massa. Kvar ännu är att spruta in Dinitrol ML i hålrummet bakom.

Det var farsan som gjorde själva svetsandet. Han har mera erfarenhet att svetsa bilar (jag har noll).

img_20210116_175155349-jpg.269715
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Monterat upp prylar...

Uppmonterad verktygsbatteriladdare på en vägg med två batterier inkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad brandsläckare med etikett och bruksanvisning på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Blev någon timme i garaget så idag blev den klar... insåg att jag borrat hålen på fel sida, så den snygga sidan blev neråt... Tappade sugen lite då, så finishen blev som den blev...

[bild]
Den behövde lite mer tyngd, så det blev ett likadant plattjärn till... Orkade inte snygga till svetsen..

[bild]
Med buntband på plats. Lite ghetto, men kom inte på någon bättre lösning...

[bild]
Med laddare ..

Jag presenterar, världens (troligen) mest over engineered tandborstehållare!
[bild]
Snyggt! Nu tycker jag egentligen inte att någon ska sätta ribban lägre än detta, men vill samtidigt meddela övriga eltandborstanvändare att en hållare är ett riktigt bra & (åtminstone för oss) underskattat tillbehör - förut stod våra på en liten porslinspryl som man fick tvätta stup i kvarten, sen vi hängde upp borstarna har rengöringsbehovet minskat radikalt

Vår lösning är köpt (patrioter kan glädjas åt att det ska vara svensk design och tillverkning):

Två eltandborstar upphängda på väggfästen i ett badrum med handdukar intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots att hemmabyggen likt @Dan_Johansson krossar de fjösiga bitar böjt rostfritt vi köpt kan jag samtidigt säga att jag tror vi beställde efter att @Dan_Johansson började lägga upp teasers för detta projekt (även om jag då inte fattade vad det var du byggde) och har dessa monterade sen ett par veckor ;)

kanske välkänt in eltandborstsammanhang men för mig var det en aha-upplevelse hur stor skillnad det gör...

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Ni vet att man kan plocka bort borsthuvudena från kropparna?
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är fruktansvärt segt att handputsa grejer, så har maskiniserat (der heter så va?) ett av de tjatigaste momenten i knivbyggandet: få ordning på främre delen av skaftet innan montering.

Forma med 80 korn.
Hand som håller ett knivskaft i processen av att slipas mot en stor maskindriven skivputs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finslipning med 400 korn på lilla skivputsen, där kornbytena är snabba.
En hand formar främre delen av ett knivskaft på en rörlig slipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1000 korn blir egentligen nästan ok
Hand som håller ett knivskaft mot en igångvarande maskinell skivputs för formning och finslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en rå knivskaftdel framför slipmaskin, redo för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våtputs med 3M Microfine (ca 1200-1500 korn)
Hand som håller ett halvfärdigt knivskaft under bearbetning med slipsandpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några varv på polertrissan
Hand som håller knivskaftets främre del med slipade ytor framför blå maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 12 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Snyggt! Nu tycker jag egentligen inte att någon ska sätta ribban lägre än detta, men vill samtidigt meddela övriga eltandborstanvändare att en hållare är ett riktigt bra & (åtminstone för oss) underskattat tillbehör - förut stod våra på en liten porslinspryl som man fick tvätta stup i kvarten, sen vi hängde upp borstarna har rengöringsbehovet minskat radikalt

Vår lösning är köpt (patrioter kan glädjas åt att det ska vara svensk design och tillverkning):

[bild]

Trots att hemmabyggen likt @Dan_Johansson krossar de fjösiga bitar böjt rostfritt vi köpt kan jag samtidigt säga att jag tror vi beställde efter att @Dan_Johansson började lägga upp teasers för detta projekt (även om jag då inte fattade vad det var du byggde) och har dessa monterade sen ett par veckor ;)

kanske välkänt in eltandborstsammanhang men för mig var det en aha-upplevelse hur stor skillnad det gör...

/U
ullberg ullberg skrev:
Snyggt! Nu tycker jag egentligen inte att någon ska sätta ribban lägre än detta, men vill samtidigt meddela övriga eltandborstanvändare att en hållare är ett riktigt bra & (åtminstone för oss) underskattat tillbehör - förut stod våra på en liten porslinspryl som man fick tvätta stup i kvarten, sen vi hängde upp borstarna har rengöringsbehovet minskat radikalt

Vår lösning är köpt (patrioter kan glädjas åt att det ska vara svensk design och tillverkning):

[bild]

Trots att hemmabyggen likt @Dan_Johansson krossar de fjösiga bitar böjt rostfritt vi köpt kan jag samtidigt säga att jag tror vi beställde efter att @Dan_Johansson började lägga upp teasers för detta projekt (även om jag då inte fattade vad det var du byggde) och har dessa monterade sen ett par veckor ;)

kanske välkänt in eltandborstsammanhang men för mig var det en aha-upplevelse hur stor skillnad det gör...

/U
Var hittar man dessa? :)
 
J JSten skrev:
Som @Violina nämnde, behlvs inget flussmedel när man hårdlödar koppar, åtminstone inte med det lodet jag använde ([länk]). Viktigare att göra rent ordentligt, jag använde för ändamålet avsedd "metallfri rengörningsduk" för att bli av med oxiden och annat skit, sen torkade jag av med aceton för att få helt rent.

Håller med, ypperligt tillfälle att köpa nya verktyg, tyvärr kunde jag inte berättiga det i mitt fall :(
Har hårdlött en del koppar - dock inte yrkesmässigt.

"Lärde mig" att genom att titta på andra, både proffs och andra.

Jag har ALDRIG sett någon rengöra rören alls för hårdlödningen med riktigt lod (Silver-fosfor...), inte gjort det själv heller, och inte fått några problem.

För mjuklödning är det dock A och O med rengöring av båda delar som skall sammanfogas. Speciell borste för att fixa insidan är lämpligt.

MEN, speciellt om man använder begagnade löddelar kan det smyga sig in slagg i lödningar. Det blir tätt ändå, i ca 6 veckor, sedan börjar det sippra! (Gäller alltså hårdlödningen).

Så mitt tips är att inte isolera direkt, håll under bevakning, och om det är tätt efter 2 månader så gick det bra!.

Möjligt att detta är ett mindre problem med god rengöring, men det kan vara svårt på begagnade delar.

Upp till 22 skall det gå bra med gasol - men för just 22 skall man allt ha rätt (=stort) munstycke. För 15 och nedåt har jag bra erfarenhet av skidvallningsmunstycket (brett och platt).

22 och uppåt föredrar jag dock riktig svets (Acytelen + Syre). Lättare att få riktigt genomvarmt, speciellt lödgängor och så, och med snabbare värmning blir det mindre väremspridning längs röret.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Har hårdlött en del koppar - dock inte yrkesmässigt.

"Lärde mig" att genom att titta på andra, både proffs och andra.

Jag har ALDRIG sett någon rengöra rören alls för hårdlödningen med riktigt lod (Silver-fosfor...), inte gjort det själv heller, och inte fått några problem.

För mjuklödning är det dock A och O med rengöring av båda delar som skall sammanfogas. Speciell borste för att fixa insidan är lämpligt.

MEN, speciellt om man använder begagnade löddelar kan det smyga sig in slagg i lödningar. Det blir tätt ändå, i ca 6 veckor, sedan börjar det sippra! (Gäller alltså hårdlödningen).

Så mitt tips är att inte isolera direkt, håll under bevakning, och om det är tätt efter 2 månader så gick det bra!.

Möjligt att detta är ett mindre problem med god rengöring, men det kan vara svårt på begagnade delar.

Upp till 22 skall det gå bra med gasol - men för just 22 skall man allt ha rätt (=stort) munstycke. För 15 och nedåt har jag bra erfarenhet av skidvallningsmunstycket (brett och platt).

22 och uppåt föredrar jag dock riktig svets (Acytelen + Syre). Lättare att få riktigt genomvarmt, speciellt lödgängor och så, och med snabbare värmning blir det mindre väremspridning längs röret.
Minns du vilket munstycke som är lagom storlek för 15-rör (de är märkta i L har jag för mig, tror jag har från 75 till 1500 till min X11)?
 
J JSten skrev:
Som @Violina nämnde, behlvs inget flussmedel när man hårdlödar koppar, åtminstone inte med det lodet jag använde ([länk]). Viktigare att göra rent ordentligt, jag använde för ändamålet avsedd "metallfri rengörningsduk" för att bli av med oxiden och annat skit, sen torkade jag av med aceton för att få helt rent.

Håller med, ypperligt tillfälle att köpa nya verktyg, tyvärr kunde jag inte berättiga det i mitt fall :(
Man behöver väl fluss om man silverlöder, eller mjuklöder, så att man får en ordentlig kapillärverkan. Men jag har nog sett folk som hårdlöder med kopparfosfor och använder fluss, men det kan va dom lödde på stål eller gjutjärn då.

Jag har mjuklött några tryckluftskopplingar, då har jag använt fluss och vanligt tenn och även varit noga med att borsta.

OK, här säger en tillverkare man behöver inte fluss på koppar-koppar men nog koppar-brons eller koppar-mässing, eller något annat för den delen:
 
Redigerat:
ullberg
Hojte Hojte skrev:
Var hittar man dessa? :)
vi köpte här men kanske finns på andra ställen också

/U
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Cheesen
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Håller ju på med modellbygge. Skala 1:72.
Har gjort en hel del, men gör visa i trä när det främst gäller serie tillverkning.
Testade ett nytt sätt att arbeta med justersågen idag., inte kanske vad som lärs ut i skolboken men det gav önskat resultat..

[bild]

[bild] Detta ovanvy sett, med ett plast torn vid sidan om.
En del mötande med vinklar, sedan är det att bearbeta. Gillar som sagt finsnickeri.
Nu har jag väntat sen julhelgen på uppdatering... Hur går det? Är det en is-2 eller?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Svetsat rostig bil, kapat bort allt dåligt, rengjort och svetsat ny plåt. Sen grundat med kallgalv, Dinitrol ML, till sist den här tjocka massan som ska stelna och bli en flexibel massa. Kvar ännu är att spruta in Dinitrol ML i hålrummet bakom.

Det var farsan som gjorde själva svetsandet. Han har mera erfarenhet att svetsa bilar (jag har noll).

[bild]
Det där ser lite ut som en Volvo valp stämmer det?
 
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.