harry73
Verkar mest som ombudet till farbror E har någon diagnos! Nu vill dom ha mer betalt och tänka sig att sälja går för sig. Blir ju bara mer komiskt med tiden, stabil underhållning!

• Gilla
  • Haha
Långfarare och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och nu finns det en artikel i Aftonbladet.
[länk]

Esbjörn hävdar att han fick ett underpris och att fastigheten är mycket mer värd. Han hävdar även att en utredning i 2010 redan visar att han har minnesproblem. Vad tror ni, håller det i rätten?
Det håller naturligtvis inte.

Priset är det som avtalats mellan säljare och köpare. Om marknadspriset är mer eller mindre spelar ingen roll juridiskt. Esbjörn kunde värderat själv och begärt mera om han ville.

Då har han alltså haft tio år på sig att acceptera sina minnesproblem och få hjälp. Ingenting som kan föras upp i rätten.

Men frågan här är ju det moraliska, och om det kan vi alla tycka olika.

harry73
P Pin skrev:
Priset är det som avtalats mellan säljare och köpare. Om marknadspriset är mer eller mindre spelar ingen roll juridiskt. Esbjörn kunde värderat själv och begärt mera om han ville.
Det är tråkigt :(
Jag sålde ett hus för drygt 10 år sen och jag kom på just nu att jag sålde det för ett reellt underpris. det är värd dubbelt så mycket. Jag tänkte dra köparen inför rätten och begära justering av priset.
Men det är kanske bättre att avvakta Ebba mot Esbjörn och se var det landar.

• Gilla
  • Haha
Robert Eriksson 66 och 9 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Men frågan här är ju det moraliska, och om det kan vi alla tycka olika.
Esbjörn ville sälja och gjorde det. Ebba ville köpa och gjorde det. De var överens.
Matz vill att köpet ska ogiltigförklaras och det tycks även Margaretha Majkgård vilja.
De båda vill tvinga på Ebba och Esbjörn sin vilja.

Bra moral: Esbjörn och Ebba.
Dålig moral: Matz och Margaretha

• Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
Lugna Er - snart tar Takis över som ombud och TROLLAR med sjöfartslagen.

• Haha
  • Gilla
sunnis och 4 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Det kan handla om ocker om priset vid en fastighetsöverlåtelse avviker betydligt från fastighetens värde. Jag tvivlar dock på att en värderare kan hävda det med hedern i behåll.
Då har han alltså haft tio år på sig att acceptera sina minnesproblem och få hjälp. Ingenting som kan föras upp i rätten.
Jag undrar om Busch och hennes advokat känner till polisförhöret från i somras där Esbjörn visade hur bra minne han har.

• Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kan handla om ocker om priset vid en fastighetsöverlåtelse avviker betydligt från fastighetens värde. Jag tvivlar dock på att en värderare kan hävda det med hedern i behåll.

Jag undrar om Busch och hennes advokat känner till polisförhöret från i somras där Esbjörn visade hur bra minne han har.
Intressant är också vad massmedia känner till...

P
Misse Misse skrev:
Intressant är också vad massmedia känner till...
Nej, det är inte speciellt intressant vid förhandlingarna i tingsrätten (vilket väl är anledningen till att ett värderingsinstitut "kopplas in"?)

Såvida inte en journalist kallas in som vittne för att berätta vad massmedia känner till, förstås.

P pmd skrev:

Huset blev värderat två gånger inför försäljning och priset sattes i enlighet med värdering minus omfattande arbete med tomten. Hur kan värderingen gått upp 2 milj?

• Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Värdering är ju ingen exakt vetenskap ... Först värderades det av mäklare med varsitt finger i luften. Nu har det värderats av fastighetsvärderare (?) med mer än ett finger i luften.

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Huset blev värderat två gånger inför försäljning och priset sattes i enlighet med värdering minus omfattande arbete med tomten. Hur kan värderingen gått upp 2 milj?
Nej, som jag skrev så tror jag inte att en hederlig värderare kan hävda det, och en ohederlig värderare riskerar att dömas för mened.:cool:

Min kommentar ska läsas som en allmän invändning mot påståendet att priset är det som avtalats mellan säljare och köpare. Ett sådant avtal kan alltså vara olagligt.

Redigerat:
P
H Huruvida skrev:
Värdering är ju ingen exakt vetenskap ... Först värderades det av mäklare med varsitt finger i luften. Nu har det värderats av fastighetsvärderare (?) med mer än ett finger i luften.
Och det riktiga värdet är vad huset såldes för. Med rätt finger i luften. (inte detta finger ...☝️)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar mest som ombudet till farbror E har någon diagnos! Nu vill dom ha mer betalt och tänka sig att sälja går för sig. Blir ju bara mer komiskt med tiden, stabil underhållning!
Jag begriper inte riktigt vad Binninge sysslar med. Det tycks mera handla om budskap till allmänheten än juridiskt gångbara argument.

Han kanske hoppas på att massmedia ska "dreva" ordentligt mot Busch så att hon ger upp? I så fall tror jag att han har bedragit sig.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, som jag skrev så tror jag inte att en hederlig värderare kan hävda det, och en ohederlig värderare riskerar att dömas för mened.:cool:

Min kommentar ska läsas som en allmän invändning mot påståendet att priset är det som avtalats mellan säljare och köpare. Ett sådant avtal kan alltså vara olagligt.
Kan det verkligen det vid fastighetsköp mellan privatpersoner?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.