E
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu har jag inte verifierat att där faktiskt är jord till de uttagen, men alla uttag som varit märkta med symbolen för jordat uttag har också varit jordade hittils.
Du verkar ha koll på detta, bra!
D är första uttag i slingan och det strecket norrut är direkt från centralen. Uttaget A skulle förblitt ojordat mest troligt, det spelar ingen roll att det är nära vattenledningarna då det är i ett helt annat rum.

Anledningen att jag så fräckt frågade ifall du hade koll var att det ju faktiskt fanns ett annat alternativ för dig, nämligen att byta uttaget till ett ojordat, detta helt utan att ringa elektriker.

Men nu har ju skribenter här med tonvis av erfarenhet garanterat säkerheten, så du bör kunna sova lugnt. :)

Men jag misstänker du kommer fortsätta tills allt är jordat, apparater och nya DCL i taket.

Jag hyrde en lägenhet för några år sedan där lysrörsarmaturen ovanför den rostfria diskbänken i köket matades från ett jordat uttag baklänges in i det inbyggda uttaget med en lös kabel utan jord. Denna kabel hade två jordade stickproppar.
Detta borde vara straffbart, en okunnig hade kanske fortsatt använda detta i köket...

• Wow
Mikael_L
  • Laddar…
E
S Styrman67 skrev:
Jag hyrde en lägenhet för några år sedan där lysrörsarmaturen ovanför den rostfria diskbänken i köket matades från ett jordat uttag baklänges in i det inbyggda uttaget med en lös kabel utan jord. Denna kabel hade två jordade stickproppar.
Detta borde vara straffbart, en okunnig hade kanske fortsatt använda detta i köket...
Sätter man bara i rätt ände först är det ju lugnt. :cool:

Du ska lägga upp bilden också.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Men nu är det som så att man får inte diskutera här, endast lägga upp bilder och kommentera, jag fick bannor för att jag använt ordet tok och detta får jag be om ursäkt för @Lars Stefan men jag blir bara lite konfundersam och på gränsen till irriterad då man i detta forum påpekar en upplevd potentiell risk, varför det alltid måste komma någon och understryka att ingen fara finns.
Läs hela som jag citerat.
Tänk på att denna tråds syfte är inte att diskutera lösningar eller faror eller så.
Denna tråd är el-forumets humorhörna. Här skickar vi upp bilder och berättelser på de mest dråpliga elinstallationer vi råkar på.
Det är lika malplacerat att här diskutera faran med någon sak i denna tråd som att i den vanliga humortråden påpeka att det är olagligt att kasta kvinnor på återvinningen.
Tecknad bild av en återvinningsstation med absurda behållare inklusive en för "Besvärliga kvinnor".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 15 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
det är olagligt att kasta kvinnor på återvinningen.
Va? :surprised:

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Va? :surprised:
Det är väl deponi som gäller då? :thinking:

E Eyeball skrev:
Hittade denna fina på en pizzeria...

men har sett mycket, men kan inte komma ihåg allt!

[bild]
Vad är det?

E
A ansgar46 skrev:
Vad är det?
Tror något frågat detta redan?
Ledare troligen tvinnade på stickproppen och isolerade med eltejp svarade någon väl.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Om man inte hittar motorvärmarsladden kan man koppla in sig på kupévärmaruttaget.

Elektrisk kabel med stickpropp på snötäckt yta, koppling för kupévärmaruttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man inte hittar motorvärmarsladden kan man koppla in sig på kupévärmaruttaget.
Har du gjort den alldeles själv?

Nej, inte vad jag minns...

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

[bild]
Tog ett tag att förstå hur den skulle användas men nu fattar jag. Kreativt!, (y)(y)

• Gilla
useless
  • Laddar…
useless useless skrev:
koppla in sig på kupévärmaruttaget.
Fast då rinner ju strömmen baklänges! Och då blir effekten den motsatt; motorvärmaren kyler istället :rofl:

• Gilla
  • Haha
helder och 4 till
  • Laddar…
Bra på sommarn! eller...?
Varianten med dubbla stickproppar har man sett lite olika versioner av, skåpbil med vägguttag i fronten, har sett det på en husvagn också...

• Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Bra på sommarn! eller...?
Varianten med dubbla stickproppar har man sett lite olika versioner av, skåpbil med vägguttag i fronten, har sett det på en husvagn också...
Det viktiga är att säkra ordentligt här, exempelvis varningsskyltar, buntband eller tejpa dast den ände som blir spänningsförande då en pluggar ut den.!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.