Gjorde det ont att vara student :crysmile::crysmile:

Ja, att stoppa ned en gaffel är kanske inte så lyckat, vi hade en sådan incident i köket på kontoret i november.. Alla datorskärmar slocknade (jfb)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vi vet inget om var uttagen som numera är jordade är belägna eller vilka apparater som är kopplade eller du har kanske varit hemma hos @13th Marine?
Nej, men jag tror honom när han skriver att det är så:

"Generellt sett är inte anläggningen jordad, förutom i källaren samt ovan arbetsytor i kök.

Uttaget som felaktigt bytts till ett jordat sitter bredvid matplatsen och har enligt dåtidens norm ej varit jordat." (Mina understrykningar)

Det står även tidigare.

E El-Löken66 skrev:
Det är mycket gamla saker som inte anses säkra idag, ojordade elanläggningar i isolerad miljö är nog långt ifrån det värsta.
Må så vara. Men du hävdade att det var en risk att införa en jord i det här sammanhanget. Den risken får vi se som minimal. Snarare så är det en förbättring. Då kan man ha brödrosten även i det uttaget även om den (eller brukaren) når till diskbänken.

E El-Löken66 skrev:
Har inte sett någon statistik på att särskilt många skulle ha strukit med på grund av avsaknaden av jord, har du lust att dela med dig?
Ja, den finns gång efter annan. Det första vi gjorde när problemen med klass-0 apparater och "isolerad miljö" på 40- och 50-talen var att införa skyddsjord. Den fungerade dock inte så bra, eftersom den ofta föll bort från föremålen. Detta var ett tyst fel.

Nu skulle det enligt teorin om "isolerad miljö" inte gjort något. Men det gjorde det. Isolerad miljö har nämligen aldrig existerat så perfekt som lagstiftaren har antagit. (En mycket stor andel av dödsfallen vid den här tiden berodde just på isolationfel i förment isolerad miljö.)

Sedan så fick vi dubbelisoleringen (i stort sett på köpet iom intåget av plasten) och först på nittiotalet krav på jordade uttag. Detta något/några decennier för sent eftersom vi i stort sett endast gått över till dubbelisolerade apparater. (Vi fick dock inget krav på JFB, pga elsäkerhetsverkets konservatism och tröghet. Denna lever tyvärr kvar.)

Undantaget är köket! Det är det enda rum i bostaden (dvs oräknat garage, källare, verkstad osv.) där vi fortfarande använder jordade apparater i någon omfattning. Därför ska alla uttag där vara jordade. Är inget att tveka på idag öht.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
E
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, men jag tror honom när han skriver att det är så:

"Generellt sett är inte anläggningen jordad, förutom i källaren samt ovan arbetsytor i kök.

Uttaget som felaktigt bytts till ett jordat sitter bredvid matplatsen och har enligt dåtidens norm ej varit jordat." (Mina understrykningar)

Det står även tidigare.

Må så vara. Men du hävdade att det var en risk att införa en jord i det här sammanhanget. Den risken får vi se som minimal. Snarare så är det en förbättring. Då kan man ha brödrosten även i det uttaget även om den (eller brukaren) når till diskbänken.

Ja, den finns gång efter annan. Det första vi gjorde när problemen med klass-0 apparater och "isolerad miljö" på 40- och 50-talen var att införa skyddsjord. Den fungerade dock inte så bra, eftersom den ofta föll bort från föremålen. Detta var ett tyst fel.

Nu skulle det enligt teorin om "isolerad miljö" inte gjort något. Men det gjorde det. Isolerad miljö har nämligen aldrig existerat så perfekt som lagstiftaren har antagit. (En mycket stor andel av dödsfallen vid den här tiden berodde just på isolationfel i förment isolerad miljö.)

Sedan så fick vi dubbelisoleringen (i stort sett på köpet iom intåget av plasten) och först på nittiotalet krav på jordade uttag. Detta något/några decennier för sent eftersom vi i stort sett endast gått över till dubbelisolerade apparater. (Vi fick dock inget krav på JFB, pga elsäkerhetsverkets konservatism och tröghet. Denna lever tyvärr kvar.)

Undantaget är köket! Det är det enda rum i bostaden (dvs oräknat garage, källare, verkstad osv.) där vi fortfarande använder jordade apparater i någon omfattning. Därför ska alla uttag där vara jordade. Är inget att tveka på idag öht.
Precis, generellt är anläggningen inte jordad.
Men nu har man fört in minst två nya jordningspunkter, bara värt att iaktta sina handlingar, jag tror som sagt genuint att @13th Marine har koll på detta.

Men nu är det som så att man får inte diskutera här, endast lägga upp bilder och kommentera, jag fick bannor för att jag använt ordet tok och detta får jag be om ursäkt för @Lars Stefan men jag blir bara lite konfundersam och på gränsen till irriterad då man i detta forum påpekar en upplevd potentiell risk, varför det alltid måste komma någon och understryka att ingen fara finns.

Vad vinner man på detta?

Människor kan väl ta sig till råd efter eget huvud, antingen finns det en fara eller inte, inget vi kan se här från forumet, därför jag frågade ifall du varit hemma hos marinen.

Man ska såklart inte skrika varg heller, och är det som så att det jag skrivit är felaktigt och ingen fara genom ingreppet potentiellt kunnat uppstå så vill jag gärna att man förklarar den tekniska bakgrunden istället för att förlita sig på poäng, likes, ryggdunkningar och så vidare.

Är det något som upplevs självklart så behöver man kanske inte heller motargumentera, om jag säger att du måste ha hjälm imorgon för att det är risk att månen störtar, ja då är det ju något galet som knappast tarvar en förklaring, det finns en anmälningsfunktion här och Moderator-Mats kommer säkerligen titta på alla ärenden i mån av tid.

Jag ser att du har mycket åsikter om isolerad miljö men verkar desto sämre ställt med någon undersökning eller statistik som backar upp orden.

Givetvis har den sina brister och lika givet att avsaknad av jord blir ett tyst fel som säkert yttrar sig då och då i dagens anläggningnar.

Vi kan nog anta att om förutsättningarna tillåtit eller pekat på fördelar med att jordad hela elanläggningen förr, ja då hade detta säkerligen varit kraven, nu valde man som man valde och jag tror knappast detta påverkat statistiken i någon större utsträckning, det fanns mängder av andra elprylar från då långt farligare än isolerad miljö, i min mening.

Det var kanske inte så farligt då det begav sig sig men i kombination med nya generationens silverfatsarbetare, ja då behövs grejerna plötsligt bytas ut bums, motiverat eller ej.

Det du skriver om jordfelsbrytare håller jag med om.

Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Men nu har man fört in minst två nya jordningspunkter, bara värt att iaktta sina handlingar, jag tror som sagt genuint att @13th Marine har koll på detta.

men jag blir bara lite konfundersam och på gränsen till irriterad då man i detta forum påpekar en upplevd potentiell risk, varför det alltid måste komma någon och understryka att ingen fara finns.

Vad vinner man på detta?
Om vi skall vara kortfattade. Du har i det här fallet helt enkelt fel. Att man undantog matplatsen från den i övrigt jordade miljö som kök alltid utgjort (det har alltid varit krav på jord i kök) var fel och ökade risken.

Att då vid arbete jorda dessa uttag är rätt och ökar säkerheten i köket.

Du verkar tänka på det allmänna fallet att införa en jord i vad som skall vara en "isolerad miljö" t ex i ett ojordat vardagsrum. Men det är alltså inte det vi pratar om här.

E El-Löken66 skrev:
Människor kan väl ta sig till råd efter eget huvud, antingen finns det en fara eller inte, inget vi kan se här från forumet, därför jag frågade ifall du varit hemma hos marinen.
Nej. Det behövs inte. Han har nämligen förklarat hur det ligger till. Då kan vi gå på hans uppgifter.

E El-Löken66 skrev:
Man ska såklart inte skrika varg heller, och är det som så att det jag skrivit är felaktigt och ingen fara genom ingreppet potentiellt kunnat uppstå så vill jag gärna att man förklarar den tekniska bakgrunden istället för att förlita sig på poäng, likes, ryggdunkningar och så vidare.
Ja. Felet du begår är att du blandar ihop allmän isolerad miljö med matplatsen i ett kök. Att denna någonsin fått vara ojordad är egentligen fel. Köket är nämligen inte, och har aldrig varit, en isolerad miljö. Det finns alldeles för många potentiella kopplingar till sann jord där.

E El-Löken66 skrev:
Jag ser att du har mycket åsikter om isolerad miljö men verkar desto sämre ställt med någon undersökning eller statistik som backar upp orden.
Du har sett statistiken i de andra trådarna du varit delaktig i om hur elsäkerheten förbättrats sedan toppen på 40/50-talet då den främsta säkerheten låg i just isolerad miljö. Skälet till att den öht fick vara kvar inom elsäkerhetsarbetet var att den var där från början. Den skulle aldrig tillåtits alls.

På vilket sätt räcker inte den statistiken?

E El-Löken66 skrev:
Vi kan nog anta att om förutsättningarna tillåtit eller pekat på fördelar med att jordad hela elanläggningen förr, ja då hade detta säkerligen varit kraven...
Nej. Det kan vi inte alls. Tvärtom.

Problemet med elsäkerhet var att vi till en början inte hade varken erfarenheten att bygga våra riskbedömningar på, eller materialet att göra säkra installationer till en billig peng. Därför så fick vi en säkerhetsskuld som det sedan tog decennier att jobba bort.

Man fick som sagt i ordning införa skydd som man inte hade tänkt från början, men det hjälpte inte. Skälet var bla att man hade kvar den isolerade miljön eftersom man inte i ett slag ville/kunde förbjuda allt gammalt mög som redan fanns i stugorna. Det var som sagt inte förrän plasten gav isolering där den hör hemma, dvs i apparaten, som siffrorna började peka åt rätt häll.

Många kvarlevor från den tiden finns kvar än idag. Amerikanerna har t ex fortfarande 120V i uttagen eftersom de var först. Och de hade inte isolering som man tyckte kunde tillåta högre spänningar. Det är ingen annan som val så låga fasspänningar (ja som inte kopierat amerikanerna rakt av då) eftersom det ger en del nackdelar. Men man valde utgående från det material och kostnader man hade då, och nu lever det kvar.

• Gilla
petersv och 6 till
  • Laddar…
E
Om vi skall vara kortfattade. Du har i det här fallet helt enkelt fel. Att man undantog matplatsen från den i övrigt jordade miljö som kök alltid utgjort (det har alltid varit krav på jord i kök) var fel och ökade risken.

Att då vid arbete jorda dessa uttag är rätt och ökar säkerheten i köket.

Du verkar tänka på det allmänna fallet att införa en jord i vad som skall vara en "isolerad miljö" t ex i ett ojordat vardagsrum. Men det är alltså inte det vi pratar om här.

Nej. Det behövs inte. Han har nämligen förklarat hur det ligger till. Då kan vi gå på hans uppgifter.

Ja. Felet du begår är att du blandar ihop allmän isolerad miljö med matplatsen i ett kök. Att denna någonsin fått vara ojordad är egentligen fel. Köket är nämligen inte, och har aldrig varit, en isolerad miljö. Det finns alldeles för många potentiella kopplingar till sann jord där.

Du har sett statistiken i de andra trådarna du varit delaktig i om hur elsäkerheten förbättrats sedan toppen på 40/50-talet då den främsta säkerheten låg i just isolerad miljö. Skälet till att den öht fick vara kvar inom elsäkerhetsarbetet var att den var där från början. Den skulle aldrig tillåtits alls.

På vilket sätt räcker inte den statistiken?

Nej. Det kan vi inte alls. Tvärtom.

Problemet med elsäkerhet var att vi till en början inte hade varken erfarenheten att bygga våra riskbedömningar på, eller materialet att göra säkra installationer till en billig peng. Därför så fick vi en säkerhetsskuld som det sedan tog decennier att jobba bort.

Man fick som sagt i ordning införa skydd som man inte hade tänkt från början, men det hjälpte inte. Skälet var bla att man hade kvar den isolerade miljön eftersom man inte i ett slag ville/kunde förbjuda allt gammalt mög som redan fanns i stugorna. Det var som sagt inte förrän plasten gav isolering där den hör hemma, dvs i apparaten, som siffrorna började peka åt rätt häll.

Många kvarlevor från den tiden finns kvar än idag. Amerikanerna har t ex fortfarande 120V i uttagen eftersom de var först. Och de hade inte isolering som man tyckte kunde tillåta högre spänningar. Det är ingen annan som val så låga fasspänningar (ja som inte kopierat amerikanerna rakt av då) eftersom det ger en del nackdelar. Men man valde utgående från det material och kostnader man hade då, och nu lever det kvar.
Dessa anläggningar. Från 30-talet och framåt är givetvis i hög grad i drift idag.

Alla i miljonprogrammen lever i denna livsfara du inbillat dig finns.

Ändå så dog 2 personer 2020 och det var inte isolerad miljö som var orsak, långt ifrån.

Du har inga fakta i ämnet, kanske du fick en stöt som liten och bildat din uppfattning men det du skriver stämmer helt enkelt inte, jag efterfrågade något som stödde dina teorier och du kom tillbaka tomhänt, som jag visste.

Vad gäller uttagens lokalisering så får jag be dig läsa tråden och studera bilderna igen, du har skrivit väldigt många ord i onödan kan man säga.

Det kan vara som du skriver, men det är inget som framgår.

Det är väldigt grundläggande kunskaper du besitter som du drar enormt långtgående slutsatser från, inget ovanligt tyvärr, jag har dock läst dina inlägg och du besitter kunskap i vissa ämnen, isolerad elmiljö är dock inte ett.

Nu håller jag här, trådens syfte är inte att analysera skribenters inlägg, nästa gång misstänker jag du kommer avstå från att kommentera om sådant du inget vet om och då har mina ord uppfyllt sitt syfte.

Du kommer säkert med några hundra ord för att bortförklara dig igen men jag håller här, vill du något mer så kan du starta en tråd eller skicka PM.

Det sista du skriver om anledningarna till att man valde lösningen med delvis jordade anläggningar har du garanterat också helt fel i, du tror man valde detta av säkerhetsskäl?

Du förstår inte hur mycket koppar och pengar som sparats genom åren med denna lösning, utan det var brist på erfarenhet alltså.
Jo visst. Lägg upp dina argument för detta så ska vi titta på dessa.

• Haha
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du kommer säkert med några hundra ord för att bortförklara dig igen men jag håller här, vill du något mer så kan du starta en tråd eller skicka PM.
Nej, jag har redan sagt det jag vill. Och jag tror går. :)

E El-Löken66 skrev:
Det sista du skriver om anledningarna till att man valde lösningen med delvis jordade anläggningar har du garanterat också helt fel i, du tror man valde detta av säkerhetsskäl?
Nej. Tvärtom. Som jag skrev så är det en kvarleva från hur det blev från början. Jag hävdar alltså raka motsatsen.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
E
Nej, jag har redan sagt det jag vill. Och jag tror går. :)

Nej. Tvärtom. Som jag skrev så är det en kvarleva från hur det blev från början. Jag hävdar alltså raka motsatsen.
Japp, du sa mycket, men inget nytt eller nödvändigt då allt redan var upp klarat så vi har gödsla med ord de senaste inläggen till i ingen nytta alls och vill en moderator sudda dessa inlägg, så inte mig emot.

Du påstår att jag tittat fel och inte vet det mest grundläggande om jordning i kök eller däromkring, men det finns fler uttag involverade än just detta, var dessa sitter vet endast @13th Marine och därav är det dina inlägg som är felaktiga igen.

Hoppas hellre på några fina bilder nu.

E El-Löken66 skrev:
men jag håller här
Lova inget som du inte kan hålla.

• Gilla
  • Älska
petersv och 2 till
  • Laddar…
E
M -MH- skrev:
Lova inget som du inte kan hålla.
Jag sa aldrig att jag aldrig mer skulle skriva i tråden men Stefans utsvävningar har passerat kulmen och inga sentida inlägg, detta inräknat, innehåller något av intresse för någon och kan därmed raderas.

Ok @-MH-, du skriver att allt är självklart baserat på inlägget i början och till coh med klappar Stefans rygg.

Nu vill jag att du förklarar exakt vad dessa bilder föreställer, samt om apparaterna i ska vara jordade med motivering till varför, tack:

• Elektrisk installationsdosa i vägg med utstickande oskyddade ledningar och jordkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utan kåpa med synliga kablar och en elkontakt nära, diskussion om jordning.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar och anslutningar inuti en öppen vägguttagsdosa.
    Skapa konto
  • Elledningar med färgkodade isolerade ändar sticker ut från ett vägguttag under installation.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Haha
-MH-
  • Laddar…
Vad hette nu denna tråden igen?:thinking:
Värsta eldiskussionen?:crysmile:

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Oorganiserad elinstallation med öppen kabelanslutning och temporär fix med wago-kopplingar i ett skåp.
Skapa konto

Den här Kulo-installationen jag fann längst upp i en skrubb lämnar en del övrigt att önska. Fixade det temporärt med att klamra fast den högra kabeln lite bättre och ersätta kulodosan utan lock med några wago 221. Skulle komplettera med en kopplingsdosa men lyckades lyfta sönder ryggen i annat ärende, så det får vänta några dagar...

• Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Det var ett väldigt engagemang i frågan om min saknade jord.
Såhär ser elschemat ut.
Elschema med markerade positioner för ett uttag och jordförbindelse, identifierat med cirklar A, B, C, D och en gul och röd cirkel.
Skapa konto

A är uttaget som skulle bytas, där jag upptäckte att jorden inte var inkopplad.
D är det jordade uttaget, och jag följde jorden genom takdosorna C och B.
Jorden gick vidare till det eftermonterade jordadeuttaget med röd cirkel.
Gul cirkel är ungefärlig placering av elcentral en våning ner.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var ett väldigt engagemang i frågan om min saknade jord.
Såhär ser elschemat ut.
[bild]
A är uttaget som skulle bytas, där jag upptäckte att jorden inte var inkopplad.
D är det jordade uttaget, och jag följde jorden genom takdosorna C och B.
Jorden gick vidare till det eftermonterade jordadeuttaget med röd cirkel.
Gul cirkel är ungefärlig placering av elcentral en våning ner.
13th Marine 13th Marine skrev:
Håller på och byter de gamla grunda uttagen från 70talet till moderna exxact med fungerande petskydd.

Öppnar ett av uttagen:
[bild]
Hmm, skulle inte detta vara en tarm enligt elritningen? Det var istället "inkommande" (där är jord ut från centralen oavsett om det behövs eller ej)

Så jag undrar ju då, hur har de jordat uttaget vid matplatsen i köket? (Detta skulle vara matande enligt ritningen).
[bild]

Jaha. Hur ser det ut i dosorna på vägen?
[bild]

[bild]
Ah, jorden går till ett annat uttag...

Detta är gjort 2006, av hantverkare (kök från Electrolux sentens).
Så nr. 14 K/F var inte heller jordat då? Eller det har möblerat om i könet.

• Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu har jag inte verifierat att där faktiskt är jord till de uttagen, men alla uttag som varit märkta med symbolen för jordat uttag har också varit jordade hittils.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Förvånar mig inte. Det är ju vanligt idag :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.