B
Tydligen fler som drabbats, om ni är tvivelaktiga.

Insändare: Plötsligt blev halva ladugården allmänning (olandsbladet.se)
har en historia om hur en annan statlig myndighet agerat mot oss, som privatperson, nämligen Kalmar Lantmäteri. Halva vår ladugård, gödselplattan och traktorgaraget blev helt plötsligt allmänning.

En novemberdag 2017 knackade det på dörren. Det var grannen och en förrättningsman från Lantmäteriet som skulle göra en förrättning på grannens tomt. En förrättning gör man om man till exempel vill ändra sina gränser. Det kostar mellan 40-60 tusen kronor.

När de var klara lämnade förrättningsmannen över en karta från 1952 till oss, då det var en annan granne som gjort en förrättning då. På kartan var det inritat med en blyertspenna några streck på vår tomt. "Det här är era nya gränser", sa mannen och steg in i bilen och körde iväg.
Vi tittade på kartan, och sa "det måste vara ett missförstånd". Vi hade kollat när vi köpte huset med stadsarkitekten i Mörbylånga om våra gränser var korrekta och tillförlitliga, och det var de, det var Lantmäteriets kartor.

Jag ringde förrättaren och påpekade att det måste blivit något missförstånd och frågade varför Lantmäteriet vill ändra våra gränser. Nej, de hade inte gjort något fel, och varför våra gränser skulle ändras kunde han inte ge något svar på.
Några dagar senare när vi sitter vid datorn och tittar på kartor på hitta.se ser vi hur våra gränser ändrats. De gamla gränserna hade plockas bort, och nya lagts till. Lantmäteriet tog bort cirka 500 kvadratmeter från vår tomt, bara så där! Och lade dem på allmänningen istället. Halva vår ladugård, gödselplattan och traktorgaraget hade blivit allmänning.

Nästa dag ringde jag den förrättningsman som gjort ändringarna. Hon sa också att de inte gjort något fel. "Kan vi få komma upp på ert kontor, så får ni visa och berätta varför ni gjort de här ändringarna", frågade jag. "Vem ska betala det?" fråga hon. "Vad menar du?" sa jag. "Vi kostar 600 kronor per timme, och ska någon chef vara med kostar det mer", säger hon.

Några dagar senare ringer lantmäteriets chef. Han börjar samtalet med att säga ”Nu är du tyst och lyssnar på mig”. Därefter håller han en lång monolog, med mycket fackord som jag inte förstår innebörden av. Jag säger, ”vi kommer aldrig att acceptera det här” och lägger på luren.

Vi skriver till Mark & miljödomstolen, Mark & övermiljödomstolen och JO. Alla svarar att de inte kan göra något, eftersom det inte gjorts någon förrättning. Men nu hade alltså Lantmäteriet ändrat våra gränser utan att ha gjort en förrättning. Hur är detta möjligt?

Nu behöver vi hjälp. Vi förstår inte hur Lantmäteriet kan ändra våra gränser utan att göra en förrättning, när jag som privatperson måste betala mellan 40 och 60 tusen kronor för samma jobb.

Vi anlitar en jurist på LRF som hjälper oss med en överklagan till Förvaltningsrätten. Vi är nu framme vid maj 2019 när vi skickar in vår överklagan till Förvaltningsrätten. Vi har då arbetat med detta i ett och ett halvt år.

Nu i november 2020, tre år efter att vi fick kartan av förrättare, kom domen. Förvaltningsrätten skriver, "Lantmäteriets beslut är därmed inte korrekt och det överklagade beslutet upphävs". Vi fick alltså rätt, Lantmäteriet hade gjort fel.

Vi vet fortfarande inte varför Lantmäteriet gjorde det de gjorde mot oss, ingen har vunnit något på deras agerande! Vi förlorade 30 000 kronor i arvode till juristen, och det har varit mycket oro, frustration och vanmakt under de här tre åren. Lantmäteriets arbete har kostat skattepengar. Mark och miljödomstolen, Mark och över miljödomstolen, JO och Förvaltningsrätten har kostat massor av skattepengar när de arbetat med det här fallet. Vi frågar oss, är det till sådant här som våra skattepengar ska gå till?

Amy

Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
gufor02 och 118 till
  • Laddar…
SarB
B nord123 skrev:
Tydligen fler som drabbats, om ni är tvivelaktiga.

Insändare: Plötsligt blev halva ladugården allmänning (olandsbladet.se)

En novemberdag 2017 knackade det på dörren. Det var grannen och en förrättningsman från Lantmäteriet som skulle göra en förrättning på grannens tomt. En förrättning gör man om man till exempel vill ändra sina gränser. Det kostar mellan 40-60 tusen kronor.

När de var klara lämnade förrättningsmannen över en karta från 1952 till oss, då det var en annan granne som gjort en förrättning då. På kartan var det inritat med en blyertspenna några streck på vår tomt. "Det här är era nya gränser", sa mannen och steg in i bilen och körde iväg.
Men så bra, då vet du att du får kontakta JO i saken då. Strålande!

• Gilla
Bozena Petersson och 4 till
  • Laddar…
Man blir ju lite nyfiken. Det framkom inte så mycket relevant information i insändaren. Fick ni till slut någon mer info från mäteriet?

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Man blir ju lite nyfiken. Det framkom inte så mycket relevant information i insändaren. Fick ni till slut någon mer info från mäteriet?
Precis, man undrar t.ex om arealen. Hur mycket står det i fastighetsregistret att fastigheten omfattar, och hur stor yta hävdas ute på marken? Kanske var det inte fel att Lantmäteriet ”tog tillbaks” 500 kvadrat?

• Gilla
Joma90 och 2 till
  • Laddar…
B
Finns även denna:
Barometern
Men den ligger under betalsida som jag inte kommer åt...
Vet ej mer än vad tidningarna skriver,,

• Gilla
Erkerk
  • Laddar…
B
Dags att återinföra tjänstemanna ansvar!

• Gilla
Bakadpotatis och 40 till
  • Laddar…
Granne som mutat en tjänsteman på LM?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Marlean och 12 till
  • Laddar…
Här trodde jag att man givet titeln skulle få läsa en lång förklarande artikel av @SarB och istället blev det ett långt citat utan sammanhang från en ölandstok. Oväntat!

• Haha
  • Gilla
  • Wow
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
Var det ett lokalt lantmäteri eller det statliga? Har själv varit med om att det lokala gjort fel. Och så fort man ska prata med dom så kostar det pengar. Det är helt horribelt.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Hemmalaget och 12 till
  • Laddar…
Hus tomte
varför i hel.ete kom dom fån början :thinking:
Kan man ju undra

Nä idag mina kära kollegor ska vi dra lite nya sträck i kartan för få lite mer budget till nästa år

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
M Mce1978 skrev:
Var det ett lokalt lantmäteri eller det statliga?
Mörbylånga, måste vara det statliga.

SarB
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här trodde jag att man givet titeln skulle få läsa en lång förklarande artikel av @SarB och istället blev det ett långt citat utan sammanhang från en ölandstok. Oväntat!
Haha jag har försökt förklara i en av hans tidigare trådar om samma sak, men det tjänar ju inte mycket till. Svårt att säga något utan någon information utöver artikeln, men klart LM kan göra fel. Känns dock som att man får en mycket liten del av storyn här..

• Gilla
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
Mörbylånga, måste vara det statliga.
Det står Kalmar Lantmäteri i artikeln.

• Gilla
Solar53 och 2 till
  • Laddar…
Det står en hel del konstigt i artikeln. Men eftersom att det är i Ölandsbladet och hänvisas till stadsarkitekten i Mörbylånga så har jag svårt att tro att det är i Kalmar kommun (som iofs har kommunalt lantmäteri).

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Det står en hel del konstigt i artikeln. Men eftersom att det är i Ölandsbladet och hänvisas till stadsarkitekten i Mörbylånga så har jag svårt att tro att det är i Kalmar kommun (som iofs har kommunalt lantmäteri).
Jag ser ett visst mönster...

Så som jag uppfattar det hela är det endast en insändare av en läsare. Kanske är det så att Ölandsbladet eller barometern kommer att göra en artikel om det i närtid om det finns någon substans i påståendet?

• Gilla
Evaths
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.