S Stego1 skrev:
Mycket intressant. Tänk om detta hade dykt upp efter en försäljning av fastigheten, där köparen gjort allt för att kolla upp fastigheten och gränserna innan köp enligt nuvarande regelbok, som många tycker är till fyllest vid ett fastighetsköp. Hur kul hade det varit för denne tänkte köpare att helt plötsligt bli av med några hundra kvadrat mark? Oavsett vad man anser om detta så är det rakt åt varmare trakter, med avseende på att LM inte har koll på detta. Skyll inte på "vi fick inga pengar". Det finns en högst ansvarig på varje myndighet som ska se till att alla papper är rätt. Hur fasen ska en privatperson kunna ta reda på detta när myndigheten som är satt att förvalta, i detta fall LM, inte har koll. Om detta kommit i dagen efter en försäljning hade man ställt både säljare och köpare på dynghögen. Men myndigheter består idag av mycket akademiker utan praktisk kunskap och förståelse för verkligheten den vanlige medborgaren lever i. "Vi har bara följt reglerna". Jovisst, men ser man att något inte stämmer måste man reagera och rätta till.
Den LM anställde som kommenterade i tråden gav en förklaring på läget, men det ändrar inte felet i grunden. Myndigheter kan inte bara sitta och konstatera fakta. Är något galet ska det rättas till. Det ska inte t.ex. privatpersoner behöva lägga tid och pengar att strida för.
Detta fall påminner om man från myndighetshåll inte har koll på hur stor befolkningen är i landet idag. Visst är Sverige fantastiskt.
Det är väl ungefär likvärdigt kul för en ny ägare som det vore för den gamla?

Du som inte är akademiker och tydligen känner till hur det fungerar i praktiken, du kan kanske lägga fram lösningen på hur fastighetsregistret ska förbättras (utan anslag) så att alla förutsättningar 200 + år tillbaks är kända?

Eller du tänker mer en lösning att gränsen går här för här har vi alltid ansett att den går?

• Gilla
Vervain och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om köpare kollat upp enligt "nuvarande regelbok", hade köparen vetat de riktiga gränserna, och inte behövt bry sig om några streck på en skärm.

Då hade köparen förstått att tomtens storlek inte hade ändrats.
Detta är inte helt lätt att kolla upp och nästa uteslutande något inte ens mäklare vet eller ens har kännedom att kolla upp. Det som krävs är att gå tillbaka historiskt i fastighetsregistret för att se om något ligger "dolt". Detta är inte något som ingår som tjänst i Lantmäteriets regleringsbrev så ingen tjänst som myndigheten utför. Mig veterligen finns det ingen privat entreprenör som erbjuder tjänsten aktivt och troligtvis till stor del saknar kompetensen att utföra.

Summasumarum. En stor kvalitetsbrist som oftast inte betyder något men som i enstaka fall (som de aktuella i denna tråd) vållar bekymmer.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
T
Vill inte gå in i diskussionen men ändå lämna ett professionellt yttrande.

Jag skiter i vems fel det är, Lantmäteriet eller annars statlig/kommunal myndighet. Att det inte finns lättillgängligt utan krusiduller information om allt detta för en statlig myndighet utan att saker ska uppdagas först när något börjar nysta i det känns som ett j*vla skämt :crysmile::crysmile:

Sen att det blir en rättslig sak av det och då den staliga/kommunala verksamheten överklagar (om jag förstått rätt i vissa fall). Va f*n, litar dom inte på deras det svenska systemet funkar eller :crysmile::crysmile: (förstår om en privatperson överklagar av olika anledningar..).

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vill inte gå in i diskussionen men ändå lämna ett professionellt yttrande.

Jag skiter i vems fel det är, Lantmäteriet eller annars statlig/kommunal myndighet. Att det inte finns lättillgängligt utan krusiduller information om allt detta för en statlig myndighet utan att saker ska uppdagas först när något börjar nysta i det känns som ett j*vla skämt :crysmile::crysmile:

Sen att det blir en rättslig sak av det och då den staliga/kommunala verksamheten överklagar (om jag förstått rätt i vissa fall). Va f*n, litar dom inte på deras det svenska systemet funkar eller :crysmile::crysmile: (förstår om en privatperson överklagar av olika anledningar..).
Det där var nog mer gå in i diskussion än att lämna ett proffesionellt yttrande, men men.

• Gilla
  • Älska
Pergoteborg och 5 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Att det inte finns lättillgängligt utan krusiduller information om allt detta för en statlig myndighet utan att saker ska uppdagas först när något börjar nysta i det känns som ett j*vla skämt
Du vill att någon annan skall betala för att lösa dina tvister med dina grannar?

• Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
B Brentman skrev:
Att externa entreprenörer inte har detta i åtanke utan mäter hejvilt med GPS på mm noggrannhet när DRK anger 4 m osäkerhet kan inte myndigheten ta ansvar för.
B b8q skrev:
Vad är ett ”GPS-format”???
Ja, alla vet väl vad GPS är, eller hur?
Används i navigering till sjöss i stället för sextant, och till lands för att hitta i landskapet.

Men det finns också en förfinad variant, DGPS, som Lantmäteriet använder vid sina bestämningar av tomt- och ägogränser.
Citat från engelska Wiki:
A Differential Global Positioning System (DGPS) is an enhancement to the Global Positioning System (GPS) which provides improved location accuracy, in the range of operations of each system, from the 15-meter nominal GPS accuracy to about 1–3 cm[1] in case of the best implementations.
Så på till exempel vår detaljplan är det angivet att angivna koordinater har en mätnoggrannhet på ± 25 mm.

Redigerat:
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
B Brentman skrev:
Det tips är att följa Lantmäteriets Instagramkonto där en ny medarbetare varje vecka berättar om just sitt arbetsområde. Flera av dessa berör gränserna och kartans historiska utveckling.

Mycket läsvärda inlägg och något en "gemene man" kan lära sig av och få en förståelse för. Det kanske även kan minska barriären visa ticks ha att personalen är "byråkrater med ett egetintresse".
Varför Instagram med krav på konto och inloggning? Varför har ni inte detta lättillgängligt på era egna sidor?

• Gilla
Limpan4all och 5 till
  • Laddar…
P
Ber om ursäkt att jag svarar utan att ha läst riktigt alla inlägg, så jag kan vara ute och cykla här. Men det som har hänt är väl att de har försökt göra en korrigering av något som "alltid" varit fel? De har inte gjort en förrättning, ingen avstyckning har skett utan gränserna är endast "rättade".

Vet inte om LM har några krav på sig att vara service minded, men att inte vilja prata med de drabbade utan att få betalt kan knappast klassas som det.

• Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Varför Instagram med krav på konto och inloggning? Varför har ni inte detta lättillgängligt på era egna sidor?
Den frågan kan inte jag svara på utan får ställas till kommunikationsenheten på myndigheten.

När det ändå är "fråga lantmätaren" vet du något om vad som kommer bli av allmänhetens terminal, som de stängde för 2år sedan.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, alla vet väl vad GPS är, eller hur?
Används i navigering till sjöss i stället för sextant, och till lands för att hitta i landskapet.

Men det finns också en förfinad variant, DGPS, som Lantmäteriet använder vid sina bestämningar av tomt- och ägogränser.
Citat från engelska Wiki:
A Differential Global Positioning System (DGPS) is an enhancement to the Global Positioning System (GPS) which provides improved location accuracy, in the range of operations of each system, from the 15-meter nominal GPS accuracy to about 1–3 cm[1] in case of the best implementations.
Så på till exempel vår detaljplan är det angivet att angivna koordinater har en mätnoggrannhet på +- 25 mm.
De som jobbar professionellt med kartor (alla?) vet att registerkartan inte är helt korrekt. Att gå ut och mäta med en GPS kan man skicka ut i princip vem som helst att göra, att tolka resultatet kan vara lite svårare. Det som är svårt med GPS-mätning är att mäta i höjd, det är där man ofta talar om - +25mm. När jag mäter på jobbet med nätverks-RTK har jag ofta +-15mm i höjd och 7-8mm i plan.

Tyvärr blir resultatet aldrig bättre än indat. Som tidigare konstaterats så valde man en enklare väg och digitaliserade papperskartor i 10 000-delar i stora delar av landet.

B nord123 skrev:
Alla som använder GPS litar på att de digitala gränserna är korrekt troligtvis något annat vet de ej...de har inga korrekta förrättningskartor eller akter med sig finns ej digitalt i GPS-format
I dagens GPSer är det inga problem att läsa in information om gränsen kvaliteten på gränserna. I de nyare har man ofta plattor som kör Windows o bakgrunden, skulle det vara så är det inga problem att koppla upp sig mot arken-direkt som är lantmäteriets digitaliserade arkiv. Där finns dock inte de riktigt gamla handlingarna med.

• Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
B Brentman skrev:
Detta är inte helt lätt att kolla upp och nästa uteslutande något inte ens mäklare vet eller ens har kännedom att kolla upp. Det som krävs är att gå tillbaka historiskt i fastighetsregistret för att se om något ligger "dolt". Detta är inte något som ingår som tjänst i Lantmäteriets regleringsbrev så ingen tjänst som myndigheten utför. Mig veterligen finns det ingen privat entreprenör som erbjuder tjänsten aktivt och troligtvis till stor del saknar kompetensen att utföra.

Summasumarum. En stor kvalitetsbrist som oftast inte betyder något men som i enstaka fall (som de aktuella i denna tråd) vållar bekymmer.
Om man i stället för att titta på DRK med dess brister begär pdf:er av själva förrättningskartorna för den aktuella fastigheten så borde man ju få mer korrekt information. Men kan du säga något om vilka brister och begränsningar som kvarstår?

Vad gäller anslag så borde LMV ha medel för vård och revidering av register och gränser och där så saknas koordinatsättning med säg 25 års intervall och möjlighet till "brandkårsutryckningar" där bristerna och behoven är som störst. Markeringar som kan antas ha försvunnit pga vägverk, järnväg, fiberdragning eller gamla markeringar med träpålar och kanske även rösen borde ersättas utan kostnad för fastighetsägaren och man borde överväga att använda något tydligare och mer unikt än enkla järnrör. Detta är en del av landets infrastruktur och gränsdragningarna lär ofta vara klara och bra även i många U-länder så det är en skandal att våra översåtar eftersätter detta område. Kostnader som fastighetsägarkollektivet betalar flera gånger om genom lagfartsskatterna som staten i stället slösar bort på något annat. Att det inte blir gjort om enskilda fastighetsägare ska betala tiotusentals kronor är inte konstigt och det är också en skandal att det är så dyrt. Kostnaderna för kvalificerad mätning kan jag förstå men inte för det jag i en annan tråd retat upp någon (som uppenbarligen är lantmätare) genom att kalla för skrivbordslantmäteri. Möjligen är det så att dessa kostnader blev vansinniga när staten någon gång på 70-talet eller så flyttade inskrivningen från domstolarna till LMV. Domstolar är ju skattefinansierade och man betalar bara expeditionsavgifter, men jag misstänker att syftet med "reformen" var att vältra över kostnader på fastighetsägare (medan vi skatterbetalare får subventionera juristkostnader för kriminella och flyktingar!).

Dessutom borde man ge en tydlig anvisning på hur andra permanenta markeringar ska se ut för att inte bedömas som olagliga gränsmarkeringar. Jag frågade en gång om det skulle vara OK med fyrkantrör och LMV upplysning visste inte men avrådde från det.

• Gilla
Leif T och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
När det ändå är "fråga lantmätaren" vet du något om vad som kommer bli av allmänhetens terminal, som de stängde för 2år sedan.
Tyvärr inte Det är något vi handläggare ute i landet också saknar då det innebär mindre dialog med medborgarna. Terminalerna togs bort pga GDPR. Med detta sagt har Kundcenter via telefon /webb utökats och kan ta många frågor och skicka ut kopior på handlingar.handlingar. Men detta löser inte de bekymmer som uppstår när man själv vill forska i handlingarna.
Ett tips är att laga hem appen Min Karta samt sätta sig in och lära sig portalen Arkivsök på Lantmäteriets hemsida.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Hmm, jag hittade detta:

"
Akt Direkt
Innehåll: Tjänst som ger tillgång till arkivakter som finns
lagrade i Arken och kan nås via aktbeteckning som
finns i fastighetsregistret
Licensavgift: Fast årlig avgift 5 000 kr samt 40 kr per arkivakt
som öppnas. Akter skapade före 1928 är avgiftsfria.
"

Stämmer det att det är en faktor 0,1 för icke-kommersiella användare? Blir ju bara 500 kr/år och 4 kr/akt...

Eftersom jag sitter på en fastighet som är skapad genom fastighetsreglering, så finns inte de relevanta akterna under "Min Fastighet"... :(

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Om man i stället för att titta på DRK med dess brister begär pdf:er av själva förrättningskartorna för den aktuella fastigheten så borde man ju få mer korrekt information. Men kan du säga något om vilka brister och begränsningar som kvarstår?

Vad gäller anslag så borde LMV ha medel för vård och revidering av register och gränser och där så saknas koordinatsättning med säg 25 års intervall och möjlighet till "brandkårsutryckningar" där bristerna och behoven är som störst. Markeringar som kan antas ha försvunnit pga vägverk, järnväg, fiberdragning eller gamla markeringar med träpålar och kanske även rösen borde ersättas utan kostnad för fastighetsägaren och man borde överväga att använda något tydligare och mer unikt än enkla järnrör. Detta är en del av landets infrastruktur och gränsdragningarna lär ofta vara klara och bra även i många U-länder så det är en skandal att våra översåtar eftersätter detta område. Kostnader som fastighetsägarkollektivet betalar flera gånger om genom lagfartsskatterna som staten i stället slösar bort på något annat. Att det inte blir gjort om enskilda fastighetsägare ska betala tiotusentals kronor är inte konstigt och det är också en skandal att det är så dyrt. Kostnaderna för kvalificerad mätning kan jag förstå men inte för det jag i en annan tråd retat upp någon (som uppenbarligen är lantmätare) genom att kalla för skrivbordslantmäteri. Möjligen är det så att dessa kostnader blev vansinniga när staten någon gång på 70-talet eller så flyttade inskrivningen från domstolarna till LMV. Domstolar är ju skattefinansierade och man betalar bara expeditionsavgifter, men jag misstänker att syftet med "reformen" var att vältra över kostnader på fastighetsägare (medan vi skatterbetalare får subventionera juristkostnader för kriminella och flyktingar!).

Dessutom borde man ge en tydlig anvisning på hur andra permanenta markeringar ska se ut för att inte bedömas som olagliga gränsmarkeringar. Jag frågade en gång om det skulle vara OK med fyrkantrör och LMV upplysning visste inte men avrådde från det.

Jag kan försöka ge svar på några av de frågor och otydligheter som du anger.
1. LM har ett visst mindre anslag för liknande det du anger som brandkårsutryckning men detta räcker inte lång väg.väg. Det pågår forskning och utveckling av AI som hoppas kunnas läsa, tyda och uppdatera uppgifter från de äldre arkiven för att komplettera nuvarande register. Hur det går med detta, vad det kan innebära och när det kan bli aktuellt att införa har jag ingen aning om.

2. Att problem finns med de fysiska markeringarna är inget jag själv uppfattatuppfattat Mr mer än att de är enkla att gräva bort med maskin. Detta är inget man kommer runt med något annan marketing vad jag kan se. Vet att vissa grävare nu har en varning som ljuder då man är nära en gräns (kopplat mot gps) vilket kan vara en hjälp. Själva punkterna finns det "trade-secrets" att se om markeringen är lagligt tillkommen.

3. Vad gäller Fastinghetsinskrivningen flyttades den till LM från Domstolarna år 2008. Enheten har sin egen budget och har fasta avgifter för sin handläggning Jag är inte säker om avgifterna täcker kostnaderna eller om det finns ett underskott eller överskott som staten täcker/erhåller.

4. Vad gäller just gränsmarkeringarna så är det de fastighetsägare som berörs av gränsen som har ansvar för att dessa inte åverkas. Detta är lagstadgat likaså är det brottsligt att göra åverkan.

Jag uppmanar ett alla att tydligt tala om för enen entreprenör som ska göra arbete i närheten av era gränser att de har ansvar att de inte förstörs (jag vet, det är lättare sagt än gjort). Har detta ändå skett skulle jag tvinga entreprenören att ansöka och bekosta en Särdkild Gränsutmärkning för att få markeringen återutsatt. Detta är något som blir mer frekvent i det län jag bor i och de lokala större entreprenörer (el, bygg, anläggning etc) har lärt sig den hårda vägen om vilket ansvar även de har.

• Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.