M -MH- skrev:
Servitutet ger rätt att anlägga väg. Det fanns ingen väg där innan. TS äger den.
Sant. My bad..
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Daniel Siljeving Daniel Siljeving skrev:
Uppfattade att det var ett officialservitut? Så: "Servitut är en rätt för en fastighet att använda en annan fastighets väg eller brunn med mera." direkt från Lantmäteriets hemsida.

Tolkar ni det som att själva vägmaterialet ägs av den som lastar? Hur blir det då om det är flera som har servitut på samma väg? Servitut är rätten att använda något från en annan fastighet, det ger dig inte ägarskap av objektet. Vägen kan mycket väl delägas av TS, men eftersom det var servitut med i bilden så ligger vägen inte enbart på TS's fastighet.
Nej, min fastighet har både anlagt och underhåller vägen och har rätt till marken också. Ingen annan har rätt till vägen och den används inte av någon annan heller.
 
E
R Rem skrev:
Nej, min fastighet har både anlagt och underhåller vägen och har rätt till marken också. Ingen annan har rätt till vägen och den används inte av någon annan heller.
Detta är ju inte nödvändigtvis riktigt sant, vi vet redan att mark upplåtits till fiber och troligen andra ledningar och då har dessa avtal troligen skrivits med markägare samt vägförening.

Nu är det TS som underhåller vägen istället för vägförening och då bör framtida avtal tecknas med markägare och TS.

Grävs då TS kabel av och denne inte visat var dessa ligger kanske grävfirman inte tar på sig kostnaden.

Någon större personfara borde inte föreligga då belysning företrädesvis är igång utanför arbetstid men värt att tänka på då dessa avtal tecknas, och nu på vintern kan det vara mörkt ganska länge, det är ju också möjligt att det går med något ledare som det alltid är spänning på så detta får då tas i beaktande.
 
Orkar inte läsa igenom alla inlägg men jag hoppas att jag inte är den enda som måste påpeka en sak.. SNÄLLA någon det är snart 2021, när ska ni lära er att det heter grävmaskin och inte grävskopa??!!

Herregud, tänk på britt och barnen!! Det är som att säga att du har åkt med däcket till jobbet, trots att du egentligen åkt buss... Ja däcket tillhör ju bussen men det är väl fan inte däcket du åkt med???

För att tillföra ytterligare till tråden så hade jag också blivit sur om jag var markägare och någon gjorde på detta vis. Sjukt respektlöst.
 
  • Haha
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Nej, min fastighet har både anlagt och underhåller vägen och har rätt till marken också. Ingen annan har rätt till vägen och den används inte av någon annan heller.
Är fortfarande ”färsk” på den här sidan, och funderar över var beteckningen ”TS” kommer ifrån? Jag tror mig förstått att det avser den signatur som tagit upp den aktuella tråden från början – men varför blev det just TS?

Hursomhelst måste jag nog ge signaturen Daniel Siljeving rätt i hans hävdande att ”Servitut är rätten att använda något från en annan fastighet, det ger inte ägarskap av objektet”. Jag finner inget i Jordabalken (1970:994), och där i 14 kap. Servitut, något som stödjer ett annat synsätt.

Men sedan blir det lite intressantare (ber om ursäkt om någon annan redan belyst detta). Av den 6 § skall ”ägaren av den härskande fastigheten (TS), vid servitutets utövning förfara så, att den tjänande fastigheten (Markägarens) icke betungas mer än nödvändigt”.

Här finns vidare rättsfall som förtydligar att ”Har den härskande fastighetens ägare på den tjänande fastigheten väg (vilket tydligen är fallet här), åligger det honom att hålla den i sådant skick att skada eller olägenhet icke vållas onödigtvis”. Det synes alltså ligga i markägarens intresse att TS gör sitt jobb som ”väghållare” så bra som möjligt.

I spåren på detta blir ju frågan för rätten om TS, genom sitt belysningsarrangemang, kan anses onödigtvis ha vållat markägaren skada eller olägenhet. Jag skulle bli mycket förvånad om en domstol skulle gå på den linjen.

Lagen pekar snarare på en skyldighet för TS att hålla den väg han anlagt på markägarens mark i gott skick, och ur den synpunkten bör inte den till synes relativt diskreta belysningen ligga honom till last.

Jag har vidare nu förstått att relationen mellan markägaren och TS kanske inte är den allra bästa – och i skenet av tidigare ”kontroverser” och av lagtexten ovan – skulle jag nog svara på avtalsförslaget ungefär följande:

Jag har emottagit ert avtalsförslag angående kompensation för den vägbelysningsanordning jag låtit installera utefter det vägavsnitt som jag har ansvaret för – mellan min fastighet och landsvägen – och i linje med gällande Servitut.

Jag har sett belysningen som en del av det ansvar jag har för vägsträckningen ifråga, och enligt min uppfattning i linje med Jordabalk (1970:994) och där bl.a. den 6 §:en. Jag anser mig enligt lagen, ha ett ansvar att hålla vägen i gott skick så att man säkert och tryggt kan färdas till och från landsvägen – speciellt då det är skog på båda sidor och inga andra belysningsanordningar finns utefter vägen.

Jag har vidare inte funnit något stöd för att det skulle utgå någon form av kompensation till markägaren i samband med att jag fullgör mina skyldigheter som ”väghållare” – bl.a. mot er som markägare.

Jag avser därför att lämna ert avtalsförslag utan åtgärd.

Med vänligt hälsning
NN

Du får väl kolla med din advokat om han tror att det skulle kunna vara en framkomlig väg. Lycka till.
 
  • Gilla
Rem och 12 till
  • Laddar…
C
Jag undrar naturligtvis varför en grävmaskin, som får en stund över, gräver 120 meter just där det ligger en optisk fiber? Det borde vara besvärligt och kräva handgrävning, åtminstone efter man har skrapat fram varselbandet.

Och varför ligger det några stockar till höger om vägen i bilden?

R Rem skrev:
[bild]
Det var verkligen inget tydligt beslut. Helt olika saker har tryckts in i en enda mening med överskriften Servitut:
  • Hur fastigheterna avgränsas i vattnet. Det har inte alls med servitut att göra utan med själva fastighetsindelningen (12 kap. 4 § motsvarar 1 kap. 5 § i nuvarande jordabalk).
  • "rätt till utfartsväg å härför avsedd mark enligt avstyckningsplan": Detta var nybildning av servitut där det ännu inte fanns någon väg (närmast respektive styckningslott).
  • "rätt till utfartsväg å stamfastighetens väg fram till allmän väg": Detta avser nybildning av servitut där det redan fanns väg (närmast allmänna vägen).
Ser man kartorna i beslutet kanske det blir tydligare vad som är vad.
useless useless skrev:
En privatperson kan inte bötfälla en annan privatperson. Man kan stämma någon
Man kan inte stämma någon utan bara ansöka om stämning. Det är allmän domstol som kan utfärda stämning.

Beträffande ellagen finns några undantag från nätkoncession:
  • "ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad"
  • "ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus": Detta omfattar ledningar till uthus, gäststugor (förutsatt att de inte är kompletta bostadshus), trädgårdsbelysning och belysning längs infart (åtminstone den del som är i omedelbar närhet till bostadshuset).
  • "ett internt lågspänningsnät inom området för en väg, kanal eller annan vattentrafikled som används för att tillgodose trafikens behov": Lågspänning avser högst 1 000 V. Detta undantag täcker den del av en infart som eventuellt är för långt bort från bostadshuset.
  • "ett internt nät som är avsett för driften av en belysningsanläggning": Även detta undantag täcker både trädgårdsbelysning och infartsbelysning.
Dessa undantag täcker tillsammans hela TS nät, så ellagen är inget problem i detta fall. Möjligen om han har en vattentäkt med pump en bit bort från bostadshuset. Det verkar tyvärr inte finnas något undantag för det, så en vattentäkt måste ligga i omedelbar närhet till bostadshuset, eller ha en sådan höjd att en pump i själva bostadshuset kan suga upp vattnet. Ej heller finns något undantag om man har flera bostadshus. Då måste koncessionshavaren ansluta dessa var för sig. Utom om det är på en jordbruksfastighet. Då får man koppla ihop allt man har. Även avlägsna vattentäkter och flera bostadshus (generationsboende).
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
funderar över var beteckningen ”TS” kommer ifrån?
TS är en förkortning av trådskapare.

B Boggi skrev:
Hursomhelst måste jag nog ge signaturen Daniel Siljeving rätt i hans hävdande att ”Servitut är rätten att använda något från en annan fastighet, det ger inte ägarskap av objektet”.
Det är det just ingen som bestrider. Invändningarna handlar om vad servitutet avser. @Daniel Siljeving hävdade bestämt (förmodligen utan att ha läst mycket av tråden; det brukar vara så) att vägen var markägarens och att TS rättigheter skulle tolkas utifrån det. I själva verket ger servitutet rätt att på grannens mark anlägga väg, varvid vägen därefter är TS.

Så det är inget konstigt att det är som det är utifrån lagens bokstav. Det gäller bara att ha reda på vad man har servitut på: en väg eller mark där man får anlägga väg. I det första fallet är både marken och vägen markägarens, i det andra är marken alltjämt markägarens, men vägen servituthavarens. Båda varianterna förekommer och i det här fallet är det som sagt alternativ två.
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Det var verkligen inget tydligt beslut. Helt olika saker har tryckts in i en enda mening med överskriften Servitut
Jag håller med om att det är konstigt med vattnet som servitut, men i övrigt håller jag inte med. Kort och precis sakprosa som naturligtvis kräver en karta för att man ska förstå var respektive rättighet får nyttjas, men det är väl inte konstigare än att man ser en fastighet utan direkt tillgång till allmän väg utritad jämte en korridor där man får dra en väg till närmsta väg som sen leder vidare till allmän väg.
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
R Rem skrev:
[bild]
Seriöst klagar markägaren på det där så skulle ja fråga om hen inte fått på länge för hade ja varit markägare hade du mer än gärna fått göra det där,. fy fan va girig vissa måste vara,,,
 
  • Gilla
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om att det är konstigt med vattnet som servitut, men i övrigt håller jag inte med. Kort och precis sakprosa som naturligtvis kräver en karta för att man ska förstå var respektive rättighet får nyttjas, men det är väl inte konstigare än att man ser en fastighet utan direkt tillgång till allmän väg utritad jämte en korridor där man får dra en väg till närmsta väg som sen leder vidare till allmän väg.
Exkat så där är det. Man kan även läsa av förtätningen att där inte fans en väg tidigare. Och man lämnar så att säga över på min fastighet att lösa det "fixa din egen väg" 1953 ville dåvarande markägaren bara sälja och tjäna en hacka vilket ju var svårt om man inte kunde ha väg fram så därför fick köparen av min fastighet rätt till mark för väg.
 
C cpalm skrev:
Börja med att kolla mina sidor på lantmäteriet om det finns ett servitut. Det torde åtminstone ha viss betydelse.
Varför kontaktar du inte en jurist på en gång istället för att lägga ut det på ett forum för förståsigpåare?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
S Sockan72 skrev:
Varför kontaktar du inte en jurist på en gång istället för att lägga ut det på ett forum för förståsigpåare?
Det är väl det som ett forum är till för, att få svar från andra som varit med om liknande händelser.
Billigare och snabbare än att gå juristvägen.
Antar att de flesta som ställer frågor får tillfredsställande svar på sina frågor och funderingar, även om det blir mycket spam och tyckande också naturligtvis.

TS har tydligen också en kontakt inom juristvärlden enligt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
T
S Sockan72 skrev:
Varför kontaktar du inte en jurist på en gång istället för att lägga ut det på ett forum för förståsigpåare?
Det var ju först när du svarade som förståsigpåaren dök upp.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är ju mörkt ute nu, så körde bildsök mot Google Maps och cyklade dit och kollade. Inte väldigt illa dock, har sett värre.
Ja herregud! :crysmile:
 
  • Gilla
Olaf3
  • Laddar…
Nu har jag pratat med fastighetsägaren och det var minst sagt en spännande diskussion. Måste jobba lite nu, men skall försöka återkomma ikväll med en redogörelse #cliffhanger
 
  • Gilla
redep och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.