Har byggt en maskinhall och håller på att planera eldragningen i den. Jag ska ha ca 3 stycken trefasuttag för svarv, svets och plasmaskärare på olika ställen i hallen. En pensionerad elektriker var och kopplade in matningskabeln till en normcentral igår: https://www.jula.se/catalog/el-och-...normcentraler/dubbelradig-normcentral-402165/
Från den tänker jag gå med en 5 ledare till nån typ av fördelningsdosa och sedan vidare till olika 3-fas uttag inne i hallen.
Nu funderar jag vilken typ av fördelningsdosa jag ska använda. Funkar det med vanliga tomma plastdosor som på bild och kopplingsklämmor för att förbinda kablarna eller ska jag köra nån annan variant typ med inbyggd plint? Posta gärna bilder eller länkar i svar. MVH

• Dubbelradig normcentral med öppen dörr och synliga säkringar och kopplingsklemmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Standard tom plastdosa för elinstallation med öppna genomföringshål och avtagbart lock.
    Skapa konto
  • Transparenta kopplingsklämmor med orange spakar för anslutning av flera elektriska kablar.
    Skapa konto
  • Nybyggd maskinhall med öppna dörrar och en gul grävmaskin framför.
    Skapa konto
Det går bra att göra det som du tänkt med dosor och klämmor av den typen inga problem med det.

tommib
Kör med Wago, de är säkrare för en ovan än de inbyggda plintarna.
Även jag är partisk för U56, de är snygga och relativt billiga samt går att komplettera med dragavlastning om man behöver det.

Tack för snabb återkoppling och tipps

En till fundering. Går det bra att ansluta de tre faserna till varsin 1-polig 16A automatsäkring eller måste jag köpa en trepolig att ansluta till?
Centralen har 3 enpoliga 16A och 9 st 10 Ampere.

Andy 80 Andy 80 skrev:
En till fundering. Går det bra att ansluta de tre faserna till varsin 1-polig 16A automatsäkring eller måste jag köpa en trepolig att ansluta till?
Det går bra med separata säkringar.

K Kane skrev:
Det går bra med separata säkringar.
Nope, det ska du inte ha av olika anledningar. Men främst pga saker som är 3-fas typ motor, så blir det problem med en fas så ska alla faser bryta.

tommib
Det är bättre med trepolig säkring men tre enpoliga fungerar om man är medveten om riskerna. Dessa är främst att man använder uttagen till motorer som går oövervakade utan motorskydd (dumt, gör inte det) eller inte förstår att om en fas går är det full spänning på övriga om man använder adapter 3-fas till 1-fas och att motorer man kör övervakade utan motorskydd kan ta stryk.

Tack för svar! Är väl framförallt svarven som har motor vad jag kommer på. Men den har motorskydd och innan har jag kört den via en gammal central med porslinssäkringar och då löste motorskyddet ut när säkringen till 1 fas gick sönder.
Men ser att en 3-polig säkring inte är så dyr så lika bra investera i en sån.
Hoppas bara normcentralen har plats för fler säkringar

E
tommib tommib skrev:
Det är bättre med trepolig säkring men tre enpoliga fungerar om man är medveten om riskerna. Dessa är främst att man använder uttagen till motorer som går oövervakade utan motorskydd (dumt, gör inte det) eller inte förstår att om en fas går är det full spänning på övriga om man använder adapter 3-fas till 1-fas och att motorer man kör övervakade utan motorskydd kan ta stryk.
Nu har TS faktiskt anlitat en elektriker, denne har varit på plats och bedömt att 1-poligt, det ska de va'.
Du ska ha motorskydd till din trefasiga motor, hur gör du annars om mätarsäkringen löser?

Jag vet inte vad gruppen går till men hade nog i de flesta fall föredragit 2-poligt.

Det enda som oroar lite är att säkringarna och jordfelsbrytare verkar vara någon varíant av RUTAB.
Läs noga på jordfelsbrytaren också så den inte har fått dåliga poäng, du åker givetvis på att testa funktionen på jordfelsbrytaren månadsvis istället för halvårsvis resten av ditt liv men visst är det garanterat några hundringar billigare.

Vet inte om den pensionerade elektrikern har så stor koll på hur väl lämpad Normcentralen jag köpte är.. Jag skickade bara en länk till han och frågade om denna borde funka för mig. Han sa ja, och sen kopplade han in ingående jordkabeln i centralen åt mig.

E
Andy 80 Andy 80 skrev:
Vet inte om den pensionerade elektrikern har så stor koll på hur väl lämpad Normcentralen jag köpte är.. Jag skickade bara en länk till han och frågade om denna borde funka för mig. Han sa ja, och sen kopplade han in ingående jordkabeln i centralen åt mig.
Han är elektriker och har jobbat med detta i 60 år så han borde ha viss koll.

Men till detaljerna kan du bestämma, 1-poliga eller ej. Beror på vad du ska ha i andra änden. En belysningsgrupp känns kanske bättre att ha på enpoliga exempelvis.
Men ska du ha blandat 3/fas och en fas laster kan du byta och ha enpoliga som reserv.

Andy 80 Andy 80 skrev:
Jag har två svar på den frågan ;)
Då du köpt en ny elcentral ska skulle du givetvis ha köpt ett trepoligt överströmsskydd till trefasgruppen. Det är liksom inte god elsäkerhetsteknisk praxis att köpa grisen i säcken och försöka sy ihop det man fick...
Å andra sidan är det varken krav eller behov av trepoligt skydd i ditt fall om du endast använder uttagen till trefasmaskiner.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har två svar på den frågan ;)
Då du köpt en ny elcentral ska skulle du givetvis ha köpt ett trepoligt överströmsskydd till trefasgruppen. Det är liksom inte god elsäkerhetsteknisk praxis att köpa grisen i säcken och försöka sy ihop det man fick...
Å andra sidan är det varken krav eller behov av trepoligt skydd i ditt fall om du endast använder uttagen till trefasmaskiner.
Tack för svar. Ja det borde jag naturligtvis tänkt på. Man lär sig nått nytt hela tiden. Sen ska jag även koppla in belysningsarmaturer och 220 volts uttag från normcenralen. Men den har 9 st enpoliga 10A säkringar, så det bör gå bra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.