364 685 läst · 1 560 svar
365k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Står rekommendationer överallt om hur länge man skall vänta efter chockkloringen men jag antar att mätning bör visa om det är ok eller inte.Fulkemisten skrev:Chockklorering är såklart mer skadligt om det nu är så att det överhuvudtaget skadar något. Jag behöver inte chockklorera då jag kör klor hela tiden, håller mitt värde på 2-3 ppm fritt klor och boostar ibland till 4 ppm Doseringsflottören gör inga som helst märken. Man behöver vänta med bad till efter chockkorering, dvs när man ökar klorhalten till 5-10 ppm eller ännu högre (man vätar tills halten gått ned igen). Det är det här som gör att jag tycker det är enklare med klor, man kör en kemikalie som funkar (plus lite buffringsmedel såklart). Som vanligt i både ful och finkemi så ska man som det heter "inte blanda"...
När cyavärdet börjar bli högt byter du bara vatten antar jag? Någon skrev att chockkloring fick ner cya en del och andra skrev att syre hjälpte till att hålla nere värdet.
Jag gissar att jag kommer gå från bara biocool till klor och biocool. Sen till klor och syre. Därefter till klor och klor, över tid. Vi som är rätt nya på det här går ju först på marknadsföringen, därefter erfarenhet. Hade varit fantastiskt om de som säljer alla nya ämnen idag hade testat dom själva först. Det krävs inget mattesnille för att inse att klor ger minst i vinst, jämfört med andra produkter för 400 kr per kg/liter.
Jo, en annan sak:
Hur är man säker på om en produkt har cya i sig eller inte? Någon skrev att chockklor i granulatform vanligtvis inte har det men de jag hittat verkar skriva om tillsatser som jag tolkar vara just det. Oklart vad som är bäst att köra med men nu har jag ju en vink av vad du kör på så det blir väl liknande/samma produkter.
Alla produkter har ett säkerhetsdatablad, där står vilka ämnen som ingår. Triklorisocyanursyra är vad du oftast ska leta efter, annars heter det t ex natriumhypoklorit eller kalciumhypoklorit som alltså inte innehåller detta. Det är dvs olika bärare för det fria kloret, i ett spabad där man byter vatten ett par gånger på en säsong så är det inga problem med ackumulation av cyanursyra, det är mest i klimat där man inte byter vatten inför vintern i stora utomhuspooler som man får det. Tanken är alltså att cyanursyran skyddar kloret från att brytas ned av solljus, har man tunna med lock så är detta således egentligen onödigt, däremot tycker jag det är smidigt med veckotabletter.H henlin431 skrev:Hur är man säker på om en produkt har cya i sig eller inte? Någon skrev att chockklor i granulatform vanligtvis inte har det men de jag hittat verkar skriva om tillsatser som jag tolkar vara just det. Oklart vad som är bäst att köra med men nu har jag ju en vink av vad du kör på så det blir väl liknande/samma produkter.
Det finns alltså Nitor spa snabbklor och Nitor pool snabbklor. Vad var anledningen till att du valde just pool och inte spa? Nu är det en priskillnad och är det relativt lika produkter förstår jag givetvis valet. Båda med NatriumdiklorisocyanuratFulkemisten skrev:
Den fanns på ICA, jag behövde den och som du säger är det samma sak, typ. Thats why...H henlin431 skrev:
Kontentan av det hela är att det är mycket viktigare vad för kemisk substans man häller i och hur man tänkt använda poolen och så än vad produkten heter. Det här är ett av de ämnen där man verkligen borde sätta sig in i hur det fungerar innan man börjar. Alternativt så kör man på och hoppas det löser sig, de flesta skulle dock inte göra så med el eller dränering, å andra sidan får det kanske inga fler konsekvenser än krångel och att inte kunna bada på ett tag.
Jag läser på extremt mycket vilket är en del av problemet. Olika uppgifter på olika ställen. Därtill olika förhållningssätt beroende på pool, temperatur med mera. Därtill döps produkterna för att hjälpa konsumenten men i många fall blir det omvänt resultat. Alltid bra att få höra varför folk gör som de gör.Fulkemisten skrev:Den fanns på ICA, jag behövde den och som du säger är det samma sak, typ. Thats why...
Kontentan av det hela är att det är mycket viktigare vad för kemisk substans man häller i och hur man tänkt använda poolen och så än vad produkten heter. Det här är ett av de ämnen där man verkligen borde sätta sig in i hur det fungerar innan man börjar. Alternativt så kör man på och hoppas det löser sig, de flesta skulle dock inte göra så med el eller dränering, å andra sidan får det kanske inga fler konsekvenser än krångel och att inte kunna bada på ett tag.
Min plan ser ut såhär:
köpa in snabbklor och köra en snabbklorering. Mäta precis efter så jag får en uppfattning av hur höga klorvärden ser ut. Därefter mäta efter några timmar, upprepade ggr så jag förstår hur snabbt klornivåerna sjunker (lär vara kopplat till mina frågor kring hur länge jag behöver lufta poolen). Därefter mätningar för att säkerställa när klorvärdet hamnat på normala nivåer och hur den cykeln ser ut för att uppskatta hur ofta jag skall chockklorera.
Alk. är rejält högt för mig så det är inget jag behöver sänka. Vid ph-mätning använder jag stickor från Nitor och Biltema för att kunna se om resultaten stämmer överens.
Därefter blir nästa steg att reda ut om jag konstant skall köra med klor eller varva med annat ämne. Skulle helst inte vilja ha flottör med något ämne i jämt på grund av barnen. Vår yngsta fick för sig att blanda (i munnen) kexchoklad med maskindisktabletter för några år sen. Nu är hon äldre och vet väl bättre men jag försöker hålla nere mängden moment kring poolen så gott det går.
Håller på att beställa en del ämnen nu.H henlin431 skrev:Jag läser på extremt mycket vilket är en del av problemet. Olika uppgifter på olika ställen. Därtill olika förhållningssätt beroende på pool, temperatur med mera. Därtill döps produkterna för att hjälpa konsumenten men i många fall blir det omvänt resultat. Alltid bra att få höra varför folk gör som de gör.
Min plan ser ut såhär:
köpa in snabbklor och köra en snabbklorering. Mäta precis efter så jag får en uppfattning av hur höga klorvärden ser ut. Därefter mäta efter några timmar, upprepade ggr så jag förstår hur snabbt klornivåerna sjunker (lär vara kopplat till mina frågor kring hur länge jag behöver lufta poolen). Därefter mätningar för att säkerställa när klorvärdet hamnat på normala nivåer och hur den cykeln ser ut för att uppskatta hur ofta jag skall chockklorera.
Alk. är rejält högt för mig så det är inget jag behöver sänka. Vid ph-mätning använder jag stickor från Nitor och Biltema för att kunna se om resultaten stämmer överens.
Därefter blir nästa steg att reda ut om jag konstant skall köra med klor eller varva med annat ämne. Skulle helst inte vilja ha flottör med något ämne i jämt på grund av barnen. Vår yngsta fick för sig att blanda (i munnen) kexchoklad med maskindisktabletter för några år sen. Nu är hon äldre och vet väl bättre men jag försöker hålla nere mängden moment kring poolen så gott det går.
Chockklorera, sen i med bromtabletter i dispenser. Efter varje bad blir det en tablett med aktivt syre, vilket skall öka effekten av bromet en del. Därtill algdräpare.
Går det att slänga i aktivt syre tillsammans med bromet i samma dispenser? Syret löser ju upp direkt, medan bromet är långtidsverkande eller kör folk olika dispensers?
Ok, generell regel är att aldrig blanda olika ämnen i samma kärl. Får försöka hitta granulat för syret iställetH henlin431 skrev:Håller på att beställa en del ämnen nu.
Chockklorera, sen i med bromtabletter i dispenser. Efter varje bad blir det en tablett med aktivt syre, vilket skall öka effekten av bromet en del. Därtill algdräpare.
Går det att slänga i aktivt syre tillsammans med bromet i samma dispenser? Syret löser ju upp direkt, medan bromet är långtidsverkande eller kör folk olika dispensers?
Tänkte inte köra i allt på en gång (även om jag uppskattat om man kunde fylla på allt en gång per år)Fulkemisten skrev:
* Chockklorering vid uppstart och ev. varannan vecka, eller någon gång per månad.
* Bromtabletter via dispenser (ingår i priset nedan) (jag väljer bort kloret på grund av klorgasens effekter på poolskyddet)
* Algdräpare - förebyggande och vid behov
* Aktivt syre - en skvätt efter varje bad
Totalt för ovanstående: 668:- (mindre än hälften av en Biocool femlitersdunk)
Biocool kör jag nog ev. slut på innan jag drar igång med övrigt. Däremot börjar jag med en chockklorering. Behöver få bort algbeläggningen som börjar komma.
Teststickorna jag har blir jag knäpp på. Eller så har jag varit färgblind större delen av livet. Folk som skriver att de har exakt 7.1 eller 7,5 lär ju knappast ha använt stickor.
Jag har även förberett för att kunna byta vatten mitt i vintern (men jag har däremot inte planerat att göra det...). Kör med en uppvärmd slang direkt från kranen i tvättstugen via fönstret (4 meter). Tar 1,5 h ungefär.
Måste fråga, är det ett spa du har med bubblor? Eftersom du måste ha i så olika saker?H henlin431 skrev:
Jag har en terasspool utan bubblor, alltid 38 grader och fyller endast i flytande SWT guardian var annan vecka och har jättefint vatten.
Beror på, problemet är ju oftast ackumulation av cyanursyra. Detta ämne är alltså bärare till kloret i de flesta fall, det behövs också i utomhuspooler för att kloret inte skall brytas ned av solljus lika snabbt. När kloret förbrukas så frigörs såldes cyanursyran och blir kvar i vattnet, när sedan halten av denna ökar så minskar effekten av nytt klor som tillförs succesivt. Uppemot 150 ppm cyanursyra så har man bara 10% effekt av kloret. Dock måste man såklart byta innan dess, redan vid 50 ppm bör man överväga att byta halva vattenvolymen.D Dallastower skrev:
Det handlar alltså om hur mycket man badar hur ofta man måste byta vatten. Mer klor => mer cyanursyra => mer klor behövs => ännu högre halt av cyanursyra i ett exponentiellt samband som då blir en ond cirkel. Sen beror det på andra saker också, huruvida man duschar ordentligt innan bad och sådär, tycker man att kroppen luktar klor efter bad så var man inte tillräckligt ren, det är nedbrytningsprodukterna som luktar.
Skulle säga att det är dags att byta efter ungefär femtio bad efter att ha räknat lite på min kloråtgång (fler badande = ett bad/person) men såklart beror det på hur mycket man klorerar. Det finns mig veterligen inga veckotabletter utan cyanursyra, har i alla fall inte hittat detta. Vanlig natriumhypoklorit (klorin) kan man använda men då missar man uv-skyddet för kloret, oklart om det behövs på vintern i en badtunna med lock, jag skulle gissa på att det kvittar men vet inte, dessutom måste man då hålla på och slabba med mindre mängder klorin, väldigt ofta, minst en gång om dagen för att hålla klornivån jämn.
Således är det en avvägning mellan bekvämlighet och vattenbyte, det känns ju ändå fräscht att byta vattnet någon gång för mycket skulle jag säga.
Redigerat:
Fasen vad det verkar vara mycket att tänka på vad gäller kemikalier och grejor. Jag som bara förväntade mig att hälla i en skvätt av desinfektionsmedlet (om det nu är Biocool det heter) en gång i veckan. Såklart svårt för er andra att svara på men kommer jag troligtvis blanda in alla dessa andra sakerna när jag får igång poolen? Jag vill ju absolut inte ha såna slajmiga alger som jag brukar få i barnens uppblåsbara pooler.
Du behöver inte krångla till det!K Kesosmurf skrev:Fasen vad det verkar vara mycket att tänka på vad gäller kemikalier och grejor. Jag som bara förväntade mig att hälla i en skvätt av desinfektionsmedlet (om det nu är Biocool det heter) en gång i veckan. Såklart svårt för er andra att svara på men kommer jag troligtvis blanda in alla dessa andra sakerna när jag får igång poolen? Jag vill ju absolut inte ha såna slajmiga alger som jag brukar få i barnens uppblåsbara pooler.
Jag slänger i snabbklor på känsla bara.
Lägger det i en akvariehåv på kanten och har locket öppet 30 min.
Byter vatten ca 3 ggr/år