Det är oerhört starkt att kunna kassera ett dåligt verktyg...
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 5 till
  • Laddar…
M
Fario Fario skrev:
Idag har jag flyttat om skåp och hyllor, lämnat bort ett gäng gamla bygglampor och dåliga verktyg (slöa borr mm) till återvinning.
Bland annat gjorde jag mig till slut av med mitt mest avskydda verktyg. Hultafors vinkelhake. Ett verktyg jag velat gilla -för det är ett klassiskt verktyg- men aldrig gillat. Jag testade de vinkelverktyg jag har -ett par speed squares, en gammal Torsåker vinkelhake och några till- och samtliga de andra har räta vinklar och fungerar bra vid praktiskt arbetet. Men nu ligger den i metallåtervinningen...

[bild]
Hultafors vinkelhake duger bara till att öppna färgburkar med, men det är den faktiskt riktigt bra till.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är oerhört starkt att kunna kassera ett dåligt verktyg...
Ähumm. Det var inte bara en pryl som åkte till återvinning eller sopor.
En näve bygglampor (från min tid med reklamfotografering), klämmor jag aldrig gillat och en del annat. Denna sats med borr och annat innehöll skräp och bra grejer. Borr var bra, betongborr helt kassa, försänkare rena sänket (fniss), usel hålsågssats men långa bits sparade jag. En del hamnade i metallåtervinning medan ”vanliga” bits lade jag i en zip-påse till myrornas.
Hand öppnar en svart STANLEY verktygslåda som innehåller diverse borr och bits; oreda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Åkt på ett "intressant"(läs, frustrerande) problem. Kom äntligen för mig att olja de sista lådfronterna. Vissa fronter har efter oljning blivit randiga.

Känns som valchromatet sugigt annorlunda, testade att olja 2 lådfronter en gång till och vissa partier tar åt sig oljan rejält. Allt ser bra ut fram till att man torkar av oljan, då kommer de randiga sakta tillbaka.
Randiga oljade lådfronter med ojämn absorption synliga efter avtorkning i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Randiga mönster på svartoljade lådfronter efter behandling, orsakar frustration hos ägaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålade lådfronter med ojämna oljebehandlingar som ger randiga mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla gjordes likadant, har gjort likadant på flera lådfronter tidigare utan problem.


Nu är frågan - ska man vänta på att oljan genomhärdar för att se om det jämnar ut sig?
Att slipa nu är bara att glömma. men efter någon vecka kan de vara möjligt, frågan är om de hjälper.
Har testat ett lager till olja för att se om de skulle dra in och få en jämnare färg men icke.

Nu är de till snickeriet, så ingen större fara, men oroväckande.
 
M mnils skrev:
Hultafors vinkelhake duger bara till att öppna färgburkar med, .
Inte hela sanningen. Det är ett av de bästa verktygen som finns till att dreva runt fönster- och dörrrkarmar.
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
A
devizion devizion skrev:
Åkt på ett "intressant"(läs, frustrerande) problem. Kom äntligen för mig att olja de sista lådfronterna. Vissa fronter har efter oljning blivit randiga.

Känns som valchromatet sugigt annorlunda, testade att olja 2 lådfronter en gång till och vissa partier tar åt sig oljan rejält. Allt ser bra ut fram till att man torkar av oljan, då kommer de randiga sakta tillbaka.
[bild] [bild] [bild]
Alla gjordes likadant, har gjort likadant på flera lådfronter tidigare utan problem.


Nu är frågan - ska man vänta på att oljan genomhärdar för att se om det jämnar ut sig?
Att slipa nu är bara att glömma. men efter någon vecka kan de vara möjligt, frågan är om de hjälper.
Har testat ett lager till olja för att se om de skulle dra in och få en jämnare färg men icke.

Nu är de till snickeriet, så ingen större fara, men oroväckande.
Ser ut som egaliserade skivor som inte putsats tillräckligt innan ytbehandlingen?
 
devizion devizion skrev:
ska man vänta på att oljan genomhärdar för att se om det jämnar ut sig? Att slipa nu är bara att glömma. men efter någon vecka kan de vara möjligt,
Vet inte hur bra det skulle fungera men kanske testa att putsa med skurnylon?

Skurnylonplatta som kan användas med excenterslip för putsning, visas på en webbshopssida med pris och storleksinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går även att använda med excenterslipen även om det lämnar en massa rester på kardborreplattan som är besvärliga, men inte omöjliga, att få bort.
 
Äntligen fått klart veven för fräslyften på fräsbordet. Åter igen ingen altartavla men funktionell.

Hemmagjord vevmekanism för fräsbordets fräslyft installerad i en träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handvev och lyftmekanism monterad på ett hemmagjort träfräsbord med blå handöverfräs monterad ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Fadai och 17 till
  • Laddar…
Förstört en klyvklinga..
Skadad klyvklinga med brutet tänder mot en träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snittet blev inte ens snyggt :(
En brutet måttband på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Förstört en klyvklinga..
[bild]
Snittet blev inte ens snyggt :(
[bild]
Man vet aldrig när man behöver börja mäta från 7cm;)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
mowatom skrev:
Ser ut som egaliserade skivor som inte putsats tillräckligt innan ytbehandlingen?
Inte ofta man hör det ordet, men samtliga fronter är slipade 120->180 om jag minns rätt.



Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte hur bra det skulle fungera men kanske testa att putsa med skurnylon?

[bild]

Går även att använda med excenterslipen även om det lämnar en massa rester på kardborreplattan som är besvärliga, men inte omöjliga, att få bort.
Använder de ofta till att applicera Osmo hårdvaxolja. Dock är detta betydligt djupare än vad den tar.

Blir nog att avvakta och se vad som händer innan jag slänger på efterföljande lager med hårdvaxolja. Kan inte göra så mycket i detta läge innan saker har härdat känns det som.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
devizion devizion skrev:
Inte ofta man hör det ordet, men samtliga fronter är slipade 120->180 om jag minns rätt.
Wiwood hade mkt mdf ett tag som var randiga ända in i själen. Nä, men det är klart irriterande med sådan mdf, och det är ett satans putsande. Vi trodde att vi putsat tillräckligt innan lackering, men sedan i visst ljus såg man i vilket fall problemet. Och då har man ändå putsat + surfat ggr 2 innan.
 
nikasp
Fario Fario skrev:
Jag tror det är lite av ett missförstånd. Jag förkastar inte vinkelhake som verktyg. Det är just denna lätta från Hultafors som jag ogillar. Den är så pass sned att det tydligt märks och när jag senast skarvade ihop limträ till en 4 meter lång hylla åt dottern så hade det inte varit kul med en sådan skillnad när jag bankat ihop delarna till vad jag förväntat vara en lång och rak hylla... :cool:

Och så är den osäker, den roterar ofta när den kläms åt för ett pennstreck. Jag är inte ensam om att tycka det har jag läst i andras kommentarer i andra trådar.
Det är alltså inte fråga om speed square vs vinkelhake. Bara ett dåligt verktyg som jag nu kasserat.
Det låter extremt överdrivet enligt mitt tycke. Funkar hur bra som helst för vanligt snickeri utan extrema krav på precision. Har du mätt din vinkelhake? Ställer jag mina bredvid en 600 mm snickarvinkel så är båda lika raka.

Att den skulle vara sned och rotera, hålla fast den bättre?, kan jag faktiskt inte förstå. Inte så att du själv råkat kvadda den så den blev sned? Jag menar alltså den här, har en hemma och en i torpet och har byggt ganska mycket med dem. Har inte ägt speed square mer än kanske två år men använder båda den och vinkelhaken numer. Gillar dock inte SS när man behöver bära verktygen på sig, t.ex. klättra på tak, då den inte passar i någon ficka.

Det är alltså två såna här jag har. En lite äldre variant där plasthörnen inte är rundade, annars samma. Just ja, dreva är den ju också jäkligt bra till. Inget jag skulle börja fippla med med Speed Square.

Fundering: Har du haft *en* som du stört dig på i alla år så kanske det var din som inte var vinkelrät. Mina två är vinkelräta.

Visa bilaga 460508
 
  • Snickarvinkel av metall med graderade mätskalor och svart plasthandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Förstört en klyvklinga..
[bild]
Snittet blev inte ens snyggt :(
[bild]
Sensmoral:
Kapa aldrig med en klyvklinga …
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
...Mina två är vinkelräta
[media]
Min är inte vinkelrät. Har aldrig varit det.
Alla mina andra vinkelverktyg är det
För mig är det inget konstigt att ett verktyg med för stor avvikelse som jag dessutom inte kommer överens med får gå.
Denna lätta vinkelhake är den enda som inte ligger kvar på plats utan att jag behöver anstränga mig och vara överdrivet medveten. För mig fungerar den inte.
När jag behöver en smidig vanlig vinkelhake får någon av mina andra göra jobbet. Torshällan är den jag vanligtvis använder när jag inte tar till speed squararna.
Ett stycke trä med en icke-vinkelrät markerad linje, vilket illustrerar dålig precision i verktyget.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.