25 885 läst · 223 svar
26k läst
223 svar
Diskussioner om 3d program/3d skrivare
Kanske duger med en härdad glasskiva från Ikea, kostar bara en hundring.G GargamelSE skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/nordli-glasskiva-transparent-70460791/
När du lägger på en glasskiva på 4mm är det inte säkert att du kan justera ner den tillräckligt mycket med bara skruvarna. Då kommer du få flytta upp ändlägesbrytaren på z axeln några millimeter (lämpligtvis 4mm) och sen justera med skruvarna.G GargamelSE skrev:
Vet dock inte hur det ser ut på din cr10 max men på min Ender 3 är det inga problem att justera upp den lite
Den mäte ju in själv med en plastpinne var toppen är av skivorna, sedan så ska man justera in det efter det, men nix, alla problem jag har, verkar vara med att Z inte blir bra med orginal-fw, många problem folk haft upplever jag att jag har med min, att t.ex. mäta på samma punkt (t.ex. z home) så skiljer det flera mm mellan gångerna.Z zzoink skrev:När du lägger på en glasskiva på 4mm är det inte säkert att du kan justera ner den tillräckligt mycket med bara skruvarna. Då kommer du få flytta upp ändlägesbrytaren på z axeln några millimeter (lämpligtvis 4mm) och sen justera med skruvarna.
Vet dock inte hur det ser ut på din cr10 max men på min Ender 3 är det inga problem att justera upp den lite
Nytt försök, dock körde jag på locket, cirka 4 timmar för den.
Pillade på inställningarna för brim:en samt lägre hastighet på första lagret.
Och körde Ajax tripple effect glas-pust.
Får se hur det går, hinner nog gå och lägga mig innan den är klar tror jag
Pillade på inställningarna för brim:en samt lägre hastighet på första lagret.
Och körde Ajax tripple effect glas-pust.
Får se hur det går, hinner nog gå och lägga mig innan den är klar tror jag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med de nya inställningarna så gick det bättre verkar det som
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är hela färdig, dock inte perfekt, den stora biten tog strax under 14 timmar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Någon som vill ställa upp på att skriva ut en liten (35mm) adapter till min sodastream för att köra glasflaskor istället för plastflaskor? https://www.thingiverse.com/thing:3871508
Ser två problem, det ena verkar vara att du har över/underextruderingmrllan olika lager, kan orsakad av rad olika saker, men vanligaste är väl ojämn tjocklek på filamentet vilket gör att olika mängd plast kommer ut på de olika lagren. Det förklarar de horizontella linjerna i bilden.G GargamelSE skrev:
Den vertikala är förmodligen för att skrivaren börjar på samma ställe på varje lager. Vissa slicers har inställning för slumpad startplats för varje lager.
När jag tittat på utskriften lite då och då så har skrivarhuvudet hoppat omkring vid uppenbara nya lager, men ganska liten variation. kör mest med Cura's standardinställningar.J JSten skrev:Ser två problem, det ena verkar vara att du har över/underextruderingmrllan olika lager, kan orsakad av rad olika saker, men vanligaste är väl ojämn tjocklek på filamentet vilket gör att olika mängd plast kommer ut på de olika lagren. Det förklarar de horizontella linjerna i bilden.
Den vertikala är förmodligen för att skrivaren börjar på samma ställe på varje lager. Vissa slicers har inställning för slumpad startplats för varje lager.