Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
När jag var liten åt vi mest Kefir för det hade morsan dille på. Har inte haft nöjet att smaka dagens Kefir dock. Fråga mig inte varför....
Nu har jag precis genomlidit en liter Wapnö Extra Fyllig Fil. Den var inte alls så fyllig, och smakade mest utspädd lättfil.
För ett tag sedan åt jag en liter av Arlas Lantfil. Den som påstås vara samma som deras långsyrade, fast med nytt namn. Men jag är tveksam, Lantfilen var inte så speciell. Den långsyrade var fantastisk. Men jag ska ge Lantfilen en chans till.
För ett tag sedan åt jag en liter av Arlas Lantfil. Den som påstås vara samma som deras långsyrade, fast med nytt namn. Men jag är tveksam, Lantfilen var inte så speciell. Den långsyrade var fantastisk. Men jag ska ge Lantfilen en chans till.
Det ligger nog något i det du skriver.N Niq skrev:
När jag får tid över ska jag försöka mig på att tillverka egen filmjölk. Ska vara enkelt i praktiken, men det tanke på vilken låg kvalitet mycket som säljs har så kanske det inte är så enkelt.
Boxholms kommun har köpt det gamla ysteriet, och ska ha planer att ta till vara den kompetens som finns kvar och låta någon göra ost där igen....jarlh skrev:
Kanske kommer riktig Boxholms ost igen!
Skånemejeriers (Hjordnära) ekologisk A-fil 3% tycker jag är riktigt god.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Visst kan smakerna skilja men det jag reagerar mest över som flera redan nämnt är ju konsistensen. Fil ska vara lite fyllig som sagt och tyvärr är det sällan så. Är oftast väldigt blaskiga. Som jag nämnde tidigare så tycker jag coops egen från Grådö är perfekt. Men visst, alla gillar väl olika. Standardsvaret man får för jag har ju faktiskt frågat är ju att vår testpanel har kommit fram till detta. Ibland undrar jag nästan om den där panelen ens finns........
Frågade häromdagen om Verum hälsofil, den innehåller 5,5% socker och flera andra som inte marknadsför sig inom hälsa har mindre. Varför frågade jag. Jo någon har bestämt att den smakar bäst då. Tja vem kan man ju undra. Den kundgruppen som är hälsomedvetna och läser allt finstilt har nog inte blivit tillfrågade. De skulle nog nöja sig med en nypa socker för smakens skull, säg 1-2% då. Då rimmar det mer med hälsa och vuxna människor förstår säkert att en fil med lite socker i kan ev smaka lite surt om det är bär i. Helt naturligt liksom........
Frågade häromdagen om Verum hälsofil, den innehåller 5,5% socker och flera andra som inte marknadsför sig inom hälsa har mindre. Varför frågade jag. Jo någon har bestämt att den smakar bäst då. Tja vem kan man ju undra. Den kundgruppen som är hälsomedvetna och läser allt finstilt har nog inte blivit tillfrågade. De skulle nog nöja sig med en nypa socker för smakens skull, säg 1-2% då. Då rimmar det mer med hälsa och vuxna människor förstår säkert att en fil med lite socker i kan ev smaka lite surt om det är bär i. Helt naturligt liksom........
Man utser ledningen till testpanel så får man det som ledningen vill ha detS Stefan1972 skrev:Visst kan smakerna skilja men det jag reagerar mest över som flera redan nämnt är ju konsistensen. Fil ska vara lite fyllig som sagt och tyvärr är det sällan så. Är oftast väldigt blaskiga. Som jag nämnde tidigare så tycker jag coops egen från Grådö är perfekt. Men visst, alla gillar väl olika. Standardsvaret man får för jag har ju faktiskt frågat är ju att vår testpanel har kommit fram till detta. Ibland undrar jag nästan om den där panelen ens finns........
Detta forumet är fantastiskt!!
Mellan byggtipsen dyker en tråd om hur filmjölken förändrats i smaken!
Jag åt en del fil förr, men har i stort sett slutat med det, delvis på grund av ändrade produktionsresultat jämfört med tidigare.
Men även på grund av att den produkt jag verkligen uppskattade togs bort ur sortimentet.
Jag tänker då på Långfil samt filbunke, två fantastiskt goda produkter.
Jag tror tyvärr att skåningar inte uppskattar filbunke på samma sätt som norrlänningar gör. Jag har sett att det säljs längre norrut.
På vinterhalvåret händer det att jag beställer en hel låda långfil för då kan jag förvara den utomhus.
Det har hänt några gånger att jag gjort egen filbunke, men det skall göras, o det är väl där problemet ligger. Men den blir helt ok.
Prova att göra egen fil någon gång, det är lätt. O du kan kanske få till den som du själv vill ha den.
Mellan byggtipsen dyker en tråd om hur filmjölken förändrats i smaken!
Jag åt en del fil förr, men har i stort sett slutat med det, delvis på grund av ändrade produktionsresultat jämfört med tidigare.
Men även på grund av att den produkt jag verkligen uppskattade togs bort ur sortimentet.
Jag tänker då på Långfil samt filbunke, två fantastiskt goda produkter.
Jag tror tyvärr att skåningar inte uppskattar filbunke på samma sätt som norrlänningar gör. Jag har sett att det säljs längre norrut.
På vinterhalvåret händer det att jag beställer en hel låda långfil för då kan jag förvara den utomhus.
Det har hänt några gånger att jag gjort egen filbunke, men det skall göras, o det är väl där problemet ligger. Men den blir helt ok.
Prova att göra egen fil någon gång, det är lätt. O du kan kanske få till den som du själv vill ha den.
Väldigt underhållande tråd
Visste inte att det fanns så mycket åsikter om fil...
Visste inte att det fanns så mycket åsikter om fil...
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg